minkäkokoisia rahasummia perheesi voi kuluttaa ihan "ex tempore" ettei tunnu missään ?

"vieras"
No varmaan useita tuhansia, mutta koskaan ei osteta edes muutaman satasen juttuja ilman, että sitä olisi tarkkaan mietitty. Muutaman kympin ja muutamien eurojenkin jutut mietitään tarkoin. Ruokaa ostetaan vapaasti ja kohtuuhintaisia vaatteita, koska niitä aina tarvitaan (olemme laiskoja vaatekaupoissa kävijöitä).
 
joku 200-300 ei vielä isommin heiluta taloutta. Sen suurempia täytyy vähän tarkemmin harkita. Keskituloisia ollaan, 2 pientä lasta ja talolaina.
okei. meillä aikalailla samallatavalla.
mä olen jotenkin kuvitellut, että se on hirveen paljon "löysää rahaa", mutta tämän ketjun alun perusteella jo ei taidakaan.
ehkä mä olen vaan niin vaatimattomista oloista kotoisin, että mulle tuntuu noi summat isoilta! ja jaksan marmattaa miehelle asiasta ;) :D
 
"vieras"
okei. meillä aikalailla samallatavalla.
mä olen jotenkin kuvitellut, että se on hirveen paljon "löysää rahaa", mutta tämän ketjun alun perusteella jo ei taidakaan.
ehkä mä olen vaan niin vaatimattomista oloista kotoisin, että mulle tuntuu noi summat isoilta! ja jaksan marmattaa miehelle asiasta ;) :D
Mutta siis mitä sillä löysällä rahalla tarkoitetaan? Vaikka muutama satanen ei taloutta kaataisikaan, niin kyllä se silti on iso raha ihan vaan oikeasti tuhlattavaksi.
 
"vieras"
100€ herätysostoksille yhteensä kuukaudessa.

Eli pärjätään näin vallanmainiosti, mutta sitten mihinkään ylimääräseen ei jääkkää rahaa. Jos pihistettäisiin esim. syömisistämme, niin sitten tuo summa olisi eri.
 
"vieras"
Jos jatkuvasti menisi satanen-kaks ylimääräisiin menoihin, niin kyllä se pidemmän päälle tuntuisi niin, että säästöön ei sitten jäisikään.

Nyt ei tarvitse luotolla käydä ollenkaan ja tililtä jää koko ajan säästötilille siirrettäväksi. Mieluummin pidänkin tilanteen niin, kuin alan tuhlailemaan esim ruokiin ja juomiin ylimääräistä joka viikonloppu.
 
[QUOTE="vieras";25949935]Mutta siis mitä sillä löysällä rahalla tarkoitetaan? Vaikka muutama satanen ei taloutta kaataisikaan, niin kyllä se silti on iso raha ihan vaan oikeasti tuhlattavaksi.[/QUOTE]

no sellasta rahaa, mikä ei mee säästöön, mutta ei oo pois mistään muustakaan..
meillä saattaa tosiaan humpsahtaa useita satasia viikonlopun aikana tuollasta rahaa. siis joka vkl. ja kuukausitasollahan se on jo PALJON. vuositasolla - en halua edes ajatella.
 
Sheddob
Kyllähän se aina tuntuu miinuksena tilissä mutta 400-600e on tuota "löysää rahaa", jonka voisin extempore tuhlata. Jos näkisin vaikka kaupassa hemmetin ihanan nojatuolin niin voisin ostaa. Kaikkia ostoksia toki mietitään mutta ei välttämättä hinnan perusteella vaan tarpeellisuuden ja käytännöllisyyden. Joku tonnin ostoskaan ei hirvittävästi heilauttais mutta sellaista mietittäis ehkä vähän enempi.
 
