Minkälaisia toimia lapsenne pk:ssa on jos lapsenne on erityispaikalla esim. kielenkehityksen takia?

  • Viestiketjun aloittaja Uusi paikka
  • Ensimmäinen viesti
Mun poitsu on hoidossa tukitoimenpiteenä, viivästyneen puheenkehityksen takia.
Pk:ssa ollaan palaveerattu lto:n, hoitsujen, neuvolan terkkarin, puheterapeutin ja erityislastentarhanopettajan kera. Kaikki lausunnot neurologikäynneiltä, kuulotutkimuksista yms vien aina myös päiväkotiin. Pk ja neuvola tekevät aika tiivistä yhteistyötä. Ja keväällä päiväkodissa järjestettiin 5 x 1,5 h mittainen tukiviittomakurssi, missä minä ja pk:n henkilökunta opeteltiin tukiviittomia, joita sitten käytettiin/käytetään pojan kanssa kommunikoinnin tukena.
Seuraava palaveri on syyskuussa, kun erityislastentarhanopettaja palaa lomaltaan.
 
ap
Meikdän 4v aloitti tänään erityispaikalla tavallisessa ryhmässä. Mietin vaan mitä on odotettavissa. Itse haluamme avointa ja säännöllistä yhteistyötä. Toivottavasti tämä toteutuu. Ollaan nyt 2 päivää harkoiteltu ja en ole kovin vakuuttunut valitettavasti. : (
 
Miuski harmailee
Meillä keskimmäinen oli erityispaikalla kielenkehityksen vuoksi n. ½-vuotta. Palavereita pidettiin kovasti ennen erityispaikan saamista ja ryhmän henkilökunta kävi tukiviittomakurssin. Mutta sitten kävikin niin, että kun byrokratian rattaat olivat pyörineet ja erityispaikka oli saatu, alkoi tyttö puhumaan eikä suostunut enää tukiviittomia käyttämään (käytettiin niitä kotona). Eikä sit mitään sen kummempia palavereitakaan enää pidetty, siis tavallisten ohjelmaan kuuluvien lisäksi.
 
vieras
Meillä on erityisryhmässä, jossa on puolet puheviiveisiä ja puolet normaaleja, on pienryhmä. Palavereja on ollut 2 kertaa vuodessa, kuntoustyöryhmän palaverissa on päiväkotiryhmän elto mukana. Sen lisäksi muutaman kerran on mukana puheterapeutin kanssa. Kela maksaa myös puheterapeutin käynnin muutaman kerran päiväkodissa ohjaamassa lapsen hoitajia, se on kuntoutussuunnitelmassa mukana ja kela hyväksyi sen kuntoutushakemuksessa. Muuten vaihdellaan kuulumisia viedessä tai hakiessa ja lapsella kulkee reissukansio kuvineen mukana päivittäin.
 
ap
että eikö ole aivan normaalia, ettei puhehäiriöisen lapsen puheesta saa selvää? Tässä ryhmässä nolataan mielestäni puhehäiriöisiä lapsia, ei kuunnella, puhutaan päälle, toistetaan hassuja sanoja, nauretaan jne. Odotin, että ryhmässä olisi ammattiaitoa ja oikeaa asennetta, Olen ihan itkenyt tänään. Pieni lapseni niin reippaasti yritti tänään jutella vieraille ihmisille ja miten kävi, naurettiin ja alettiin toistaa toisen omia sanoja. Kotiläksyksi vielä annettiin ohje, puhumaan selvemmin!!! Olen ihan rikki.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
että eikö ole aivan normaalia, ettei puhehäiriöisen lapsen puheesta saa selvää? Tässä ryhmässä nolataan mielestäni puhehäiriöisiä lapsia, ei kuunnella, puhutaan päälle, toistetaan hassuja sanoja, nauretaan jne. Odotin, että ryhmässä olisi ammattiaitoa ja oikeaa asennetta, Olen ihan itkenyt tänään. Pieni lapseni niin reippaasti yritti tänään jutella vieraille ihmisille ja miten kävi, naurettiin ja alettiin toistaa toisen omia sanoja. Kotiläksyksi vielä annettiin ohje, puhumaan selvemmin!!! Olen ihan rikki.
Tuo kuulostaa kyllä todella kummalliselta, ja erittäin ikävältä.
Mullekin tuli kyyneleet silmään sinun ja lapsesi puolesta :(
:hug:
 
