Mirena-kierukasta

Onko kellään kertoa kokemuksia Mirena-kierukasta?

Synnytin 2 kk sitten ja nyt pitäisi sitten alkaa miettiä tuota ehkäisy puolta. Neuvolasta suosittelevat siis joko minipillereitä (Cerazette) tai sitten tuo Mirena. Tällä hetkellä tuntuu, että ehkäisyä käyttäisimme ainakin seuraavan pari vuotta, voi olla että menee vielä pidempäänkin, tai mistä sitä vielä tietää...

Mirenassa mietityttää mm. mahdollisuus iho-ongelmiin, koska esim. raskauden alussa oli ongelmia, joten taipumusta siihen suuntaan löytyy... Mietityttää myös luotettavuus ja kieltämättä myös tuo kierukan laitto hirvittää! Kuitenkin olisi niin helppo verrattuna pillereihin...

Toinen sopii toiselle ja toinen toiselle, mutta kokemuksia ja suosituksia otettaisiin hyvin mielellään vastaan!
 
Mulla on ollut Mirena nyt kolmisen kuukautta ja pelkäsin myös ongelmia kun lukenut kaikenlaista kauhutarinaa vuodoista yms.oireista, mutta itselleni se on sopinut vallan mainiosti. Menkat on tulleet säännöllisesti ja heti ensimmäiset jo reilusti niukemmat (vaikka en ole koskaan runsaina niitä saanutkaan mutta silti hirveän niukasti ollut nyt). Myöskään iho-ongelmia en ole saanut, mutta niistäkään en ole aiemminkaan kärsinyt joten en osaa sanoa aiheuttaako aknea niille joilla alttius muutenkin siihen. Ainut hieman harmittavakin asia on, että seksihalut kyllä kasvaneet ihan kamalasti :ashamed:
Asettamista on turha synnyttäneen pelätä, vain kohdunpohjaan painettaessa sekunnin polttava tunne ja sitten se onkin siinä. Luotettavin ehkäisymenetelmä tietääkseni on ja hormonaalinen vaikutus siinä pääasiassa kohdunsisäinen eli ei verenkiertoon pääse lähimainkaan samaa hormonimäärää kuin e-pillereistä. Oman kokemuksen puolesta suosittelen lämpimästi :)
 
Minulla on ollut mirena jo kohta puolitoista vuotta. Alussa oli tiputtelu vuotoa muutaman viikon, mutta sen jälkeen ei mitään. Eli minulla ei ole kuukautisvuotoa ollenkaan!!! =)

Pillereistä sain migreenini pahemmaksi, sekin on helpottanut reilusti kierukan avulla. Iho-oireita minulla ei ole.
Ovulaatiot muuten tiedän, vaikkei niitä menkkoja olekkaan. Auts! Mutta ihan kestettäviä nekin ovat.

Ainut ikävä puoli tässä on, ettei edes vahingossakaan tule raskaaksi. Minulla kun noita vauvakuumeita aina sillontällöin on. :D
Suosittelen hormoonikierukkaa, ainakin minulle se on sopinut hyvin.
 
Minulla on ollut mirena ½ vuotta ja alku oli hankala...vuoti, tiputteli ja olin varma etten ikinä pääse eroon vuodoista mutta nyt on parit menkat ollut ihan vähäistä tiputtelua eli parempaan päin ollaan menossa. Ihoni on mennyt kamalaan kuntoon (akne tyylistä näppyä posket täynnä) mutta siihenkin löytyy kuulema apteekista auttava puhdistus aine. Vailla alku onkin ollut hieman ikävä niin EN LUOPUISI tästä mistään hinnasta :D !
 
Mulla ei ole mitään pahaa sanottavaa. Muuten olo on ollut laitosta lähiten täysin normaali mutta kuukautisvuota on koko ajan vähentynyt ja vähentynyt ja nyt päälle vuoden kuluttua laittamisesta ovat tainneet melkein loppua, tosin pientä kuivuutta on ollut. Mitään tiputteluvuotoa mulla ei ole ollut edes alussa. Asettaminen ei sattunut kun se tehtiin synnytyksen jälkeen jolloin kohdunkaula oli vielä "löysänä".
 
