Missä iässä olette vieroittaneet pienen unitutista?

Meillä pojalla ikää 1v2kk ja viikko sitten luovuttiin tuttipullosta ja tutista niin että on vain unilla käytössä. Mietinkin milloin tuosta unitututista olisi hyvä luopua? Juuri kun on yöt alkaneet sujumaan hyvin niin pelkään millainen härdelli siitä syntyy;) Kiitos vastauksista jo etukäteen=)
 
Me jätettiin unitutti pois siinä vaiheessa, kun heräili aina siihen, että tippui eikä saanut sitä itse takaisin. Tais olla vajaa 1v. Laps huuti 2h, mutta sen jälkeen ei oo tuttia kaivannut. Me leikattiin vinkkien perustellla tutista se imuosa pois, mutta luulen, että oli kovempi paikka se, että "tutti oli rikki" kuin se, ettei sitä ois ollenkaan ollut... Mutta ei ollut muutenkaan paljon käytössä, hereillä ollessa tutti oli lähinnä automatkoilla mukana tai kylässä rauhoittajana, muuten vain unituttina.
 
Meillä tutti jätetty unilta kahdella vanhimmalla lapsella 1v 2/3kk iässä. Kuopus aivan pian 1v 2kk ja meillä tutti enää yöunilla. Yöunilta jätän tutin pois 1v 2kk tai 1v 3kk iässä. Meillä mennyt 2-3 yötä enemmän tai vähemmän itkiessä tutin perään, mutta sitten helpottanut. Toki jokainen yö on ollut edellistä helpompi ja itkua vähemmän. Jos muistan oikein, niin sen parin kolmen yön jälkeen on nukuttu suunnilleen heräämättä aamuun. Mielestäni tutti kannattaa jättää ajoissa pois. Monelta olen kuullut, että 1v 6kk iässä ja sen jälkeen on ollut huomattavasti vaikeampaa ja itku tutin perään kestänyt pitempään. Tutin pois jättäminen vaatii päättäväisyyttä ja kärsivällisyyttä. Kun otan yötutin lapselta pois niin ainut syy miksi saa takaisin on, ett tutti korvautuu peukalolla.

Voin siis omasta kokemuksesta suositella tutista luopumista ihan kohta. Kokemukseni ja kuulemani perusteella pääset helpommalla jos jätät tutin pian pois kokonaan. Mitä enemmän tutin syönnistä tulee lapselle tapa niin sen vaikeampaa. Ja tietysti mitä enemmän lapsen ymmärrys kasvaa.

-Ninnu ja tyttö pian 1v 2kk
 
Meillä unitutti jätettiin pois pian 2v synttäreiden jälkeen.

Tyttö oli pienempänä todella huono nukkumaan, joten en jaksanut ajatellakaan tutista vieroitusta sitten kun kaikki sujui nukkumisen ja nukahtamisen kanssa niin hienosti lopulta. Meillä tutti myös auttoi lasta rauhoittumaan ja nukahtamaan hyvin helposti.

Lapsi oli siis sen verran iso, että juteltiin etukäteen että hän on jo iso tyttö ja voisi antaa tutit tonttuvauvoille. Ihan itse pakkasi tutit kassiin ja vietiin ulos tonttujen haettavaksi joululomalla. Tontut toi sitten aamulla palkaksi lelun ja pikkuisen namia.

Vaikeeta oli nukahtamisen kanssa pitkään ja tyttö kaipasi kyllä tuttia. Selkeästi oli tosi vahvasti opettanut itsensä nukahtamaan ja rauhoittumaan sen tutin kanssa ja tutista luopumisen jälkeen vastusti pitkän aikaa koko nukkumaanmenoa. Nukahdettuaan kyllä nukkui hyvin kuten aikaisemminkin. Toisaalta itse muisti ne tutit antaneensa pois ja oli ylpeä kun oli jo iso tyttö.

Helpommalla varmaan pääsisi jos tutin jättää aikaisemmin pois, ainakin jos lapsi ei ole siihen niin kiintynyt ja oppinut itseään nukuttamaan tutilla.
 
Aikaisemmin tuossa jo kirjoittelin, mutta nyt on meillä tutti jätetty kokonaan pois.

Reilut pari viikkoa sitten jätin tytöltä yötutin pois, päivällä lohtuna tai huvina eikä myöskään päiväunilla tutti ollutkaan enää käytössä. Ja tytöllä oli ikää 1v 2kk.

Ensimmäisenä iltana tyttö itki tunnin verran ja nukahti sitten, yöllä heräsi pari kertaa ja nukahti pienen itkeskelyn jälkeen taas nukkumaan.

Toisena iltana tyttö itkeskeli, ei yhtenäisesti, puolisen tuntia. Yöllä heräsi pari kertaa, pienen itkun jälkeen nukahti taas, aamuyöstä itki hiukan pidempään.

Kolmantena iltana nukahtamiseen meni n. 20 min, itki vain aivan vähän, yö sujui jo hyvin, vaikka heräsi jatkoi heti uniaan.

Tämän jälkeen tutin perään ei ole tyttö itkenyt. Toki nukahtaminen kestää illalla hieman kauemmin n. 15 min, kun ei ole enää tuttia johon rauhoittua. Olen kuitenkin sitä mieltä, että taas päästiin helpolla ja mitäs sitten vaikka ei enää nukahdakaan viidessä minuutissa.

Voin siis näin kolmannenkin lapsen jälkeen sanoa, että kannattaa jättää tutti ajoissa pois, luultavasti pääsette vähemmällä. Ja meillä vielä kaikki lapset temperamentiltaankin kovin erilaisia ja silti kaikilla mennyt se 3 yötä, jonka jälkeen tutti unohdettu.

-Ninnu ja tutiton tyttö (2/13)
 

Yhteistyössä