Minkäisestä alkaen annatte lastenne käyttää ruohonleikkuria?

vierailija
Mä itsehän en saanu koskaan kotona asuessani käyttää ruohonleikkuria....kuulemma varpaat voi silputtua, eli vasta aikuisiällä olen tuon jalon taidon opetellut (nyt alkaa jo sujua, 40+ ikää ja 15v okt asumista;))
Omat lapset on saanu ekoja kertoja leikata nurmikkoa 12-13v valvovan silmän alla, vähän kiinnostuksen mukaan. Ei oo ykköskotityö jota niille tarjoan!
Kirvestä ja sahaa....ehkä nuo on 6-7v isänsä kanssa jotain sahailleet.
Hellaa 12-13v kun osaavat olla polttamatta näppejään. Mikroakin 7v alkaen...
Vähän ylihuolehtivan?
 
vierailija
Hellaa ovat käyttäneet jo ennen eskari-ikää. Sahaa ja kirvestä varmaan siinä eskari-ekaluokka-ikäisinä. Ruohonleikkuria taisivat käyttää joskus vitosluokan tienoilla ensimmäisiä kertoja jos oikein muistan. Ja sillä ehdolla että taaksepäin ei ruohonleikkuria saa vetää (jottei varpaille käy hullusti), vaan ainoastaan eteenpäin saivat työntää. Myöhemmin sitten taaksepäinkin veto sallittiin.
 
vierailija
Ruohonleikkuri pihasta riippuen 12 vuodesta ylöspäin. Mootorisaha on mielestäni sen verran vaarallinen kapistus, että ikää saisi olla vähintään 16 v ja silloinkin ohjattuna ja valvottuna. Alaspäin ikärajaa voi vetää, jos kotona tehdään töitä moottorisahalla ja sen käyttö on viikottaista. Kirvestä meillä ei ole tarvinnut käyttää. Se voisi sopia nuoremmallekin.
 
~Anne~
Riippuu niin paljon.
Moottoritonta ruohonleikkuria on käyttänyt 2,5vuotias valvotusti, 6 vuotias ilman valvontaa. Tavallista työnnettävää en halua edes itse käyttää, eli tosi vanhana saisi sellaista käyttää.

Kirvestä voi varovasti kokeilla joskus 7vuotiaana, valvotusti. Sahaa samanikäisenä. Moottorisahaa ehkä sitten kun asuu omillaan, vihaan niitä.

Tavallista hellaa voi käyttää valvotusti jo 3-4vuotias. Ilman valvontaa kouluikäinen. Kaasuhellaa ehkä yläasteikäisenä.
 
vierailija
Poika taisi käyttää sahaa ekan kerran 3-vuotiaana joulukuusta haettaessa. 4-vuotiaana alkoi kiinnostaa nikkarointi, niin sai yrittää sahailla ja naulata aika vapaasti. Puukolla veisteli aikuisen ollessa vieressä 5-vuotiaana, nykyään saa vuolla jo itse (8v.).
Ruohonleikkuri (työnnettävä ja keräävä) on sen verran raskas, ettei jaksa sitä vielä käyttää. Muuten voisin antaa, koska aika taitava saa olla, että saa jalan tuonne alle kun on tuo keräysloota edessä.
Hellaa (induktiotaso) on käyttänyt aika pienestä, 3-4 vuotiaasta. Nykyään osaa jo itse keittää makaroonia. Uunia osaa käyttää myös, samoin mikroa.

Tyttöä on kiinnostanut enemmän kokkailupuoli, ei niinkään välitä sahoista yms. Tällä hetkellä 4v.
 
Meillä 8v on vasta tänä syksynä alkaut käyttäää ruohonleikkuria itsenäisesti.



Sahaa joitain vuosia siten.
Näiden kahden kohdalla ei ole ollut tarvetta/tilaisuutta kirveen hötykäyttöön. Isommista muistan jossain kouluunmenon tienoilla sen opineen.

Itsenäisesti hellaa osaavat käyttää 8v ja 9 v mutta olisivatkohan olleet 6-7 , kun alkoivat ilman valvovaa silmää mukana.
 

Yhteistyössä