Minulle laitettiin Mirena jokin aika sitten, ikää 33. Ei ole ollut vielä ainakaan tiputtelua eikä tullut aknea. Olisi kiva kuulla te jo aiemmin kirjoittaneet, että minkä ikäisiä olette. Olisiko aknella ja iällä jotain yhteyttä?
 
Mulle laitettiin eka mirena 8v sitten ja alkuun oli pientä vuotoa joka loppui parin kk jälkeen,sitten uusi reilun 5:den vuoden käytön jälkeen ja nyt ollu siis reilut 2vuotta mutta nyt ihan viimeaikoina tullut aknea naamaan,ja myös kipua yhdynnässä ja vuotoa.olen aika ihmeissäni ja harkitsen kierukan poistattamista,tosin ois tarkotus yrittää tulla vielä kerran raskaaksi mutta ihmettelen suuresti tuota eroa ensimmäisen ja toisen välillä.Ihana asiahan tässä ehkäisyssä on kuukatistenpoisjäänti =) .ikää minulla nyt 35vuotta.Muilla kokemuksia?JA myös siitä raskautumisesta kierukanpoiston jälkeen?
 
olen 26 vuotias ja mirena ollut nyt 13kk. Todella tyytyväinen olen nyt vaikka puolen vuoden jälkeen olikin sellainen tunne että nyt se lähtee. Oli pientä tiputtelua, ennen kuukautisia. Mutta nyt ei ole kertakaikkiaan mitään! Eli kk jääneet kokonaan pois.

Iho-ongelmia ei ole ilmaantunut. Ainoa mikä on niin, ruokahalu ei ole kummemmin kasvanut, olen jatkanut synnytyksen jälkeen diabetesohjeilla. Painoa on silti tullut 13kg vuoden aikana. Ehkä jotain kuitenkin on muuttunut syömisessä, en voi kokonaan syyttää kierukkaa.

Alussa laiton jälkeen tuntui sen päivän kipuilua ja senkin jälkeen on joskus ollut kipeänä alavatsa, mutta tämä on pientä verrattuna siihen, mistä kärsin runsaiden kk:n aikana. Elämän laatu on pikkuisen parantunut, kun "naisten vaivat" ei haittaa sosiaalista kanssakäymistä ja muita menoja.

Tosiaan, vahinkojen määrä todellakin rajusti pienenee, mutta minulle kierukan asentanut lääkäri totesi vain että "mikään ei ole niin varmaa kuin kieltäytyminen yhdynnästä". :D
 
mulla ei ihan menny putkeen alkutaival mirenan kanssa, takana kolme kk tiputtelua (4-5päivää viikossa tiputtelua ) kohtutulehdus, aristava alavatsa..
no, tuon kohtutulehduksen jälkee nei olekkaan tiputellu ku kaks päivää, nyt niitä menkkoja odotellessa, jos ei ala kohta kuulumaan niin joutuu testin tekoon ihan pelkästään mielihalujen ja väsymyksen takia.

mielialaan tuo ei kamalasti vaikuta, mulla minipillerit aiheuttaa "kilinää yliskamarissa" ja raskautumisen, yhdistelmiä en saa basilaarimigreenin takia, ja lapsia ei olisi enää tarkoitus tehdä.
Ikä on nyt 27v, kierukka ollut paikallaan kohta 4kk.

Ja sen tiedän että poisto tapahtuu sairaalassa puudutuksessa, samoin jos uusi asennetaan niin siellä. itsellä ei lääkäri ollut ilmeisesti kovin hyvä asentaja, koski enemmän kun se kun synnytyksessä lähti väliliha repeämään.. |O
 
En usko, että Mirena ja iho-oireet liittyisivät kovinkaan ikään. Minulla on kolmas hormoonikierukka juuri laitettu terveysasemalla. Alavatsaa nipisti laiton yhteydessä ja pari päivää sen jälkeen, mutta hyödyt ovat suuremmat kun asettamisessa koitunut vihlonta. Kuukautiset jääneet kokonaan pois, mikä on mielestäni hyvä. Samoin kuukautisten aikana esiintyneet vatsa- ja selkäkivut ovat historiaa. Raskauksia ei ole kierukan käytön aikana tullut, ja kierukan poiston jälkeen meni n. 3 kk kunnes tulin raskaaksi. Kierukan asentanut lääkäri kehotti pitämään apteekin kuitin tallessa, jos tulee oireita ja kierukka pitää poistaa korvaa valmistaja puolet hinnasta (muistaakseni vuoden sisällä asentamisesta).
 
