Minkäi ikäinen syö itse

  • Viestiketjun aloittaja ja miten suostui
  • Ensimmäinen viesti
Miskan äiskä
Tuon ikäinen lapsi kyllä pompottaa jo aikuista oman mielen mukaan ja aikuisen on laitettava rajat, ei lapsen. Meillä poika syönyt kohta vuoden itse ja ikää tiistaina tasan 2v.
 
meillä kumpikin lapsi on oppinut syömään itse vähän yli 1v ja ovat ihan itse halunneet ei ole pakotettu. kyllä tuon ikäisen pitäisi jo olla kiinnostunut syömään itse ettei vain vedä teitä höplästä siis voi olla et osaa syödä itse muttei vaan halua kun se on helpompaa teettää jollain muulla,sellaisiahan ne lapset ovat.teidän pitää vaan sanoa et syö itse tai jäät ilman ruokaa kyllä se siitä
 
meitsi
Kyllä meilläkin poika söi jo 1-vuotis kakkuaan jo itse. Kyllä kannattaa laittaa lapsi itse jo syömään. Et vaan syötä häntä. Kyllä lapsi sen sitten tajuaa, että itse on syötävä jos ei halua nälissään olla.
 
okei
kai se on uskottava teitä! Kyllä tyttö hyvin itse osaa syödä ja alkoikin tosi aikaiseen syödä itse, mutta nyt huomaan PIENTÄ lipsuntaa. Ja kyllä edelleen itse herkuruuat syö. Ajattelen vaan, että jos itse syötän menee enemmän sapuskaa ja nopeemmin...voi tätä tehoyhteiskuntaa...

Kiitos vastauksista ja mukavaa päivää!
 
passattu pentu
Meillä oli samaa ongelmaa, eli lapsi oli noin 2,5 v ja periaatteessa osasi syödä, mutta ei halunnut, vaan hänet oli syötettävä jotta se sapuska ylipäätään tuli syödyksi.
Päiväkodissakin kuitenkin oli, mutta sielläkin oli samaa ilmiötä, eli välilä oli syötettävänä, lisäksi päiväkodissa patistettiin kun jäi "miettimään" siihen pöydän ääreen, eli vaati koko ajan hieman ohjantaa.

Meillä ei kyllä auttanut se, että "nyt syöt itse!!" ja jos ei syönyt, jätettiin nälkään, ei tämä lapsi syönyt. Teimme varmasti ihan kamalan väärin, mutta me kyllä syötimme tätä 2,5 vuotiasta kotona! :\|

Istuinkorkeuteen ja ruokailumukavuuteen muuten kannattaa kiinnittää huomiota, millasessa lautasessa, millainen lusikka, millanen on tuoli ja yltääkö hyvin syömään. Meillä nämä kaikki oli kunnossa, mutta ei ipana vaan itse syönyt, vaikka vanhemmat lapseni söivät itse ja itsenäisesti jo alle 2-vuotiaana. Mutta tämä nuorin ei vaan suostunut..

Tehtiin sitäkin, että lusikka lapsen käteen ja omalla kädellä sitten lapsen kädestä kiinni ja yhdessä syömistä näin.. ei sekään mitään omatoimisuutta edistänyt.

Kunnes nyt loppukesästä, kun lähentee 3 ikävuottaan, yhtäkkiä alkoi tulaa ihan kaikkeen "minä ite!!" - näin syömiseenkin.

Meillä on siis tavattoman iso (????) ei 3- v vielä ihan oikeasti ole mikään iso) ja reipas kohta 3 v, joka syö itse, käy vessassa itse, pukee ja riisuu itse, ja vaikka mitä muutakin itse.

Joten kyllä se siitä.
Meillä itse syömiseen päästiin ilman mitään suuria näytelmiä, tai patisteluja.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.08.2006 klo 13:38 Miskan äiskä kirjoitti:
Tuon ikäinen lapsi kyllä pompottaa jo aikuista oman mielen mukaan ja aikuisen on laitettava rajat, ei lapsen. Meillä poika syönyt kohta vuoden itse ja ikää tiistaina tasan 2v.
Meilläkään ei apu ole kelvannut 1v-täytettyään. Nyt tytsyllä ikää 2v3kk ja eikä ole vielä nälkään kuollut. =)
 
passattu pentu
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.08.2006 klo 10:09 Sohvi72 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.08.2006 klo 13:38 Miskan äiskä kirjoitti:
Tuon ikäinen lapsi kyllä pompottaa jo aikuista oman mielen mukaan ja aikuisen on laitettava rajat, ei lapsen. Meillä poika syönyt kohta vuoden itse ja ikää tiistaina tasan 2v.
Meilläkään ei apu ole kelvannut 1v-täytettyään. Nyt tytsyllä ikää 2v3kk ja eikä ole vielä nälkään kuollut. =)
Joo, kyllä se meidän passattu pentu pompotti. Osasi syödä, tekniikka hallussa, mutta ei syönyt. En jaksanut istuttaa tai alkaa vaatimaan älyttömiä, passattiin kumpikin: minä ja mies. Joskus hermostuin tilanteeseen mutta ei se pidempikestoisesti mitään auttanut, vaikka pensa sillä hetkellä itse sitten söikin.

