Minkälainen äiti ei anna lapsensa osallistua Halloween - juhliin?

  • Viestiketjun aloittaja Hämmästynyt
  • Ensimmäinen viesti
Hämmästynyt
Tai vaihtoehtoisesti kieltää koko päiväkotiryhmää viettämästä halloween naamiaisia, koska hänen lapsensa ei voi olla pois hoidosta sitä päivää, niin että ryhmä on ainoa koko päiväkodista, jolla ei ole naamiaisia? Tai vaihtoehtoisesti vaatii lapselleen muuta tekemistä sellaiseksi koulupäiväksi, jolloin lapset askartelevat halloween arkasteluja ja saavat pukeutua naamiaisasuihin?

Kertokaa nyt mulle, onko tämä ihan tavallista?! :eek:
 
"Kaisa"
En mäkään tykkää kyseisestä juhlasta!! Eikä se ole mun mielestä mikään lasten juhla ylipäätään!! Vappu naamiaiset riittää! Mut en mä vois sanoa ettei muut sais sitä "juhlia" mut sen voisin kyllä sanoa et meidän lapselle vois keksiä muuta tekemistä ku pelottelujuhlan viettäminen!!
 
[QUOTE="Kaisa";22323055]yleensäkki mikä juhla se on et lapsia pelotellaan?[/QUOTE]

Mistä lähtien Halloween on ollut pelottelujuhla? Minusta se on kyllä naamiaisjuhla (joka ainakin meidän tarhassa tarkoittaa lähinnä ihan mitä tahansa naamiasiasua, spidermanista keijuihin), jos se jollain lailla pitää kategorisoida.
 
"vieras"
Jos se lapsi vaikka pelkää naamareita/naamiaisasuja. Minusta nuo juhlat sopivat paremmin kouluikäisille muutenkin.
Ja en siis ole mikään uskovainen- meillä yksi tenava sai kauheat hysteeriset huutokohtaukset, kun näki naamareita- pelkäsi oikeasti jopa pupunaamaria :D
En tykkäisi silloin minäkään- töissä on kuitenkin pakko käydä ja siitä hoidosta maksetaan.
Ja voihan ko. henkilöllä olla jokin ennakkoluulo juhlia kohtaan.
 
"vieras"
Kyllä meidän Halloween naamiaiset on olleet ihan vain hulluttelu-naamiaisia eikä mitään pelottelujuttuja. Pientä vaihtelua perus-arkeen. Eli naamiaisvaatteet, kynttilälyhtyjä ja paljon herkkuja. Eli en ymmärrä, miksi pitäs kieltää. En usko, että missään päiväkodissa tai koulussa pelotellaan millään vainajien hengillä.
 
"Huoh"
No ei kai nyt lasten Halloween -juhlissa mitään henkiä oikeesti kutsuta. Mun lapsi ainakin menee Halloween -synttäreille vaikka kunnioitammekin keskuudestamme poistuneita ihmisiä. Leikki leikkinä.
 
Keittiönoita
[QUOTE="Huoh";22323102]No ei kai nyt lasten Halloween -juhlissa mitään henkiä oikeesti kutsuta. Mun lapsi ainakin menee Halloween -synttäreille vaikka kunnioitammekin keskuudestamme poistuneita ihmisiä. Leikki leikkinä.[/QUOTE]
Siitä huolimatta Halloweenin vietto on Raamatun vastaista. Vaikka pukeutuisi Nalle Puhiksi ja Nasuksi. Pakanajuhla mikä pakanajuhla. Tosin pakanallinen on myös joulupukki, mutta se ei tunnu uskovaisia haittaavan :)
 
"Kaisa"
[QUOTE="Huoh";22323102]No ei kai nyt lasten Halloween -juhlissa mitään henkiä oikeesti kutsuta. Mun lapsi ainakin menee Halloween -synttäreille vaikka kunnioitammekin keskuudestamme poistuneita ihmisiä. Leikki leikkinä.[/QUOTE]

Miksi sitten halloweenia vietetään??