Mä oon myös harkinnut tota hormonikierukan laittoa, mutta lähinnä sen laittaminen pelottaa... Tietääkö kukaan vaikuttaako ikä siihen miltä se tuntuu? Entä synnytykset ja lantion tilavuus, onko niillä merkitystä?
 
Rosmariini Jos sulla ei ennen kierukan aloitustakaan ole ollut haluja petipuuhiin niin sit ei varmaan johdu kierukasta, mut jos vasta kierukan laiton jälkeen on himot hiipunu, niin sit se voi ollakin syynä...

Kysynpä tähän vielä uudestaan oman kysymykseni, jos joku osaisi vastata: Vaikuttaako ikä, synnytykset ja lantion tilavuus mitenkään siihen, miltä kierukan laitto tuntuu?
 
Jotkin puhuvat että kierukkaa ei voisi laittaa ennen kuin kuukautiset on alkaneet. Pitääkö tämä paikkaansa? Minulle lääkäri ei ainakaan sanonut mitään sellaista, sain sen käsityksen että voi laittaa vaikkei kuukautiset alkaneetkaan vielä synnytyksen jälkeen. Mirenan opaslehtisessä oli että aikaisintaan 6 viikkoa synnytyksestä ja voi imettäessä käyttää.
 
Tulin tänne penkomaan kokemuksia Mirenasta. Olen 42-vuotias, ja Mirena asennettiin viime helmikuussa. Lieneekö lääkäreille maksetaan sen mainostamisesta hyvin :) kun oli jo toinen lääkäri, joka piti hormonikierukkaa parhaana ratkaisuna mulle. Itse vähän emmin, koska ehkäisy ei ole tarpeen kovin usein, vaikka vauvakuumetta ei olekaan. Laitto nipisti jonkin verran - ei paljon. Olen kahden lapsen äiti, joten synnytyksiä on takana, viimeisimmästä tuolloin 1,5v.

Laiton jälkeen piti palata töihin (olin ruokatunnilla lääkärissä), mutta oli heikko olo ja alaselkään ja alavatsaan tuntui kipeältä (tai olo oli yleensä ottean hutera). Apteekissakin piti istua alas. Se meni kahdessa päivässä pois, mutta aika ajoin edelleen alaselkään nippaa, ja on erilaisia "tuntemuksia" - johtuisiko kaikki siitä, että mitä itse ajattelee lääkäristä ja kierukan laitosta? Mun mielestä olin kuin "liukuhihnalla" eikä outo lääkäri sympannut hommaa kyllä yhtään. Päätös laittamisesta piti tehdä kahdessa minuutissa. On se kuitenkin jonkinlainen sijoitus...

Eniten tällä hetkellä mietityttää että kaikki on OK. Tulehdusoireita tms ei ole, mutta kai sitä pitäisi käydä näytillä.... Eniten rassaa se, että vuotoja on edelleen vaikka laitosta on puoli vuotta. "Kierto" on n. 30 pv josta puolet on epämääräistä vuotelua - välillä tarvii pienen siteen, välillä selviää pikkuhousunsuojalla. Mun runsaisiin menkkoihin tuo tosin kyllä auttoi heti! Jos nuo vuotelut ei lakkaa kohtapuoliin pitää harkita, jos sen poistais... Mielummin vuotaa oikeasti 5 pv kuin nykytilanne.
 
Minulle Mirena laitettiin 12 viikkoa synnytyksestä ja ei ole muuta kuin hyvää sanomista. Nyt laitosta on kulunut vajaat 2 kk.

Alussa oli pari päivää tuntemuksia alamahalla ja selässä, sekä tiputteluvuotoa parisen viikkoa. Laitto tuntui hieman, vaikka lääkäri joutuikin ronklaamaan jonkinverran ja ihmetteli itsekin "eikö tunnu yhtään enempää?" Kuulema synnytys turruttaa paikat aika hyvin =)

Imetän vielä, joten kuukautisia ei ole vielä tullut ja toivon, ettei tulisikaan. Iho-ongelmia ei ainakaan vielä ole tullut, vaikka huonon ihon omaankin.
 
