minkäikäisenä lapsi voi itse päättää sukunimestään?

  • Viestiketjun aloittaja hmm
  • Ensimmäinen viesti
hmm
onko oikeasti odotettava 18 ikävuoteen asti? jos lapsi esim. aiemmin tahtoo uuden perheen sukunimen niin onko se mahdollista? lapsen bioisä ei halua muuttaa sukunimee,mutta entäs jos lapsi haluaa?
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja olava:
mä vaihdoin miun esikoisen sukunimen hänen ollessa 7 isänsä sukunimestä omalleni. Ei kukaan laittanu mitenkä vastaan.
mutta sulla taisi olla yksinhuoltajuus? meillä on yhteis ja sillon nimenmuutokseen tarvitsee myös isän luvan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
onko oikeasti odotettava 18 ikävuoteen asti? jos lapsi esim. aiemmin tahtoo uuden perheen sukunimen niin onko se mahdollista? lapsen bioisä ei halua muuttaa sukunimee,mutta entäs jos lapsi haluaa?
jos teillä yhteishuoltajuus niin ilman isän suostumusta et voi nimeä muutta. mutta jos huoltajuus kokonaan sinulla niin isällä ei ole oikeutta päättää asioista....
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Schmettis:
Alkuperäinen kirjoittaja piparminttu:
Ei ennen 18v ikää pysty.
Pystyy.

Meillä aiemmasta avioliitosta lapset vaihtoivat sukunimensä minun mukanani ja käynti maistraatissa riitti, siellä täytettiin kaavake ja asia oli sillä selvä.

ja 12 on ikäraja jolloin lapselta kysytään mielipide.
eikö isä laittanut vastaan? ja oliko yhteishuolto?
 
Isä ei laittanut vastaan. Yksinhuolto.

Ota yhteyttä sosiaalivirastoon lastenvalvojaan, osaa neuvoa sinua tilanteessa ja mahdollisesti taivutella isää

Kyseessä on kuitenkin ihan käytännöllisistä syistä oleva nimen vaihdos.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja olava:
mä vaihdoin miun esikoisen sukunimen hänen ollessa 7 isänsä sukunimestä omalleni. Ei kukaan laittanu mitenkä vastaan.
mutta sulla taisi olla yksinhuoltajuus? meillä on yhteis ja sillon nimenmuutokseen tarvitsee myös isän luvan.
nii, oli kyllä yksinhuoltajuus, mutta ei se vastaanka laittanu
 
ap
ehkä mä jotenkin ymmärrän isän pointin ettei halua antaa lasta vaihtaa sukunimee,lapsella isän sukunimi. eron jälkeen sen olisin omaani vaihtanut mutta ei suostunut. nyt oon ollu jo naimisissa ja kaksi lasta tullut. lapsi ihmettelee myös erisukunimeä. meillon yhteishuolto,enkä usko että isä antaa periksi. ehkä sitten tuohon 12vuotiaaksi odotellaan.
 
piparminttu
Alkuperäinen kirjoittaja Schmettis:
Isä ei laittanut vastaan. Yksinhuolto.

Ota yhteyttä sosiaalivirastoon lastenvalvojaan, osaa neuvoa sinua tilanteessa ja mahdollisesti taivutella isää

Kyseessä on kuitenkin ihan käytännöllisistä syistä oleva nimen vaihdos.

Siksi pystytkin vaihtamaan jos isä suostui muuten ei pysty ennen 18 ikävuotta.Se on laki.Jos sinä olet esim 15v kekkonen et voi halutessasi vaihtaa laaksonen vaan pitää odottaa 18v samoin koskee etunimen muutosta.Sitten ihan eri jos vanhemmat vaihtavat tai erotessa yhteishuoltajuudessa toinen suostuu.Muussa tapauksessa lapsi joutuu odottamaan 18v ikää
 

Yhteistyössä