missä muut hepatoosi-odottajat?

  • Viestiketjun aloittaja Malla29
  • Ensimmäinen viesti
Malla29
Joka puolella tuntuvalle kutinalle löytyi syy kohonneista maksa-arvoista, sappiarvoja ei vielä ole otettu mutta se hoidetaan heti ensi viikolla.

Sain nyt lääkityksen ja tarkemman seurannan loppuraskauteen, viikkoja on nyt 34+5. Tämä tuli mulle yllätyksenä, on jo kuitenkin kolmas raskaus eikä ennen ole kutina vaivannut.
Kovasti toivon vauvan kannalta että saisin käynnistyksen, muuten on paikat ihan vielä kiinni ja edellisten perusteella menisi itsekseen lasketun ajan yli.

Kiinnostaa kovasti muiden kokemukset.
 
No, mulla oli ekassa raskaudessa hepatoosi ja aika pahana, kun jouduin heti sairaalan olemaan.
Vauvan kannaltahan se olis hyvä mitä pikemmin tulee sieltä ulos, koska hepatoosissahan on sikiökuolemariski kohonnut.
Toisaalta ei se synnytyksen käynnistys ole ollenkaan auvoista, jos paikat alhaalla on ihan kypsymättömät.
Mulla alettiin käynnistämään viikolla 36. Ekoina päivinä tabletilla ja sitten suoraan suoneen. Neljä päivää kestettyäni niitä kammottavia supistuksia ilman hengähdystaukoa ja ilman unta, mä sanoin hysteerisenä hoitajille että nyt sen on loputtava. Toisin sanoen suppareita tuli hirveästi mutta paikat ei auennut neljän päivän aikana yhtään!!!
Vaikka synnytys olisikin sitten alkanut neljän käynnistyspäivän jälkeen, en olisi enään mitenkään jaksanut synnyttää kun olin jo ihan kuollut silloin.
Vaadin sektion ja sain sen heti.
Eli enää koskaan en halua kokea käynnistystä ellei ole pakko.
Ja toivon totisesti että tässä raskaudessa säästyisin hepatoosilta!
Sori, kun tuli niin negatiivista kommenttia, mutta on vaan koko ajan pelko, et mitä jos tässäkin raskaudessa kaikki menee pielen....


lisään vielä, että koko kehon kattavalla kutinalla mulla alkoi kans oireet. Ne lääkkeet tulee helpottamaan oloa, mikä on ihan kiva juttu.
 
Malla29
Vielä ei ole lääkkeet helpottanut. Yöt on jo tuskaisia kutinan kanssa, pahinta tietenkin on huoli vauvan voinnista. Kutinan pitäisi kertoa sappiarvojen noususta, mutta mistä sen tietää miten sietämätöntä tämän kutinan tulee olla että arvot olisivat vaarallisen korkeat? Kai se kutinan sieto vaihtelee eri ihmisillä.
 
Tänään ekat hepatoosi kokeet..vkkoja 20+3.En usko et viel ovat nousseet,mut viimeeks olin sairaalassa 10pvän lääkityksel jo vkol 27 ja seuraavaks vkol 34 ja jotai.

No nythä se selvii ku labras käy...jotekin ajattelen jo niin et jossai vaihees tässä sairaalas aikaa vietetään.

AadaOlavi 20+3
 
Malla29
Huomenta!
Olisi kiva tietää minkälaisia arvoja sulla oli edellisessä raskauksissa kun ottivat sairaalaan. Käynnistettiinkö synnytys?
Juuri kans heräsin labraan lähtöä varten, yön sain vähän paremmin nukuttua kylmäkalle kaverina, illalla oli yläselkä ihan tulessa mutta kalle helpotti, yöllä sitten siirtelin kallea sinne missä kutisi niin ei tarvinnut ihan raapia.
 
Miul ol keskimmäises raskaudes vkol 34+? asat ja alat yli 400 ja 200.
kolmannes raskaudes ku jouduin sairaalaan lääkekuurille vkol 27+ ne ol molemmat lähelle 200...jos en iha vääri muista.

Keskimmäine raskaus käynnistettii vkolla 38 ja kolmas käynnisty iteksee vkol 37.
 
