Missä iässä teillä on itse osattu ulkohaalari päälle pukea?

"vieras"
Meillä nuo esikoinen ja keskimmäinen, molemmat poikia, ovat kiinnostuneet pukemisesta verrattain myöhään. Molemmat ovat vasta 3-vuotiaana pukeneet itse ulkohaalarinsa.
 
"jee"
Poika täyttää kohta 4v ja nyt voi sanoa, että pukee itse haalarinsa ja muut asusteet. Pitkään on osannut muuten pukea, mutta vetoketju ei millään meinannut onnistua. Tai sitten vaan kyse oli laiskuudesta ja/tai liiallisesta passaamisesta esim. aamulla kun on pitänyt lähteä kiireellä.
 
sdffsdsdfsdf
Paljon ennen 2v. Vetskaria ei saanut itse alhaalta asti (nilkasta) kokonaan, mutta kun auttoi alkuun sekin onnistui. 2-vuotiaana osas jo pukea kaiken itse, napeissa tarvitsi apua ja jossain lahkeiden laittamisissa ja vastaavissa.
On ollut hyvin kiinnostunut pukemisesta ja riisumisesta.
 
"mona"
Meillä esikoinen ei oo aiemmin ollu yhtään kiinnostunut pukemisesta. Nyt vasta reilu 3veenä on kiinnostunut pukemisesta ja heti osaskin kaikki pukea, ainoastaan hanskoissa täytyy auttaa.
 
2-vuotiaana tyttö osasi. Tuo poika puettiin alusta loppuun hyvin pitkään, kun ei se kerta kaikkiaan tajunnut jujua, jonkun lakin ehkä osasi pukea, mut eipä juuri muuta.

Tyttö haluaa vielä nyt, hiukan alle 5-vuotiaana avustusta toisen käsineen laittamisessa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja alastulossa mättää;27705426:
Molemmat on siinä reilu 2-vuotiaina oppineet. Välillä on saanut hihoja ja vetoketjua auttaa, mutta muuten on kyllä mennyt hienosti päälle.
Näin myös meillä ja nyt kun siirtyi pph:lta päiväkotiin niin omatoimisuus on vain lisääntynyt. :)
 
En muista tarkkaan, kyl se 2 täyttäessä osas jo. Töissä sen kyllä näkee että lasten ei anneta itse vaan kiireen takia passataan isojakin lapsia. Itse en käsitä miksi on aina olevinaan niin kiire ettei lapsi saa itse tehdä. Ei mulla oo hakiessa nii hätä eikä lähetä kotoa viimesekunnilla jollon ei ehdi yhtään odottaa pukemista.
 
"vieras"
En muista tarkkaan, kyl se 2 täyttäessä osas jo. Töissä sen kyllä näkee että lasten ei anneta itse vaan kiireen takia passataan isojakin lapsia. Itse en käsitä miksi on aina olevinaan niin kiire ettei lapsi saa itse tehdä. Ei mulla oo hakiessa nii hätä eikä lähetä kotoa viimesekunnilla jollon ei ehdi yhtään odottaa pukemista.
Ei ole kyse siitä, ettei "antaisi" lapsen tehdä itse. Vaan siitä, että siinä oikeasti menee puoli tuntia, tuntikin. Voihan sen lapsen toki herättää tuntia aikaisemmin, mutta sitten menee ensin tunti heräämiseen ja huutamiseen ja sen jälkeen toinen pukemiseen ja huutamiseen. Ja jos lapsia olisi vain se yksi, ehkä niinkin voisi tehdä, mutta kun niitä on kaksi pienempääkin.

Ja eiköhän jokainen lapsi ennemmin tai myöhemmin ala pukea itse joka tapauksessa. Miksi ei saisi helpottaa omaa arkeaan...kun se ei ole muilta pois kuitenkaan :)
 
"hansu"
tyttö 2,5v osaa, mutta harvoin viitsii. Ollaan alettu kannustaa lasta pukemaan itse, mutta ei niin ei. Kyllä se joskus alkaa pukea itse, siihen asti mä autan ja kannustan.
 
[QUOTE="vieras";27705708]Ei ole kyse siitä, ettei "antaisi" lapsen tehdä itse. Vaan siitä, että siinä oikeasti menee puoli tuntia, tuntikin. Voihan sen lapsen toki herättää tuntia aikaisemmin, mutta sitten menee ensin tunti heräämiseen ja huutamiseen ja sen jälkeen toinen pukemiseen ja huutamiseen. Ja jos lapsia olisi vain se yksi, ehkä niinkin voisi tehdä, mutta kun niitä on kaksi pienempääkin.

