Missä vauvanne nukkuu?

unikuu108
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.04.2007 klo 13:22 pirpana07 kirjoitti:
Miten siirrot omasta sängystä pinnasänkyyn? Vinkkejä? Olen itse nyt kuljettanut ohutta tyynynpäälistä vauvan pään alla, jotta kun siirrän niin poski pysyy lämpöisenä sen päällä. Vauvat on ihania =) :heart:
hei ja onnea pienokaisesta :heart:

kokeilepas unipussia tai kapaloa. silloin voit siirrellä vauvaa ilman että vauva havahtuu lämpötilaeroihin. lisäksi uskoisin esim kapalon lisäävän turvallisuuden tunnetta.meillä ollaan nukuttu kapalossa silloin pienempänä ja nyt isompana unipussissa.

unikuu ja teo vajaa 5kk
 
Haloo
Ette tunnu sitten tietävän sitä tosi asiaa, että vauvan on kaikista paras nukkua äitinsä lähellä (joko pinnasängyssä vieressä tai samassa sängyssä) !? Lapsen täytyy tuntea olonsa turvalliseksi ja minusta on suorastaan raakaa ja epäinhimillistä laittaa vauva nukkumaan omaan huoneeseen yksinään! Vauvatkin osaa pelätä! Yleensä tapana vain länsimaissa. Googlettakaapa vauvan yksin nukuttmisesta, niin saatte samantyyppistä tietoa ihan asiantuntevilta ihmisiltä!
 
Meillä miehellä oli ns.vuorotyö eli saattoi olla ilta myöhään töissä ja seuraavana aamuna herätyskello soi kuuden seitsemän aikaan. Joten silloin kun tultiin laitokselta nukuin vauvan kanssa vauvan huoneessa ja mies sai nauttia yö unistaan meidän makuuhuoneessa.. Ja kun vauva alkoi nukkua pidempiä pätkiä muutin takaisin mieheni viereen.

Laitokselta tultua nukuimme vauvan kanssa vierekkäin varmaan kuukauden päivät. Sitten aloin opettaa häntä nukkumaan omassa pinnasängyssä.

Eräänä aamuna heräsin omasta makuuhuoneesta aamu kuudelta ja tajusin että poika oli nukkunut koko yön,
säikähdin ihan hirveästi että jotain oli sattunut, mutta siellä poika nukkui onnellisesti. Tämän jälkeen poika ei ole herännyt öisin. Nyt käymme nukkumaan yhdeksän-kymmenen aikaan ja heräämme aamulla seitsemän-kahdeksan välillä. Poikani on 4kk ikäinen.

Kun nukuimme yhdessä pojan kanssa anoppi varotteli että jos opetan pojan nukkumaan vieressäni se nukkuu siinä vielä vuosien päästäkin.

Meidän parisuhde ei kärsinyt vaikka nukuttiin eri huoneissa lapsen syntymän jälkeen.. se oli yhteinen päätös ja viikonloppuisin kömmin usein mieheni viereen kun hänen ei tarvinnut lähteä aamulla töihin!!

Kun muutin takaisin omaan makuu huoneeseen minun oli hirveän vaikea jättää poikaa yksin omaan huoneeseen tuli jotenkin outo olo..


Uskon että olemme tehneet oikean ratkaisun kun olemme nukuttaneen poikamme aina omaan huoneeseensa, nyt hän jää joka kerta kiltisti sänkyynsä nukkumaan eikä riskaa äitin ja isän sänkyyn. Hän myös herää aamulla aina hyvän tuulisena ei ole vielä itkenyt kertaakaan, aamuisin herään siihen kun poika juttelee nalleilleen sängyssään..
 
Mä olin ensimmäisen lapsenin kanssa yksin, joten lapsi nukkui omassa pinnasängyssään ja sen jälkeen tavallisessa sangyssään mun sängyn vieressa aina 2,5 vuotiaaksi asti, jolloin muutimmen nykyisen mieheni kanssa yhteen ja isompaan asuntoon. Tällöin neiti sai oman huoneensa, jossa nukkui alusta asti hyvin. Vauva aika pikku neidin kanssa oli todella helppo verrattuna kuulemiini ja lukemiini juttuihin. Neiti heräsi noi kerran yössä syömään noin 6 kk asti, jolloin nukkui jo 10 tunnin yöt.

Nyt on melkein kahden viikon ikäinen uusi herra tulokas kotona ja nukkuu omassa pinnasängyssään äp laatikossa vielä. Minä siis olen niitä hermoilija tyyppejä, joten pinnasänky on niin sänkymme vieressä, että minä näen vauvan koko ajan. Minulla ei tule maitoa, jonka vuoksi viikonloppuisin yö syötöt on sovittu isän hoidettavaksi, jotta minä saan nukkua ja levätä paremmin. Toki herään aina kun vauva herää syömään, mutta ei tarvitse tehdä mitään, niin on kuitenkin pirteämpi aamulla. Nyt isyysloman aikana kokeiltu näin pari kertaa ja toimii hyvin.

Meillä ei ole mitään suunnitelmaa koska pikku herra omaan huoneenseensa siirtyy. Katsotaan miten nyt alkaa yöt menemään. Mutta ihanaa nyt on ollut, kun koko perhe ollaan oltu yhdessä. Meidän neitikin on aivan innoissaan pikkuisesta eikä ole minkäänlaista mustasukkaisuutta näyttänyt. Toki on jo melkein 6 vuotta, mutta kai senkin ikäisillä voi ilmetä mustasukkaisuutta, varsinkin kun on ollut ainoa lapsi ja lapsenlapsi mun puolelta... No ihanasti on alkanut.