Jos ruoka oli hyvää, söi itse, Jos ruokailun jälkeen odotti joku kiva, söi itse. Ei muuten. Joten syötettiin.

No, nyt on edelleekin alle 3 v ja NYT tänä loppukesänä alkoi yhtäkkiä itse syömään.

En tämän nuorimman kohdalla ole jakanut näitä "kilpailuja" tai "itsekehuja" että mitä kaikkea ja miten aikaisin lapsi osaa; että onpas minun 1 v jo NIIIN iso ja itsenäinen, tekee kaikkea itse, osaa tätä ja tuota vielä, ja oivoi mitä kaikkea teidän muiden laiskat läskit pennut ei osaa, kun passaatte ettekä viitsi,....

kun tiedän, ettei näillä jutuilla (miten aikaisin osaa ja miten aikaisin itsenäistyy ja miten on ns. iso) ole yhtään mitään merkitystä sen kanssa, miten älykäs lapsi on, miten menestyy myöhemmin esim. koulussa, millainen lapsesta ylipäätään kasvaa...

Tämän nuorimman kanssa meillä ei ole ollut kiirettä siihen, että lapsesta tulisi äkkiä omatoiminen, iso, itsenäinen. On annettu lapsen kasvaa ja oppia omaan tahtiin ja osatessa kehuttu.

Muuten on kaikin puolin valoisa, iloinen lapsi, rakastettu - saa paljon rakkautta ja hyväksyntää sillä tasapainosen lapsen haluan tästä kasvattaa; lapsen jolla on hyvä itsetunto ja siihen ei vaikuta joku semmonen että miten aikaisin on itse syönyt tai oppinut puhumaan tai ajamaan fillarilla tms

Monta semmosta tilannetta on, että pitäisi sanoa ei, mutta on annettu periksi, kun asia ei mikään maatakaatava meille aikuisille ole, mutta lapselle tärkeä. On vältetty huuto ja meteli jostain aivan joutavanpäiväisestä.

Esim. kauppareissulla oli vain muutama tavara ostettavana. Ajatus, että kerään ne koriin. Ipana ilmoitti että haluaa autokärryyn. Olin eri mieltä, ipana inttää. Ajattelin, että on kaksi vaihtoehtoa: tehdään kuten minä sanon, ostokset koriin ja raahaan sitten marketissa perässäni huutavaa kakaraa, joka karkaa heti kun päästä kädestä TAI otan sen autokärryn ja tehdään ostot sillä ja kauppareissu sujuu ongelmitta.
Valitsin jälkimmäisen.
Minulla oli koko päiväin aivan valloittavan hyväntuulinen mukula siis...

Syömisessä ja syöttämisessä on sama ajattelu: vaadinko isojen taistelujen jälkeen syömään itse, koska osaa, on iso ja muutkin tuon ikäiset osaa .... vai syötänkö .. ollaan siis katsottu ettei kyseessä ole mikään taistelua vaativa tilanne eikä ole tarkoitus että ruokailusta tehdään taistelutanner, joten syötin.

Hyvä kantoi hedelmää, lapsi syö nyt itse omasta halustaan. Samalla on innostunut moneen muuhunkin "itse" juttuun....

Muut toimikoot miten tahtovat, omalla tavallaan, me toimimme näin ja olemme olleet ratkaisuun tyytyväisiä.
 
vier
Meillä 2 v oli hoidossa ja siellä alkoi syödä itse, myös söi aika paljon sitten kotona itse. Kun jäin äitiyslomalle, etenkin sitten kun toinen lapsi syntyi, tämä reilu 2 v halusi että häntä aletaan syöttää taas. Hän on aina ollut vähän huono syömään. Niinpä sitten syötettiin, ja syötetään edelleen, marraskuussa tulee 3 v täyteen. Asia vaivasi minua (etenkin kumn muiden lapset syövät niin pienenä itse)ja tuntui että tehdään ihan väärin, että pitäisi pakottaa se vaan syömään itse, osaa kyllä. Neuvolassa tästä puhuin ja täti sanoi, että jos vaan on aikaa niin syötä vaan, tuon ikäisillä usein tuntuu itse syöminen jotenkin liian "rankalle", eikä syöttämisestä ole haittaa. Virelä sanoi että varmaan ennen kouluikää alkaa syömään itse :) Nii uskon minäkin mutta jotenkin tuli just siitä paineita kun muidenkin lapset... Vauva alkaa kohta saada kiinteitä ja voisin uskoa että tämä isompi haluaisi sitten syödä itse eikä olla ihan yhtä vauva kuin tuo vauvakin. Pääasia että syö kuitenkin jollain tavalla.
 
