minkälainen punktiokipu on ?

Itselläni vatsa on ollut turvoksissa ja lähinnä vihlovaa/jomottavaa kipua. Se on mulla erilaisat kuin menkkakipu. Särkylääkkeet auttaa ja yksi hyvä apu on mulle ollut sellainen mikrossa lämmitettänä ns. hartiatyyny. Mies on sitä lämmitellyt ja minä pidän sitä alavatsan päällä se rauhoittaa kivasti. ja juoda pitää muistaa, se myös auttaa kipuun kun nesteet lähtee kiertämään. olen joskus ajatellut että oliskohan synnytyskivut samanlaisia.....toiveajattelua :/ .
 
Taisin vastata sulle punktion jälkeisistä kivuista.. Itse punktiossa en ole tuntenut mitään. Sen verran hyvät lääkkeet ollu päällä, olen ollut puolinarkoosissa. no tulipa vastattua molempiin asioihin ja liittyyhän ne toisiinsa :LOL: .
 
Mulla ekalla kerralla tuntui aikamoista survomista, sellaista pistävää kipua, mutta se johtui siitä etteivät kipulääkkeet olleet vielä alkaneet toimimaan. Tokalla kerralla pyysin lääkkeet ajoissa ja ainoa mikä sattui pikkaisen oli puudutuspiikkien pistäminen alapäähän. Muuten ei itse punktio juuri tuntunut missään, olin sen verran tillin tallin :)
 
Miulla oli punktio kivunlievityksen kannalta todella epäonnistunut :'( Koski kokoajan ja aivan saatanasti. Anoppi kuuli miun huudon odotusaulaan asti :whistle: Toimenpide jouduttiin keskeyttämään. Kaikki kivunlievitykset kuulemma sain ja toimenpiteen aikana vielä työnsivät sitä lisää, mutta ei sillä ollu mitään tehoa. Ainut mikä toimi, oli emättimen puudutus :/ Mutta se munasolujen punkteeraus oli yhtä helvettiä.
Jälkeenpäinkin olin tosi kipeä. Kieriskelin ja itkin heräämössä jotain kipulääkettä ja nuiva sairaanhoitaja toi lopulta Buranan, kun oli ensin tiuskinu miulle, että "tottakai siulla on paha olo, kun sie et hengitä". En uskaltanu hengittää kunnolla, kun vatsaan sattui niin paljon ja joka hengenvedolla pisti ihan hirveesti :( Lopulta hoitaja vaivaantui soittamaan lääkärille ja mie sain kipulääkettä reiteen pistettynä ja se helpotti.
Itkin koko ajomatkan kotiin (3h), kokemus oli niin kivulias ja nöyryyttävä.
 
Minulla on tästä päivästä sellainen kokemus, että punktio oli melko kivuton. Samoin nyt loppupäivä on ollut aika kivuton. Vatsassa on "tunne" mutta en sanoisi sitä säryksi. Minulla lääkkeet vaikuttivat niin, että edes puudutuspiikeistä en jaksanut välittää. Oikeastaan ikävimmältä tuntui kanyylin laitto kämmenselkään, eikä sekään sattunut, poltteli vain hiukan aluksi.
 
Astarte
Itse punktio pisteli kovaa kahdesta puudutuksesta huolimatta. Itku pääsi; sen verran koski. Punktion jälkeen kipu oli sellaista kuin joku olisi vedellyt sisuskaluja, repinyt alavatsan sisältä. Sain paljon kipulääkkeitä, mutta ne eivät vieneet kipua kokonaan pois. Repivä kipu lakkasi muutamissa tunneissa, ja muuttui jomottavaksi. Jomotusta kesti muutaman päivän ja söin kipulääkkeitä sallitun ylärajoilla. Viikon päästä punktiosta kävelin jo normaalisti ja ilman mitään kipua. (monethan kävelevät normaalisti jo seuraavana päivänä)

Henkisesti koin kuitenkin punktion valtavan hienona ja tärkeänä toimenpiteenä, ja olisin mennyt siihen tarpeen tullen uudestaankin. Hoitajat olivat ihania Väestöliitossa ja sain tukea toimenpiteen aikana ja jälkeen.
 
Astarte, kurja kuulla, että sinulla on ollut noin kivulias kokemus, samoin monella muulla taitaa olla samanlainen kokemus. Itse pääsin tosiaan tosi helpolla ainakin tällä kertaa. En tarvinnut operaation jälkeen kuin yhden buranan, ja senkin otin vähän niin kuin varmuuden vuoksi ennen kotiin lähtöä. Pystyin eilen liikkumaan normaalisti, samoin tänään. Vatsassa tuntuu hiukan, mutta ei satu. Ihan yksilöllistä siis taitaa olla tuo kipu tässä toimenpiteessä.
 

Yhteistyössä