Halloween on anglosaksisissa maissa pyhäinpäivän aattona lokakuun viimeisenä päivänä 31.10. vietettävä juhlapäivä[1], alkuaan muinaisten kelttien talven alkamisen päivä, jolloin vainajahenkien uskottiin liikkuvan.[2] Nimi on lyhenne englannin sanoista ”All Hallows' Eve” eli pyhäinpäivän aatto[3].

Halloween – Wikipedia
 
"essi"
No varmaan riippuu vähän lapsen iästä, ne syytkin.
Jos tosiaan päiväkoti-ikäinen, niin niille ei mun mielestä kuulu sellaset kummitusjuhlat ollenkaan. Itse siis kieltäisin sen takia, että lapselle tulis mhdollisia pelkoja täysin turhaan.
Ja miksei toki kouluikäinenkin voisi pelon takia olla poissa.
Uskonto tosiaan voi jollain olla syynä, niinkuin joku mainitsikin.
En usko, että he tosiaan arvostavat kuolleiden kanssa "pelleilyä".
 
"joo"
Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;22323130:
mun mielestä koko halloweenia ei tarvita. mutta koska se on tullut suomeen ja myös jää tänne, niin ei siinä auta muu kuin hyväksyä. ja mielestä yksi lapsi ei voi estää koko ryhmää pitämästä tätä juhlaa tai askartelemasta näitä juttuja
no eihän se lapsi estä viettämästä muita juhlaa, voi olla pois hoidosta jos ei vietä halloweenia! Onko se sit että estää toisia viettämästä juhlaa?
 
"Huoh"
[QUOTE="molli";22323120]meillä se päivä on pyhäinpäivä eikä naamiaispäivä. Tiimarin esite oli aivan kammottava missä oli halloween.asuja lapsille!![/QUOTE]

Halloween on 31.10. Pyhäinpäivä on 6.11.
 
"jeps"
Meillä ei juhlita Halloweeniä koska se on jenkkilästä rantautunut juhla, millä ei tuossa muodossa ole mitään historiallista pohjaa täällä. Pääsiäinen on meillä vastaava ja se mun mielestä voi riittää. Suomen kauppiaat sai jälleen kerran uuden rahastusjuhlan ennen joulumaniaa.
 
"Huoh"
[QUOTE="jeps";22323194]Meillä ei juhlita Halloweeniä koska se on jenkkilästä rantautunut juhla, millä ei tuossa muodossa ole mitään historiallista pohjaa täällä. Pääsiäinen on meillä vastaava ja se mun mielestä voi riittää. Suomen kauppiaat sai jälleen kerran uuden rahastusjuhlan ennen joulumaniaa.[/QUOTE]

Olen samaa mieltä. Mutta jos esim. päiväkodissa juhlitaan niin toki lapsi juhlii muiden mukana. Sama juttu ystävänpäivän kanssa.
 
Keittiönoita
[QUOTE="jeps";22323194]Meillä ei juhlita Halloweeniä koska se on jenkkilästä rantautunut juhla, millä ei tuossa muodossa ole mitään historiallista pohjaa täällä. Pääsiäinen on meillä vastaava ja se mun mielestä voi riittää. Suomen kauppiaat sai jälleen kerran uuden rahastusjuhlan ennen joulumaniaa.[/QUOTE]
Väärin. Halloween ei ole jenkkiläinen juhla vaan kelttiläinen juhla, joka on rantautunut Yhdisvaltoihin eurooppalaisten siirtolaisten mukana. Halloween on perusteeltaan varsin samanlainen kuin vanha suomalainen kekri... itse asiassa halloweenilla on enemmän yhtäläisyyttä meidän suomalaisten juhlaan kuin muilla juhlilla.
 

Yhteistyössä