Missä kohtaa teen väärin?

  • Viestiketjun aloittaja Äippä vaan
  • Ensimmäinen viesti
Äippä vaan
Meillä tällainen tilanne: Poika (allerginen,mutta ei tämän jutun pointti) 1.10v. Ei ole nukkunut päikkäreitä kesän jälkeen. Joskus satunnaisesti nukahtaa esim.autoon ja sitten valvookin tonne 23--> asti. Tuttipullo,tutit ym kamat vielä käytössä. Joten otan nyt viime yön hyväksi esimerkiksi. Siis kun ei niitä päikkäreitä nukuta niin olen pojan laittanut nukkumaan 20.00 ja nukahtaa heti maitopullon jälkeen. Viime yönä sitten (kuten aina joskus välillä) heräsi 04 ja maitoa piti hakea. Nukahti vasta 06 uudelleen :kieh: Mitään hätää ei ollut,ei kitinöitä eikä kutinoita allergian puolesta,oli vaan hereillä! Nukahdettuaan nukkui aamu 9 asti. Tuo hereilläolo ei ole uutta meille,koska sitä on ollut mm.allergian aiheuttaman kutinan takia,mutta tota en ymmärrä,että ollaan muuten vaan hereillä...

Joo,tiedän,että pääpiru on toi tuttipullo ja nyt päätinkin,että PITÄISI saada se kokonaan pois. Mutta kun toi NutriJunior on helpompi sekottaa pulloon... Mutta enemmänkin ihmettelen,että eikös tuota unta luulisi piisaavan kun ei kerran päikkäreitä nuku? Mutta kun aattelee järjellisesti,että kun nukahtaa 20.00 ja herää 04 niinkuin viime yönä, niin siinähän on unta jo 8h yhteen putkeen. Monet muksuthan pärjää ton pitusilla yöunilla,vai? Tänään sitten nukutin pojan päikkäreille ja ei tuottanut edes ongelmaa. Ku aateltiin miehen kanssa,että jos nukkuisi hetken päikkäreitä ja menisi vähän myöhemmin yöunille...jos sitä unta riittäisi. Kun saiski pojan nukahtaan edes 22.00 niin se olisi vielä inhimillinen aika,mutta jos menee tonne 23 asti niin rupee meneen jo yli :headwall:

Pitkä sepustus tuli,mutta onko kellään mulla tämän tapaista tilannetta ja miten olette saaneet homman hoidettua? :attn: :heart:
 
Millä keinoilla olet yrittänyt päikkäreille? Viereen, rattaisiin vai miten?

Kyllähän se on päivän selvää että päiväunet noin pieni vielä tarvitsee!
Eri asia sitten miten hänet saa nukkumaan?

Kyllähän lapset aina jossain vaiheessa protestoi unille menoa, mutta kun et anna periksi niin eiköhän se siitä. Kuulostaa helpolta, mutta tiedän kokemuksesta että sitä se ei ole. Kyllähän siinä pinnaa kysytään aikuiseltakin.

Meillä on ollut aina niin että jos päiväunet on nukuttu hyvin, yökin on vastaavasti parempi. (yleensä ainakin)

 
Äippä vaan
Pienempänä nukkui aina ulkona,myöhemmin sitten siirtyi sisälle nukkumaan. Kunnes sitten päätti,että ei nuku ollenkaan. Kyllähän mä nukuttaisin vaikka väkisin,mutta sitten illasta valvoo kauheen myöhälle. Nyt kyllä makkarissa on hiljasta jo nyt vaikka tosiaan nukutin hänet päivällä päikkäreille. Katsotaan nyt millanen yö muodostuu :eek:
 
toinen vieras
Sinuna heittäisin ne tuttipullot pois.

Ja toinen mikä taitaa olla vialla on rytmi. Tuon ikäinen lapsi tarvitsee selkeän päivärytmin, eikä päätä itse nukkuuko vai ei. Säännölliset ruokailut ja ulkoilut ja ajoissa nukutut päiväunet antavat hyvät ja tasaiset yöunet.

