Mistä aloittaa, neuvoja kaipaan, ovulaatiosta, lääkäristä yms

Hei

Kirjoittelin harmaana tuonne mutta eipä siellä juuri vastailtu.

Eli epäilen että en ovuloi, en ole kolmeen kk:n saanut viivoja ovistikkuihin. Kuinka kauan minun pitää odottaa että voisin mennä lääkäriin, ja jos sinne menen, niin voivatko he siellä saman tien tutkia ovuloinko, vai pitääkö jotain muita tutkimuksia (mies?) tehdä ensin? Nämä varmaan menee lähetteellä tk:sta sairaalaan, joten kestää varmaan aika kauan? :/

Ja jos soittelen tk:n aikaa niin pitääkö minun jo aikaa varatessa kertoa tilanne?

Ja kuinkahan paljon tuo maksaisi yksityisellä?

Ollaan molemmat alle kolmekymppisiä, joten iän ei pitäisi olla ongelma. Meillä yksi kohtuun kuollut tyttövauva sekä yksi keskenmeno.

Kiitos jo etukäteen jos joku osaisi neuvoa.
 
Onko pitkä yritys takana? Siinä vaaditaan kai vuosi. No jos on rahaa, kannattaa tietysti käydä yksityisellä. Gynekologilta saa lähetteen myös sairaalaan tutkimuksiin. Kaikkein nopein testi on tietysti miehen testaaminen, siitäkin saa varmasti tietoa gyneltä tai terveyskeskuslääkäriltä. Jos jaksat odottaa, niin t-keskus ihan hyvä vaihtoehto. Gyneltä saa sen lähetteen heti eteenpäin.
En jakele mitää asiaatuntevia neuvoja, koska luulenpa, että lääkärit osaavat tehdä tutkimuksillesi parhaan suunnitelman.
 
Kiitos. Ei meillä yritystä pitkälti ole takana, mutta juuri tuota mietin että jos on tiedossa että en ovuloi niin kyllähähn siihen aikaisemmin voi jo puuttua. Näin olen kuullut, että jos on tiedossa syy, niin siihen voidaan puuttua jo aiemmin.. :|
 
Joo, tottakai siihen pitää puuttua, jos ovulaatiota ei tule. Omasta kokemuksesta vaan sanon, että asiat voivat olla todella monimutkaisiakin, joten ovulaation puuttuminen vaatii varmasti munasarjojen ultrausta ja hormonikokeita. Eli ehkä menisin sinun sijassasi suoraan yksityiselle gynelle, mielellään lapsettomuuteen erikoistuneelle.
 
Joo, mä suosittelen myös suoraa yksityiselle menoo. Julkisella tälläseen suhtaudutaan mun kokemuksen mukaan melko ylimalkasesti, etenkin jollei oo tosiaan sitä vuoden yritystä takana. Itsekin menin tk-lääkärille 7kk yrityksen jälkeen välivuotojen takia ja kerroin epäileväni ettei kaikki oo kunnossa.. ja se ukko nauro mut suunnilleen pihalle sieltä ja käski tuleen uudelleen kun vuoden yritysaika täyttyy. Tk-lääkäreillä ei oo oikein tietämystäkään lapsettomuusasioihin, kun sitä ei tunnu olevan aina kaikilla gyneilläkään..

Onko sulla marmariini kuitenkin säännölliset kuukautiset? Mietin vaan, että voisko ovulaatio mennä ikäänku ohi testausten välillä, vai eikö tuu minkäänlaisia viivoja testeihin?
 
Alkuperäinen kirjoittaja marmariini:
Näinpä arvelin. Eli se ultraamalla voisi selvitä, pitääkö siihen ultraan mennä johonkin tiettyyn aikaan kierrosta?

Kiva kun on ihmisiä jotka tietää..

:xmas:
Ultrassa näkyy joko kehittyvä munarakkula alkukierrossa tai keltarauhanen loppukierrossa, jos ovis on tapahtunu. Tietenkään mikään ei 100% varmuudella kerro, onko rakkula sisältäny solun tai onko solu lähteny liikeelle sieltä.. mutta onhan se todennäköstä jos näkymä on toi.
 
Ei ole säännöllinen kierto, edelliset on olleet 36, 27 ja 26... ja tosiaan kertaakaan en ole kahta viivaa saanut tikkuihin..

Tuota mä juuri pelkäsin että niinköhän mut naurettaisi pihalle sieltä.

Minkähän hintaiseksi tuollainen ultra-käynti tulisi yksityisellä? Siitä ei sitten mitään saisi takaisin kun oman mielenrauhan vuoksi menisin..? :whistle:
 
Tässä esim. VLn hinnasto

http://www.vaestoliitto.fi/lapsettomuus/hinnat/

Tuolla on mahdollisuus saada suorakorvaus. Kaikilla klinikoilla ei tätä menettelyä ole, vaan sen joutuu hakemaan itse (?) jälkeenpäin kelalta.
 
Vielä lisäyksenä.. ainakin itse olen maksanut ultrasta n. 100 ? ja siihen lääkärinpalkkio ja toimistokulut päälle. Ei se tietenkään halpaa ole, itse olen käyttänyt näihin hoitoihin jo tuhansia euroja,ja ei olla vielä ensimmäistäkään lasta saatu. Olen käyttänyt omia säästöjäni näihin.
Eikö sun kannattaisi varata aikaa ovulaation aikoihin,n. kierron päivä 10-12 ? Silloin ainakin tulisi selville, mikä on tilanne.
Tsemppiä ja toivotaan, että saat apua!
 
Yksityisen kautta saa nopeasti lähetteen julkiselle eli 1. käynti yksityisellä ja lähete kannattaa laittaa heti menemään lapsettomuushoitoihin jos selvä syy olemassa. Terveyskeskuslekureilta lähetteen saaminen saattaa olla vaikeampaa alle vuoden yrityksissä, vaikka selvä epäilys ongelmastakin olisi (riippuu lekurista). Muutama tuttava on tosin saanut heti yksityiseltä Clomifenin tähän ovisongelmaan ja luomuna raskautunut sen jälkeen eli jos ei muuta ongelmaa ei siihen välttämättä muuta käyntiä tarvita. Ainakin oma vakuutukseni korvaa kuukautisvaivoista johtuvat käynnit, tiputteluvuodot, kuukautiskipujen tutkimiset ym. eli jos on muuta omituista niin tämän ovistutkinnan saa varmaankin samaan syssyyn laitettua jos on vakuutus.
 

Yhteistyössä