Minkäikäiselle Yosaa?

En osaa tosta Yosasta sanoa, mut yksi vaihtoehto mikä ainaski kävisi jo, olisi maustamaton soijajugurtti (Alpro Soija) ja sinne sekaan jotain hedelmä- tai marjasosetta.
Maustetuissa soijajugurteissa on lisättyjä vitamiineja ja siksi niitä ei saisi antaa alle 3-vuotiaille, mutta maustamaton kyllä käy.
 
Kiitos tiedosta! En tuota tiennytkään. Lastenlääkäri puhui tuosta Yosasta, mutta en sitten tullut kysyneeksi tarkemmin.
Itse olen imetysdieetillä ja soija on kielletty. Harmi olisi saanut itselleenkin hieman monipuolisemman tarjonnan syömällä soijajogurttia.
 
Siis miksiköhän sulta on soija kielletty? Onko sillä ollut tarkoitus varmistaa, että tyttö ei allergisoidu soijalle? Meillä on käytetty Nutrilon Soijaa (apteekin soijamaitokorvike) puolenvuoden iästä lähtien ja ennen sen käytön aloittamista ravitsemusterapeutti ehdotti, että soijan sopivuutta voi testata maustamattomalla soijajugurtillakin, ettei tarvi turhaan korviketta ostaa, jos se ei sitten käykkään.
Mutta siis, soijakorviketta saa käyttää puolenvuoden iästä lähtien, mikäli soija vaan sopii.
 
Juuri sen maitoallergian takia en saisi soijaa ja kananmunaakaan käyttää. Näin se lääkäri sanoi. Toki voin kokeilla, mutta mielellään olisin ilman.

Muuta en tiedä, onko se välttämätöntä vältellä varmuuden vuoksi :/

Soijan sopivuutta en siis lapsellemme tiedä. Mutta kokeilemallahan sekin sitten selviää.

Meillä on korvikkeena Almiron Pepti ja se taisi olla maissipohjainen. Mutta muutama puuro siitä ollaan tehty ja näyttäisi sopivan. Mutta haluan edelleen jatkaa imettämistä.
 
Mie en vaan ymmärrä, et minkä takia sun pitäs välttää soijaa/kananmunaa, jos kuitenkin lapsi saa niitä syödä. Eli jos aiot soijajugurttia tytölle tarjota ja se sopii, niin varmasti voit sitten itsekkin käyttää kyseisiä tuotteita.
Meillä on pojalla kananmuna- ja maitoallergia. Almiron oli käytössä puolenvuoden ikään, mutta sitten siirryttiin soijamaitoon, mikä on kai normaali käytäntö silloin jos soija sopii (soijamaito on halvempaa kuin Almiron). Ilmeisesti teillä ei kuitenkaan soijaa ole testattu, lääkäri on vaan olettanut, että sillekkin voisi olla allerginen...?!

Tänään käytiin ravitsemusterapeutilla ja kysyin maustetuista soijajugurteista. Terapeutti selitti, että niissä olevasta kiellosta huolimatta ne soveltuvat aivan hyvin alle 3-vuotiaille. Lainsäädäntö vaatii kieltotekstin kun tuotteeseen on lisätty vitamiineja. Kuitenkaan vitamiinimäärät eivät ole sen suurempia kuin normaaleissa jugurteissa joita tarjotaan jo vuoden ikäisille. Siis vuoden iästä lähtien voi ainakin aivan huoletta antaa...
 
Alkuperäiseen kysymykseesi vielä: Ekan kerran käytiin ravitsemusterapeutilla kun poika oli n. 5kk ja muistaakseni silloin oli jo jotain puhetta Yosasta. En muista koska aloitettiin sitä käyttämään (poika on nyt jo 1v 8kk), mutta kyllä itse uskaltaisin 8 kuukauden ikäiselle antaa.
 
Soija testattiin allergiatestissä, mutta sille ei ole allerginen. En muistanutkaan ennenkuin nyt vasta. Tai siis vastahan sen näkee kun syö soijaa , mutta testien mukaan ei ole allerginen.

Juu, en mäkään noita välttelyjä ymmärrä. Mutta ollaan menossa nyt uudestaan lastenlääkärille kun joku meille aiheuttaa iho-oireita taas ja mä en pysty itse niitä selvittämään. Minkään poisjättäminen ei auta. Ja haluan TOISELLE lääkärille, joka ehkä ottaa kantaa myös noihin välttelyihin. Eilen oltiin neuvolalääkärillä, joka ei tiennyt mistään mitään niin pisti meille sitten lähetteen eteenpäin.

Saan sitten kysyttyä vielä sen mielipidettä tohon Yosaan ja soijajogurttiin. Ei mun niitä tarvi nyt alottaa, jos parin viikon päästä vaikka olis se lastenlääkärin aika.

Mutta kiitos vastauksista, hyvä tietää nämä niin on itsekin hieman viisaampi lääkärille mennessä :flower:
 
Nykyäänhän ei mukamas vältellä ruoka-aineita turhaan, kaikkee kokeillaan ja jos ei sovi niin vasta jätetään pois! Harmi jos joudut välttämään soijaa ja kananmunaa jos ei oo varmuutta onko se tarpeellista! Tsemppiä =)
Toivottavasti saatte hyvän lääkärin myös!
 
Tänään käytiin lastenlääkärillä ihottuman takia ja lääkärikin sanoi, että yosaa voi antaa. Samaten voidaan kokeilla sitä maustamatonta soijajogurttia.

Lääkäri oli tosi ihana ja kiva. Myöskin asiantunteva =) Käydään jatkossakin tuolla samalla.

Välttelen itse edelleen, mutta jos soijajogurtti käy tytölle niin itsekin voin soijaa käyttää. Kananmunaa ei tytölle saisi antaa kuin vuosikkaana vasta.
 

Yhteistyössä