Hauskaa kevättä kaikille B) :flower:
 
esikko nukkui meidän vieressä 3kk asti sitte saatiin hänen silloinen huoneensa rampattua ja siirtyi sinne koska miehen nukkuminen herätti pojan ja pojan heräilyt minut....oltiin jo aika piipussa kaikki....

heräsin loistavasti pojan levottomaan tuhinaan vaikka oli viereisessä huoneessa... aluksi pidin varuiksi itkuhäälytintä päällä.... (oman mielenterveyden vuoksi) mut pian huomasin reagoivani pojan nälkä kitinään jo ennen kuin itkuhälytin.... jäi siis käytöstä aika pian....
 
pikku vaavin äippä
Meillä 5 vkon ikäinen tyttö nukkuu ensisängyssä meidän sängyn vieressä. Ilmavaivojen takia tuhisee kovin öisin joten neuvolasta ehdottivat omaan huoneeseen siirtymistä.äiti ja isä ovat molemmat huono unisia. Syö pari kertaa yössä... katsotaan miten omassa huoneessa viihtyy
 
tuore äiti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.04.2007 klo 18:20 pirpanalle kirjoitti:
Pissa vaippaa olen joskus harvoin vaihtanut yöaikaan. Kakkavaipan olen vaihtanut paitsi jos kakkaa aamuöstä, niin saa kyllä nukkua sen kanssa vielä parikolme tuntia. Rintamaitoa syövän kakka ei ole ärsyttänyt ihoa, mutta jos antaa korviketta tai syö jo soseita, niin varmasti ärsyttää ja silloin kannattaakin vaihtaa vaippa heti kakan jälkeen, yölläkin. Imetys on siis helpompi tapa hoitaa pientä vauvaa, kun ei tarvitse sitten yöllä niin vaipottaa eikä toisaalta lämmitellä pullojakaan.
Ei pidä paikkaansa. Tai sitten meidän vauva taitaa olla vaan niin herkkäihoinen. Hän syö pelkkää rintamaitoa, mutta kakkavaipat on vaihdettava välittömästi, jollei halua lapselle punaista ja todella ärtynyttä peppua.
 
Lentia
Niin kauan kuin oli yöimetyksiä vauva nukkui pinnasängyssä vieressäni eli n. 10 kk asti. Tässä vaiheessa mies nukkui toisessa huoneessa, koska oli liian herkkäuninen yöllisille yöntihetkille. Sen jälkeen vauva siirtyi omaan huoneeseen ja kaikki saivat nukkua yönsä putkeen makeasti.
 
no meillä vaavi nukkuu turvallisesti meidän sängyssä. Kyllähän sitä aluksi yritettiin laittaa omaan sänkyyn (joka siis nyt turhaan lojuu meidän kamarissa)mutta oman jaksamisen takia luovutin suosiolla. Kokemuksesta tiedän, että kun yösyötöt loppuu, saan vauvan luultavasti kohtalaisen helposti nukkuun omassa sängyssä. onhan se vauvalla paljon turvallisempi olo kun saa nukkua äitin/isin vieressä. ja lämpimämpi.
omaan kamariin en laittais ikinä. Juuri sen takia ettei vauvan tarvis olla yksin, sekä oman jaksamisen takia. on paljon helpompi vain kääntää kylkeä ja alkaa imettään mitä lähteä unenpöpperössä toiseen kamariin. ja lisäksi valvosin varmaan suurimman osan yöstä kuuntelemalla että kuuluukohan sieltä nyt jotain ja onkohan se nyt tukehtumassa oksennukseen ja niin pois päin.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.04.2007 klo 11:56 tuore äiti kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.04.2007 klo 18:20 pirpanalle kirjoitti:
Pissa vaippaa olen joskus harvoin vaihtanut yöaikaan. Kakkavaipan olen vaihtanut paitsi jos kakkaa aamuöstä, niin saa kyllä nukkua sen kanssa vielä parikolme tuntia. Rintamaitoa syövän kakka ei ole ärsyttänyt ihoa, mutta jos antaa korviketta tai syö jo soseita, niin varmasti ärsyttää ja silloin kannattaakin vaihtaa vaippa heti kakan jälkeen, yölläkin. Imetys on siis helpompi tapa hoitaa pientä vauvaa, kun ei tarvitse sitten yöllä niin vaipottaa eikä toisaalta lämmitellä pullojakaan.
Ei pidä paikkaansa. Tai sitten meidän vauva taitaa olla vaan niin herkkäihoinen. Hän syö pelkkää rintamaitoa, mutta kakkavaipat on vaihdettava välittömästi, jollei halua lapselle punaista ja todella ärtynyttä peppua.
En vois kuvitellakaan jättäväni vauvaa nukkumaan kakat vaipassa. Vaikka kummatkin lapset saaneet useamman kuukauden vain rintamaitoa, on kakkavaippoja vaihdettu joka yö. Välillä tavaraa ollut vaipassa niin paljon että on pitänyt vaatteetkin vaihtaa puhtaisiin :whistle: pystyykö joku muka nukkumaan sellaisissa tamineissa... :xmas:
 

Yhteistyössä