Minusta tuntuu, että 2-vuotiaalta jo odotetaan kauhean suuria, ainakin tällä palstalla

  • Viestiketjun aloittaja "shihtzu"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
[QUOTE="essi";22323654]Mä taas ihmettelen tätä palkinto/ilman palkintoa-tapaa?! Siis minkä ihmeen takia sitä lasta lahjotaan käyttäytymään oikein? Mitä se opettaa? Mun mielestä lapsen ei ole hyvä oppia toimimaan "oikein", sen takia, että se sit tietää saavansa jotain. Eihän se lapsi opi ite ikinä tekemään oikeita ratkasuja, koska kaikki teot pohjautuu palkitsemiseen.[/QUOTE]

No kerroppa mulle yksikin konsti millä saat alle kouluikäsen hampaat paikattua ilman nukuttamisia muu kuin se että lapsi vapaaehtoisesti antaa sen tehdä, kun tietää sen jälkeen saavansa toivomansa tavaran???
 
[QUOTE="vieras";22323672]No kerroppa mulle yksikin konsti millä saat alle kouluikäsen hampaat paikattua ilman nukuttamisia muu kuin se että lapsi vapaaehtoisesti antaa sen tehdä, kun tietää sen jälkeen saavansa toivomansa tavaran???[/QUOTE]

jotkut lapset kyllä avaa suunsa vapaaehtoisesti ilman sitä palkinto porkkanaakin. liekö luonne vai kasvatuskysymys, tiedä häntä.
 
"vieras"
jotkut lapset kyllä avaa suunsa vapaaehtoisesti ilman sitä palkinto porkkanaakin. liekö luonne vai kasvatuskysymys, tiedä häntä.
Veikkaan kuule ihan luonnetta, meillä isompi on tuossa iässä mennyt istumaan tuoliin ja avannut suunsa ja tökötit on laitettu ilman mitään kummallisuuksia. Paikkuusta hänelle en tiedä, vois olla että toista hammasta ei enää paikattaisi. Harmi kun näitä lapsia ei ole jokaisella, rohkea tyttö muutenkin.
 
"jopas"
[QUOTE="vieras";22323672]No kerroppa mulle yksikin konsti millä saat alle kouluikäsen hampaat paikattua ilman nukuttamisia muu kuin se että lapsi vapaaehtoisesti antaa sen tehdä, kun tietää sen jälkeen saavansa toivomansa tavaran???[/QUOTE]

Alla kouluikäinen yleensä ymmärtää jo puhetta eli ihan yksinkertaisesti KESKUSTELEMALLA. Ei sitä paikkaamattakaan voi jättää. Herää tietysti kysymys, että miksi ihmeessä noin pienellä on reikiä hampaissa?
 
"vieras"
[QUOTE="jopas";22323834]Alla kouluikäinen yleensä ymmärtää jo puhetta eli ihan yksinkertaisesti KESKUSTELEMALLA. Ei sitä paikkaamattakaan voi jättää. Herää tietysti kysymys, että miksi ihmeessä noin pienellä on reikiä hampaissa?[/QUOTE]

No jospa se johtuu siitä kiillevirheestä hampaissa? Keskustelu auttaa varmasti sellaisia lapsia jotka pelkästään sen avulla aukasee sunnsa, esikoiseni lisäksi en kyllä kovin montaa tiedä joille riittäisi pelkästään puhe. Kuopukselleni ei ainakaan, hänelle auttoi palkinto.
 