;) Huomenna on hyvä päivä aloittaa uusilla tuulilla.. todennäköisesti jo viikon päästä teidän elämä näyttää ihan toisenlaiselta. =)
 
Meillä on sama juttu 14 kk lapsen kanssa, ulkona nukkuu päivällä, muttei muuten. Aionkin soittaa Baby blues-unineuvontaan ja kysyä neuvoa. Tiistaisin ja keskiviikkoisin klo 9-10 vastaavat ja puhelinnumero löytyy netistä haulla.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.01.2006 klo 09:33 retu kirjoitti:
Meillä on sama juttu 14 kk lapsen kanssa, ulkona nukkuu päivällä, muttei muuten. Aionkin soittaa Baby blues-unineuvontaan ja kysyä neuvoa. Tiistaisin ja keskiviikkoisin klo 9-10 vastaavat ja puhelinnumero löytyy netistä haulla.
Hei!

En löytänyt netistä tietoa... Minullakin olisi tarvetta soittaa johonkin unineuvontaan
 
Eli se puhelinnumero on 09 726 1466. En ole itse soittanut, mutta kuullut siitä kyllä. Kuulemma antavat hyviä ohjeita. Toivottavasti - niitä kyllä nyt tarvitaan . Taisi juuri nukahtaa sisälle vaunuihin! - heräsi siis tänäänkin klo 5, vaikka ennen nukkui lähemmäs klo 8. =)
 
Miskan äiskä
Ilmeisesti lapsilla on välillä kausia, että heräävät aikasemmin ja taas välillä nukuvat pidempään. Voihan aikuisillakin olla tällaista, jos on esim. stressiä ja ongelmia, niin eipä enää aamuyöstä nukutakaan. Mä oon tehny sillon niin, että otan pojan samaan sänkyyn ja kainaloon nukkumaan. Sanon, että nyt on yö ja nyt nukutaan, tuu-tuu. Enempää en puhu ja koitan saada pojan rauhottumaan omalla tasasella hengituksellä ja käden painolla. Jos poika ei rauhotu kaunaloon, niin sitten olen menny olkkarin sohvalle ja ottanu siinä pojan kainaloon ja koittanu saada rauhottumaan. Yleensä paikan vaihto auttaa ja poika simahtaa siihen. Näin olen tavallaan antanut pojalle esimerkin siitä, että yöllä nukutaan eikä kukuta kun ei siihen aikaan itse jaksaisi vielä herätä. Vähitellen heräämisajankohta on siirtyny lähemmäksi ns. normaalia ja lopulta poika nukku koko yön omassa sängyssään.

Tsemppiä kaikille nukkumisasoiden kanssa painiskeleville!
 
Pullot ja muut lutkuttimet pois ehdottomasti. Niin kun joku aikasemmin jo kirjottikin että rytmissä mättää niin se on totta. Lasta pitää ohjata eikä kokeilla kun tikulla jääta tai kysellä mitäs sä nyt haluaisit. Selvät selkeät linjat auttavat. Tuon ikäinen tarvitsee vielä päikkäreitä, tosi niitä kannattaa säädellä. Liian pitkät päikkärit voi aiheuttaa kello 4-5 heräilyjä aamulla. Ystävättärelläni on se ongelma että antaa lapsen nukkua päivällä kuin pitkään vaan (joskus 3h lounaan jälkeen) tuloksena vaan on valitettavasti pojan herääminen 5am ja ei nuku enään sen jälkeen.
Nokkamuki käyttöön ja yöruokinta pois. Se on ihan uskomatonta että ton ikäselle juotetaan maitoo yöllä.
Selkeet linjat on a&o.
 
mie
Joo.
Ja meillä on lutkutin = tutti käytössä ja silti nukutaan (poika 13 kk) yli 10 h yöllä 21.00- 07.30 ja päivällä tällä hetkellä 3 h.
Kaipa jokainen tietää MITÄ pitäisi tehdä, MITEN sen sitten tekee on toinen asia.
Ja varmaankaan ongelmien kanssa painiva äiti ei halua lukea liian kärkkäitä mielipiteitä, vaikka sitten tosia olisivatkin. Inhimillisyyttä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.01.2006 klo 22:42 Mie kirjoitti:
Joo.
Ja meillä on lutkutin = tutti käytössä ja silti nukutaan (poika 13 kk) yli 10 h yöllä 21.00- 07.30 ja päivällä tällä hetkellä 3 h.
Kaipa jokainen tietää MITÄ pitäisi tehdä, MITEN sen sitten tekee on toinen asia.
Ja varmaankaan ongelmien kanssa painiva äiti ei halua lukea liian kärkkäitä mielipiteitä, vaikka sitten tosia olisivatkin. Inhimillisyyttä.
Tutti taikka lutkutin voikin ihan hyvin olla, mutta jos nukkumisen kanssa on ongelmia, niistä luopuminen (jo tuon ikäisellä), yleensä helpottaa. Mutta ap:n tapauksessa lienee oikea päivärytmi se oleellisin asia mikä pitäis saada kohdilleen.
 
