Mistä erottaa koliikki-itkun ja allergiaitkun?

Meillä vauva nyt 6vko:a ja päivät menee kanniskellessa. Ählännyt on ihan syntymästään asti, mutta pariviikkoisesta alko päiväunet kärsimään ja itkut lisääntyi.
Päiväunia ei juuri nuku, jos 5min torkkuja sylissä ei lasketa. Ählää, kiemurtaa ja itkeskelee. Sylissä rauhittuu kun "hytkyttää".
Yöt nukkuu äärimmäisen hyvin, syö kerran yössä. Kasvu normaalia.
Tällä hetkellä mennään täysimetyksellä.
Kasvot helakanpunaiset, neuvolassa "diagnosoitu" hormoninyppyläksi. Iho muuten siisti.

Mistä allergiasta johtuvan itkun erottaa koliikista?

Kiitos jo etukäteen vinkeistä...
 
Hei! meillä oli juuri tuollaista vauvan ensimmäiset 2kk ja vieläkin joskus(nyt 3kk). Tuleeko sulla miten maitoa? mulla tuli suihkuamalla ja se vain lisäsi ilmavaivoja ja itkua, aloin käyttämään disflatylia niin on ollut vähän helpompaa. Täällä itku ei ollut yhtäjaksoista. Se alkoi n tunnin päästä syyötöstä ja kesti aina jonkun aikaa, kanniskelu auttoi joskus. Yöt kans menneet ihan hyvin, toki vaihtelee välillä. Lisäksi d-vitamiini pahensi huomattavasti pojan oloa. Mutta allergioita ei siis ole.
 
:hug:
Ei mistään. Paitsi siitä, että koliikki alkaa tyypillisesti pari kolme viikkoa syntymästä ja menee yleensä ohi neljään kuukauteen mennessä. Ja allergiaoireet lakkaavat kun allergian aiheuttaja poistetaan.

Itselläni oli koliikkilapsi, joka aloitti kiljumisen jo laitoksella. Päivät olivat kuvailemasi kaltaisia muuten, mutta meillä ei ollut ähinää vaan pelkkää kirkumista. Ei päiväunia. Lasta tutkittiin todella paljon, mitään ei löytnyt.

Itse kokeilin lääkärin ohjeiden mukaisesti ensin olla täysmaidottomalla ruokavaliolla, mistä ei ollut apua, sittemmin lapselle kokeiltiin jotain allergiakorviketta - ei mitään apua. Meillä siis kyseessä oli harvinaisen vaikea koliikki, joka oli ohi kolmeen kuukauteen menessä. Tosin tempperamenttinen lapsi kiljui ja kiljuu edelleen enemmän kuin normivauva, mutta elämä muuttui vähitellen aivan erilaiseksi.

Hommaa aika erikoistuneelle lastenlääkärille. Mieluiten vastasyntyneisiin erikoituneelle (löytyy ainakin Myyrmäen Pikkujätistä jos olet pk-seudun läheltä).

Älä aloita itse ruokavaliokokeiluja.

Voimia! :hug:
 
Tosiaan niin kuin tuossa yllä mainittiin niin disflatylia ja cuplatonia voi kokeilla masuvaivoihin. Meille niistä ei ollut pienintäkään apua. Maitohappobakteereja suositellaan myös. Meille lastenlääkäri määräsi Gefilusta.

Meilläkin oli tuota suihkuongelmaa jossain vaiheessa. Ratkaistiin sitä niin, että otin pahimipia talteen ja lapsi sai siis pullostakin.
 
Meillä oli nuo ähinät kans laitokselta asti ja päiväunet kans tiukassa, ja on edelleen mutta nukkuu jo tunnin pätkiä, joskus jopa kaksi(minä kun uskoin kaikkia niitä äitejä jotka sanoivat että juu vaunuissa nukkuuu 4 tuntia) :headwall: :hug: :hug:
 
Alkuperäinen kirjoittaja sanv:
Tuleeko sulla miten maitoa? mulla tuli suihkuamalla ja se vain lisäsi ilmavaivoja ja itkua, aloin käyttämään disflatylia niin on ollut vähän helpompaa.
Maitoa tulee mullakin suihkuamalla. Vauhdilla saa niellä ja jos vauva kesken imemisen päästää irti niin kaikki paikat on maidossa. Silloin koitankin harsoon saalistaa osan et suihkuaminen laantuisi.