"jopas"
[QUOTE="vieras";22323862]No jospa se johtuu siitä kiillevirheestä hampaissa? Keskustelu auttaa varmasti sellaisia lapsia jotka pelkästään sen avulla aukasee sunnsa, esikoiseni lisäksi en kyllä kovin montaa tiedä joille riittäisi pelkästään puhe. Kuopukselleni ei ainakaan, hänelle auttoi palkinto.[/QUOTE]

No eihän siinä ole vaihtoehtoja, se homma on tehtävä. Ei elämässä valitettavasti saa palkintoja jokaisesta vastenmielisestä asiasta. Ei minunkaan 2-vuotias hampaiden pesemistä rakasta, mutta todellakin tietää, että ne harjataan joka päivä 2 kertaa eikä siitä asiasta neuvotella.
 
nature
Minusta tuntuu että vaikka toisaalta 2-vuotiaan vaaditaan olevan jo kuiva, syövän itse tavallista ruokaa, osaavan leikkiä tiettyjä juttuja jne., niin toisaalta taas jopa 4-vuotiasta pidetään ihan vauvana: nimenomaan käytökseen ei puututa. Ihan jokapäiväistä että meidänkin pihapiirissä ne kivat, normaalit mammat katsovat höristen vierestä kun 4-vuotias repii kukkia maasta/viiltelee puuta jollain terävällä. Minua järkyttää luonnon pahoinpiteleminen, vaikken pidä itseäni mitenkään "hippinä"...lapsuudessani kävin usein metsäretkillä vanhempieni kanssa ja mm. marjastamassa. Kai siinä sitten oppi luonnon kunnioittamista sen verran, ettei ole tarvinnut tähän asti potkia (syömiskelpoisia) sieniä nurin, repiä kasveja maasta huvin vuoksi tai hyppiä etanoiden päällä.
 
"vieras"
[QUOTE="jopas";22323883]No eihän siinä ole vaihtoehtoja, se homma on tehtävä. Ei elämässä valitettavasti saa palkintoja jokaisesta vastenmielisestä asiasta. Ei minunkaan 2-vuotias hampaiden pesemistä rakasta, mutta todellakin tietää, että ne harjataan joka päivä 2 kertaa eikä siitä asiasta neuvotella.[/QUOTE]

Eiköhän jokapäiväiset asiat ole ihan eri luokassa kuin kerran elämässä tapahtuvat ikävähköt tapahtumat, usko pois, ei meilläkään osteta nukkeja joka hampaiden pesun jälkeen.
 
"jopas"
Minusta tuntuu että vaikka toisaalta 2-vuotiaan vaaditaan olevan jo kuiva, syövän itse tavallista ruokaa, osaavan leikkiä tiettyjä juttuja jne., niin toisaalta taas jopa 4-vuotiasta pidetään ihan vauvana: nimenomaan käytökseen ei puututa. Ihan jokapäiväistä että meidänkin pihapiirissä ne kivat, normaalit mammat katsovat höristen vierestä kun 4-vuotias repii kukkia maasta/viiltelee puuta jollain terävällä. Minua järkyttää luonnon pahoinpiteleminen, vaikken pidä itseäni mitenkään "hippinä"...lapsuudessani kävin usein metsäretkillä vanhempieni kanssa ja mm. marjastamassa. Kai siinä sitten oppi luonnon kunnioittamista sen verran, ettei ole tarvinnut tähän asti potkia (syömiskelpoisia) sieniä nurin, repiä kasveja maasta huvin vuoksi tai hyppiä etanoiden päällä.
Itse olen huomannut enemmän juuri tätä vauvana pitämistä. Annetaan karkkia, herkkuja ynnä muita, koska "lapsi haluaa". Ei tarvitse kävellä mihinkään, koska "lapsi ei halua". Annetaan lapsen päättää lomamatkoista, mahdollisista kotieläinten hankkimisesta jne. Leikki-ikäiset kulkevat mukavissa kertakäyttövaipoissaan ja imeskelevät tuttia.
 
"vieras"
[QUOTE="jopas";22323883]No eihän siinä ole vaihtoehtoja, se homma on tehtävä. Ei elämässä valitettavasti saa palkintoja jokaisesta vastenmielisestä asiasta. Ei minunkaan 2-vuotias hampaiden pesemistä rakasta, mutta todellakin tietää, että ne harjataan joka päivä 2 kertaa eikä siitä asiasta neuvotella.[/QUOTE]

Rupee jutut olemaan sitä luokkaa että mä lähden tekemään lapsille ruokaa ja ulkoilemaan! Hauskaa päivänjatkoa!
 
