Missä vaiheessa veisitte lapsen uudestaan lääkäriin?

2,5-vuotias poika kyseessä, joka vatsataudissa ollut nyt perjantaista lähtien. Viikonloppuna oli pahimmat oksentelut/ripuloinnit, nyt tän viikon oksentanu päivittäin muutamia kertoja. Tänään käytiin lääkärissä, labrat viitealueiden paremmalla puolella, lääkkeeksi määrättiin gavisconia. Lääkettä ehditty ottaa 2 annosta, poika oksentaa ja ripuloi edelleen.

Niin ja periaatteessa tätä tautia on jatkunut jo 8. päivästä lähtien. Tuolloin pe alkoi oksentamaan, ripuloimaan ja kuume huiteli lähes 40 asteessa. Nyt kuumetta ei ole.

Poika juo melko vähän, tai oikeastaan ehtii juoda melko vähän. Se mitä aikaan saamme juomisen suhteen, tulee ulos muutamien tuntien kuluttua oksennuksena tai ripulina. Ja suuri osa "juomisajasta" menee nukkuen. Arviolta juo n. 6-7dl päivässä (jos sitäkään), mikä on aivan liian vähän, tiedän.

Mua pelottaa, että poika kuivuu nopsaan, sen takia nää illat/yöt on pelottavia. Nytkään ei mitään kuivumisen merkkejä ole (iho ei jää ruttuun, suu on kostea, kynnen väri palautuu nopeasti kun painaa jne..)

Tänään enää ei varmaan ole tarpeen lähteä, mutta pitäiskös sitä huomenna taas jo viedä näytille? Kauanko tuollasta lääkkeen kokeilua pitäis tehdä :/
 
Huh! Jos lapsi alkaa olla nuutuneen oloinen eikä jaksa oikein leikkiä niin veisin viimeistään silloin uudestaan näytille. Kyllä noin pientä voi (ainakin minun mielestäni) käyttää varmuuden vuoksikin näytillä juuri tuon kuivumisen pelossa.. Kävittekö muuten sairaalassa vai tk:ssa?
 
Kyl mä veisin jo huomenna uudestan jos on kuitenki nuinki pitkään jatkunu, eikä juo kunnolla! Oottako saaneet syömään esim. jäätelöä tai juomaan pillimehua? Jos on jo useaamman viikon kestäny ni häätyyhän se alkaa jo selvittään, et mistä johtuu.. ku ei se normaalia ole et kestää pariviikkoa
 
Tuleeko pissiä normaalisti?? jaksaako olla pystyssä / valvoa?? Meillä oli viime keväänä neidillä rotavirus, neiti oli tuollin 1,5 v ja ei pissinyt vuorokauteen, jaksoi valvoa ja höpötellä, ja pysyi pystyssä ja käveli mutta vähän huterasti. oksensi ja ripuloi lähes koko ajan ja mikäänn ei pysynyt sisällä. Lähdettiin sairaalaan puolen yönaikaan kun aloin olla aika huolestunut tytön tilasta, pitkin päivää soittelin ensiapuun ja käskivät vain antaa juomista ja seurailla kotona (ja tuolloin siis jo edellisenä iltana käytiin lääkärissä). No kun mentiin sairaalaan, tyttö oli siinä vaiheessa suht virkeä, mutta verikokeet osoitti kuivumisen merkkejä. Sokerit oli siinä vaiheessa enään 2.4 ja lääkärit ihmetteli että miten neiti jaksoi enään olla edes hereillä. sairaalaan jäätiin ja neiti oli päivän tiputuksessa ja tauti lähti laantumaa sillä.

Jos vähäänkään lapsen olo arveluttaa niin ota yhteys päivytykseen. koskaan ei ole pienen lapsen kanssa turhaa tarkastaa tilannetta...
 
Saraldo
Tänään on varmaan katsottu kalium ja natrium, jotka on hyviä tutkimuksia seuraamaan lapsen kuivumista? Mikä on lapsen yleistila? Ilmeisesti nukkuu aika paljon, mutta jaksaako yhtään leikkiä ja seurustella?

Kyllä mä pari päivää seuraisin tuon lääkkeen tehoa. Senhän tarkoitus on rauhoittaa se vatsa, jotta saatais neste ja ruoka pysymään sisällä. Mutta jos tätä on jatkunut jo kahdeksannesta päivästä lähtien, niin aika pitkä vatsatauti on kyllä ollut... Onko paino laskenut?
 
