Minkäikäiset päiväkotilaiset pääsee luistelemaan? onko osattava?

  • Viestiketjun aloittaja "annika"
  • Ensimmäinen viesti
"annika"
onko osattava luistella että pääsee mukaan? meillä 3.5vuotias, luistimilla ollut 2 kertaa ja ei kyllä pysy sekuntiakaan pystyssä, ja nyt alkaa vissiin luistelua päiväkodilla. Mietin vain että ei niitä tätien käsiä taida riittää....
 
"vieras"
meidän pk:ssa kaikki "isot" eli yli 3v luistelee ja hiihtää, viikko molempia lajeja. Eikä kai kukaan voi vaatia, että pitää osata! Meillä kyllä 2,5v:kin osaa jo vähän luistella ja hiihtää tosi hyvin!
 
"Mie"
3-vuotiaasta eteenpäin ovat käyneet päiväkodin kanssa hiihtämässä ja luistelemassa. Mutta luistimilla on pysyttävä pystyssä yksin. Päiväkodin henkilökunnalla ei kädet riitä lasten kannatteluun... Juuri viime viikolla kuulin, kun puhuivat asiasta yhden äidin kanssa, jonka poika sitten jäi päiväkodille toisen ryhmän lasten kanssa...
 
Mä vein luistimet kun oli 2.5vee ja sukset, kun oli vajaa 2vee. Hiihtäminen sujuu meillä hyvin, jopa alle 2veenä pääsi ihan kivasti eteenpäin ja tykkäsi kun pääsi mukaan. Luistelu on ollut meillä vähän haastavampaa, mutta päiväkodissa on maitokelkat ja vastaavat apuna. Oppi siellä pysymään itse pystyssä viime talvena (3.5vee) ja töpöttelemään eteenpän. Monta kertaa siihen meni :) Jos tänä vuonna päästäisin potkuttelun makuun.

Arvostan päiväkotimme intoa saada lapset liikuntaan mukaan. Näemmä ei ole samoin monissa muissa päiväkodeissa.
 
Viimeksi muokattu:
Vinkkiäkin
Meidän lasten päiväkodissa isojen puolella luistelevat kaikki, eli yli 3v. Pienemmälle, tällä hetkellä 2,5v, pyydettiin tuomaan sukset. Hänkin toki meidän kanssa jo luistellut useampaan otteeseen. Omassa päiväkodissani (jossa siis työskentelen), on viety jäälle kaikki jotka ovat luistimet tuoneet päiväkotiin. Eli meillä on ollut jäällä lapsia vajaa 3v:stä eskareihin, mutta myös luistelemattomia 4-vuotiaita. Ja jäällä olleista pari oli sellaisia jotka ihan tasan tarkkaan roikkuivat sylissä. Onneksi ovat pitkiä lapsia, ei niin ota kiinnipitäjän selkään..

AP:lle suosittelisin luistelua ihan perheen kesken esim. silloin, kun jäällä on pari senttiä lunta. Oma nuorempani innostui luistimista vasta, kun pienen lumikerroksen päällä pysyi pystyssä ilman apua ja pääsi eteenpäin. Nyt jaksaa olla jo luistimilla puolikin tuntia. Ja ikää siis tosiaan tuo reilu 2,5v.
 
"hei"
jos kerran luistelua on päiväkodin ohejelmassa niin silloin luistellaan! Eivät tietenkään kaikki tuon ikäiset osaa vielä, mutta siksi juuri harjoittelevatkin. Noin pienien kanssa menevät luultavasti pienemmissä ryhmissä useampi hoitaja kerrallaan.
 
hjj
Mielestäni lapsella pitäisi olla jo suht hyvin hallinnassa luistelu. Ei ne siellä päiväkodissa mitään superihmisiä ole. Samoin hiihtämisen kanssa... Kyllä tärkeintä on kotona harjoitella KUNNOLLA.
 
"mhm"
Vaikka ryhmä (ainakin meidän päiväkodissa) jaettiin pienryhmiin, niin silti luistelemaan lähtiessä lapsia oli 7 ja aikuisia 1 lastentarhanopettaja + 1 ryhmäapulainen. Aika helpolla laskutoimituksella tajuaa, että 2 aikuista ei pysty pitelemään pystyssä seitsemää lasta, vaan lasten pitäisi osata edes vähän luistella (toki kaatumisia tapahtuu ja silloin autetaan ylös)
 
Nalkuttava harmaana
[QUOTE="mhm";23070849]Vaikka ryhmä (ainakin meidän päiväkodissa) jaettiin pienryhmiin, niin silti luistelemaan lähtiessä lapsia oli 7 ja aikuisia 1 lastentarhanopettaja + 1 ryhmäapulainen. Aika helpolla laskutoimituksella tajuaa, että 2 aikuista ei pysty pitelemään pystyssä seitsemää lasta, vaan lasten pitäisi osata edes vähän luistella (toki kaatumisia tapahtuu ja silloin autetaan ylös)[/QUOTE]

Mitähän yli-ihmisiä meillä ovat, kun joku on jopa jaksanut ottaa valokuvia hiihto&luistelukerroista lasten kansioihin? Ekana vuonna kuvissa työntää kelkkaa ja tokana vuonna pysyy pystyssä. Toki ymmärrän, jos keskustapäiväkodeissa ei ole mahdollisuutta käyttää kelkkoja, mutta täällä käyttävät. Jäähallissakin ovat käyneet ja siellä on tuolit apuna. Jääkin kyllä on superliukas.
 