"jopas"
[QUOTE="vieras";22323904]Eiköhän jokapäiväiset asiat ole ihan eri luokassa kuin kerran elämässä tapahtuvat ikävähköt tapahtumat, usko pois, ei meilläkään osteta nukkeja joka hampaiden pesun jälkeen.[/QUOTE]

Uskon. :) Nykyään vain kovin monet tuntuvat käyttävän tuota lahjontatekniikkaa ihan peruasioissakin. Omaan tajuntaani ei vain mene, miksi ihmeessä esimerkiksi vessassa asioinnista tai muista normaaleista asioista pitäisi palkita. Erityistilanteet erikseen.
 
:)
Mun 2½ vuotias ei osaa pukea muuten kuin vetää pöksyt vessassa käynnin jälkeen jalkaansa..en ole edes tajunnut vaatia :( Muuten poika suoriutuu monista asioista suht reippaasti, pesee ennen ja jälkeen ruokailua kätensä ja ruuan jälkeen kasvonsa, käy potalla itse yms..mut en osaa vaatia hirveitä häneltä viellä
 
[QUOTE="vieras";22323672]No kerroppa mulle yksikin konsti millä saat alle kouluikäsen hampaat paikattua ilman nukuttamisia muu kuin se että lapsi vapaaehtoisesti antaa sen tehdä, kun tietää sen jälkeen saavansa toivomansa tavaran???[/QUOTE]

Meillä muuten 3 vuotiaana avasi suunsa ihan vapaaehtoisesti hammatarkastuksessa, ihan yksin oli tuolissa. Tällä lapsella pitäisi hioa kulmahampaita, niin hammastarkastaja sanoi että riippuu ihan lapsesta kuinka antaa sen tehdä. Eli ei aina tavitse palkintoja lupailla
 
No eipä ole isot odotukset jos odottaa että 2 vuotias ymmärtää puhetta. Ton ikäisen tulee ymmärtää sekä puhua sujuvasti itse. Jos se ei onnistu, eikä lapsi käsitä puhetta niin mars tutkimuksiin.
Perus puhe ja lapsen oma puhe joo, mutta aika määreitä tai että et päiväkodissa saa puuroa sitten puolentunnin päästä jos et nyt kiukuttelematta pue päälle.

Ja lisäksi vielä vasta 2½ vuotiaalta vaaditaan puhetta...2 vuotiaana ei tarvitse vielä puhua..
 
[QUOTE="vieras";22323661]No kylläpä lapsi onkin yhteistyökyvytön kun yhden harjoittelukerran jälkeen avaa suunsa nätisti ja antaa jopa hammaslääkärin paikata hampaansa. Mä vähän luulen ettei mun lapsi tarvi nukutuksia, tuskin hänelle nyt lähivuosina on pahempia toimenpiteitä tulossa kuin nuo kahden kiillevaurioisen hampaan paikkaaminen.[/QUOTE]

Oho, en edes tiennyt että kaksivuotiailla voi olla niin risoja hampaita että niitä paikataan :O
Toisaalta jos jo 2v paikkaillaan hampaita niin saattaa olla isojakin remontteja tulossa tulevina vuosina joten pidä vaan mielessä että lasten hampaita voidaan hoitaa myös nukutuksessa.
 