Mulla on Mirena ollut reilut 3 vuotta nyt.
Tänä kolmen vuoden aikana olen lihonnut n. 20kg, olen ollut haluton seksiin, mielialat on vaihdelleet ja ajoittain olen ollut todella :'( , minulla on ollut päänsärkyä jota en osaa selittää eikä lääkärikään löytänyt mitään vikaa..

Sitähän sen voi tietää, johtuuko nuo oireet juuri kierukasta mutta olen nyt kierukkaa poistattamassa ja katsomassa vaikuttaako se elämääni mitenkään.
 
Minulle laitettiin mirena kierukka jälkitarkastuksessa. Laittajana oli nais lääkäri joka oli laittanu todella paljon näitä ja hyvä laittamaan. Laittamisesta tuli tod huono olo ja olin koko päivän pedissä huonon olon takia. Mies ihmetteli et onkohan tuo ihan normaalia. Nyt kierrukka on ollu n. 9kk ja menin nyt vasta (on vähä venähtäny) tarkasukseen. Kierukan lankoja ei terkkari löytäny ja laitto lähetteen ultraan sairaalaan. Ultrassa ei näkyny kierukkaa. Laitettiin röntkeniin. Siellä löyty, mut väärästä paikassa. Se oli vatsaontelossa! Eli oli ilmeisesti jo laitossa menny kohtu kalvojen läpi. Sillon ku se lääkäri laitto ni ku se laitto ensimmäisen instrumentin ja mittas jotain ni sillon tuli huono olo ja kävi niin kipeetä et tuntu et silmissä pimenee. Ku sai oikeen kokosen instrumentin laitettua ni sit ei tienny mitään ku kierrukka meni paikolleen.Eli hän rikko kohdun kalvon jo sillä intsrumentilla ja heti kierukka luiskahti väärään paikkaan. Huomenna oon menossa poistamaan sen leikkaukseen. Tähystämällä poistavat. Ei tuo kierukka oo oikeestaan oireillu mitenkään, muutaku vähän on lievää kipuilua ollu alamahassa. Menkat on ollu runsaat ja välillä oli muutaman kierron ajan kerron pituus 15pv! Mut mitään ehkäsyä ei siis ole ollukkaan koko aikana. Sisko sano et hänelle oli sanottu etteivät rupia laittamaankaan ennenku 6kk päästä synnytyksestä. Eli paikkakuntaisia eroja on. Että semmosta...
 
Perhesuunnittelun kotisivulta;
"Kierukan hormonin vaikutuksesta kohdun limakalvo asettuu lepotilaan. Kohdunkaulan lima sitkistyy, osa ovulaatioista estyy, kierukalla on paikallisvaikutus kohdun limakalvoon sekä haittaa munasolun hedelmöitymistä, tutkimuksissa ei ole löydetty hedelmöityneitä munasoluja. Niukka limakalvo sekä sitkeä kohdunkaulan lima estävät myös tulehduksia tarttumasta sekä leviämästä bakteereiden kasvualustan (kohdun limakalvo) niukkuudesta johtuen. Hormonikierukka suojaa myös kohdunulkoisilta raskauksilta sekä oletettavasti vähentää endometrioosia. Myös myoomien kasvu vähenee tai ne voivat jopa pienentyä. Monet myoomien takia kohdunpoistoleikkausta harkinneet ovat voineet luopua leikkauksesta tai ainakin siirtää sitä."
Perhesuunnittelun kotisivut
 
Viimeksi muokattu:
Minulle laitettiin Mirena viikko sitten...tiputtelua ja vuotoa ollut siitä lähtien. Nyt tämän viikon puolella on alkanut todella kovat munasarja/kohtu kivut. Ovat 100 kertaa pahemmat kuin kuukautisten aikana ja minulla ne oli tosi kivuliaat. Kipujen yhteydessä tulee kylmiä väristyksiä. Kivut ovat jatkuvaa ja vaikeuttaa elämistä enkä ole pystynyt nukkumaankaan. Tuntuu niinkuin joku puukolla löisi koko ajan tuonne alavatsalle...kuuluuko tällainen kipu mirenan sivuvaikutukseen?
 
yritin tänään varata aikaa hormonikierukan laittoa varten gynekologille. Synnytyksestä on nyt 2 kk ja imetän täysin. Lääkäri sanoi, ettei hormonikierukkaa voi laittaa, kun imettää ja kyseessä on poikavauva. Poikavauva saa kuulemma äidinmaidon kautta naishormoia. Sama lienee pätee pillereihin.. neuvolasta mulle ei tämmöisestä sanottu mitään ja sain jo reseptin kierukan hankintaa varten. oletteko kuulleet tälläisestä esteestä ja kuinkahan todellinen se on??
 