Käin nlas aamust ja asat sekä alat tulleet,sappi viel puuttu.
Molemat olivat rajaarvojen sisällä,mut uudet arvot kk:den pääst jotta nähdään onko jo nousussa.
Nlantäti lupas het soitella jos sappi arvo liian ylhääl.

....korjaus edelliseen viestiini:
ne vkon 27arvot oli...alat 169 ja asat 39

AadaOlavi 20+5
 
Malla29
mä menen taas perjantaina uusiin verikokeisiin. Miten nopeasti tuo sappiarvo voi heilahdella? esim. viikossa vissiin voi muuttua vaikka kaksin- kolminkertaiseksi? Huomaako sen kutinan määrässä?

Entä miten sitten jatkossa, kuinka lyhyellä aikavälillä uutta raskautta voi ajatella jos on ollut hepatoosi? Jostain luin useammasta vuodesta. Ja mitä olette käyttäneet ehkäisyyn kun ei yhdistelmäpillereitä enää suositella?

Kovasti herää kaikkia kysymyksiä, toivottavasti joku jaksailee vastailla. :flower:
 
Mie nyt koitan vastailla...jos kelpaa :D

Sappiarvoist en osaa sanoo ku ne miul on aina ollu normaalit.
Mie tein noi 3 sillee et ikäeroiks tuli 1ja 2 välii 2v4kk sekä 2ja 3 välii jäi vajaa 3vuotta.
Nyt 3ja 4välis sit 7vuotta.
Mitään lääkärin suositusta en oo saanu.

Ehkäsyks käy minipillerit,kierukka,kondoomi ja mie sain sen ehkäsyrenkaan,mut sitä ei kaik lääkärit määrää jos on ollu hepatoosi.
 
nousi vähän arvot.eka leikattiin sen takia viikolla 38 ja olin osastolla pari viikkoa ennen sitä ja tää toinen onneksi syntyi itte =)
Kuulemma hepatoosi lisää sikiökuolemien riskiä viikolta 36 eteenpäin ja pyrkivät ottamaan Hänet pois viim.viikko 38.joko käynnistys tai sektiolla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Malla29:
mä menen taas perjantaina uusiin verikokeisiin. Miten nopeasti tuo sappiarvo voi heilahdella? esim. viikossa vissiin voi muuttua vaikka kaksin- kolminkertaiseksi? Huomaako sen kutinan määrässä?


Kuulemma arvot voi pompata yhtäkkiä taivaisiin......... siksi lopussa ottavat osastoseurantaan.(sydänkäyrä oli mulla 3 kertaa vrk sikiöltä ja joka aamu verikoe)
 
Malla29
Hei taas. Mulla kävi nyt niin että adursal ei sopinut, sivuvaikutuksena tuli ripuli. Ja koska kutina ei lääkkeen aikana helpottanut ollenkaan, lääkäri oli sitä mieltä ettei se sitten laske noita arvojakaan. Arvot ovat vielä olleet sen verran alhaiset, ettei hengenvaaraa ole vaikka lääke lopetettiinkin. Tilalle sain ataraxia ja nyt olen kaksi yötä sen turvin nukkunutkin, mikä sinällään on mukavaa vaikka olo hieman tokkurainen.

Voiko olla totta, että mun kutina väheni kun adursal lopetettiin? Olen kyllä ollut (sappi)ruokavalion kanssa aika tarkka. Kuvittelin käyvän toisin päin... Voihan olla että lääkekuurikin itsessään rasittaa maksaa ja lisää kutinaa. Ataraxia en ota päivällä ollenkaan.

Tiistaina lääkäriin ja katsotaan sitten mitä perjantaina otetut verikokeet kertovat.

terv. Malla 35+5
 
Mä olin pe-la yönä synnärillä kovien ylävatsakipujen vuoksi, sappikiviä nyt epäillään. Ottivat kaikki verikokeet, maksa-arvot ym. eikä mitään häikkää ollut. Eilen päivällä alkoi kuitenki ihan järkky kutina käsissä ja jaloissa, viime yö oli yks he*vetti, hulluks meinasin tulla sen kutinan ja raapimisen takia... Nyt kysyisinki että tietääkö joku miten nopeesti ne maksa-arvot voi nousta? Oon tiistaina menossa neuvolaan, kannattaiskohan mun pyytää lähete uusiin kokeisiin? Ja miten ootte saanu hillittyä sitä kutinaa? Mulla jalat joistain kohtia ihan haavoilla... Aamulla 7 aikaan otin sit antihistamiinin ja sen avulla sain muutaman tunnin onneks nukutua...