Alkuperäinen kirjoittaja maranooka:
Huh! Jos lapsi alkaa olla nuutuneen oloinen eikä jaksa oikein leikkiä niin veisin viimeistään silloin uudestaan näytille. Kyllä noin pientä voi (ainakin minun mielestäni) käyttää varmuuden vuoksikin näytillä juuri tuon kuivumisen pelossa.. Kävittekö muuten sairaalassa vai tk:ssa?
Käytiin terveyskeskuksessa tänään, viikonloppuna olin puhelimitse yhteydessä keskussairaalaan. Tk:n lääkäri epäili, että vatsahapot nostavat ruuan ja juoman ylös ja siksi oksentelee edelleen, mutta tämä ei taas nyt mielestäni päde tuohon ripuliin. Tosin sanoin lääkärille, ettei poika ole kakannut melkein kahteen päivään, nyt vasta tänään alkuillasta tuli nuo 2 ripulisatsia, jotka olivat melko reiluja muuten.

Ajattelin nyt yön heräillä tunnin välein juottamaan lasta, josko sitä sit aamulla varaisin uuden ajan terkkariin..
 
Alkuperäinen kirjoittaja IamWeasel:
Alkuperäinen kirjoittaja maranooka:
Huh! Jos lapsi alkaa olla nuutuneen oloinen eikä jaksa oikein leikkiä niin veisin viimeistään silloin uudestaan näytille. Kyllä noin pientä voi (ainakin minun mielestäni) käyttää varmuuden vuoksikin näytillä juuri tuon kuivumisen pelossa.. Kävittekö muuten sairaalassa vai tk:ssa?
Käytiin terveyskeskuksessa tänään, viikonloppuna olin puhelimitse yhteydessä keskussairaalaan. Tk:n lääkäri epäili, että vatsahapot nostavat ruuan ja juoman ylös ja siksi oksentelee edelleen, mutta tämä ei taas nyt mielestäni päde tuohon ripuliin. Tosin sanoin lääkärille, ettei poika ole kakannut melkein kahteen päivään, nyt vasta tänään alkuillasta tuli nuo 2 ripulisatsia, jotka olivat melko reiluja muuten.

Ajattelin nyt yön heräillä tunnin välein juottamaan lasta, josko sitä sit aamulla varaisin uuden ajan terkkariin..
tee niin ja sano et nyt pitää jo selvittää et mikä on.. miks tauti kestää ja kestää.. onko teissä muissa perheenjäsenissä, jos ei ni en kyl ihan mahatauti selitystä nielis
 
Pissaa tulee kyllä, ainakin muutamia kertoja päivässä. Poika on normaalisti tosi virkeä ja vilkas tapaus, nyt sairastellessaan on todella mielellään sylissä ja hellittävänä (luonnollisesti), vähän apea on ja väsyneen oloinen ja nukkuukin enemmän kuin normaalisti. Välillä kuitenkin jaksaa hetken aikaa leikkiäkin jotain pientä tai katsoo filmiä.

Verikokeiden tarkkoja tuloksia minä en edes tiedä :ashamed: Ei se lääkäri niitä kyllä sanonutkaan, sanoi vaan että "ovat nätisti viitearvojen paremmalla puolella", ja mä ajoin just autoa niin vähän oli ajatukset sekaisin siinä. Mutta lääkärin puheista nyt kumminkin sen verran että hän ei nähnyt pojan tilassa nyt mitään hälyyttävää, kuitenkin ohjeisti että pitää mennä sairaalaan jos vointi huononee. Natrium, pvk, crp otettiin ainakin.

No vointi ei oo huonontunu, mut ei oo parantunutkaan :snotty:
 
Saraldo
Hassusti sanottu lääkäriltä, että "viitearvojen paremmalla puolella" :D . Eli siis missä :D ? Tarkoitti varmaan, että on viitearvojen sisällä eikä mitenkään siinä ja siinä, vaan ihan kunnolla.

Mut tosiaan aika omituista, että hän on näin kauan oksennellut ja ripuloinut, varsinkin, jos muu perhe on ollut terve.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sukkapari:
Alkuperäinen kirjoittaja IamWeasel:
Alkuperäinen kirjoittaja maranooka:
Huh! Jos lapsi alkaa olla nuutuneen oloinen eikä jaksa oikein leikkiä niin veisin viimeistään silloin uudestaan näytille. Kyllä noin pientä voi (ainakin minun mielestäni) käyttää varmuuden vuoksikin näytillä juuri tuon kuivumisen pelossa.. Kävittekö muuten sairaalassa vai tk:ssa?
Käytiin terveyskeskuksessa tänään, viikonloppuna olin puhelimitse yhteydessä keskussairaalaan. Tk:n lääkäri epäili, että vatsahapot nostavat ruuan ja juoman ylös ja siksi oksentelee edelleen, mutta tämä ei taas nyt mielestäni päde tuohon ripuliin. Tosin sanoin lääkärille, ettei poika ole kakannut melkein kahteen päivään, nyt vasta tänään alkuillasta tuli nuo 2 ripulisatsia, jotka olivat melko reiluja muuten.

