Minkälaisia ongelmia liittyy alle vuoden ikäisen lapsen viemiseen päivähoitoon?

Tuli vain tällainen asia mieleen, itsellä ei vielä lapsia ole. Kertokaahan onko noin pienen mahdollista saada edes hoitopaikkaa, mites ruokinnat sun muut? Mietin vaan, kun ura on kuitenkin itselle tärkeä ja jotenkin en yhtään osaa sopeutua ajatukseen kotona olemisesta sitten tulevaisuudessa.
 
tuota
Ongelmia sinulle vai lapselle? Sinuna jättäisin lapsen tekemättä jos ura on noin tärkeä ettet voisi joustaa sen verran että lapsi saa kasvaa kotona tarpeeksi vanhaksi.
 
"Minttu"
Olen vienyt lapseni 10kk iässä hoitoon. Ei ollut ongelmia. Naapuri joutui viemään vauvan 5kk iässä hoitoon, ja heidänkin mussukka selvisi.=) Nyt kun meille tulee kolmas, palaan töihin vauvan ollessa n. 4kk, isä jää hoitamaan vauvaa kotiin.
 
"..."
http://www.vauva.fi/artikkeli/kehitys/34/vauvan_herkat_vaiheet

Tuosta voi lukea kehitysvaiheista. Itse voisin viedä 1 vuoden ikäisen lapsen hoitoon. Mutta en veisi nuorempaa. Ei ole vielä kiintynyt äitiinsä. Mutta jos olisi pakko niin eri asia. Mutta uran takia en.
 
[QUOTE="Minttu";24499251]Olen vienyt lapseni 10kk iässä hoitoon. Ei ollut ongelmia. Naapuri joutui viemään vauvan 5kk iässä hoitoon, ja heidänkin mussukka selvisi.=) Nyt kun meille tulee kolmas, palaan töihin vauvan ollessa n. 4kk, isä jää hoitamaan vauvaa kotiin.[/QUOTE]

Minäpäs vähän utelen. Oliko hoitopaikkana päiväkoti? Mitä noin pienet tekee siellä hoidossa päivisin? En siis oo hirveesti ollut lasten kanssa tekemisissä. :ashamed:
 
"Minttu"
Saa udella. Ovat menneet perhepäivähoitajalle. Ulkoilevat, syövät, leikkivät, nukkuvat päikkäreitä. Paljon kului aikaa toisten lasten touhujen seuraamiseen..aivan kuten kotonakin ollessa.
 
Ongelmia sinulle vai lapselle? Sinuna jättäisin lapsen tekemättä jos ura on noin tärkeä ettet voisi joustaa sen verran että lapsi saa kasvaa kotona tarpeeksi vanhaksi.
Minä taas en näe kahden vuoden sinne tänne vaikuttavan niin merkittävästi kenenkään elämään, että kannattaisi jättää lapsi hankkimatta. Sen sijaan lapsen ollessa vanhempi minulla on varaa kustantaa hänelle mukava elämä. Kun lapsi on aikuinen ja mahdollisesti saa omia lapsia, minä olen jo eläkkeellä sijoitusteni kanssa. Ja ennen kaikkea luultavasti näin olisin tyytyväinen päätöksiini. Muuten voisi harmittaa, niin kuin sinua taitaa? ;)
 
Viimeksi muokattu:
tuota
[QUOTE="Minttu";24499251]Olen vienyt lapseni 10kk iässä hoitoon. Ei ollut ongelmia. Naapuri joutui viemään vauvan 5kk iässä hoitoon, ja heidänkin mussukka selvisi.=) Nyt kun meille tulee kolmas, palaan töihin vauvan ollessa n. 4kk, isä jää hoitamaan vauvaa kotiin.[/QUOTE]

Jos yhtään lapsen parasta ajattelet niin tuo ei suinkaa ole tavoilteltavissa noin pieniä hoitoon viedä.
 
..
Mä vien lapsen hoitoon 11kk:n iässä, nyt vauva 9kk. En usko hetkeäkään, että siitä lapselle on mitään haittaa. Ignooraa ainakin toi eka kommentti kokonaan.:O Herranen aika. Mua ei edes kiinnostais mennä töihin mut pakkohan se on kun ei rahaa tule muuten. Jos mulla ois ammatti, josta todella oikeasti pitäisin niin olisin jo mennyt muutama kuukausi sitten. Helpompi lapsellekin viedä pienenä hoitoon, ei tule välttämättä mitään kauheita huutoja äidin perään tms.

