Missä ja miten säilytätte mausteita?

  • Viestiketjun aloittaja "..."
  • Ensimmäinen viesti
"..."
Mun tulee ostettua aina niitä halpoja pikkupusseja ja säilytän niitä liesituulettimen päällä olevassa kaapissa, pystyasennossa. Äsken avasin sen ja

Yks pussi tippu suoraan hellalle, lattialle, tasolle... kiva sotku.

ootteko keksiny noille pusseille jonku hyvän säilytyspaikan/telineen? Mä en viittis ostaa maustepurkkeja tollasille mausteille mitä en käytä päivittäin, mutta mitä pitää olla olemassa. Ne mausteet mitä eniten käytän, ostan yleensä niissä purkeissa.
 
Minulla on pusseille pienehkö tiiviskantinen rasia. Koitan pitää maustepussien määrän suht pienenä, aiemmin sain aina olla laittamassa niitä vanhentuneita pois. Nyt on paljon yrttejä pakastettuina, ne ovat pienissä pusseissa, otan sieltä sen verran kuin kulloinkin tarvitsen.
 
meillä
pitkänmallisessa pakastelaatikossa (mitä ne on nyt ne missä on nallen kuva) rivissä peräkkäin, en tiedä onko erityisen kätevää mutta toistaiseksi näin, useimmin käytetyt on kyllä purkeissa vieressä. ja ovat avohyllyllä hellan lähellä
 
Meillä on kans hellan yläpuolella maustehylly. Mä harvoin ostan pussissa mauisteita (jollen täytä tyhjää lasipurkkia) vaan kaikki on omissa lasipurkeissa.

On mulla pari kertaa lähtenyt maustepurkki lapasesta ja kaikki mustapippurit ruokaan/maahan :D Mut se olikin ihan oma vika, kun ote lipesi. Ei liittynyt millään tavalla itse säilytykseen.
 
"vieras"
Jotku pussit on kannellises rasiassa kaapissa, yleensä kuitenki tyhjään "täyttöpussit" pilkkipurkkeihin/maustepurkkeihin.

Lieskarin päällä en mausteita säilyttäis, ja ihmettelenki et misk siihen aian tehdään mausteille sopiva tila.
 
Mulla on sellainen ihan tavallinen rasia, missä on ollut jotain italiansalaattia tms. Ilman kantta tuolla maustekaapissa.
 
Mulla on kaapissa pieni kori noita maustepusseja varten. Nostan sit aina korin kaapista, ja etsin sieltä tarvitsemani mausteet.
Mulla oli kanssa vuosia tälleen, mutta nykyisestä asunnosta löytyy mausteille oma kaappi, joten tulee niitä siellä säilytettyä aivan kuten ap:kin. Kyllä mullakin sieltä joskus pussi jos toinen tippuu, kun oven avaa, mutta sinnikkäästi niitä silti siellä säilön, kun kerrankin on se maustekaappi. :D
 
määä
[QUOTE="vieras";24892568]Jotku pussit on kannellises rasiassa kaapissa, yleensä kuitenki tyhjään "täyttöpussit" pilkkipurkkeihin/maustepurkkeihin.

Lieskarin päällä en mausteita säilyttäis, ja ihmettelenki et misk siihen aian tehdään mausteille sopiva tila.[/QUOTE]

koska siihen ei mahdu niin syvää kaappia, että mitään muuta menis.
Tahtovat kerätä rasvaa ja pölyä, kun ei aina siinä liesituuletin/ilmastointiputki-hyllyssä ole edes ovea. Ja ehkei höyry ja lämpökään hyvää tee. Mausteet ovat siis viereisessä kaapissa pakaste/säilytysrasioissa pusseineen ja purkkeineen.
 
[QUOTE="Sini";25265425]Mummeliisa, oletko itse rakentanut kaappiin tuollaiset maustehylly urat? Vai minkä merkkinen kaappisi on.

kaipaisin juuri tuollaista maustehyllyä kaappiin.[/QUOTE]

Nuo on ikeasta.
Hankittu joskus 3-4 v sitten.
:)
 
Mulla on kaikki mausteet tuossa liesituulettimen päällä olevassa maustekaapissa. Tosin en käytä kauhean monenlaista maustetta, joten ei niitä montaa putelia tai pussia oo. Suolapaketti, suola/pippurimylly, kok. mustapip. maustepippuria jauh. barbeque, aromisuola, kardemumma, kuivahiiva, ruokasooda, leivinj. vanilj.sok. siinä ne tais ollakin mitä tuolta löytyy...Sit nuo nompparellit ym. koristevermeet ja liivatteet on kuivakaapissa ku vievät paljon tilaa:)
 

Yhteistyössä