meillä 1v11kk ikäinen tyttö joka ei nuku päikkäreitä joka päivä. meillä ennen nukkumaan lattaminen oli hyvin stressaavaa. päivällä tyttö oli väsynyt mutta silti saattoi mennä 2h että sai tytön nukahtamaan. meillä on tapana lukea yksi kirja, minkä jälkeen maataan vierekkäin. tyttö puhuu koko ajan mutta itse en osallistu keskusteluun (paitsi välillä käsken olla hiljaa..). 1-2h nukutuksen jälkeen nukkui 30min-1h.

illalla oli sitten samanlainen show saada tyttö nukahtamaan ja yöllä nukkui 12h mutta hyvin levottomasti. aina puolen yön aikoihin heräsi ja kukkui tunnin ja aamulla sitten oli väsynyt. nyt ollaan päätetty olla ottamatta stressiä päikkäreistä eli lounaan jälkeen mennään sänkyyn lukemaan ja pötköttelemään yhdessä mutta nukkua ei tarvii. iltaisin tyttö nukahtaa heti kun on luettu ja nukkuu hyvin 12-13h.

mutta sitten tietenkin on tämä 3kk joka valvoo.. :heart:
 
Rutiinit olisivat tärkeitä, eli ensin päivällä ulos, sitten syömään (lounas tai päivällinen) ja sitten unille.

tai

Kokeile sitä että laitat ihan niinkuin ennenkin nukkumaan kahdeksalta (tai jo seitsemältä) ja sitten herätät noin puolen tunnin päästä ylös ja leikkimään vielä. Sitten laitat vaikka parin tunnin päästä niille yöunille uudestaan iltapalan jälkeen.

Tarkkaile silti ensimmäisenä iltana että kauanko menee nukahtamisesta siihen kunnes hänen silmät alkaa liikkua, tiedät siitä että se aika mitä hän ehti nukkua ennen unien näkemistä, on oikea aika torkuille, joka on noin puoli tuntia (toisilla vain 15min.)
 
Äippä vaan
Väliaikatietoja: Lutkuttimet edelleen käytössä...mutta olen nyt laittanut pojan päikkäreille kahtena päivänä. Eilen nukahti aivan itekseen sänkyyn suht nopeasti. Annan nukkua tunnin ja unet sijoittuvat tuohon 13-15 väliselle ajalle. Ekana iltana nukahti hyvin 22 mais (illalla oli ulkoilua ym) mutta eilen vähän kauemmin kesti ennenkuin nukahti kun ei pakkasten takia ollut aktiviteetteja.

Eli ilmeisesti ne päikkärit on kuitenkin tarpeelliset vaikka pärjäsi hyvin ilman niitäkin ts.jaksoi päivät hyvin. Mutta nyt yöt ovat olleet paljon rauhallisempia eli ei ole kukkunut hereillä ja mikä parasta,ei ole toistaiseksi tarvinnut hakea pulloa! Hiljaa hyvä tulee... Meillä alkaa pian maitokokeilu ja heti kun tilalle löydämme "normaalin" maidon,tuttipullot jää pois =) :whistle:
 
ajatuksia
Olen samaa mieltä muiden kanssa, että se tuttipullo ehdottomasti pois. Aivan kuten aikuinenkin, lapsikin saattaa yöllä havahtua, mutta jatkaa uniaan, paitsi että lapsi on nukahtanut tuttipullon kanssa ja yöllä herää ilman sitä, ja tässä tulee se ongelma.