Meidän päiväkodissa nuo isompien ryhmä käy luistelemassa, siellä lapset on 3v-esikoulu ikäsiä.

Ja mitä olen pojan, tarhan tätien ja erään tarhakaverin äidin kanssa puhunut, niin ei taida oikeastaan tuolla muut osata kovinkaan hyvin luistella, paitsi meidän poika ja toinen lapsi ryhmässä. Muita tädit auttelee ja opastaa alkeisiin.
Ja usein ne tuntuu siellä olevan jäällä kun luistelun alottivat =)
 
Meillä on menty ryhmän sisällä olevien pienryhmien kanssa luistelemaan ja hiihtämään, on paljon helpompaa kun on mukana 4 lasta ja kaksi aikuista, paljon helpommin pystyy opettamaan ja aikaa riittää jokaiselle, toki vuorollaan.
 
Mä aion mennä perhepäivähoitoryhmäni kanssa ensi viikolla luistelemaan. Lapset on kaikki pari vuotiaita eikä kukaan ole aikaisemmin luistellut. Ja otan kameran mukaan, jos ehtisin kuvata... voi olla etten ehdi :)
 
"näinpä"
Päiväkodistakin riippuu. Esim. meillä eskari käy luistelemassa, 4 vuotias ei ainakaan vielä. Pk. ei voi vaatia että pitää osata ennen kun pääsee, mutta itse kun olin hetken töissä yhdessä pk.ssa päätin vakaasti että mun lapset osaa edes jotenkin luistella ennen eskaria. Voi luoja miten hoitsut syyttivät vanhempia jos jonkun lapsi ei osannut luistella!
 
"mhm"
Mitähän yli-ihmisiä meillä ovat, kun joku on jopa jaksanut ottaa valokuvia hiihto&luistelukerroista lasten kansioihin? Ekana vuonna kuvissa työntää kelkkaa ja tokana vuonna pysyy pystyssä. Toki ymmärrän, jos keskustapäiväkodeissa ei ole mahdollisuutta käyttää kelkkoja, mutta täällä käyttävät. Jäähallissakin ovat käyneet ja siellä on tuolit apuna. Jääkin kyllä on superliukas.
Meillä käyvät tuon läheisen koulun kentällä (yläasteen koulu) eikä siellä tosiaankaan ole mitään kelkkoja tai tuoleja.
 
halipupu harmaana
Meillä päin riippuu ihan siitä miten lähellä luistinrata on. Omien poikieni pk:n lähellä ei ole rataa ja heillä 5-6v:t käytän luistelemassa.

Olen itse töissä pk:ssa, jossa on ihan vieressä pieni luistinrata ja siellä me käydään nyt sään salliessa koko helmikuu kaikkien niiden 3-5-vuotiaiden kanssa, jotka haluavat luistelemassa käydä ja joille luistimet pk:tiin tuodaan. Kelkkoja otetaan mukaan tarpeen vaatiessa ja koska suurin osa lapsista osaa jo luistella ja pysyvät pystyssä, niin ei haittaa vaikka siellä joku tarttee enemmän tukemista, kun kaikki eivät sitä tartte. Ja kuvia otetaan tietty lasten omaan kirjaan, totta kai!
 
meillä
Meillä päiväkodissa on vain yli 3 vuotiaita, ja kaikki saa luistella. Täällä on tosin niitä "häkkyröitä" mitä lapsi työntää edellään kun opettelee luistelemaan.
 
"lastenhoitaja"
töissä olen 3-5 vuotiaiden ryhmässä ja luisteluun ei ole mitään pääsyvaatimuksia. osa on ekaa kertaa jäällä. ollaan menty porukalla, 21 lasta ja 3 aikuista. tietenkään meidän kädet ei riitä kaikille mutta ei minun mielestä jokaisesta lapsesta tarvitsekaan pitää koko ajan kiinni. Hyvin ekaa kertaa jäällä olevatkin ihan itse harjoittelevat esim. luistimilla seisomista ja itse ylösnousemista. Vuorotellen sitten autetaan jokaista eteenpäin. Ei se kaatuminen mitään haittaa, minä ainakin sanon lapsille että on hyvä opetella myös kaatumaan. Kun on kunnon kypärä päässä ja talvisin paksut toppavaatteet niin ei se kaatuminenkaan maailmanloppu ole.

mä en oikeastaan ymmärrä miksi niin moni vanhempi on kauhuissaan ettei heidän lapsi osaa luistella ja miten se sitten pärjää ellei joku pidä koko ajan kiinni.. heh :)
 

Yhteistyössä