ap
En tiedä mitä tekisin : ( sanoin miehelle että menee huomenna pojan kanssa tutustumaan ja tekee myös havaintoja. Tämän kun piti olla "paras paikka" lapselle. Olen ihan herkillä. Tuntuu, että lapsen paikka olisi kotona, meillä on mennyt niin kivasti koko kesä! Kuitenkin poika jo tarvitsee ikäistään seuraa. Tuollainen ilmapiiri kyllä vain on omiaan latistamaan. Näin poikani ilmeestä, että hän ei nauti tuolla olosta.. Toinen niin nätisti yritti kertoa.. Sori olen ihan maassa..
 
tahmis
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
että eikö ole aivan normaalia, ettei puhehäiriöisen lapsen puheesta saa selvää? Tässä ryhmässä nolataan mielestäni puhehäiriöisiä lapsia, ei kuunnella, puhutaan päälle, toistetaan hassuja sanoja, nauretaan jne. Odotin, että ryhmässä olisi ammattiaitoa ja oikeaa asennetta, Olen ihan itkenyt tänään. Pieni lapseni niin reippaasti yritti tänään jutella vieraille ihmisille ja miten kävi, naurettiin ja alettiin toistaa toisen omia sanoja. Kotiläksyksi vielä annettiin ohje, puhumaan selvemmin!!! Olen ihan rikki.
tosi kurja aloitus tosiaan! Koetapa nyt vaan koota itsesi ja ja ottaa asia käsittelyyn henkilökunnan kanssa heti kun mahdollista. Jos ei auta niin sit pk:n johtajan juttusille. Tärkeätä on että itse pystyt olemaan rauhallinen; voit ääneen ihmetellä moisia "kotiläksyjä" ja kertoa toki omasta harmistumisestasi. Olisko siellä ollunna jotain tietämättömiä kesätuuraajia, jotka eivät oikein ymmärrä teidän lapsen erityisominaisuuksia? Mun poika oli tavallisessa ryhmässä mutta ns. kaksipaikkaisena just kielenkehitysasioista johtuen. Toki sit oli muitakin erityispiirteitä, ja niitä ei aluksi osattu "käsitellä" oikein. Se toi mulle tosi pahan mielen. Asia kuitenkin järjestyi juttelemalla ja sitten kun saatiin selvyys mistä outo pojan käytös johtui. Tsemppiä!
 
ap
Nämä ihmiset ovat ryhmän aikuiset, ovat vielä kokeneita konkareita. Tosin selväksi tehtiin, etteivät olisi toivoneet juuri heidän ryhmään erityislapsia.. Johtaja on lomalla vielä. Ajattelin vaan minkälaiseksi meno muuttuu kun jätän lapsen sinne itsekseen kun se jo minun aikanani on tuota rataa. Lapen asiat ja tiedot on viety hyvissä ajoissa, paikkaa haettiin jo alku keväällä ja se myönnettiin jo maalis-huhtikuussa. Kyllä antoivat ihan erilaisen vaikutelman keväällä itsestään..
 
vieras
Mutta ovatko ne ryhmän aikuiset tietoisia juuri nyt, että juuri sinun lapsesi on se erityislapsi joukossa? Koita rauhallisesti käydä läpi heidän kanssaan, mikä sinun lapsesi kohdalla on toimivin tapa kommunikoida, mitä vaihtoehtoisia kommunikaatiokeinoja lapsesi käyttää jne. Ryhmässä ei varmaan ole omaa eltoa, joten kannattaa varmaan ottaa yhteyttä kiertävään eltoon ja pyytää häntä valistamaan ryhmän aikuisia. Toivotaan, että jatko alkaa toimimaan paremmin! Muistan kyllä kuinka alku tuntui jotenkin kalsealta, vaikka kyseessä oli erityisryhmä, jossa osattiin kyllä toimia lapsen kannalta hyvin.
 
ap
tosin juuri aloittanut, mutta ei hänkään vaikuttanut asialliselta. On juuri valmistunut vanhempi ihminen. Tämä ei ole eritysiryhmä, tässä ryhmässä on muutama erityslapsi. Ja kyllä tietävät hyvin mikä on lapsen erityisyys. Toivotaan parasta, en vaan enää jaksa odottaa mitään. Olen jo luovuttamassa. On ollut TODELLA vaikeaa saada lapselle asianmukaisia tukitoimia, ehkä on parasta hoitaa itse..
 
