Missä tuntui pahin kipu?

Minulla ehdottomasti supistukset jotka tuntuivat selässä!!! Välillä meni jalat alta kun kipu oli niin paha!!! :/
Lapsen ulostulo itsessään ei tuntunut muulta kun että paikat venyy ja paukkuu :D
 
Mun mielestä taas supistuskivut tuntuivat alaselkää enemmän alavatsalla, mutta niihin onneksi auttoi epiduraali suorastaan mainiosti. Ponnistuskipu ei ollut mitään supistuksiin verrattuna, se oli oikeastaan vain fyysisesti raskainta, tosin olinkin valvonut ennen h-hetkeä reilut kaksi vuorokautta... Kaikenkaikkiaan synnytyskivut olivat mielestäni paljon vähäisemmät kuin olin odottanut, ainoastaan kesto yllätti, avautumisvaihe kesti melkein 16 tuntia, ja ponnistusvaihekin 36minuuttia...

Kipeintä on ehkä kuitenkin ollut jälkikipu jälkisupistuksineen sun muine vaivoineen. Vaikka repesin tosi vähän, niin silti kipeää on tehnyt. Ja edelleen viikko synnytyksestä tuntuu sisuksissa särkyä, toivottavasti alkaisi jo helpottaa.

(Esikoiseni on syntynyt sektiolla, eli olin kakkosta synnyttäessäni tavallaan ensisynnyttäjä.)<br><br>
 
Synnytys käynnistettiin kalvojen puhkaisulla ja tipalla. Avautumisvaiheen kipu oli polttava ja se tuntui vain ja ainoastaan alavatsalla, tätä kesti n. 3 h, jonka jälkeen sain kohdun kaulan puudutuksen, joka auttoi kipuihin 100 %:sti ja pienen pieni prinsessa syntyi n.15 minuutin kuluttua. Tällä kertaa selvisin enemmittä kivuitta, mikä oli kyllä onnistuneen kivunlievityksen ansiota. Myös jälkisupistuksiin sain Perfalgan 1g iv.sti, joten nekin jäivät mitättömiksi!!!
 
äiti kahdelle
olen kokenut synnytyksen epiduraalin kanssa ja sitten ihan kunnon "luomusynnytyksen" ilman mitään kivunlievityksiä ja molemmissa ihan ehdottomasti kamalinta/kipeintä/tuskaisinta oli PONNISTUSvaihe,vaikkakin olen selvinnyt molemmilla kerroilla vähällä kestolla (1.synnytys 10min,2.synnytys 20min),ilman repeämiä ym.
Jos vielä joskus synnytän jättäisin epiduraalin pois (supistukset oli mielestäni hyvin kestettävissä) mutta haluaisin ehdottomasti jonkin puudutteen joka puuduttaa KOKO alapään niin että se kamala paineen,repeämisen ym tunne poistuisi tai ainakin saataisiin minimiin.
 
Supistukset alaselässä pahimpia!
Ponnistusvaiheen aikana huusin kyllä eniten, se ei sattunut, paineen tunne vaan oli niin valtava!
Epiduraalin jälkeen aloin täristä/vapista ja supistuksen aikana olin aina kovasssa kipuhorkassa!
Välilihan leikkauksen takia myös seuraava viikko oli aika kipeää, mutta onneksi se paranee niin nopeaan!
 
Iiris

Koko alapäässä revetessäni. Ei ollut kuin paikallispuudutus epparia leikatessa, sitä en siis tuntenut. Muuten kivut olivat siedettäviä, mutta en koskaan unohda sitä miten kiljuin ja taju hämärtyi kun repesin (vauvan uloskiskonta oli hieman väkivaltainen sydänäänien heikentymisen takia).
 

Yhteistyössä