Minkälainen on sinun 5-vuotiaasi?

  • Viestiketjun aloittaja vvvvieras
  • Ensimmäinen viesti
Bbv
Pukee, syö, hoitaa vessa-asiat itse, pesee kädet - nämä omatoimisuutta. Pyydettäessä siivoaa tavaransa (ainkakin yrittää).

Leikkii mukavasti kavereiden ja veljien kanssa. Ei käy itse hakemassa kavereita pihalle eikä kärtä usein kaveriseuraa (koska veljet).

Käyttää saksia hyvin, piirtää, luistelee, hiihtää, osaa pian uida, ei pyöräile.

Ei harrasta.

Saattaa saada mökötyskohtauksia ja välillä huutaa, kun asiat eivät suju.

Kyseessä 5 v. 2 kk ikäinen poika.
 
"tuplat"
Kuinka omatoiminen?
tyttö on tosi omatoiminen kaikessa
poika mieluummin pyytää tekemään puolestaan

Sosiaalinen?
tyttö on, poika ujo

Kädentaidot, liikuntataidot?
tyttö taitavampi piirtämään ja askartelemaan, lukee ja kirjoittaa jo. Molemmat hiihtää, luistelee, pyöräilee, ui.

Harrastaako?
seurakunnan kerhoa, muskaria, hiihtokoulua. Tyttö soittaa viulua, poika käy nassikkapainissa.

Miten käyttäytyy jos jokin ei mene niin kuin haluaa?
tyttö sopeutuu ja miettii ratkaisuja
poika alkaa kiljumaan ja narisemaan
 
Kuinka omatoiminen?
pukee jos tahtoo,mutta haluaa usein apua,ja kaikessa pukemisessa..

Sosiaalinen?
puhuu vieraiden ihmisten kanssa kaupassakin,että hyvin sosiaalinen

Kädentaidot, liikuntataidot?
neuvolassa valitettu kun ei osaa pitää saksia/kynää oikein, piirros ja leikkaustehtävät eivät mene oikein, yhdellä jalalla pomppinen ei oikein onnistu jne.. Mutta poika ei ole ikinä ollut kiinnostunut näistä asioista. Tykännyt rassailla isin kanssa mopoja/autoja jne...

Harrastaako?
SRK kerhoa

Miten käyttäytyy jos jokin ei mene niin kuin haluaa?
Hyppii tasajalkaa,kiljuu ja huutaa.. Saattaa lyödäkin..
 
"S. Donald"
Minkälainen on sinun 5-vuotiaasi?
Kuinka omatoiminen?
Hyvin omatoiminen silloin kun haluaa... Pukiessa hanskoissa yleensä pyytää apua, kun kärsivällisyys ei riitä.
Vessassa käy muuten omatoimisesti, mutta pyyhkiessä pyytää taas nykyään apua, välillä jo pyyhki itsekin.
Ylipäätänsä ainoana lapsena toimii aika omatoimisesti, mm. leikit jne.

Sosiaalinen?
Yltiösosiaalinen, ei ole koskaan vierastanut ja on tosi reipas. Ja pienestä asti ollut päivähoidossa.

Kädentaidot, liikuntataidot?
Erittäin liikunnallinen, hiihtää, luistelee ja ui sujuvasti, on osannut jo 1,5 vuotta.
Kärsivällisyys ei oikein riitä näpertelyyn, ei esim. tykkää ollenkaan piirtämisestä tai askartelusta. Toki saksia käyttää jne. mutta ei vaan ole kiinnostunut.

Harrastaako?
Uimakoulussa kerran viikossa

Miten käyttäytyy jos jokin ei mene niin kuin haluaa?
Kiukkuaa, niin kauan kun annetaan kiukuta.
Yleensä turha kiukkuaminen vihelletään poikki samantien ja se toimii.
 
Meillä
5v. tyttö.
Pukee itsenäisesti, napeissa ja vetskareissa tarvitsee yleensä apua. Vessahommat hoitaa itsenäisesti,pöntön tosin unohtaa vetää ja kakkapylly pyyhitään.

On sosiaalinen, ystävystyy helposti. Osaa jakaa tavaroita ja ottaa toisia huomioon ,empaattinen.

Piirtää ja kirjoittaa hienosti kun luettelee kirjaimet,ei osaa vielä lukea. Askartelee,pujottelee helmiä,värittää kuvia mielellään.
Pyörällä ei ilman appareita vielä polje. Pikkasen osaa jo uida, sukeltaa hyvin.

Muskarissa ja uimakoulussa käy.

Kitisee ja vikisee jos asiat eivät mene toivotulla tavalla. Yleensä kyllä ymmärtää kun asiat selitetään kunnolla.
 