Perhesuunnittelun kotisivulta;
"Kierukan hormonin vaikutuksesta kohdun limakalvo asettuu lepotilaan. Kohdunkaulan lima sitkistyy, osa ovulaatioista estyy, kierukalla on paikallisvaikutus kohdun limakalvoon sekä haittaa munasolun hedelmöitymistä, tutkimuksissa ei ole löydetty hedelmöityneitä munasoluja. Niukka limakalvo sekä sitkeä kohdunkaulan lima estävät myös tulehduksia tarttumasta sekä leviämästä bakteereiden kasvualustan (kohdun limakalvo) niukkuudesta johtuen. Hormonikierukka suojaa myös kohdunulkoisilta raskauksilta sekä oletettavasti vähentää endometrioosia. Myös myoomien kasvu vähenee tai ne voivat jopa pienentyä. Monet myoomien takia kohdunpoistoleikkausta harkinneet ovat voineet luopua leikkauksesta tai ainakin siirtää sitä."
Perhesuunnittelun kotisivut

Ja kilinv**ut suojaa raskauksilta. Tai joo, pitäisihän sen ja mikään ehkäisy ei oo satavarma, mutta jos hormonikierukkaa mainostetaan sillä että se on yks tehokkaimmista ehkäsymenetelmistä sterilisaation lisäks ni en kyllä voi olla samaa mieltä.. Mulle "asennettiin" hormonikierukka 1/11 eli tammikuussa. Lokakuun alussa (10/11) iski ihan järkyttävät vatsakivut, vatsa turpos ja hartiaa pisti niin etten meinannu saada hengitettyä kun pistää. Sitä ennen ei mitään oireita, kierukan kanssa meni tosi hyvin ja kaikki toimi niinkun pitääkin. Eiku terkkariin josta ambulanssilla sairaalaan KU-epäilynä. Siellä sitte selvis että toinen munanjohdin on revenny ja verta reippaasti vatsaontelossa. Päivystyksenä leikattiin ja loppu onki historiaa..

Sairaalassa ollessa lääkäri vielä sano, että jos h-kierukan kanssa tulee raskaaksi niin yleensä se on juurikin kohdunulkoinen raskaus, sillä munasolu ei pääse kiinnittymään kohtuun.
 
oon tässä itsekin miettinyt miten noi hormonit vaikuttaa lapsiin kun sitä kuitenkin imettää. Meillä on kyllä tyttövauva mutta mutta..mitenköhän nuo pienet määrät vaikuttaa sitten pidemmän päälle hedelmällisyydessä. Minipilleripaketissa oli todettu ettei ole mitään muutoksia lapsien kehityksessä 2,5v ikään katsoessa mutta mites myöhemmin ja siellä lisääntymispuolella??

synnytin 12/11 tytön ja tän vuoden puolellla olisi tarkoitus laittaa h-kierukka. Maaliskuulle on varattu papakoe ja sitten sitä kautta apteekkiin yms. Jälkitarkastuksen yhteydessä ei laitettu sillä lääkäri puhui juuri tuosta lävistämisen mahdollisuudesta kun kaikki kalvot ovat vielä ohuet ja kierukka voi lähtä muualle elimistöön. Tällä hetkellä minipillerit tuottaa harmaita hiuksia juuri kuukautiskipuina jotka tuntuu yhtä voimakkailta kuin olisi synnytyssalissa!!! toivottavasti tuo h-kierukan tuleva asennus menis niin hyvin että se 5v tulis käytettyä hyvin korkean hinnankin takia (180e). Sijoitus siihen ettei tule lisää veronmaksajia :)
 
Hei!

