Missä iässä lapset alkaa ite pyyhkiä?

3-vuotias tyttö pyyhkii pissat itse silloin, kun kukaan ei tule tarpeeksi nopeasti pyyhkäsemään tytön puolesta. Kakat pyyhkii äiti/isi. Tosin sen mitä olen nähnyt tytön itse pyyhkivän, ei se oikein suju: paperia on liian vähän tai järkyttävä kasa, joka rytätään pieneksi palloksi ja käytetään jalkojen välissä, mutta tuskin pyyhitään. Saa toki harjoitella, mutta kädet pitää pestä näiden harjoitusten jälkeen eirtyisen hyvin.
 
vastauksia
Olen törmännyt tähän: pyllyn pyyhkiminen on niin ällöttävää ettei halua tehdä sitä. Jopa siihen, että itsensä rasvaaminen "pyllynpallukoista " inhottaa.
Olen näille inhoajille sitten neuvonut, että eihän sitä sormin / käsin pyyhitäkään, vaan paperiin !!! Ja jos menee vähän sormille (liian vähän paperia, ripulilla) , sen jälkeen pestään kädet huolella, kuten pestään aina pyyhkimisen jälkeen.

Takapuolen iho on IHOA. Sinua itseäsi. Ei mitään muuta, ei sen ihmeellisempää.

Minun mielestä 6 v voisi jo alkaa opetella, eskarilainen viimeistään siis. Koulussa kun ope ei tule vessaan edes tarkistamaan.

Omani oppivat ja osasivat noin 4-vuotiaana.
Nuorin on 3 v ja pyyhkii toisinaan itse. Lopputulot on mitä sattuu, mutta paperia ottaa onneksi tarkkana miehenä ihan vähän tai kohtuullisesti, ei mitään puolen rullan verran. Siinäkin kannattaa näyttää kerta toisensa jälkeen mikä on hyvä määrä, ja että jos ei tule puhtaaksi tai tunne, että vielä pitäisi pyyhkiä, ottaa lisää sitä paperia.
 

Yhteistyössä