Viisi vuotias poika jolla hahmottamisen häiriö ja keskittymisvaikeuksia, mahdollinen ADD ( tutkimus kesken).

Haluaa olla omatoiminen mutta ei osaa pukea kokonaan itse. Tarvitsee ruokailuun valvontaa ja peseytymiseen. Oikeastaan vähän kaikessa tarvitsee joko apua tai vähintään valvontaa.

Yltiösosiaalinen kaikkien kaveri. Ei vierasta ketään. Lähtee vaikka ukko mustilaisen matkaan jos käsketään..

Liikunnallisesti lahjakas, motorisesti hyvin kehittynyt. Osaa hiihtää, uida, luistella, tehdä voltteja, kävellä käsillä, tehdä kärrynpyörän jne. Piirtäminen, palapelit, askartelu, numerot kirjaimet vaikeita. Esim. Palapelissä osaa nyt 4-6 palan pelit. Piirtäminen kaksi vuotiaan tasoa. Ei löydä pareja muistipelissä vaikka kuvapuoli ylöspäin jne.

Harrastaa painonnostoa ja yleisurheilua jossa kesä- talvilajit erikseen. Käy seurakunnan kerhossa.

Pettyessä joko itkee tai mököttää. Leppyy supernopeasti. Joskus kun tuskastuu hahmotustehtäviin saattaa rypistää paperin ja nakella palapelin palat seinille. Pyytää heti anteeksi ja siivoaa sotkunsa.
 
meillä myös
Kuinka omatoiminen?
Ainakin yrittää tehdä kaiken itse. Pukeminen, vessahommat, syöminen sujuu. Vetskareissa ja nauhojen solminnassa tarvitsee apua. Siivoaa jälkensä ainakin yleensä.

Sosiaalinen?
Yleensä ujostelee vieraita aikuisia, lapsia ei.

Kädentaidot, liikuntataidot?
Normaali kynän ja saksien käyttö, tekee melko suurpiirteistä jälkeä, halutessaan tarkempaa ja siistimpää. Pyöräilee ja ui mielellään. Välineurheilu yleensä melko hankalaa, kun ei jaksaisi harjoitella. Muuten ketterä pomppimaan ja juoksentelemaan ja tykkää kiipeillä.

Harrastaako?
Laulamista, käy kuorossa.

Miten käyttäytyy jos jokin ei mene niin kuin haluaa?
Itkee, marmattaa, ja jäkättää. Mököttää ja vollottaa.
 
5v pojan äiti
Poika täytti ihan vasta 5v.
Omatoiminen on, välillä vähän liikaakin. Kaiken haluaa tehdä itse vaikkei osaiskaan. Paitsi pyllyä ei pyyhi vielä itse ja vessan unohtaa usein vetää. Lisäksi pitää muistuttaa käsien pesusta. Itse laittaa napit ja kaikki ja pukee salamannopeasti. Kaataa itse maidot yms ja ottaa ruoat.

Todella sosiaalinen, tulee kaikkien kanssa toimeen. Kaikkien kaveri päiväkodissa/naapurustossa.

Liikunnallinen. 1-vuotiaana jo kiipeili ja sitä rataa on mennyt. Kolhuilta ei ole vältytty (Nimimerkillä juuri tuli äidin luokse kun poski osui sohvan nurkkaan ja itkuhan siinä pääsi). Kädentaidot; Saksilla leikkaa ja piirtelee paljon. Opettelee kirjaimia. Osaa kirjoittaa kaikkien perheenjäsenten ja parhaiden kavereiden nimet.

Ei harrasta mitään erityistä, päiväkodissa on ihan tarpeeksi tällä hetkellä, mutta uimakouluun tai temppukouluun menee tän vuoden aikana.

Jos joku ei mene mieliksi niin kirkuu, huutaa, saattaa jopa lyödä siskoaan tai minua. Isää ei koskaan. Kiukku laantuu nopeasti ja taas jatketaan. Tyhmäksi haukkuu.

Vallaton vekara joka keksii kaikki temput ;)
 
miamini
Tyttö 5v1kk, on omatoiminen. Apua tarvitsee oikeastaan vain hampaiden pesussa ja pepun pyyhkimisessä.
Osaa lukea ja kirjoittaa melko sujuvasti, kaikki käsillä tekeminen kiinnostaa. Harrastaa luistelua. Sosiaaliset taidot ok, kova keskustelemaan. Suuttuessa mököttää, oikea draamakuningatar. Isosiskoa komentaa ja pomottaa, mutta muuten kunnioittaa auktoriteetteja. Hyväkäytöksinen.
Ei pyöräile ilman appareita, ei ulkoile vielä ilman aikuista, eikä nuku öitä kokonaan omassa sängyssään.
 

Yhteistyössä