Ja eiköhän jokainen lapsi ennemmin tai myöhemmin ala pukea itse joka tapauksessa. Miksi ei saisi helpottaa omaa arkeaan...kun se ei ole muilta pois kuitenkaan :)[/QUOTE]

No itseasiassa se on pois sikäli että kiun sulla on siinä se 17 lasta joista 10 ei itse viitsi koska kotona ei vaadita/anneta niin se hidastaa oppimista myös hoidossa ja hlökunnan työ lisääntyy. Nämä riisutaan kun tullaan ja puetaan kun lähetään. On kiire sinne ja tänne ja...Menee se puoltuntia juu...tällanen laitetaan ekana pukemaan jotta se ehtii. Se vanhempien mukavuus valitettavasti seuraa ja näkyy.
 
"vieras"
No itseasiassa se on pois sikäli että kiun sulla on siinä se 17 lasta joista 10 ei itse viitsi koska kotona ei vaadita/anneta niin se hidastaa oppimista myös hoidossa ja hlökunnan työ lisääntyy. Nämä riisutaan kun tullaan ja puetaan kun lähetään. On kiire sinne ja tänne ja...Menee se puoltuntia juu...tällanen laitetaan ekana pukemaan jotta se ehtii. Se vanhempien mukavuus valitettavasti seuraa ja näkyy.
Olisihan se pitänyt arvata. :)

Meidän tapauksessa ei ole pois muilta, sillä poika ei ole päiväkodissa. Mutta tiedän myös tapauksia, joissa pukemisongelmaa ei ole päiväkodissa, sillä lapsi tietää, että siellä apua pukemiseen ei tule. Peruspsykologiaa - lapsella on erilaiset sisäiset mallit pukemistilanteeseen kotioloissa ja päiväkodissa.

Ehkäpä teidän kannattaisikin siellä päiväkodissa sitten huudattaa niitä muksuja eteisessä se tunti - nopeastihan he sitten hoksaavat, että täälläpä apua ei pukemiseen tulekaan :)
 
"heips"
Tyttö puki haalarin sujuvasti jo 1,5-vuotiaana, muut ulkovaatteet sitten paremmin n. 2-vuotiaana. Tosin näitä taitoja näytti useimmiten vain päiväkodissa ja kotona piti pukea ja pitää välilä vieläki 3-vuotiaana koska ei aina jaksa pukea itse...
 
"Eppuli"
Miksi lapsia aina vertaillaan? 4,5-vuotias kuopus on kotona kanssani, teen osa-aikaetätyötä. Hän toki osaa pukea, vaikka hanskat ovatkin vaikeita. Silti autan häntä, jos minulla on sopivasti aikaa. Lapsi saa siinä samalla hellyyttä ja huomiota. Ja silti hän osaa pukea itse kerhossa. Ei aina ole hyvä, että kun puolitoistavuotias osaa tehdä kaiken itse, häntä ei sitten enää auteta ja piste. Siinä syntyy näitä tämän päivän itsekeskeisiä ihmisiä.

Mitä sillä on väliä, oppiiko toisen lapsi yksivuotiaana pukemaan sukkahousut täydellisesti ja letittämään hiuksensa? Silti minun viisivuotiaani on täydellinen, vaikkei saa paitaa päältään. Esimerkkejä riittäisi loputtomiin. Muutaman lapsen äitinä en jaksa ymmärtää, miksi näitä ikiä aina kysellään. Onko niillä merkitystä? Kenelle?
 
"vieras"
[QUOTE="Eppuli";27705947]Muutaman lapsen äitinä en jaksa ymmärtää, miksi näitä ikiä aina kysellään. Onko niillä merkitystä? Kenelle?[/QUOTE]

Mua ainakin kiinnostaa ihan vaan... noh, mielenkiinnosta :D Varsinkin esikoisen kohdalla tuntuu, et pidän häntä usein vauvamaisempana ja avuttomampana kuin hän onkaan, ja kun tajuan antaa hänelle enemmän tilaisuuksia opetella, hän oppiikin ihan hujauksessa jonkin jutun, jonka mä olen kuvitellut olevan hänelle liian vaikea vielä pitkään... Ei mulla silti ole mikään kiire saada häntä selviämään itse kaikesta, eikä mua haittaa vaikka tuntuu että hän osaa vähemmän kuin muiden tällaisiin kyselyihin vastailijoiden lapset, koska tiedän että kaikki lapset oppii ja kehittyy ajallaan.

Niin ja ap:lle, meillä on juuri 2v täyttänyt lapsi ja ei saa itse haalaria päälle, aikuisen pitää auttaa. Hanskojen käteen saaminen on ihan älyttömän vaikeaa kun lapsi ei tajua miten sormia pitäisi pitää että ne menee hyvin, ja hattu menee miten sattuu ja kengät vääriin jalkoihin :) On silti innokas pukemaan päälle kaikkea mitä edestään löytää mun rintaliiveistä iskän rukkasiin :D
 

Yhteistyössä