Ja oisko jollain mitään hyvää linkkiä johonki nettisivulle missä sappiruokavaliosta enemmän?

Kiitos jo etukäteen ja jaksamisia kaikille kutinan ja muiden oireiden kanssa!!

-Ninni ja Muru 34+0-
 
Malla29
Se kutinahan hepatoosissa johtuu juuri siitä että maksa päästää sappihappoja verenkiertoon. AInakin mulle määrättyä Adursal-lääkettä käytetään sappikivienkin liuotukseen, Atarax on antihistamiinia sisältävä rauhoittava lääke joka hillitsee itse kutinaa mutta ei laske noita maksa-arvoja. Kannattaa varmaan pyytää uudet verikokeet, sappiarvoa varten tarvitaan paastoverinäyte, siis syömättä aamulla verikokeisiin.

Sappiruokavaliosta en osaa sanoa mitään tarkkaa sivua, googlasin muutamia ja niissä löytyi aika lailla samat ohjeet eli vähärasvainen ruokavalio ja välttää jotain tiettyjä kuten kaaleja, herneitä, papuja, omenaa, päärynää, kahvia... vähän sen mukaan mikä tuntuu aiheuttavan oireita. Syömisen jälkeenhän arvot on eniten koholla, mutta hepatoosissa kutina pahenee myös yötä kohden. En sitten tiedä miksi... tämä on mulle vielä aika uutta.

Kuten tässä aiemmin kerroinkin, olen lievittänyt kutinaa laittamalla kylmäkallen pyyhkeen sisään ja siirrellyt tarpeen vaatiessa eniten kutisevaan kohtaan. Sillä tavoin sai nukuttua paremmin.
 
Malla29
Ja sen mitä olen netistä lukenut niin ne arvot saattavat pompsahdella nopeastikin, joten suosittelen uusia kokeita.
Rasvaus ei sinänsä auta tähän kutinaan, koska kutina tulee ihon sisältäpäin. Hetkellisesti kuitenkin lievittää kun käy vaikka viileässä suihkussa ja sitten rasvaa huolella vilpoisella rasvalla...
 
Dodii...yö men raapiessa :(
Kunpa vaa tietäsin jotta onkos hepatoosi vaiko allergiat syynä...
Sisäreisissä yhä ihan hillitön kutina ja varmast nahkat hyvi kynsitty irti :headwall:

No tulipas taas valitettuu :whistle:

AadaOlavi 21+5
 
Malla29
Just. Ei muuta kuin uusiin verikokeisiin, Ursulainen niin selviää. Mites, auttaako sulla yhtään jos välttelet maksaa rasittavia ruokia?

Eilen oli lääkärikäynti ja kaikki vauvalla oikein hyvin, maksa-arvot koholla mutta sappiarvo 6,1. Joten jatketaan nyt sitten ilman adursalia. Illalla joudun kyllä ottamaan ataraxia kutinaan ja sitten on syyllinen olo kun vauvakin on ihan hiljainen, vielä pitkään aamullakin. :( Ja itsekin olen silmät puoliummessa pitkin päivää. Enkä ota kuin puolikkaan tabletin! :eek:

Lääkäriltä sain jo takarajan kahden viikon päähän, kun viikkoja on kasassa 38. Silloin sitten käynnistettäisiin jos ei sitä ennen tapahdu mitään poikkeavaa. Tuo kyllä rauhoitti mieltä, muuten olen joka päivä miettinyt että jos vaikka laittavat vain odottamaan ja odottamaan... Onneksi on joku raja jo tiedossa.

Malla 36+1
 
En välttele kyl mitää ruokii...syön iha perus kotiruokaa.

Ataraksii miulle annettii sairaalas molemmil kerroil...nukuinki kyl kaiket pvät.