Todella järkyttävältä kuulostavan vastaanoton olette saaneet. :eek:

Meillä esikoinen on down-lapsi eli erityistarpeinen mm puheenkehityksen osalta. Meillä on käynyt mahtava tuuri kun saimme lapselle aivan ihanan omahoitajan joka on ollut todellinen aarre tämän 1,5v ajan. :heart: Hänellä on aikaa ja innostusta harjoitella ja touhuta lapsen kanssa, puheen osalta pitävät päivittäin pienen treenihetken omassa huoneessa. yhdessä käydään läpi mitä siellä harjoittelevat ja mitä me kotona.

Viittomia tuo hoitaja oli oppinut jonkin verran aiemmin toiselta hoitajalta joka työskentelee ryhmän toisen erityislapsen kanssa, viittomakurssille hän pääsi heti kun pojulle myönnettiin paikka tuolta. Päivittäin infotaan puoleen ta toiseen opittuja viittomia ja äänteitä.

Logopedi käy välillä tapaamassa lasta (ja hoitajaa) päiväkodilla, välillä nämä taas menevät logopedin luo. Toisinaan vanhemmat ovat mukana noilla käynneillä ja joskus on käyntejä järjjestetty vain lapselle ja vanhemmille ilman päiväkotia. Pk-hoitajan kanssa käyvät kerran viikossa erityislapsille tarkoitetussa laulu- ja viittomaryhmässä, jonne vanhemmatkin ovat tervetulleita.

Viittomia käytetään ja harjoitellaan koko ryhmän voimin, terveet lapsetkin ovat niistä innoissaan ja esittelevät usein taitojaan toisten ryhmien lapsille. Me ollaan saatu alusta asti kokea että lapsi on tervetullut ryhmään ja kaikki panostavat hänen eteensä. Tällä hetkellä ryhmässä siis on nämä kaksi erityislasta ja aiempaakin kokemusta heiltä löytyy.

Kannattaa tosissaan ottaa lapsen oman hoitajan/ohjaajan kanssa puheeksi tuo. Sanoa mityä varten lapsi on ryhmään tullut ja mitä oletatte ryhmästä saatavan. Jos keskustelu ei men putkeen tai tyyli ei muutu niin ihmeessä heti yhteys pk:n johtajaan.
 
On varmaan ihan ok, jos laitat miehesi huomenna pojan matkaan. Itse kun on saanut huonon kuvan niin ei osaa muuta kuin tarttua jokaiseen uuteen huonoksi kokemaansa hetkeen. Miehet usein osaavat olla meitä äiti-ihmisiä neutraalimpia tommosissa tilanteissa ja näkevät siten asioita toisesta kulmasta. Itse olin tosi herkkiksenä aikoinani kun poikaamme "moitittiin" epäsosiaaliseksi yms. Tosiasiassa pk:n väki yritti meitä kannustaa hankkimaan pojalle jotain tukea tai tutkimusta jotta oltais tiedetty miten parhaiten voitaisiin tukea.. Minä vaan aluksi syytin pk:n väkeä ymmärtämättömäksi ja etteivät he pidä meidän pojasta. Toki näin jälkikäteen, olisivat voineet sanoa asian meille suoraankin eikä vain vihjailla oudoin sanakääntein... Kuulostelkaa nyt vielä viikko, pari ja jos asiat ei etene toivotulla tavalla niin sitten vaan uudelleen mietintään missä lapsen olisi hyvä olla hoidossa. Päiväkoti on mun mielestä kyl vähän yliarvostettu paikka erityislapsia, ainakin ns. lievemmissä tapuksissa, ajatellen...
 

Yhteistyössä