Missä vaiheessa ja miten kertoa tulevalle isoveikalle

Me kerrottiin 5 ja 3 vuotiaille 13. päivä tätä kuuta, silloin oli viikkoja reilut 12 kasassa. Siinä vaiheessa kannattaa kertoa kun on valmis paljastamaan asian kaikille muillekin, se ei nimittäin pysy päivääkään salassa sen jälkeen. Meillä on ainakin 5v. pitänyt huolen siitä että kaikki varmasti kuulevat asiasta.

Meillä isänsä pyysi tytöt kuulolle ja ilmoitti että kesällä meille tulee vauva. Kyllä molemmat sen selkeästi muisti ja ymmärsi enää erikseen kertomatta että vauvat kasvavat ja syntyvät mahasta ja syövät sen jälkeen tissiä :)
 
Itse en muista missä vaiheessa kerrottiin alle 3v:lle että vauva on tulossa, mutta viimeistään kun se alkaa näkyä tai jos on paha olo aamuisin ja lapsi sitä pelästyy tai ihmettelee, niin asian voi varmaan jo kertoa. Kyllä se oikea ajankohta tulee varmaan ihan itsestään eteen ja sitten kerrotte. Toivottavasti uusi perheen jäsen on mieluisa yllätys isoveikalle.
 
Sehän tässä vähän jännittääkin, mitä mieltä miehenalku asiasta on. On vähän ollut sillä kannalla aikaisemmin, ettei meille ainakaan vauvaa, kun ne vaan huutaa...
Toisaalta on kyllä hirmu ihana tuttujen vauvalle ja pienemmille lapsille, yrittää viihdyttää ja pitää hyvänä =) Olen saanut kuulla aika monta kertaa, millainen itse olin kun sain 5 vuotiaana pikkusiskon. Iski vaikka millasta vaivaa päälle ja isä oli ihmeissään mihin lääkäriin mua veis kun äiti oli laitoksella vauvan kanssa, vaivaskin oikeesti vaan mustasukkasuus :ashamed:
 
Kannattaa ottaa isoveikka mukaan vauva-juttuihin heti alusta alkaen ja korostaa vauvan tuomia hyviä asioita mahdollisimman paljon. Meillä vajaa 3v. sai valita vauvalle mm. harjasetin (kaikkea muuta jo olikin valmiina) ja nimeäkin mietittiin yhdessä. Mustasukkaisuutta toki oli varsinkin alussa kun imetin, mutta se kuuluu kyllä mielestäni asiaan. Isommalle lapselle kannattaa järjestää omaa special-aikaa ja tehdä sitä mitä hän haluaa ja touhuta yhdessä ilman vauvaa mahdollisimman paljon. Tsemppiä!
 

Yhteistyössä