Ajattelin nyt yön heräillä tunnin välein juottamaan lasta, josko sitä sit aamulla varaisin uuden ajan terkkariin..
tee niin ja sano et nyt pitää jo selvittää et mikä on.. miks tauti kestää ja kestää.. onko teissä muissa perheenjäsenissä, jos ei ni en kyl ihan mahatauti selitystä nielis
Joo siis mulla alkoi su-ma välisenä yönä ja tänään olen ollut jo ihan kunnossa ja täysissä voimissa jo periaatteessa. Tuollon 8. päivä kun tällä pienemmällä pojalla tauti alkoi, oli myös meidän vanhemmalla lapsella oksennustauti, joka sitten meni ohi sen viikonlopun aikana. Tälle pienemmälle se jäi sitten ikäänkuin päälle.

Tää kyseinen lääke on siis gaviscon, ja nyt kun luen suoraan pullon kyljestä niin mainitaan " liikahappoisuuteen ja närästykseen" sis. natriumalginaatti, alumiinihydroksidigeeli, natriumvetykarbonaatti, kalsiumkarbonaatti, eli ei sisällä maitohappobakteeria.

Ollaan annettu lapselle myös osmosalia, floridralia ja relatippoja, huonolla menestyksellä kun nekin tuppaa tulemaan ulos, ja isoja määriä ei olla niitäkään saatu menemään, noilla lääkeruiskuilla annettu joten määrä kerrallaan ei ole kovin suuri.
 
Alkuperäinen kirjoittaja IamWeasel:
No vointi ei oo huonontunu, mut ei oo parantunutkaan :snotty:
Voihan se olla aamulla jo selkeästi muuttunut.. Katso tilanne ja vie lapsi lääkäriin jos tarve vaatii. Onko teillä yöllä vaippa käytössä? Siitähän näkee aika hyvin miten pissaa on tullut...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Saraldo:
Hassusti sanottu lääkäriltä, että "viitearvojen paremmalla puolella" :D . Eli siis missä :D ? Tarkoitti varmaan, että on viitearvojen sisällä eikä mitenkään siinä ja siinä, vaan ihan kunnolla.

Mut tosiaan aika omituista, että hän on näin kauan oksennellut ja ripuloinut, varsinkin, jos muu perhe on ollut terve.
No, hän on virolainen, joten kielimuuri kai :D Meidän omalääkäri, mutta aiempien kokemusteni mukaan oikein pätevä ja asiallinen lääkäri on, eli luotan kyllä siihen että ne arvot ovat olleet kunnossa. Tämän kielimuurin vuoksi tosiaan valitettavasti välillä näitä pieniä väärinkäsityksiä tulee lähinnä mun huonon ymmärtämisen vuoksi, mutta ihan kuin hän olisi kyllä maininnut, että poika on kyllä virkeä ja arvot olivat siis "viitearvojen paremmalla puolella" mutta lieviä kuivumisen merkkejä saattaa olla, siis minä ymmärsin, että nyt pitäisi poitsun alkaa tervehtymään, tai pikkuhiljaa nämä kuivumisen merkit saattavat pahentua, niinkuin se nyt järjellä ajateltunakin tietysti menee ja siitä mulla tämä huoli nyt onkin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja harmaa:
Oletko koittanut antaa pojalle esim kohmeisia mustikoita.
Ne vois rauhoittaa masua ja laittaa mahan vähän kovemmalle: )
Ihan mustikoita mustikoina ei oo kyllä tullu mieleen antaa, mustikkasekajotainmehua on kyllä hörppinyt :) Täytyykin koittaa josko nuo kohmeiset mustikat sitten maistuis ja sais olon paremmaksi :)
 
harmaa
Meillä oli lapsella tällasta ku FLORIDRAL (ripulijuoma ja maitohappobakteeri yhdessä )
Banaanin ja vadelman makuisena,jauhe sekoitetaan veteen.
Lääkärit sanoivat että jo pienikin määrä tuota on hyväksi,ja et sitä tosiaan annetaan aina vähän kerrallaan kuten vettä ja laimeita mehujakin.
 
harmaa
Alkuperäinen kirjoittaja IamWeasel:
Alkuperäinen kirjoittaja harmaa:
Oletko koittanut antaa pojalle esim kohmeisia mustikoita.
Ne vois rauhoittaa masua ja laittaa mahan vähän kovemmalle: )
Ihan mustikoita mustikoina ei oo kyllä tullu mieleen antaa, mustikkasekajotainmehua on kyllä hörppinyt :) Täytyykin koittaa josko nuo kohmeiset mustikat sitten maistuis ja sais olon paremmaksi :)
Koita ihmeessä: )
Meillä tuo neuvo on kiertänyt sukupolvelta toiselle,ja auttanut enemmän ja vähemmän.
Siitä hyviä et niitä voi napsia pari aina ohimennen,ja rauhottavat kohmeisina (ei jäisinä )vatsaa.Muistaa vain suojata sängyn tai sohvan jollain peitolla ettei oksennuksen tullessa sit pilaa kankaita.
Paranemisia pojalle!
 

Yhteistyössä