Minulle ja miehelleni jää kukaudessa käteen n. 4000euroa ja aina on rahat lopussa.

  • Viestiketjun aloittaja Matti kukkarossa
  • Ensimmäinen viesti
...
vielä, on nää raha-asiat hassuja. en tajua, miten joidenkin on niin kamalan vaikea katsoa objektiivisesti omaa rahankäyttöään. fakta kun on, että ne perusmenot, pakolliset sellaiset, ovat suurinpiirtein samat kaikille samassa elämäntilanteessa oleville. ok, tietysti asuinpaikkakunta vaikuttaa asumismenoihin, mutta kuitenkin.

esimerkki: kaverillani on suurinpiirtein samat tulot kuin minulla, mutta hän valittaa koko ajan ettei ole rahaa ja vielä kehtaa olettaa, että minä pystyisin äitiyspäivärahastani lainaamaan hänelle. samaan aikaan tällä kaverilla on kuitenkin rahaa hillua baareissa, hänellä on omistusasunto (johon tarvitsee vanhemmiltaan apua lainan maksamiseen) ja hän shoppailee netistä kallista luonnonkosmetiikkaa ja käy pari kertaa vuodessa ulkomailla. hmm. miksiköhän minun rahani riittävät asumisen maksamiseen ja hänellä ei? hmm.

elämä on valintoja. omia sellaisia. ja niiden kanssa eletään.
 
niin siis sanoin vähän epäselvästi. eli ennen ei riittänyt rahat ellei mies käynyt ylitöissä, nyt riittää vaikka ei kävisi kun muutettiin kulutus tapoja. lapset eivät joudu tinkiä vaatteista, ruoasta eivätkä leluista. Itse värjään ja leikkaan hiukset eim itse enkä hyppää kampaajalla. Isompiin tuleviin hankintoihin varaudutaan sillä että mies tekee hieman enemmän töitä etukäteen.=)
 
e
meille jää noin 4500 käteen. Tästä 1000 e lainan lyhennykseen, 400 e säästöön. Mutta kaikki muu menee taivaan tuuliin, ruokalasku on ehkä 500-700 eur (ainakin plussapisteiden erittelystä päätellen) Laskuja on normaalit sähkö, vesi, vakuutus yms laskut. Meillä on kaksi autoa ja bensat niihin ehkä 300-400 eur. En ymmärrä minne kaikki rahat menee .....
 
op
meille jää noin 4500 käteen. Tästä 1000 e lainan lyhennykseen, 400 e säästöön. Mutta kaikki muu menee taivaan tuuliin, ruokalasku on ehkä 500-700 eur (ainakin plussapisteiden erittelystä päätellen) Laskuja on normaalit sähkö, vesi, vakuutus yms laskut. Meillä on kaksi autoa ja bensat niihin ehkä 300-400 eur. En ymmärrä minne kaikki rahat menee .....
ja se sisältää omakotitalon, kaksi autoa ja asuntovaunun eli emme todellakaan ole "eläneet yli varojen"
Sen myönnän, että en todellakaan tiedä, mitä ruoka maksaa, ostan mitä haluan ja en katso hintaa mutta ei meillä mene kuin tuo 500-700 eur ruokakauppaan.

Pitäisi varmaan laittaa ylös minne rahat menee jos vain jaksaisi vaivautua. Tuntuu että sähkö ja vakuutus yms laskut ovat aivan järkyttävän isoja nykyään
 
"äippä"
Minä ensin ajattelin että no huh kun jää paljon käteen eikä koskaaan ole rahaa mutta omaan nilkkaan osui. Meillä joskus lähemmäs 5000jää palkoista ja silti ollaan aina persaukisia:(
 
......
Meillä jää joka kuukausi käteen noin 2400e, perheeseen kuuluu minun ja miehen lisäksi 3 lasta. Rahat ei lopu kesken, sillä maksetaan asuntolaina, laskut, bensa, ruoka jne. Jos meille jäis 4000e niin oltais rikkaita!!
 
.......
...ainakin jos asutte pääkaupunkiseudulla. Asunnot/asuminen on niin täällä niin älyttömän kallista, että tuosta parista tonnista per nuppi menee lähemmäs tonni kuussa asumiskustannuksiin, joko vuokraan tai lyhennyksiin + sähköt, vedet yms..
Ei tuo tonni per/hlö/kk sitten mitenkään älyttömästi ole, jos haluaa syödä muutakin kun makaroonia tai työpaikkaeväitä ja liikkua paikasta toiseen muuten kuin jalan/fillarilla.
 

Yhteistyössä