Minkä kokoisia pullataikinoita teette, kun leivotte?

  • Viestiketjun aloittaja vieraskin.
  • Ensimmäinen viesti
vieraskin.
Itse yleensä teen 5 dl taikinan ja väänsin sitten yks päivä 7,5 dl ja sepäs olikin työläs ja sormiin sattui. Työkavereiden kanssa leipomisesta juteltiin niin osa iäkkäämmistä sitten muisteli kuinka lasten ollessa vielä pieniä tehtiin 2 litran pullataikinat ja käsin vaivattiin. Miten ihmeessä sellainen onnistuu. Siinähän menee päivä leipomiseen.
 
älä näperrä
Kyllä litran taikinan leipoo äkkiä, kun ei nyhrää ja näperrä. Kotona harvoin leivon, töissä yleensä 3l taikinan. Taikinan teen toki koneella mutta leipomiseen menee max 30 min. Kunnon pötkö paloiksi ja nopsa pyöräytys. Tai kaulinta ja rullalle. Sämpylöitä en pyöritä ollenkaan, vaan leikkaa paloiksi ja kohotan.
 
5dl taikina on se normi, mut joskus vetäsen litran taikinankin. Ja joskus taas 3dl on ihan passeli. En omista konetta, mut viime aikoina on käynyt mielessä, et vois olla kiva. Mut haluisin semmoisen kauniin ja kalliin, et saapi vielä odottaa..
 
leipureita ja leipureita
Yks sukulaisnainen kans kehuu kuinka tekee ihan käsin litran taikinan. Tekee siis liian löysää taikinaa, johon ei vaivaa ollenkaan sitkoa. Säästää vielä sokerissa ja kanelissa korvapuusteissa, niitä on liian vähän välissä. Aitoa voitakaan ei käytä, vaan halvinta leivontamargariinia. Ihan hirveitä pullia, mutta tyrkyttää niitä aina väkisin, kun menee kylään. Ja on niin ylpeä siitä, kuinka leipoo itse pullaa. Jos oisin sen äijä, niin lähtisin kävelemään pelkästään niiden pahojen pullien takia.

Mulla taikinan tekee Kenwood Major. Kerralla 0,5-1litraa, jaksais vääntää enemmänkin, mut ei pysty syömään.
 
Vierass
En ole koskaan tehnyt muuta kuin puolen litran taikinoita. Mielestäni se on täysin riittävä koko. Taikinan teen aina Philips Ahkeralla, jonka ostin parikymppisenä 30 vuotta sitten.
 
"northern soul"
En oo koskaan leiponut pullia ja en tieda mitaan mistaan maarista, mutta lapsuudessa aiti leipoi pullia ja kohonneena taikina pursuili 10 litran amparin reunojen yli. Eli kuinka iso aitimuorin taikina oli?
 
meillä
Mä teen yleensä 5dl:n taikinan. Pullat ja sämpylät on parhaimmillaan heti paistuttua, saman päivän aikana syötävä, joten en viitsi isompaa taikinaa laitella. Ja käsin teen.
 
Puolilitraisen mä teen. Tai joskus vain puolikkaan siitäkin, saa kätevästi yhden -tiuhan- pellillisen.

Mutta joo. Mä muistan vieläkin, kun mummo aina muisti kehua vanhaa naapurinemäntää joka kuulemma nuorena aina vatkasi kahdeksan munan kakkupohjan kananmunat. Ja sekin tehtiin siihen aikaan käsin! Ei ollut sähkövempeleitä.
 
Liekkiö
Alkuperäinen kirjoittaja meillä;30323028:
Mä teen yleensä 5dl:n taikinan. Pullat ja sämpylät on parhaimmillaan heti paistuttua, saman päivän aikana syötävä, joten en viitsi isompaa taikinaa laitella. Ja käsin teen.
Pakastetut pullat ja sämpylät on :x . Samoin edellisen päiväiset.
 

Yhteistyössä