Minkäikäisenä lapsi osaa pukea/riisua itse?

Mietin vaan kun en saa 2,5v. poikaa sitten millään innostumaan pukemisesta. Ilmeisesti sitä ei vois vähempää kiinnostaa ja koko pukeminen/riisuminen on vaan ärsyttävä välttämätön hidaste :) Nytpä kiinnostaa siis minkäikäisenä teidän muksut on oppineet/kiinnostuneet pukemisesta?
 
Jenis
Meillä just 2,5-vuotias, eikä hermot riitä pukemiseen. Riisuu osan kamppeista, mutta pukiessa palaa melkeinpä poikkeuksetta käämi kun homma ei onnistu ekalla yrittämällä. Ja auttaa ei tietenkään saa ;)
 
Mun 2v.4kk. riisuu ja pukee itse pääsääntöisesti. Kengät menee välillä vääriin jalkoihin, haalarin vetoketjua ei saa kiinni, mutta hanskat menee oikein niin että peukkukin löytää paikkansa. Halukkuus pukemiseen on ajoittaista...
 
No kiva kuulla, ettei olla ainoita! Ärsyttää kun tarhalta tulee kommenttia, että pitäis jo osata tänikäisen ja kaikki muutkin ja aloittakaa siitä riisumisesta plää plää... tulee ihan sellainen olo kun se olis mun vika, ettei toista vaan kiinnosta pätkääkään! Kyllä mustakin olis kiva jos poju pulis jo itse.
 
vieras
Yritä löytää kivoja vaatteita. Ihana kuva paidassa innostaa pukemaan sen päälle. Tai voit kokeilla myös hassuja roolivaatteita (aluksi vaikka huiveja, vöitä, vahempien kaapista jotain) ja leikit lapsen kanssa pukemisleikkejä. Vatteiden pukeminen nuken/nallen päälle auttaa myös taitojen oppimisessa.
 
Huom
Poikia homma kiinnostaa yleensäkin vanhempina kuin tyttöjä.
Ei sillä asialla ole mikään kiire, kaikki ajallaan. Ja hoputtamisesta ei seuraa mitään hyvää.

Jos se siellä päiväkodissa tätejä ärsyttää, niin opettakoot. Meillä ainakin poika on aina ollut päiväkodissa tosi nopea pukija ja riisuja ja kotona kaipaa palvelua vielä nelivuotiaanakin. Ja päiväkodin tädeistä niin kuuluu ollakin. Tiedetään kyllä kaikki, että poika osaa halutetessaan.
 
IhanaValo
Meillä tuo vähän päälle 2v. tyttö yrittää esim.housuja laittaa mut ei oikeen onnistu viel. Paidan laitto on välillä tuskaa, ei haluais. Kengät (Kuoma-malliset) laittaa itte. Ja usein sattuu oikeisiin jalkoihinkin=)
Riisuminen onnistuu paremmin..
En muista enää minkäikäsenä esikoinen alkoi ite pukemaan.
 
jaa
Kyllä meidän esikoinen osasi alle 2-vuotiaana pukea ja riisua melkein kaiken. Samoin kuopus osaa nyt aika hyvin, kun ikää 1v9kk. Nyt taas esikoisella 3v2kk vauvakausi menossa ja haluaisi puettavaksi...mutta osaa kyllä. Ja siis 2-vuotiaasta on siellä päiväkodissa todellakin pukenut itse, mutta kotona välillä vähän "passataan", kun ei oo niin monia puettavia.

Ei ton ikäisellä kyse ole enää motorisesta kehityksestä vaan puhtaasti viitsimisestä. Keksitte jonkun kivan paikan minne sanotte lähtevänne, jos pukee itse. Voivoi, kun ei me voida mennä, jos ei sulla ole haalaria ja kenkiä päällä... jne.
 
Tiina
Alkuperäinen kirjoittaja Sisi:
Mietin vaan kun en saa 2,5v. poikaa sitten millään innostumaan pukemisesta. Ilmeisesti sitä ei vois vähempää kiinnostaa ja koko pukeminen/riisuminen on vaan ärsyttävä välttämätön hidaste :) Nytpä kiinnostaa siis minkäikäisenä teidän muksut on oppineet/kiinnostuneet pukemisesta?
Muistan, että poika oppi paidat laittamaan ja ottamaan pois päältään 2v9kk. Ennen tuota puki housut yms.
 
selkeä teksti
Meillä poika puki ja riisui sisävaatteet jo 1,5-vuoden iässä. Tai no sukkia ei osaa laittaa vieläkään, pois ottaa kyllä :). Ulkovaatteitakin pukee jo tosi hyvin. Riisuminen tietty helpompaa.
 
Esikoinen puki tuossa 2,5 vuotiaana. Toinen sai siinäiässä ehkä vaatteen ylle, mutta ei vielä 4 vuotiaanakaan selvinnyt vaatepinosta. Kolmas ei saanut 3 vuotiaana yhtään vaatetta vielä päälle ja neljäs puki jo 2 vuotiaana.
 
maissihiiri
Esikoinen 3,5v pukee nyt kaikki vaatteet päällee ja riisuu itse, vetskareissa ja napeissa täytyy vielä auttaa.

Siskonsa 2v yrittää kovasti pukea, esim, vaipan, housut ja haalarin osaa pukea ja riisua, mutta ei kaikkia vaatteita kuitenkaan.
 

Yhteistyössä