passattu pentu
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.08.2006 klo 22:22 vier kirjoitti:
Meillä 2 v oli hoidossa ja siellä alkoi syödä itse, myös söi aika paljon sitten kotona itse. Kun jäin äitiyslomalle, etenkin sitten kun toinen lapsi syntyi, tämä reilu 2 v halusi että häntä aletaan syöttää taas. Hän on aina ollut vähän huono syömään. Niinpä sitten syötettiin, ja syötetään edelleen, marraskuussa tulee 3 v täyteen. Asia vaivasi minua (etenkin kumn muiden lapset syövät niin pienenä itse)ja tuntui että tehdään ihan väärin, että pitäisi pakottaa se vaan syömään itse, osaa kyllä. Neuvolassa tästä puhuin ja täti sanoi, että jos vaan on aikaa niin syötä vaan, tuon ikäisillä usein tuntuu itse syöminen jotenkin liian "rankalle", eikä syöttämisestä ole haittaa. Virelä sanoi että varmaan ennen kouluikää alkaa syömään itse :) Nii uskon minäkin mutta jotenkin tuli just siitä paineita kun muidenkin lapset... Vauva alkaa kohta saada kiinteitä ja voisin uskoa että tämä isompi haluaisi sitten syödä itse eikä olla ihan yhtä vauva kuin tuo vauvakin. Pääasia että syö kuitenkin jollain tavalla.
Lohdullista, en siis ole ainoa ajatusteni kanssa =)
Olen saman huomannut, että se syöminen on jotekin "rankkaa", eli osaa, haluaa itse, mutta mutta.. vähän kuin itselle vielä aikuisenakin jotkut asiat on vaikeita, haluaa peesiä niihin..

Päiväkotielämä on aika raskasta ja ainakin meidän tenava syö itse päiväkodissa, hemmottelua ja huomiointia sitten kotona.. sulla oli kiva terkkari, kun ei syyllistänyt tai nalkuttanut, meilläkin on aikaa kyllä syöttää, eikä viitsi tehdä taistelutannerta ruokailusta, joten palataan takaisin tuohon syöttöhommaan..
 
Meillä isompi nyt 3v. itsesyöminen vaihtelee. Periaatteessa oppi syömään itse joskus 2-2,5v., hoidossa varmaan aikasemminkin. Kotona vaan on kiva pompottaa vanhempiaan. :whistle: Mäkin aattelen että kyllä hän alkaa viimeistään eskari-iässä syömään itse, mikäs kiire tässä valmiissa maailmassa.

Eteenkin kun vauva tuli taloon, esikko heittäytyi itsekin vauvaksi ja hirveän huudon kera vaati/vaatii yhäkin joskus syöttämistä. Tilanteesta riippuen syötän tai olen syöttämättä. Johdonmukaisuutta on vaikeuttanut se että tytöllä on maitoallergia ja ei suostunut ottamaan päivittäistä kalkkiannosta riisimaidon seassa aamuisin. Laitoin sen sitten puoliksi puuroon ja toisen puolen keinolla millä hyvänsä yritin saadaa juomaan tai sitten laitoin päiväruokaa. Ts. aamupuuro ja tämä toinen ateria oli "pakko" syöttää jos meinasi saada kalkkiannoksen alas. :whistle: Nyt onneksi päästiin siirtymään hyvänmakuisiin kalkkitableteihin joten "pakkosyöttöä" ei enää tarvita ja tyttö syö itse sen minkä syö. En enää jaksa syöttää isompaa kun olen aloittanut kiinteät vauvalla.

Toistaiseksi on sitten viime aikoina syönyt itse ihan ok, mutta nyt kun tämän sanon niin varmaan asia taas muuttuu (=murphyn laki). :whistle: ;) Kiiretilanteissa ja jos tyttö kovin väsynyt syötän aivan suosiolla, en jaksa kuunnella huutoa enkä alkaa vänkäämään.
 
meidän 2v poika osaa syödä itse jos vaan viitsii ja jaksaa keskittyä. Yleensä syötän. Päiväkodissa syö vissiin itse. En ole ajatellut ottaa stressiä asiasta, mutta jos ei talven aikana opi hieman omatoimisemmaksi, niin sitten se on opetettava. On nimittäin vauva tulossa.
 
epsukepsu
Meidän poika alkoi syömään 1-vuotiaana itse. Vaikka oli nirso ja ronkeli sen ruoan kanssa, niin itse halusi syödä ja sai syödä :) Ainoa mitä joutui ja joutuu edelleen vähän syöttämään on iltapuuro. Poika vetelee itse hilloa purkista ja siinä samalla sitten lapataan puuroa suuhun.
 

Yhteistyössä