"Horuksen silmä"
[QUOTE="vieras";22323183]Teeppä kuule joskus testi sille sun kaksivuotiaallesi, ne ymmärtää paljon enemmän kuin uskotkaan kun vain lopetat sen vauvana pitämisen. Ja meidän tyttö kyllä tietää että palkinnon saa jos tekee niinkuin pyydetään, ei muuten. Edellisellä hammashoitajareissulla tyttö ei antanut laittaa sitä töhnää hampaisiin ja jäi ilman palkintoa, päästiin sitten tunnin päästä uudelleen hoitajalle kun tyttö niin kovasti halusi sitä palkintoa ja sitten oli kunnolla ja sai palkinnon, että kyllä hänkin ensin kävi opettelemassa että saako sen palkinnon vai ei, jos ei teekkään niinkuin pitää.[/QUOTE]

Kauheesti ne palkinnot auttaa jos lapsi PELKÄÄ.
Meillä 2 vuotias huusi hysteerisenä peloissaan sylissäni kun mentiin hammastarkastukseen. Siinä ei lahjomiset paljoa auttaneet. Ja 4 vuotiaskin saatiin hammashoitolan tuoliin ainoastaan niin että isä makas alla ja poika päällä. Lapset on kovin erilaisia. Mä en usko lapsen kasvattamiseen kuten koirien, eli tohon palkitsemis metodiin.
 
Laitako minulle jonkin faktan siitä että lapsen "omapuhe" riittää 2 vuotiaan puheenkehitykseksi ilman että siitä tulisi olla huolissaan?

Ei aikamääritteitä tarvitse osatakkaan. Mutta selkeästi jos sanoo et tämän jälkeen saat palkinnon niin kyllä se pitäisi ymmärtää.
 
"vieras"
Oho, en edes tiennyt että kaksivuotiailla voi olla niin risoja hampaita että niitä paikataan :O
Toisaalta jos jo 2v paikkaillaan hampaita niin saattaa olla isojakin remontteja tulossa tulevina vuosina joten pidä vaan mielessä että lasten hampaita voidaan hoitaa myös nukutuksessa.
No tuskinpa meillä ainakaan, ei meillä ole kuin noissa kahdessa hampaassa kiillevaurio jotka nyt on sitten saanut pinnan päälle joka kestää paremmin kuin liian ohut kiille.
 
Laitako minulle jonkin faktan siitä että lapsen "omapuhe" riittää 2 vuotiaan puheenkehitykseksi ilman että siitä tulisi olla huolissaan?

Ei aikamääritteitä tarvitse osatakkaan. Mutta selkeästi jos sanoo et tämän jälkeen saat palkinnon niin kyllä se pitäisi ymmärtää.
No mulle 2v neuvolassa sanottiin että puhetta odotellaan rauhassa 2½ vuotiaaksi asti ja sitten puheterapeutille. Ja siis tuosta palkinnosta, sanoin itsekin esimerkin, että jälkkäriä ei saa jos ei ruokaa syö, mutta se että jos et nyt kiukuttelematta pue ja kävele päiväkodille, et puolentunnin päästä saa puuroa päiväkodilla...sitä ei meidän neiti ainakaan ymmärää, ja silti on normaali 2½ vuotias.
 
"vieras"
[QUOTE="Horuksen silmä";22324107]Kauheesti ne palkinnot auttaa jos lapsi PELKÄÄ.
Meillä 2 vuotias huusi hysteerisenä peloissaan sylissäni kun mentiin hammastarkastukseen. Siinä ei lahjomiset paljoa auttaneet. Ja 4 vuotiaskin saatiin hammashoitolan tuoliin ainoastaan niin että isä makas alla ja poika päällä. Lapset on kovin erilaisia. Mä en usko lapsen kasvattamiseen kuten koirien, eli tohon palkitsemis metodiin.[/QUOTE]

No tuskinpa nukke auttaa, mutta jospa hänet palkittaisiin sillä tavalla että saisi käydä tutustumassa asiaan useamman kerran, jospa hän sitten voittaisi pelkonsa ja antaisi jopa katsoa sinne suuhun? Ja sitten kun pelosta on päästy, niin jopa se lahjus saattaa auttaa siihen lopulliseen päämäärään pääsyyn.
 

Yhteistyössä