Hyvä että antovat takarajan...ei tarvii olla pelkopersiis(kauniisti sanottuna :LOL: )

AadaOlavi 21+5
 
Malla29
Nyt ollaan sitten rvk 38+2, maanantaina menin osastolle muka käynnistämistä varten mutta lääkärin todettua kohdunsuun olevan vielä kiinni, ei käynnistettykään. :eek: Samainen lääkäri puhui mulle jo kuukausi sitten 38 viikon maagisesta rajasta, mutta nyt oli sitä mieltä että se on vanhentunutta tietoa... :kieh: Joten aina vain uusiin verikokeisiin ja taas pitäisi soitella jatkosta. Eihän tästä mitään tule, kuten jo tämän ketjun alussa kerroin, mulla on paikat olleet kiinni ihan viime metrille saakka, jos nyt aukeamisia odotellaan niin saadaan odottaa reilusti yli lasketun!!

Neuvolassa täti sanoikin että se on niin lääkäristä kiinni. Joku toinen olisi kokeillut käynnistämistä vaikka suu onkin kiinni, olen kuitenkin uudelleensynnyttäjä.

Ketutuskäyrä on tosi korkealla eikä millään meinaa helpottaa, tekis mieli haistattaa p..... ja synnyttää kotona. Niin ala-arvoista palvelua tuolta sairaalasta saa. :kieh:

Malla
 
Mulla ois yks kysymys liittyen synnytyksen käynnistämiseen raskaushepatoosin takia. Käynnistetäänkö synnytys yleensä vaan silloin jos sappihappiarvot ja maksa-arvot molemmat koholla? Mulla oli noi maksa-arvot yli 100 ja yli 200, sappihappoarvot 5, eli rajojen sisällä. Vähän mulla on kutina tehny paluuta, ataraxin otin illalla ja mua se ei ihme kyllä väsyttäny.. Ja adursalin oon kanssa jo tiistaina aloittanu. Tänään oon taas menossa äippäpolille, saas nähdä mitä siellä sanovat. Toisaalta oisin käynnistyksen kannalla kun murehdin ja stressaan ihan kauheesti tosta asiasta, varsinkin vauvan voinnista ja liikkeiden tarkkailusta :ashamed:
Mutta muutaman tunnin päästä oon varmaan jo viisaampi...

-Ninni ja Muru 36+4-
 
Malla29
No mulle ainakin sanottiin viime viikolla että jos vähänkään ovat maksa-arvot nousseet lähelle sataa, niin käynnistetään kun tällä viikolla on 38 täynnä. Mutta eri lääkäri (jolle maanantaina osuin) sitten olikin toista mieltä ja puhui vain että jos sappiarvot on 40, silloin vasta alkaa olla vauvalla hätä. Eli riippuu ihan lääkäristä... kuka mitäkin on mieltä. Varmaan seurailevat sua nyt verikokein ja ultraavat, sydänäänten kuuntelua. Jos niissä ilmenee jotain niin sitten käynnistävät aiemmin mutta uskoisin odottavan ainakin tuonne 38+ jos arvot ei tuosta nouse. Saattaahan olla että se adursal niitä vielä laskee.

Sappi on raskausaikana kuulemma normaali, jos on alle 10.

Malla
 
Tääl vissii enneki sanont...miul ei oo koskaa olt toi sappi korkeel vaa pelkästää maksa-arvot ja kyl käynnistivät ku keskimmäist ootin.
Nuorin syntyki ite vkol 37+? jote ei keritty käynnistään.

AadaOlavi 23+6
 
Miten teillä muilla, onko alkanut jalkapohjista ja kämmenistä? Mulla ei ne kutia lainkaan vaan jalat muualta ja vähän yläkropastakin. Huomenna aamulla labraan. Saako tänään syödä vielä normaalisti? Heikot ohjeet antoivat... Mulla viikkoja n.33 ja viikon verran ollut hillitön kutina, lääkäri meinasi et ei ole hepatoosia. En kyllä tiedä miks sillai ajatteli. Ruikutin niin kauan et laitto lähetteen labraan. Sisäreisillä punaista ihne laikkua noussut mut tiedä häntä onko sitten siitä raapimisesta vai onko jotain muuta ihottumaa.
 

Yhteistyössä