Missä tilanteessa haluaisit käyttää yksityisen kätilön palveluita?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Suomessa on aika vähän kätilöpalveluita yksityisellä sektorilla, mutta jotain kuitenkin. Missä tilanteissa itse olisit kiinnostunut ostamaan palvelua, vai olisitko koskaan? Oletko joskus ostanut kätilöpalveluita?

Esim. henkilökohtainen synnytysvalmennus omassa kodissa, synnytyspelon käsittely, synnytyssuunnitelman tekeminen, loppuraskauden neuvolakäyntien korvaaminen kätilön kotikäynneillä, tutun kätilön tuki jo kotona synnytyksen alkuvaiheessa ja siirtyminen mukana sairaalaan doulaksi, kotisynnytys, imetysohjaus, synnytyksen purkukeskustelu...

Kirjoitin vasta tänään instatililläni @vauvaneuvos tutkimustuloksista, joiden mukaan omakätilömallilla (eli loppuraskauden hoitaa sama kätilö, joka pyritään saamaan mukaan myös synnytykseen ja synnytyksen jälkeiselle käynnille) näyttäisi olevan etuja meidän malliimme nähden. Minustakin se olisi ihanteellinen, mutta alkoi myös kiinnostaa, mitä odottajat ajattelevat!
 
Tilanteessa, jossa julkiset palvelut olisi lakkautettu.

Odotan nyt 4. lasta, ja kaikissa raskauksissa ja synnytyksissä (Tays ja Hus -alueet) julkiset palvelut ovat olleet täysin riittävät. Olen ollut jopa yllättynyt, miten hyvä kokemus HUS on ollut, verrattuna julkiseen keskusteluun.
 
vierailija
Olen käyttänyt yksityistä kätilöä ainoastaan varhaisultraan. Julkisella sitä ei täällä saa ellei ole jotain painavaa syytä.
Myös kokoarviota varten olisin valmis käymään, koska sitäkään ei täällä HUS alueella ole koskaan ennen synnytystä tehty. Ei vaikka kerroin viidennen vauvan tuntuvan isolta ja SF mutta meni korkealla, toisin kuin edellisissä raskauksissa. Ei tullut itselle rv 37 syntynyt 4kg lapsi yllätyksenä, onneksi kroppa tajusi itse pistää ajoissa ulos.
 
vierailija
Suomen koko neuvolalaitoksen voisi uudistaa. Usan ja joidenkin kesk.euroopan maiden tapaan. Eli yksit. Lääkäri seuraa raskautta, antaa synnytysneuvot ja synnytys voi tapahtua myös samassa sairaalassa tai lähettäen julkiselle. Sama lääkäri voi hoitaa synnytyksen jälkeisen lapsen seurannan.

Lapsen Punnitus ja mittaus voitaisiin tehdä keskieuroopan tapaan. vanhempien käyttäessä lasta apteekin punnituksessa ja mittauksessa.
 
vierailija
Olen käyttänyt yksityistä kätilöä ainoastaan varhaisultraan. Julkisella sitä ei täällä saa ellei ole jotain painavaa syytä.
Myös kokoarviota varten olisin valmis käymään, koska sitäkään ei täällä HUS alueella ole koskaan ennen synnytystä tehty. Ei vaikka kerroin viidennen vauvan tuntuvan isolta ja SF mutta meni korkealla, toisin kuin edellisissä raskauksissa. Ei tullut itselle rv 37 syntynyt 4kg lapsi yllätyksenä, onneksi kroppa tajusi itse pistää ajoissa ulos.
Haloo julkisen puolen kuvaukset on laadultaan kuin 80-luvun kuvaputki-TV, ns. lumisadetta.
 
Jos ei olisi rahasta kiinni niin valitsin itse synnytystiimini. Minusta olisi hienoa jos sairaalaan saisi palkata oman kätilön.
Kotiin voisin myös jäädä ja palkata itse kätilön, jos sairaalaan ei olisi niin pitkä matka.
 

Yhteistyössä