Mistä apua ja tutkimuksia? Ennen ja nyt ?

Olen käynyt läpi kaksi raskasta keskenmenoa tänä vuonna. Molemmilla kerroilla vietin itsestäni pitkältä tuntuvia ajanjaksoja tietämättä mikä tilanne oli. Julkiselta puolelta en saanut juuri mitään apua. Tuntui kuin että olisin aina lähestynyt väärää tahoa kysymyksineni. Tunsin että olin arvoton kysymyksineni, ja kombinaatio ylenkatsontaa ja haluttomuutta auttaa tuntui musertavalta.

Mistä te olette saaneet apua, vastauksia kysymyksiinne tai pääsyn tutkimuksiin?

Kun lueskelen palstoja (kun muuta ei ole) olen huomaavinani että ne jotkut jotka puhuvat ultrista ja tutkimuksista, kirjoittelevat muutaman vuoden takaa. Voiko olla niin että näissäkin asioissa on säästetty ja avuntarjonta on pienempi - säästöjä kohtuutonta inhimillistä kärsimystä vastaan. Onko jollain teistä kokemusta muutaman vuoden takaa vs nyt?
 
Minulla on takana kaksi keskeytynyttä keskenmenoa, joista toinenmyöhäinen. Ehkä onneksemme, olemme olleet lapsettomuushoidoissa ja keskenmenojen jälkeen olen olemme päässeet sitä kautta jatkamaan ja myös km-tutkimuksiin. Siis julkisella olemme olleet hoidoissa.

Mutta ystäväni kokemuksesta tiedän sen verran että noin 1,5 vuotta sitten hän ja miehensä pääsivät tutkimuksiin kun hän oli yhteydessä paikalliseen äitiysneuvolaan ja perhesuunnitteluun. Siellä sanottiin että raskaudet pitäisi olla todettuja jotta keskenmenot "laskettaisiin", mutta häntä kuitenkin uskottiin kun hän kertoi kuudesta keskenmenostaan. Osa oli kyllä hoidettu sairaalassakin.

Varmasti on paikkakuntakohtaisia eroja mutta kehottaisin ottamaan yhteyttä äitysneuvolaan tai perhesuunnitteluun. Ainakin sieltä heidän pitää osata neuvoa sinua eteenpäin.
 

Yhteistyössä