Pakko oli alkaa kirjoittamaan, kun olen näköjään kirjoittanut neljä vuotta sitten kuinka mahtavaa elämä on kierukan kanssa. Noh, meni tosiaan neljä vuotta ihan ok, kierukka oli kokonaisuudessaan kuukautta vaille viisi vuotta paikoillaan. Kuukautiset kyllä alkoivat uudelleen melko pian tuon kirjoituksen jälkeen, mutta todella niukkoina. Eli vuoden olin siis ilman, ja siitä sitten neljän viikon välein niin pientä vuotoa, että pikkuhousun suojalla pärjäsin. Loppuajasta alkoikin tulla sitten erilaisia haittoja. Kuukautiset kipeytyivät, vaikkakin olivat edelleen niukat. Migreenityyppinen päänsärky alkoi olla jokatoinenpäiväistä. Iho oli kuin teinillä pari viikkoa ennen kuukautisia, isoja (toisinaan eivät olleet puhkaistavissa) näppyjä, ja kuivuutta. Kaikista pahinta näiden lisäksi, karvoituksen lisääntyminen rinnoissa ja navan alla. Kuin mieheksi ois muuttumassa. Lääkäri totesi myös toistuvissa papakokeissa aina tulehduksen ja lisääntyneen vuodon, ei hiivaa. Mutta ilmeisesti hieman avonainen (kierukasta ja synnytyksista yhteensä johtuva) kohdunsuu on herkempi tulehduksille.

Joten lääkärin kanssa yhdessä päätimme, että kierukka saa hetkeksi häipyä minun elämästä. Jos vaikka pikkunelonen saisi alkunsa tässä välissä ja sitten voisi jo miettiä josko laittaisin toisen kierukan. Koska kierukan hyvät puolet olivat niukat ja kivuttomat kuukautiset ja niiden säännöllisyys. Hirmu säästö mulle noin niinku rahallisesti, kun jäi kondomien, kuukautissuojien, tenaladien (todella runsaat kuukautiset ennen kierukkaa), lääkärikäyntien ja reseptilääkkeiden (kipulääkkeet) ostot pois. Toisaalta mietin kyllä, että oiskohan se ehkäisykapseli yhtä hyvä, mutta ei niin alapäätä rasittava kapistus. Kun tuntuu kuitenkin tuo hormonaalinen ehkäisy toimivan paremmin kuin se perinteinen herne polvien välissä. :D
 
Viimeksi muokattu:
Mulla Mirenan jälkeen on iho ongelmia ollu n. 2kk ja sen jälkeen pikkuhiljaa hävinny kokonaan. Menkat jotka on muuten 7päivää ja koko ajan yösiteellä menee nyt muutaman päivän pikkuhousun suojalla, joskus ei sitäkään. Alkuun oli myös päänsärkyä mutta sekin meni ohitte. Ainoo inhottava on se että mulla mirena vahvistaa ovulaatio tunnetta ja kipu on hirveen kova sillon ku ovis on.

Eka mirena mulla ilmeisesti asennettiin väärin. Lääkäri ähers ja pukers sitä 45minuuttia ja supistelu oli aivan kamalaa. Olin sen jälkeen vielä pari päivää todella kipeä mutta luulin sen kuuluvan asiaan kun kuumetta ei kuitenkaan tullut. Puoli vuotta asettamisen jälkeen alko vuodot jotka kesti aina kuukauden kerrallaan, oli pari viikkoa pois ja taas uudelleen. Hakeuduin pari kk katottuani lääkäriin, lääkäri kaiveli kohtua parikyt minuuttia eri välineillä (eikä muuten ees sattunu!) mutta kierukka oli karannut vatsaonteloon. JÄin leikkausjonoon ja kierukka poistettiin 5kk päästä tähystämällä. Se oli jo kerinnyt liikkua siellä ja tarttua kiinni joten operaatio oli vähän isompi kun pelkkä nappasu pois. Poistoa seuraavana kuukautena olinkin jo raskaana. '

Seuraavan kierukan hain synnytyksen jälkeen ja se asennettiin sairaalassa ultra avusteisesti. Se on sen jälkeen käyty kerran tarkastamassa että on vielä missä pitää mutta toiminut erinomaisesti. Suosittelen.
 

Yhteistyössä