Siksi se tuttipullo pois ainakin, tutista en osaa sanoa mitään.

Pystytkö sekottamaan sen maitojuoman vaikka tuttipullossa, mutta tarjoilemaan esim. nokkamukista?

Olen myös samaa mieltä, että aikuisen tehtävä on luoda selkeä päivärytmi ja pitää siitä kiinni, ulkoilut, ruokailut ja nukutukset suunnilleen samoihin aikoihin.

Kuitenkin: mitään kiveen hakattuja ehdottomuuksia ne ei saa olla, vaan joustoa on voitava olla, tietty jos lapsen rytmi menee ihan sekaisin, se ei onnistu mutta noin muuten..


Tuo neuvo, että nukkumaan kl 19, herätys tunnin päästä leikkimään tunniksi esim. ja taas yöunille - en todellakaan suosittele! Kuulostaa siltä että edessä olisi melkoista ilta-hyppyyttämistä ja juoksuttamista!
Parempi on että on selkeä rytmi päivällä, päiväunet ja yöunille kerralla nukkumaan ja siellä sitten pysytään ja nukutaan kun vuoteessa ollaan!
Tuntuu tietty pahalta huudatttaa ja tavallaan pakottaa lapsi johonkin itse määrittelemään muottiin, mielellään miettisi että "miten tämän lapsen kanssa, yksilöllisesti", mutta kun siinä sitten tahtoo mopo karata käsistä eli lapsi ei toimikaan kuten itse kuvitteli. Lapsi "vaatii" selkeät aikuisen määrittelemät rajat, ja niitä he tarvitsevat ihan koko lapsuutensa! Ja niitä he kaipaavat, niin oudolta kuin se kuulostaakin, vaikka he uhmaavat, vastustavat, he ovat tyytyväisiä että on ne rajat!!
 
Sanoin että n. puoli tuntia ei tuntia missään nimessä.
Ei ole tarkoitus muuta kuin rentouttaa ja torkahtaa hieman, jotkut lapset tarvitsevat ilta torkut ennen varsinaisille unille menoa, jotta päivän aikana koetut leikit ja riehumiset painuu pois mielestä.

Lisään vielä että torkut olisi parempi tehdä jossain muualla kuin samassa paikassa missä muuten nukkuu.
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.01.2006 klo 13:01 ajatuksia kirjoitti:
Olen samaa mieltä muiden kanssa, että se tuttipullo ehdottomasti pois. Aivan kuten aikuinenkin, lapsikin saattaa yöllä havahtua, mutta jatkaa uniaan, paitsi että lapsi on nukahtanut tuttipullon kanssa ja yöllä herää ilman sitä, ja tässä tulee se ongelma.

Siksi se tuttipullo pois ainakin, tutista en osaa sanoa mitään.

Pystytkö sekottamaan sen maitojuoman vaikka tuttipullossa, mutta tarjoilemaan esim. nokkamukista?

Olen myös samaa mieltä, että aikuisen tehtävä on luoda selkeä päivärytmi ja pitää siitä kiinni, ulkoilut, ruokailut ja nukutukset suunnilleen samoihin aikoihin.

Kuitenkin: mitään kiveen hakattuja ehdottomuuksia ne ei saa olla, vaan joustoa on voitava olla, tietty jos lapsen rytmi menee ihan sekaisin, se ei onnistu mutta noin muuten..


Tuo neuvo, että nukkumaan kl 19, herätys tunnin päästä leikkimään tunniksi esim. ja taas yöunille - en todellakaan suosittele! Kuulostaa siltä että edessä olisi melkoista ilta-hyppyyttämistä ja juoksuttamista!
Parempi on että on selkeä rytmi päivällä, päiväunet ja yöunille kerralla nukkumaan ja siellä sitten pysytään ja nukutaan kun vuoteessa ollaan!
Tuntuu tietty pahalta huudatttaa ja tavallaan pakottaa lapsi johonkin itse määrittelemään muottiin, mielellään miettisi että "miten tämän lapsen kanssa, yksilöllisesti", mutta kun siinä sitten tahtoo mopo karata käsistä eli lapsi ei toimikaan kuten itse kuvitteli. Lapsi "vaatii" selkeät aikuisen määrittelemät rajat, ja niitä he tarvitsevat ihan koko lapsuutensa! Ja niitä he kaipaavat, niin oudolta kuin se kuulostaakin, vaikka he uhmaavat, vastustavat, he ovat tyytyväisiä että on ne rajat!!
 
