Minkäslaisissa taloissa te palstalaiset sitten asutte? Mielelläni kuulisin lukaaleistanne, joissa kaikki asutte?

  • Viestiketjun aloittaja Jadelius
  • Ensimmäinen viesti
Jadelius
Rakennamme tai rakennutamme lähiaikoina talon. Lähes jokainen taloon liittyvä googlaus johdattaa kaksplussalle. Useita viestiketjuja selanneena, ei auta kuin todeta, että juttujenne perusteella 95% teistä asuu arkkitehtien suunnittelemissa yli 200 neliöin taloissa, vähintään 2000 neliön tontilla

Jos joku on erehtynyt kysymään esim. älvsbytaloista, niin sehän on palstan pahin kirosana!
Kannustalot ovat mielestänne pieniä mökkejä ja "mulla on viis tuttua rakentanut kannustalon ja kukaan ei ole ollut tyytyväinen". Sama päätee sievitaloja, hirsitaloja, jämern kivitaloja, simonsia ja vaikka mitä.
Kukas sellaisia rakentaisi/rakennnuttaisi?

"mulla on sisko ja kummin kaima ja sit viis naapuria asuu siinä talossa ja kaikilla ongelmia. Ihan hirveitä niiq luukkuja niiq"
 
"Kukka"
Katso talofirmojen markkinaosuuksia. Sieltä selviää paljon.

Kaikista taloista ja talomalleista löytyy hyviä ja huonoja kokemuksia. Rakentaminen ja rakennuttaminen on monen tekijän summa.
 
Lerttu
Mä kysyin joskus taannoin eräästä talomallista mielipiteitä. Tuli muutama viesti heti, miten ko. talovalmistaja ei ole pk-seudulla arvostettu ja pk-seudulla huonossa maineessa yms..
Sinänsä hauskaa, koska ko. talofirma ei edelleenkään toimita taloja pk-seudulle ja firma on uusi ja ensimmäine talo koko puljulta valmistui keväällä 2012 muistaakseni Kuusamoon.
 
  • Tykkää
Reactions: jenttu
Meillä on 160-vuotias hirsitalo ja uusi toinen hirsitalo ja tyytyväisiä ollaan molempiin! Talvella vetää ja on saa@&&@nan kylmä mutta eipä tässä, puuta pesään vaan. Tonttia vähän yli 7000m2 naapureita ei lähimaillakaan.

Jos rakentaisin, tekisin hirsitalon. Oikeasta hirrestä siis, en mistään liimapuuhässäkästä. Naapuritalokin on jonkun 250 vuotta...
 
"Wilma"
Meillä on arkkitehdin suunnittelema talo, jossa on neliöitä se lähes 200. Mutta ihan tavallisia duunareita ja tavallisia perusmukavia ihmisiä olemme, joilla on iso asuntolaina :)
Tämä on se meidän juttu.
 
ei onnistu
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;28365405:
Jos rakentaisin, tekisin hirsitalon. Oikeasta hirrestä siis, en mistään liimapuuhässäkästä. Naapuritalokin on jonkun 250 vuotta...
Paitsi että rakennuslupaa et moiselle enää nykypäivänä saisi (siis vakinaiseksi asunnoksi, kesäasuntona saattaisi mennäkin läpi). Tuollainen massiivihirsi ei sellaisenaan täytä nykypäivän vaatimuksia U-arvonsa puolesta. Ulkoverhouksena saa toki käyttää lähes mitä tahansa, vaikka sitä massiivihirttä, mutta varsinainen lämmöneriste on kuitenkin siellä seinärakenteessa joku ihan muu.
 
-53 rakennettu rintsikka.

Rakentaako muuten kukaan enään muita kuin paketteja? Siis kukaan tavis?

Tuo on varmaan enemmän tyypeistä kiinni, kuin mistään muusta. Pakettitalojakin saa todella yksilöllisiksi muokattuina ja materiaalit saat juuri sellaiset, kuin haluat. Pakettitalot voivat olla todella upeita ja hulppeita, siinä missä itse suunniteltu hyvinkin perustalo.

Me olemme myös yhdessä arkkitehdin kanssa suunnitelleet talomme. Olemme aivan taviksia. Meillä on taitoa, osaamista ja aikaa häärätä raksalla. Monilla ei ole ja siksi pakettitalo/rakennuttaminen on vaihtoehto monille taviksista herroihin.
 