Monessa maassa ei mitään äitiysrahoja maksella ollenkaan ja silti suurin osa lapsista on ihan selväpäisiä. Kyllä ne on jotkut ihan muut tekijät, jotka lapselle traumoja aiheuttaa.
 
tuota
Minä taas en näe kahden vuoden sinne tänne vaikuttavan niin merkittävästi kenenkään elämään, että kannattaisi jättää lapsi hankkimatta. Sen sijaan lapsen ollessa vanhempi minulla on varaa kustantaa hänelle mukava elämä. Kun lapsi on aikuinen ja mahdollisesti saa omia lapsia, minä olen jo eläkkeellä sijoitusteni kanssa. Ja ennen kaikkea luultavasti näin olisin tyytyväinen päätöksiini. Muuten voisi harmittaa, niin kuin sinua taitaa? ;)

Sinun täytyy olla pelkkä provo tai niin tyhmä ettet tiedä lapsista yhtään mitään! Lapsen kehitykselle 3 ensimmäistä vuotta ovat tärkeitä. Jos pilaat ne, ei ne rahat kuule sen elämää pelasta.
 
Kun lapsi on aikuinen ja mahdollisesti saa omia lapsia, minä olen jo eläkkeellä sijoitusteni kanssa. Ja ennen kaikkea luultavasti näin olisin tyytyväinen päätöksiini. Muuten voisi harmittaa, niin kuin sinua taitaa? ;)
Katsotaan kun olet kotona sen lapsen kanssa, niin kyllä mieli muuttuu. Vaikeahan sitä onkin etukäteen kuvitella. Ja ei - ei näin sivullisenakaan harmita yhtään, vaikka juuri siirsin töihinpaluuta TOIstamiseen:)
 
  • Tykkää
Reactions: NipaNeutroni
"pk:n täti"
No, ei nyt ehkä ongelma mutta... tollanen 10 kk lapsi elää usein vielä eri rytmissä kuin ne isommat lapset. Usein myös nukkuu vaunuissa. Joten voi olla, että se vauva viettää suuren osan päivästään vaunuissa. Siis syö aamupalan, jaksaa valvoa ehkä hetken. Menee aamupäiväunille. Herää syömään. Valvoo kun isommat nukkuu päiväunet, saattaa viettää sen aika yksin, kun aikuinen vieressä täyttää kasvunkansioita, on tietokoneella, valmistelee askarteluja, laittaa vaatteita kuivuriin jne. Syö välipalan. Menee nukkumaan ku muut leikkii.Herää iltapäiväulkoiluun. Ja jos ei oikein osaa liikkua, saattaa viettää sen suurimmaksi osaksi istuen rattaissa tai pulkassa. Itse en omaa vauvaani vie hoitoon, ennen kuin nukkuu yhet päikkärit ja osaa kävellä. Mutta siis, ei se näin aina ole. Ja pph:n luona on enemmän varmasti pienelle aikaa ja syliä.
 
..
Sinun täytyy olla pelkkä provo tai niin tyhmä ettet tiedä lapsista yhtään mitään! Lapsen kehitykselle 3 ensimmäistä vuotta ovat tärkeitä. Jos pilaat ne, ei ne rahat kuule sen elämää pelasta.
Onko tästä jotain oikeitakin tutkimuksia olemassa vai ihan mutullako näin päättelet?

Mä rakastan lastani ihan varmasti yhtä paljon ellen jopa enemmänkin sitten kun vien hänet hoitoon 11:kk:n (hui!) iässä.
 
"vieras"
Meillä aloitti 1v11k päiväkodissa ja tuntuu väärältä päätökseltä. Jos nyt saisin uusiksi miettiä niin en veisi alle 3vuotiasta hoitoon ollenkaan. Todella rankkaa pikkuisilla.
Univajetta, kiukkua, stressaavaa.
 
Katsotaan kun olet kotona sen lapsen kanssa, niin kyllä mieli muuttuu. Vaikeahan sitä onkin etukäteen kuvitella. Ja ei - ei näin sivullisenakaan harmita yhtään, vaikka juuri siirsin töihinpaluuta TOIstamiseen:)
Varmasti saattaa sitten mieli muuttua, mutta vielä en myönnä pehmenneeni :) Minusta on todella kunnioitettava päätös siirtää töihin menoa, jos syy on se että kotona olosta nauttii. Itse pelkään etten viihdy kotona päivisin ilman juttukaveria.
 