ilta torkut......huhu....hei nyt järki käteen. Ja tämä on tervettä kritiikkiä.
Ton ikäisen pitää mennä nukkumaan kello 19-19.30 ja nukkua aamuun asti, eihän tollasia ilta torkkuja ole olemassakaan! Lapsi ilmeisesti haluaa mennä jo unten maille.
Rytmi rytmi. Joka päivä samat asiat samaan aikaan, varsinkin nukkumanmeno aika pitää AINA olla sama ton ikäisellä ja vanhemmillakin. Muuten menee mettään.
Tutista vierottamisesta sen verran että kertalaakista pois ja sillä siisti. Huuta kyllä pari päivää mutta kyllä se siitä iloks muuttuu hetken päästä. Lasta ei saa pelätä vaan sitä pitää ohjata. Joskus tuntuu että jotkut vanhemmat pelkäävät tehdä mikä on oikein tai lapsen parasta, vaikka tulisikin mutkien kautta.
Tsemppiä
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.01.2006 klo 13:01 ajatuksia kirjoitti:
Olen samaa mieltä muiden kanssa, että se tuttipullo ehdottomasti pois. Aivan kuten aikuinenkin, lapsikin saattaa yöllä havahtua, mutta jatkaa uniaan, paitsi että lapsi on nukahtanut tuttipullon kanssa ja yöllä herää ilman sitä, ja tässä tulee se ongelma.

Siksi se tuttipullo pois ainakin, tutista en osaa sanoa mitään.

Pystytkö sekottamaan sen maitojuoman vaikka tuttipullossa, mutta tarjoilemaan esim. nokkamukista?

Olen myös samaa mieltä, että aikuisen tehtävä on luoda selkeä päivärytmi ja pitää siitä kiinni, ulkoilut, ruokailut ja nukutukset suunnilleen samoihin aikoihin.

Kuitenkin: mitään kiveen hakattuja ehdottomuuksia ne ei saa olla, vaan joustoa on voitava olla, tietty jos lapsen rytmi menee ihan sekaisin, se ei onnistu mutta noin muuten..


Tuo neuvo, että nukkumaan kl 19, herätys tunnin päästä leikkimään tunniksi esim. ja taas yöunille - en todellakaan suosittele! Kuulostaa siltä että edessä olisi melkoista ilta-hyppyyttämistä ja juoksuttamista!
Parempi on että on selkeä rytmi päivällä, päiväunet ja yöunille kerralla nukkumaan ja siellä sitten pysytään ja nukutaan kun vuoteessa ollaan!
Tuntuu tietty pahalta huudatttaa ja tavallaan pakottaa lapsi johonkin itse määrittelemään muottiin, mielellään miettisi että "miten tämän lapsen kanssa, yksilöllisesti", mutta kun siinä sitten tahtoo mopo karata käsistä eli lapsi ei toimikaan kuten itse kuvitteli. Lapsi "vaatii" selkeät aikuisen määrittelemät rajat, ja niitä he tarvitsevat ihan koko lapsuutensa! Ja niitä he kaipaavat, niin oudolta kuin se kuulostaakin, vaikka he uhmaavat, vastustavat, he ovat tyytyväisiä että on ne rajat!!
peesi :flower:

tuon ikäsen päiväuni aika on parhaimmillaan klo 11-14 välissä!
 
