"Missä nalle?":)

  • Viestiketjun aloittaja äiskä
  • Ensimmäinen viesti
äiskä
Minkä ikäisenä vauvat osaa osoitella kirjasta kuvia? Meidän poika, viikkoa vaille 10 kk on ollut pari päivää etusormi ojossa. Huvin vuoksi sitten eilen aloin kyselemään kun katseltiin valokuvia että "missä koira?", "missä isi?" Hämmästyksekseni hän osoitti aina koiraa ja isiä kun niitä kysyin. Kirjasta osasi osoittaa nallen ja harjoittelun jälkeen ankan. Joko ne näin nuorina yleensä osaa?
 
Jeps vanhempi
Vastaan vaikka noita solvausviestejä voikin tulla. Meidän tytöllä oli sama juttu. Tai osasi jo nuorempanakin. Vuoden iässä tietää jo aivan valtavasti asioita. Ihmettelin myös että mistä "ihmeestä" on nuo kaikki oppinut.

En tiedä onko tuo kaikilla vai ollaanko taas "ihmelasten" äitejä.
 
Emppu
Meillä neuvolassa sanottiin (10kk), että voi alkaa esittelemään tavaroita. Samana päivänä oppi näyttämään missä lamppu on. Siitä pikkuhiljaa lisäilen kohteita. Missä kala, niin osoittaa akvaariota jne... Kun kysyn, missä äiti on, niin osoittelee minne sattuu!
 
Joo
Hei,

ihan mahdollista on tuollainen 10 kk iässä, jos vauva on nopeasti kehittynyt. Mutta missä mahtaa olla takaraja tuolle ymmärtämiselle/osoittelulle, tietääkö kukaan? Meillä tyttö 11,5 kk eikä vielä osoittele, ja kovasti odotellaan koska alkaa.
 
Milla
Löysin tän netistä :)

Lapsen kehityksen seuranta

0- 4 kk
• Vatsamakuulla, nostaa päätään hetkittäin
• Kohottaa päätä ja vartaloa kyynärnojassa
• Lantio ojentuu alustalle
• Pää seuraa vartalotasossa käsistä kohotettaessa
• Kädet enimmäkseen nyrkissä
• Kädet enimmäkseen auki
• Katsekontakti
• Vastaa hymyyn hymyllä
• Ääntelee vastavuoroisesti
• Sävyjä ääntelyssä
• Lasta kuvaavia luonteenpiirteitä
• Kuvaavia piirteitä vuorovaikutuksesta lapsen kanssa
4 - 7 kk
• Kohottaa päätä ja vartaloa kämmennojassa
• Kääntyy
• Istuma-asennossa selkä suorana
• Istuu tuetta
• Ottaa jaloilleen koko painollaan
• Tavoittelee ojennettua esinettä
• Vuorovaikutusjokeltelu
• Nauraa äänekkäästi
• Kuuntelee ja tuottaa erilaisia ääniä
7 - 10 kk
• Ryömii
• Nousee istumaan
• Konttaa
• Nousee pystyyn tukea vasten
• Siirtää lelua kädestä toiseen ja suuhun
• Peukalo- etusormiote
• Jokeltaa tavuja
• Ymmärtää muutamien sanojen merkityksen
• Leikki vastavuoroisesti äidin/hoitajan kanssa
• Matkii käsien taputtamista
• Ilmaisee pettymyksen ja suuttumuksen tunteita
• Vierastaa
10 - 14 kk
• Kävelee tukien tai tuetta
• Pinsettiote
• Ymmärtää yksinkertaisia ohjeita ja kieltoja
• Tuottaa yksittäisiä sanoja
• Heittää esineitä
• Leikkii ota-anna - leikkejä
14 - 18 kk
• Kävelee ilman tukea useita askeleita
• Rakentaa 3 palikan tornin
• Osoittaa kuvasta nimetyn esineeen
• Hakee esineitä kehoituksesta
• Puhuu useita sanoja
• Piiloutumis-, palaamisleikkejä
• Syö lusikalla melko hyvin
• Riisuu sukat
• Lasta kuvaavia luonteenpiirteitä
 
Sinda
Meillä ei tyttö vielä osoittele, vaikka ikää on 11,5 kk ja ajattelin hänen henkisen kehityksensä viivästyvän aikaisen liikkumisen takia. Olin väärässä.

Pari viikkoa sitten en jaksanut vielä nousta ylös ja tyttö mönki päälläni, joten yritin keksiä hänelle muuta mielenkiintoista. Sanoin huvikseni, että haepas lelulaatikosta ankka. Neiti teki työtä käskettyä. Olin ihan äimänä. Pyysin seuraavaksi hakemaan nuken. Tyttö konttasi taas huonen toiseen päähän ja kaivoi laatikosta nuken. Vauvat osaavat enemmän asioita kuin uskoisikaan.
 