Talololo
Tuo on varmaan enemmän tyypeistä kiinni, kuin mistään muusta. Pakettitalojakin saa todella yksilöllisiksi muokattuina ja materiaalit saat juuri sellaiset, kuin haluat. Pakettitalot voivat olla todella upeita ja hulppeita, siinä missä itse suunniteltu hyvinkin perustalo.

Me olemme myös yhdessä arkkitehdin kanssa suunnitelleet talomme. Olemme aivan taviksia. Meillä on taitoa, osaamista ja aikaa häärätä raksalla. Monilla ei ole ja siksi pakettitalo/rakennuttaminen on vaihtoehto monille taviksista herroihin.
Juu, en siis mitenkään pahalla tarkoittanut. Kunhan kyselen. :)
 
juuri näin
Paitsi että rakennuslupaa et moiselle enää nykypäivänä saisi (siis vakinaiseksi asunnoksi, kesäasuntona saattaisi mennäkin läpi). Tuollainen massiivihirsi ei sellaisenaan täytä nykypäivän vaatimuksia U-arvonsa puolesta. Ulkoverhouksena saa toki käyttää lähes mitä tahansa, vaikka sitä massiivihirttä, mutta varsinainen lämmöneriste on kuitenkin siellä seinärakenteessa joku ihan muu.
Juuri näin. Massiivihirsi sellaisenaan on ihan onneton lämmöneriste. Samasta syystä muuten "kivitalot" eivät nykyään ole mitään kiveä, vaan esim. kevytsorasta, sementistä ja vedestä puhalletuista harkoista muurattuja.
 
Rakennusalan ammattilainen
Pakettitalot piirtää ja suunnittelee arkkitehti. Pakettitaloja voi muokata kuten haluaa. Voit ottaa talomallista X yläkerran, mutta talosta Y keittiö+olohuone osuuden ja sitten loput talomallista H. Voit kääntää pohjakuvan peilikuvaksi, poistaa yhden makkarin, siirtää khh:n paikkaa, vaikkapa leventää taloa, valita korkeammat ikkunat, rakkenuttaa ylimääräisen seinän paikkaan X, korottaa kattoa ja materiaalit voit valita sellaiset, kuin haulat. Toiveistasi se pakettitalojen suunnittelija sitten suunnittelee SINULLE täysin uudenlaisen talomallin, jonka sinä rakennutat sillä pakettitalovalmistajalla X.

Muutokset kyllä maksavat. Pakettitalot ovat monesti laadukkaampia ja energiatehokkaampia, kuin monet ns. "tein ihan itse" talot
 
Pakettitalot ovat laadukkaita taloja ja usein energiatehokkaampia, kuin itse tehdyt. Mä luotan kyllä enemmän pakettitalon laadukkuuteen, kuin itse sunnittellun. Yleensä pakettivalmistajilla on jonkunlainen takuukin, jota ei itse tehdylle talolle saa.
Vanhemmillani on arkkitehdin suunnittelema uudehko talo, joka on kyllä ollut täysi fiasko.
 
"vieras"
Anteeksi tyhmyyteni, mutta eikö kaikkien talojen piirustukset tee jonkin sortin arkkitehti? Tuskin mikään naapurin "tavis-masa" saa taloja piirrellä? Tai saahan sitä aikansa kuluksi piirrellä mitä lystää, mutta tuskin sellasille mitään rakennuslupia ainakaan saa... Eli eikös rakennuspiirustukset tarvi olla "viralliset", jolloin ne on melkein pakko teettää ammattilaisella.
 
tavis-masa
[QUOTE="vieras";28365480]Anteeksi tyhmyyteni, mutta eikö kaikkien talojen piirustukset tee jonkin sortin arkkitehti? Tuskin mikään naapurin "tavis-masa" saa taloja piirrellä? Tai saahan sitä aikansa kuluksi piirrellä mitä lystää, mutta tuskin sellasille mitään rakennuslupia ainakaan saa... Eli eikös rakennuspiirustukset tarvi olla "viralliset", jolloin ne on melkein pakko teettää ammattilaisella.[/QUOTE]

Sen oman kuvasi voit hyväksyttää ammattilaisella sitten.
 
M.W.
2010 valmistuneessa Designtalossa (neliöitä vajaat 160) Espoossa. Tontilla kokoa n.850m2, eli aivan liian pieni. Tällä mennään, kunnes löytyy hyvä tontti, sitten tulee isompi talokin :)
 

Yhteistyössä