Pakko vastata kun meilläkin suht samanlainen tapaus, paitsi rytmissä ja päikkäreissä ei ole ongelmia. Tyttö on 1,5v ja on myös allerginen. Meilläkin Nutri-junior! Yöllä herää lähes aina klo.2 raapimaan ja pari tuntia menee ennen kuin nukahtaa. Välillä on kyllä ollut kokonaisia öitä kun illalla olen antanut Aerius-kutinalääkettä niin ei kutise sitten. Mutta yöllä annan pullosta vain vettä ja se kelpaa.
Muuten lopettaisin pullon kokonaan mutta sitä maitoa hän ei juo mukista ollenkaan vaikka kuinka olen yrittänyt. Siis pakko antaa pullosta että saa edes jotenkin sitä kalsiumia. Vettä ja mehua menee kyllä mukista. Ja tutti on tällä hetkellä rakkain lelu! Meilläkin pitäisi nyt aloittaa maitokokeilu tavallisella maidolla. Tyttö on allerginen muille viljoille paitsi kauralle, joten nyt olen antanut sellaista sekoitusta hänelle että laitan pulloon 60ml vettä ja 2mittaa nutri-junioria ja loput GoGreen kauramaitoa. Täydestä menee ja rahassakin säästää paljon! Tyttö ei nimittäin pelkkää kauramaitoa suostu juomaan, ja nutri-juniorin maku on tosi voimakas niin sitä ei sit tarvii laittaa paljoo sekaan. Pitää vähentää määrää koko ajan.. Jospa sen Nutrin sais kohta kokonaan pois.

Tietääkö muuten kukaan millaista kalsiumia (tabletteja esim.) voi/kannattaa antaa 1,5v lapselle???
 
Äippä vaan
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.01.2006 klo 21:03 pottu kirjoitti:
Pakko vastata kun meilläkin suht samanlainen tapaus, paitsi rytmissä ja päikkäreissä ei ole ongelmia. Tyttö on 1,5v ja on myös allerginen. Meilläkin Nutri-junior! Yöllä herää lähes aina klo.2 raapimaan ja pari tuntia menee ennen kuin nukahtaa. Välillä on kyllä ollut kokonaisia öitä kun illalla olen antanut Aerius-kutinalääkettä niin ei kutise sitten. Mutta yöllä annan pullosta vain vettä ja se kelpaa.
Muuten lopettaisin pullon kokonaan mutta sitä maitoa hän ei juo mukista ollenkaan vaikka kuinka olen yrittänyt. Siis pakko antaa pullosta että saa edes jotenkin sitä kalsiumia. Vettä ja mehua menee kyllä mukista. Ja tutti on tällä hetkellä rakkain lelu! Meilläkin pitäisi nyt aloittaa maitokokeilu tavallisella maidolla. Tyttö on allerginen muille viljoille paitsi kauralle, joten nyt olen antanut sellaista sekoitusta hänelle että laitan pulloon 60ml vettä ja 2mittaa nutri-junioria ja loput GoGreen kauramaitoa. Täydestä menee ja rahassakin säästää paljon! Tyttö ei nimittäin pelkkää kauramaitoa suostu juomaan, ja nutri-juniorin maku on tosi voimakas niin sitä ei sit tarvii laittaa paljoo sekaan. Pitää vähentää määrää koko ajan.. Jospa sen Nutrin sais kohta kokonaan pois.

Tietääkö muuten kukaan millaista kalsiumia (tabletteja esim.) voi/kannattaa antaa 1,5v lapselle???
Meillä tuttipullo oikeastaan siksi vielä käytössä,että kun on tuo allergia ja ruokavalio todella suppea. Ja on päiviä,että poika ei syö juuri mitään niin olen aatellut,että juopahan ainakin tuota maitoa. Että olen kanssa murehtinut tuota kalsiumin saantia ja onhan tuossa NutriJuniorissa kaikki tarvittava. Meillä oli kanssa syksymmällä käytössä kauramaito,mutta mä en enää muista syytä miksi jätin sen pois... Aion ottaa sen kyllä takaisin käyttöön kun alotan muutenkin maitokokeilut ja kun tuosta apteekin maidosta loppuu korvattavuus maaliskuussa.

Kaikille vielä selvennykseksi,että meillä on selkeät päivärytmit ja oleilemme paljolti vain kotosalla ja mummolassa ;) Lähinnä siis ihmettelin sitä,miksi pojallani ei riitä unta koko yötä vaikka ei nuku päikkäreitä. Kutinat ovat sitten juttu erikseen,se kun iskee päälle niin pari tuntia menee kevyesti ennenkuin tilanne rauhoittuu. Mutta kun tuppaa välistä valvoskeleen muuten vaan. Tänään en saanut herraa nukahtaan päikkäreille :headwall: Yritin... meni sitten 21 yöunille ja ilman ongelmia niinkuin aina kun ei ole nukkunut niitä päiväunia!