äiskä
Niin, vauvat ovat yllättävän fiksuja!:) Jokainen kuitenkin kehittyy eriaikaan, omalla tahdillaan. Sisko taas sanoi että hänen poika ei osannut vielä reilusti yli vuoden ikäisenä osoitella, ei kontannut ja ryömi hassusti. Nyt on kolme vuotias ja oikein fiksu poika. Ei pitäisi huolestua, kyllä ne sieltä aikanaan tulee. Meidän poika on nyt vasta opetellut konttaamaan (10 kk) vaikka on ryöminyt jo pitkään ja on kävellyt tukea vasten 7 kk lähtien.
 
3 x ;O)
Onks 11,5 kk vielä vauva?
Minusta ei.
Taaperoksi kutsuminen kai on "oikeampi" , vai?
( tämä poikkesi aiheesta, mutta sain kai sanoa mielipiteeni )

Kyllä ihmejuttuja tekee ja tajuaa jo 7 kk iässä oleva lapsi.

Meidän ipanoilla ( 3 kpl ) on aina ollut kiire opetella juttuja,
kaksi ekaa käveli jo 11 kk iässä ihan täysin, tukea pitkin 7 kk iästä ja silloin jo hakivat ja osoittelivat juttuja.
Ja keksivät omia leikkejä.
Eka lapsi puhui monia pitkiä lauseita 12 kk iässä.
Tämä viimeisin käveli 12 kk iässä, puhui pitkiä( yli 4-5 sanaa) lauseita 15 kk iässä, ja hän lauleli kaikkia omia laulujaan myös itsekseen,
18 kk hän esitti muillekin omia sanoituksiaan/sävellyksiään ja nauroi päälle.


Eli ihan aina ei aikaisin liikkuminen viivästytä puhetta, niinkuin usein väitetään.
 
3 x ;O)
Vanhinta ei oikein koulujutut innosta, kiinnostaisi paljon enemmän kaikki mitä ympärillä tapahtuu..
Keskimmäisellä todettiin laaja-alainen kehitysviivästymä n.2 vuotta sitten, on erityisluokalla, mutta sai jo ekaluokalla lukustipendin, kun oppi lukemaan niin hyvin.Poika menossa 2.luokalle nyt.
Kirjoitus ja piirtäminen ei kuitenkaan suju.

Viimeisin vasta 3 v.Fiksu kuin mikä....tai siis ainakin meidän vanhempien mielestä ;0)

Eiköhän aikalailla tavallista kehitystä kaikkien kohdalla.
Toi kehitysviivästymäkin on yllättävän yleinen, ja saattaa haihtua aikanaan,
kun lapsi ottaa kehityksessä muita kiinni,
tai sitten pahenee.
Yleistä se kuitenkin on.
 
Raisa
Meidän tyttö oppi 8-kuisena osoittamaan auringon kuvakirjasta. Nyt 9,5 kk ja osaa jo lähes 50 sanaa kirjasta tai muualta. Noin 10 sanaa osaa sanoa ääneen. Toisaalta oppi vasta juuri ryömimään. Joten yhdellä alalla nopea kehitys on ainakin meillä pois toiselta :)

Tulleeko äitiinsä. Itse osasin kirjaimet 2-vuotiaana ja opin alle 3-vuotiaana lukemaan. Olin koulussa kyllä ihan keskiverto oppilas:)
 
Raisa
No niin mun vanhemmat ja isovanhemmat ovat sanoneet. En näe mitään syytä miksi sitä ei voisi uskoa. Ei varmaan ole mitenkään harvinaista. Olinkin ihan järkyttynyt siitä, kun yksi tuttu kertoi oppineensa lukemaan vasta koulussa.. Mutta mua on todella aktiivisesti opetettu lukemaan jo ihan pienestä.

Mun serkkuni osasi myös kirjaimet 1,5 v ikäisenä ja luki myös kolmevuotiaana sujuvasti. Serkkuni on mua 20 v nuorempi, joten olen nähnyt sen ihan omilla silmilläni ja ainakin sen nyt voi siis uskoa:p
 
Sirenia
Ihan hyvin voi tuossa 3 ikävuoden kieppeillä osata lukea. Riippuu vaan niin paljon lapsesta onko mielenkiintoa kirjaimia kohtaan. Itse opin 4,5 vuotiaana lukemaan vaikkei edes aktiivisesti opetettu, itse halusin oppia. Myös ihan keskiverto oppilas olin koulussa.
 

Yhteistyössä