Minkälaiset vaatteet 2v. tytölle päiväkotiin?

  • Viestiketjun aloittaja Minna M.
  • Ensimmäinen viesti
Sellaiset joita ei tarvitse pihalla varoa. Oma on isompi, mutta vettäpitävä puku, hanskat sekä varahanskat ja kengät joissa on varsi. Ei siis niitä lyhytvartisia vikingin goreja vielä tohon keliin...Ei oo kiva kun imasee vettä lahkeensuusta sisään.
 
"viieras"
Musta oli tosi hankala alkuun laittaa lapselle sopivat vaatteet päiväkotiin, kun sää voi muuttua päivän aikana niin paljon. Pistät vaan repun täyteen erilaisia vaihtoehtoja säähän kuin säähän, niin tädit kyllä katsoo sieltä lisää/kevyempää, jos aamun arviosi ei ole osunut ihan nappiin tai joku on kastunut aamulla.

Pitkähihaisen paidan alle kannattaa laittaa lyhythihainen- voi nukkua siinä lyhythihaisessa ja laittaa vaan pitkän paidan herättyä takaisin, samaten sotkevissa puuhissa meillä tädit ottaa pitkähihaisen pois, jos alla on aluspaita. Tuttia en ole nimikoinut, koska lapsi käyttää sitä vain nukkuessaan, mutta jos on kovin monta tutillista (tuskin) ryhmässä, niin varmaan kannattaa.
 
"Veera"
No ihan samoja vaatteita voi käyttää kuin kotonakin. Toki kuravaatteet ja kunpparit toivovat sinne vaikkei niitä kotona käytettäisi.
Haalari on kätevämpi pukea mutta toisaalta myöhemmin keväällä housut ja viikeällä siihen takki on parempi yhdistelmä. Nauhakengät on huonot.
Yleensäkin semmoset vaatteet mitkä on(lapsen itse) helppo pukea ja sikäli yksinkertaset että virgepukemisen mahdollisuus olis pieni.

Esim joskus kun oon plussakelillä laittanu lapselle toppahaalarin päälle ja reppuun vaihtoehdoksi villahaalarin+välikausihaalarin niin ovat pukeneet villahaalarin toppahaalarin alle..
 
akava
niin siis mitä vaatetta aloittaja tarkoittaa? ulko vai sisä? sisälle käy ihan samat kun kotiinkin. ja ulkoiluvaatteetkin teillä varmasti on, mutta niin kun joku kirjoittikin niin kumpparit ja kuravaatteet kannattaa olla sinne pk:iin jätettävät, ei tarte kuletella. varavaatetta noin pienelle. meidän pk:ssa lapsille on pk:lla tilaa varavaatteille, ei tarvitse välttämättä repussa joka päivä kuletella.
 
halipupu harmaana
Mieluiten sellaisia vaatteita, joita lapsen on jo itsekin helppo pukea. Mekkoja ja hameita voi ihan hyvin olla, jos ne eivät haittaa leikkimistä ja harmita jos menevät likaiseksi.
 
Vvvieras
Tunikat ja leggarit, mekko ja sukkikset, collarit ja paita. Kunhan on sellaiset että niissä on mukava olla ja lapsi saa itse puettua. Ei siis mitään pikkunappeja, sidottava rusetteja jne. Ja mielellään semmoset ettei oo maailmanloppu jos vähän likastuu :)
 
***
Miksei mekkoja? Sellaisia mekkoja mun mielestä voi olla, jotka mahtuu sinne ulkovaatteiden alle. Jos mekko pitää riisua ulkovaatteiden alta pois, sitten ei käy.

Ja ulos ehdottomasti haalari, sinne alle se mekkokin sujahtaa paremmin kuin ulkohousujen alle.
 
Kyllä niitä esim trikoomekkoja näkee tytöillä pientenkin ryhmissä ja sellanen vaikka pään yli vedettävä menee monella 2v omatoimisestikin. Sellanen mahtuu ulkopuvunkin alle eikä haittaa vessatoimiakaan.
Ja ap; todellakin nimikoi kaikki mihin suinkin vaan menee jotenkin. Säästyy hoitajilta aikaa ja vaivaa sekaannusta ei tule kun tiedetään mikä vaate on kenenkin. Se on meillä hoitajilla jokapäiväinen homma selvittää kaikki ne nimettömät. Eivät lapset sunkaan aina tunne omia vaatteitaan.
 
Sellasia helposti puettavia ja mukavia. Hoidossa aletaan opettaa jo näillekin pienille sitä omatoimisuutta. Sellasia mitkä saa likaantuakin eikä maailma kaadu jos joku tahra on ja sellanenkin joka ei niin vain irtoa. Oman lapseni vaatteissa on ollu ruokaa, maalia, kimalleliimaa jne..Pienetkin askartelevat.
 
har
Miksei mekkoja? Sellaisia mekkoja mun mielestä voi olla, jotka mahtuu sinne ulkovaatteiden alle. Jos mekko pitää riisua ulkovaatteiden alta pois, sitten ei käy.
Omalle tytölle en ole laittanut hihallisia mekkoja hoitoon kun menevät ikävästi myttyyn ulkovaatteiden alla tai sitten täytyy olla paita erikseen mukana ja se vaihtaminen vie pienillä aikaa. Paita + liivimekko yhdistelmää taas ollaan käytetty, ei tarvi kuin vetäistä mekko pois ennen ulkovaatteiden pukemista. Ja hameet tietysti vielä helpompia käytössä.
 
Mekkotytön äiti
Meidän tyttö ei ole montaa kertaa housuissa päiväkotiin menny. Se vaan ei ole suostunut housuja pukemaan. Niinpä sit on ollut leggareilla ja mekolla tai Halmeella ja paidalla. Isohelmaiset hameet ja mekot on sit pakattu kassiin ja puettu vasta pk:lla ja ulos mennessä on riisunut ulkovaatteiden tieltä. Ikinä ei ole pk tästä ongelmaa tehnyt. Päin vastoin ovat kehuneet nättejä mekkoja. Ja tosiaan pk:ssa ei ole käytetty vaatteita mitkä ei oo saanu sotkeutua. :)
 
"Mariska"
oma tyttö on pph:lla, mutta ihan samoja vaatteita käyttää kuin kotonakin. Tunika/mekko ja legginssit tai sitten college-housut ja pitkähihainen paita. Olettaisin että he eivät vaatteita vaihtele päiväunille(?) Oma lapsi ei yleensä peittoa käytä, ainakaan kotona, joten ei sitä voi ilman vaatteita päikkäreille laittaa.

Trikoomekot ja tunikat menee ihan hyvin haalarin alla, ei tarvitse riisua pois.

Hoidossa mun mielestä kätevin on haalari + kurikset mukaan. Itse ainakin otan hoidosta auton kyytiin, joten kiva että pahimmat mudat ja hiekat jää kurahousuihin ja haalari on suht puhdas. Lämpimämmillä keleillä sitten takki+housut käy myös hyvin, voi vaikka riisua takin jos tuleekin aurinkoinen lämmin keli.
 

Yhteistyössä