Ja vielä yksi lisäys: jos ei ole illalla meinannut nukahtaa (päikkärien takia) niin en ole antanut tulla pois sängystä. Vaan olen sen sata kertaa kantanut pojan takasin ja olen kuunnellut huudot. Eli kyllä mä olen kuiteski se kuka määrää ja mitä!

Mutta kiitti kun olette jaksaneet vastata :flower: :whistle:

 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.01.2006 klo 16:45 Agapi kirjoitti:
ilta torkut......huhu....hei nyt järki käteen. Ja tämä on tervettä kritiikkiä.
Ton ikäisen pitää mennä nukkumaan kello 19-19.30 ja nukkua aamuun asti, eihän tollasia ilta torkkuja ole olemassakaan! Lapsi ilmeisesti haluaa mennä jo unten maille.
Rytmi rytmi. Joka päivä samat asiat samaan aikaan, varsinkin nukkumanmeno aika pitää AINA olla sama ton ikäisellä ja vanhemmillakin. Muuten menee mettään.
Tutista vierottamisesta sen verran että kertalaakista pois ja sillä siisti. Huuta kyllä pari päivää mutta kyllä se siitä iloks muuttuu hetken päästä. Lasta ei saa pelätä vaan sitä pitää ohjata. Joskus tuntuu että jotkut vanhemmat pelkäävät tehdä mikä on oikein tai lapsen parasta, vaikka tulisikin mutkien kautta.
Tsemppiä

Vai ei iltatorkkuja ole olemassakaan? :p Meillä on just nyt siirtymävaihe menossa eli yhdet päikkärit ovat liian vähän...kahdet liikaa, joten useana alkuiltana on jouduttu pikkutorkut ottamaan että jaksaa iltaan asti. Kun tahtoo olla että nuo yhdet päikärit eivät ole kuin 1-1½h.
Annan nukkua 16-18 välillä n. ½h, ja se on todettu meillä hyväksi.
Meillä ei ainakaan mitenkään jaksa iltaan asti jos päikkärit on jo klo13 mennessä nukuttu.
Olen koettanut sitäkin, että en laita pikkutorkuille, siitä seurauksena on yliväsymys, ja yöunille ei meinaa rauhoittua ollenkaan.

Joten kyllä iltatorkkuja on olemassa :)
 
e-n-m harmaana
En nyt vastaa oikeen kysymykseen, koska en osaa sanoa missä kohtaa teet väärin. Ja tuskinpa kukaan osaa, kun kyse on lapsista...
Mutta meillä oli vähän samanlaista yöheräilyä neidillä, vaikka nukkui päikkärit ja oli ryrtmi jne. Mutta silti oli öitä kun heräsi 3-5 aikaan ja sit alotti oman päivänsä! Mutta kaikki loppui kuun alussa kun neiti 1v1kk lähti hoitoon. Nyt nukkuu 20-07 ja päivällä kolmen tunnin päikkärit.
Epäilen, että toi heräily meillä johtui ihan siitä, että aamu alkoi kotona ololla ja puuronkeitolla jne. Eli varsinaista aikaa jolloin herätä ei ollut, vaan sai herätä kun halusi, mikä yleinsä olikin 8. Mutta nyt kun on se "tieto", että ylös, vaatteet, hoitoon ja siellä aamupala ni nukkuu reippaasti niin kauan kun on tarkotuskin.
Näin olen miettinyt, voi olla että ihan väärin olen funtsinut, mutta eipä noista lapsista ota aina selvää!
 
Ei munkaan mielestä iltatorkut mitään ehdottomasti kiellettyjen listalla ole. Silmääni pisti toinen juttu; sanoit että ensin nukuitte ulkona, sitten sisällä missä se ei suju. Miksi et sitten nukuttaisi ulkona? Minä olen nukuttanut kaikki kolme lastani ulkona, ja hyvin ovat nukkuneet. Vain nyt kun ovat nämä kovat pakkaset, on ongelmia, kun on pakko nukkua sisällä. JOhan sen jo Arvo Ylppö keksi että lapsille tekee hyvää nukkua ulkona.
 

Yhteistyössä