minkälaisia keskimäärin 2,5 v ovat

  • Viestiketjun aloittaja huolestunut
  • Ensimmäinen viesti
huolestunut
Aika tyhmästi kysytty, mutta minkälaisia teidän 2,5 vuotiaat ovat? Miten syöminen hoituu, puhuminen, piirtäminen jne.
Meillä tuon ikäinen tyttö puhuu lauseita. Noin kolmen sanan lauseita tulee joitakin, välillä sanat ovat kyllä väärässä järjestyksessä ja sitten hänellä on omaa kieltä todella paljon. Kuuluuko olla vai mitä se on? Puhe on muutenkin hyvin epäselvää.
Syö yleensä itse, mutta sutaten. Juo nokkamukista, kun ei juo jos annetaan tavallisesta lasista. Osaa hitaasti juoda lasista.
Päivisin on kotona ilman vaippaa ja välillä menee silti housuihin. Yöllä ja veiraissa paikoissa on vaipat. Ja esim. yövaippaa ei tulisi mieleenkään ottaa vielä pois.
Millaisia asioita tuon ikäisen tulisi ymmärtää jne? Tiedän kaksi muutakin tuon ikäistä. Ja nämä tytöt ovat aivan erilaisia. Puhuvat melko selvästi ja paljoin. Ymmärtävät asioita todella paljon eli heidän kanssa voi siis ns. keskustella. Syövä ja juovat siististi. Piirtäminen on siistiä eikä sellaista suttaamista ja paperin ryppäämistä kuin meillä.
Heillä ei myöskään ole vaippaa edes yöllä.

Onko meidän tyttö pahasti kehityksessä jälissä vai ovatko nämä muut "superlahjakkaista". En ole oikeastaan ennen välittänyt asiasta, mutta nyt alkaa asia tympästyttämään kun siitä ovat jotkin ihmiset alkaneet mainita ja päivitellä.

Ja vielä... miedän tyttö leikkii tuolla nytkin yksin ja puhelee yksikseen omaa kieltään. Nämä kaksi muuta eroavat siinäkin. He eivät höpise leikkiessään vaan ottavat senkin rauhallisesti. Meidän tyttö on huomattavasti myös vilkaampi ja rauhattomampi.

JA... ja.. ja... mitä minun/meidän kuuluisi touhata tuon ikäisen kanssa? Tuolla nytkin yksin leikkii? Välillä luemme kirjaa yms. mutta kuinka paljon vanhemman tulisi viettää aikaa tuon ikäisen kanssa esim. leikkien?


(Toivottavasti tekstistä ymmärtää jotakin, tuli kiireessä kirjoitettua =) .)
 
ihahaa
Hei
Minusta tyttösi kuulostaa täysin tavalliselta 2,5vuotiaalta. Meillä 2,5v poika, joka puhuu hyvin, pitkiä lauseita sivulauseiden kera jne. Kun kieli on opittu tarpeeksi hyvin, alkaa tulla sitä ns omaa keksittyä kieltä. Meilläkin sitä tulee ihan päivittäin. Joten älä ole huolissasi! Meillä poika on neuvolassakin todettu hyvin edistyksekkääksi puheessa ja silti tosiaan vääntää tuota omaa juttua. Mutta varmasti lapsi tietää puhuvansa höpöhöpökieltä ja meillä ainakin välillä naureskelee itekseen siinä. Vaippoja käytetään koko ajan. Meillä ei vielä lainkaan valmis vaipattomaksi. En ole ollut huolissani. Monet 3v käyttävät vaippoja. Poika on vilkas ja leikkii harvoin itekseen. Käydään paljon puistossa ja avoimessa, että näkee ikäisiään. Kotona olen itse melkein koko ajan leikkikavrerina. Olen siis mielelläni lapsen kanssa. Luetaan paljon, lauletaan, piirretään. Ei piirrä mitään selkeää vielä. Jotain viivoja ja ympyröitä yrittää. Mutta en siis keksi mitään kertomuksestasi, mistä pitäisi olla huolissaan.
 
ihahaa
Mun vastaus tulee paloina. Kysyit ymmärtämisestä. Mitä tarkoitit sillä? Kyllä tuon ikäinen ymmärtää lähes kaiken konkreettisen: käskyt, keskustelut yms. Ei tietenkään mitään abstraktia. Eri asia sitten haluaako totella tai olla ymmärtävinään. Uhmahan on paha tässä iässä! Mutta me ainakin keskustellaan paljon tai ainakin itse selitän kaikkea pojalle.
 
Meillä puhe on ihan hyvää tuon ikäisellä. mutta nämä pottajutut ei taho mennä kaaliin. Jos sille sanoo että muista sitte käyä potalla, ja ei saa pissata vaippaan se vastaa että niin, mutta ei kuitenkaan ymmärrä mennä.
Piirtää osaa esim. auringon ja palloja muutenki. ja ainakin e-kirjaimen kun isosisko opettanut.
Itse olen niitä huonoja äitejä eli en leiki en laula en touhua. mutta siskojen kans leikki sujuu.
Syö itse, mutta ruokaa on usein pöydän alla ja pöydällä vaikka ruokalappukin on käytössä. Eikös sekin ole ihan normaalia?
En olisi sinuna ollenkaan huolissani. Eikös tuo oma kieli ole ihan normaalia ja joillekin saattaa tulla niitä mielikuvitusystäviäkin.
 
Meillä tyttö puhuu jo suhteellisen selvästi, kirjaimista r ja l ei oikein luonnistu. Pitkiä lauseita höpöttää. Syö ja juo lasista itse joskus vaan haluttaa heittäytyä hankalaksi ja syötätyttää äitillä:) Vaipatta on ollut jo noin puoli vuotta. Leikkii yksin ja jonkun verran muiden kanssa, piirtäminen on sellasta pyörittelyä itse kyllä näkee niissä vaikka mitä. Mutta ei minusta kannata verrata suoraan lapsia keskenään tutullani on vuoden vanhempi tyttö eikä puhu yhtä selvästi eikä oikein osaa leikkiä toisten lasten kanssa, mutta kaikki ajallaan jokainen kehittyy eritahtiin tämä kaverin lapsi oli puoltoista vuotias ennenku alkoi ekat kävelyharjotukset, mutta on ihan normaalilapsi missä muutkin. Toisen kaverin lapsi kaksi vuotiaana tuotti 2 selvää sanaa muu oli omaa kieltä. Älä ressaa kaikki ajallaan ja tyylillään!!!!!!!!!
 

Yhteistyössä