"vieras"
Kannattaa miettiä jo hieman etukäteen lapsen kehitystä ja varsinkin jos se ei mene niin kuin suurimmalla osalla menee. Vuoden ikäinen ei liikkunut vielä ollenkaan ja hänellä oli tuossa vaiheessa eroahdistus juuri pahimmillaan. Äiti ei saanut mennä edes vessaan ilman itkua, vaikka muuten on hyväntuulinen tapaus. Jos lapsi viedään hoitoon juuri silloin kun hän eniten äitiänsä tarvitsee, on se todella surku. Samoin liikkumaton vauva, ei hoitajilla ole aikaa viihdyttää tai antaa läheisyyttä pelkästään yhdelle lapselle. Näin meillä, pitää muistaa että lapset ovat yksilöitä.
 
[QUOTE="vieras";24499455]Meillä aloitti 1v11k päiväkodissa ja tuntuu väärältä päätökseltä. Jos nyt saisin uusiksi miettiä niin en veisi alle 3vuotiasta hoitoon ollenkaan. Todella rankkaa pikkuisilla.
Univajetta, kiukkua, stressaavaa.[/QUOTE]

Höh. :|
 
..
[QUOTE="pk:n täti";24499437]No, ei nyt ehkä ongelma mutta... tollanen 10 kk lapsi elää usein vielä eri rytmissä kuin ne isommat lapset. Usein myös nukkuu vaunuissa. Joten voi olla, että se vauva viettää suuren osan päivästään vaunuissa. Siis syö aamupalan, jaksaa valvoa ehkä hetken. Menee aamupäiväunille. Herää syömään. Valvoo kun isommat nukkuu päiväunet, saattaa viettää sen aika yksin, kun aikuinen vieressä täyttää kasvunkansioita, on tietokoneella, valmistelee askarteluja, laittaa vaatteita kuivuriin jne. Syö välipalan. Menee nukkumaan ku muut leikkii.Herää iltapäiväulkoiluun. Ja jos ei oikein osaa liikkua, saattaa viettää sen suurimmaksi osaksi istuen rattaissa tai pulkassa. Itse en omaa vauvaani vie hoitoon, ennen kuin nukkuu yhet päikkärit ja osaa kävellä. Mutta siis, ei se näin aina ole. Ja pph:n luona on enemmän varmasti pienelle aikaa ja syliä.[/QUOTE]

Mitäs muuta ne vauvat kotona tekee? Varsinkin jos on useampia lapsia. Eiköhän se vauva laiteta rattaisiin siksi aikaa kun muut lapset leikkii pihalla. Sisällä pidetään sylissä tai annetaan koluta nurkkia ryömien samalla kun muut lapset leikkii. Ei se sen kummempaa ainakaan pph:lla ole.

Niinkun sanoin tossa jo aiemmin, vien lapsen pph:lle kun vauva on 11kk. Hoitaja vaikutti todella järkevältä ja sympaattiselta ihmiseltä, varmasti huomioi minunkin lastani sitä mukaa kun ehtii. Eihän sitä esim. nelilapsisessa perheessä muutenkaan kerkeä huomioida kaikkia kokoajan.
 
  • Tykkää
Reactions: NipaNeutroni
Sinun täytyy olla pelkkä provo tai niin tyhmä ettet tiedä lapsista yhtään mitään! Lapsen kehitykselle 3 ensimmäistä vuotta ovat tärkeitä. Jos pilaat ne, ei ne rahat kuule sen elämää pelasta.
En yleensä provoile nimimerkillä ;) Tietääkseni ei ole olemassa mitään suurta mullistavaa tieteellistätutkimusta kotiäitiydestä ainoana vaihtoehtona lapsen ensimmäisen kolmen vuoden ajan?

Jonkun verran olen nähnyt elämässä ihmisiä joilla on ollut vaikeita ongelmia. Ei ole kukaan koskaan ainakaan uskaltanut myöntää psykiatrin sanoneen syyn masennukseen olleen päiväkodissa vietetyt kaksi ekaa vuotta. Sen sijaan köyhyys ja rahaongelmat voi olla syitä siihen.
 