"vieras"
no sellasta rahaa, mikä ei mee säästöön, mutta ei oo pois mistään muustakaan..
meillä saattaa tosiaan humpsahtaa useita satasia viikonlopun aikana tuollasta rahaa. siis joka vkl. ja kuukausitasollahan se on jo PALJON. vuositasolla - en halua edes ajatella.
Mutta jos koko ajan menee ihan turhaan rahaa, niin silloin säästötavoite on ihan alhainen. Palkan tullessa siitä pitää laittaa heti säästöön, eikä sitten vasta mitä jää. Kun säästöön alkaa kertymään rahaa mukavasti, niin sästämisestä alkaa nauttimaan. Ja paljon enemmän myös siitä satunnaisesta harkitusta tuhlaamisesta, kun se ei ole vaan jokaviikkoinen ohjelmanumero.
 
Millipidetär
Meillä aina joku säästökohde että 1000e menee joka kuukausi säästöön (terassi, uusi auto, talonrakennusprojekti, öljysäiliö yms.), perusarjessa voi alle 100e laittaa palamaan melkein koska vaan ilman että tarvii miettiä sen kummenpia.... tässä odottaa sitä elämää että ton 1000e vois vapauttaa nautiskeluun kuussa... no aina kummasti löytyy joku uusi projekti :D
 
"mona"
[QUOTE="vieras";25950095]Mutta jos koko ajan menee ihan turhaan rahaa, niin silloin säästötavoite on ihan alhainen. Palkan tullessa siitä pitää laittaa heti säästöön, eikä sitten vasta mitä jää. Kun säästöön alkaa kertymään rahaa mukavasti, niin sästämisestä alkaa nauttimaan. Ja paljon enemmän myös siitä satunnaisesta harkitusta tuhlaamisesta, kun se ei ole vaan jokaviikkoinen ohjelmanumero.[/QUOTE]

No mä taas tykkään elää niin et ei nipoteta joka eurosta. Tiedän et pystyttäis maksamaan lainaa enemmän mut miks ei voitais myös nyt nauttia tästä elämästä ilman hirveetä säästölinjaa. Tykkään et voidaan käyttää kaupungilla vaikka 200-300 euroo jos halutaan. Mut ei me hirveesti ostella, mut siis raha ei oo se syy miks jätettäis jotain ostamatta/tekemättä.
 
[QUOTE="vieras";25950095]Mutta jos koko ajan menee ihan turhaan rahaa, niin silloin säästötavoite on ihan alhainen. Palkan tullessa siitä pitää laittaa heti säästöön, eikä sitten vasta mitä jää. Kun säästöön alkaa kertymään rahaa mukavasti, niin sästämisestä alkaa nauttimaan. Ja paljon enemmän myös siitä satunnaisesta harkitusta tuhlaamisesta, kun se ei ole vaan jokaviikkoinen ohjelmanumero.[/QUOTE]

niin. ehkä ongelma on se, että meillä ei ole hirveemmin mitään isoa säästötavoitetta.
laina lyhenee meille sopivalla vauhdilla.. ehkä pitäisi keksiä jotakin johon säästää. tällä hetkellä säästöjä on sen verran, että koen selustan olevan ns. turvattu, mutta mihinkään matkoihin tms ei olla säästelty .niihin jos on lähdetty, niin niihinkin vähän "ex tempore" rahoilla tai osalla säästöjä.
 
"vieras"
niin. ehkä ongelma on se, että meillä ei ole hirveemmin mitään isoa säästötavoitetta.
laina lyhenee meille sopivalla vauhdilla.. ehkä pitäisi keksiä jotakin johon säästää. tällä hetkellä säästöjä on sen verran, että koen selustan olevan ns. turvattu, mutta mihinkään matkoihin tms ei olla säästelty .niihin jos on lähdetty, niin niihinkin vähän "ex tempore" rahoilla tai osalla säästöjä.
No tulevaisuudessa tulee varmasti tarvetta rahalle, kun lapset kasvavat. Ja könttäsummilla lainan lyhentäminen on tietysti kaikkein järkevintä. Kukaan ei tykkää olla veloissa ja tuohan lainattomuus turvaa elämään.
 

Yhteistyössä