Viimeksi muokattu:
tuplien äiti
En yleensä provoile nimimerkillä ;) Tietääkseni ei ole olemassa mitään suurta mullistavaa tieteellistätutkimusta kotiäitiydestä ainoana vaihtoehtona lapsen ensimmäisen kolmen vuoden ajan?

Jonkun verran olen nähnyt elämässä ihmisiä joilla on ollut vaikeita ongelmia. Ei ole kukaan koskaan ainakaan uskaltanut myöntää psykiatrin sanoneen syyn masennukseen olleen päiväkodissa vietetyt kaksi ekaa vuotta.
Mun lapset meni päiväkotiin kun olivat 1v 4kk. Alkoi hurja infektiokierre, ja toinen ei vielä osannut kävellä. Päiväkodissa on kuitenkin 4 lasta kohti yksi aikuinen, eli syliin ei aina pääse, ja ulkoiluissa meidän poitsu sitten istui aika paljon rattaissa, kun ei jaksanut/halunnut kontata lumihangessa. Tosin eipä ne ulkoilut äidin kanssa juuri tuosta poikenneet, kun oli kaksi perään katsottavaa.

Valitsisin perhepäivähoidon jos vaan mitenkään voi valita, silloin kun kyse on alle 2v lapsesta. En usko että lapset menevät mitenkään pilalle siitä että ovat hoidossa, jos vaan hoitopaikka on lämminhenkinen ja lapsimyönteinen. Elämäänsä ja työhönsä kyllästyneiden hoidossa voi kyllä tulla traumoja, mutta siinä ei sitten katsota sitä onko tuo kyllästynyt lapsen oma äiti vai vieras hoitaja...
 
  • Tykkää
Reactions: NipaNeutroni
"Jenis"
Itse pelkään etten viihdy kotona päivisin ilman juttukaveria.
Kuka käskee istua päivät kotona? Mooooonet naiset on sun kanssa yhtä aikaa äitiyslomalla/hoitovapaalla, juttukaveri kyllä löytyy jos sitä lähtee aktiivisesti etsimään.

Muuten oon samaa mieltä kuin joku aiempi kirjoittaja, että ei vauvaa päivähoitoon - tietty omatoimisuus helpottaa elämää huomattavasti. Eli että osaa kävellä, syödä itse, puhua ees jotain, jne. Esikoinen meni vähän alle 3-vuotiaana hoitoon ja kuopus vähän alle 2-vuotiaana, ja kuopuksella meni paljon helpommin hoidonaloitus. Persoonallisuuskysymyskin varmaan osittain.
 
Olin pari päivää sitten leikkipaikalla ja siellä oli päiväkotiryhmä ulkoilemassa. Näin siellä vuoden ikäisen, se mättäs hiekkaa ja kun näki minut, nosti kädet ylös niin ihanasti, ilmekin oli sellainen että leikki mun kanssa, ota syliin. Hymyili niiiin söpösti <3

Ei päiväkotitädeillä ole aikaa istua yhden kanssa, halata, pitää sylissä, antaa sitä rakkautta ja turvaa.

Älä siis ymmärrä väärin, itse päiväkotilapsena en usko, että lapselle tule tulevaisuudessa traumoja. Ja lapsi/vauva selviää kyllä hoidossa kuin hoidossa.

Mutta kun pieni vauva (alle 1v ikäinen on vauva) elää siinä hetkessä niin on rankkaa ilman äitiä.

Kaikki jauhoo että hei se vauva- ja pikkulapsiaika on niin tärkeä, menee hetkessä, nauti siitä. Nyt tiedän, että se on ihan totta. Lyhyt hetki vaan ja se on mennyt. Ei sitä enää parane murhetia eläkkeellä kultamunan päällä. :)
 
  • Tykkää
Reactions: NipaNeutroni
Alkuperäinen kirjoittaja tuplien äiti;24499546:
hoidossa, jos vaan hoitopaikka on lämminhenkinen ja lapsimyönteinen. Elämäänsä ja työhönsä kyllästyneiden hoidossa voi kyllä tulla traumoja, mutta siinä ei sitten katsota sitä onko tuo kyllästynyt lapsen oma äiti vai vieras hoitaja...
Olet niin oikeassa! <3
 

Yhteistyössä