Voisin tuota disflatylia kokeilla...
 
juu kannattaa! sitä annetaan enintään kolme kertaa päivässä 15 tippaa, siksi helpompi kuin cuplaton jota annetaan joka syötön jälkeen. Mutta kokeile ensin toista ja sitten toista. minä oon antanut heti täyttä annosta ja nykyäänkin annan kaksi kertaa päivässä. Siitä ei pitäisi olla mitään haittaa mutta jotkut sanoo että on pahentanut(?)

Meillä ei vauva aluksi suostunut paljoa olemaan mahallaan mutta nykyään paremmin ja se auttaa pieruihin huomattavasti, kannattaa sitäkin kokeilla kun syötöstä on mennyt tovi..

Ja pyydä jotain apuun jos sulla on tukea lähellä, kyllä se väsyttää vaikka ei öisin valvotakkaan!! :hug:
 
ihan kuulostaa siltä kuin meillä oli. 5-10minuuttia päiväunia pätkissä n.2viikon iästä. vatkattiin syötön jälkeen ja kun valmista tuli niin oli seuraavan syötön aika. jossain vaiheessa yöunet vähän piteni mutta päiväunet alkoi pidetä 1vuoden kieppeillä. jossain vaiheessa n. 1vee puhkesi astma. ja oli allerginen mutta ei näkynyt eikä näy vieläkään testeissä. uusi oire allerginen refluksi puhkesi n. 3vee.

meillä auttoi kantoliina nukuttamiseen+myöhemmin unikoulu oppi omaan petiin nukkumaan kun oli tottunut siihen hytkyttämiseen. cuplaton ei auttanut vaan tavarat kakit tuli ulos entistä painokkaammin. jekovit vesipohjaiset d-vitamiinitipat oli käytössä. allergioihin ei auttane kuin sen ruoka-aineen/-aineiden löytyminen ja välttäminen..
 
Eikö koliikki itku ajoitu yleensä iltaan ja kestä jotain pari tuntia kerrallaan...? Meillä allergia ilmeni sellaisena jatkuvana tyytymättömyytenä.

Tähän väliin on hyvä muistuttaa, että koliikki on poissulkudiagnoosi eli ennen kuin lapsen itku leimataan koliikiksi täytyy sulkea pois sairaudet eli allergia, refluksi, vti ja korvatulehdus.
 
onni-ilonan tarina kuullostaa aivan kuin omalta tekstiltäni. Meillä kanssa 6vko poika, jolla kasvot aivan punaiset ja täynnä pientä näppylää, siis oikeasti aivan täynnä. Neuvolassa kanssa sanottiin sen olevan hormoninäppyä ja kehotettiin rasvaamaan perusvoiteella tai hoitoöljyllä, koska näppylät hieman erittävät ja ovat kuivat.

Pulautellaanko teillä paljon? Meillä muutama viikko sitten ei pulauteltu lainkaan, mutta herra nieleskeli jatkuvaan ja maitoa nousi suuhun vähän väliä. Itkuinen oli aina kun mahan sisältöä nousi suuhun, luultavasti ruokatorvi oli niin ärtynyt. Se vei meiltä päiväunet, koska pitkällään ollessa ( vaikka sängynpääty oli kohotettu) maito nousi helpommin suuhun ja nukkumisesta ei tullut mitään. Mutta yöllä onneksi nukuttiin erittäin hyvin! Neuvolalääkäri määräsi antepsin lääkettä, koska nielu oli kirkkaan punainen ja ärtynyt. Se auttoi meitä, nyt nukutaan päivällä erittäin hyvin =)

Nytten poika ei nieleskele jatkuvasti, pulauttaa kaiken ulos kerralla, joka helpottaa hänen oloaan, ei happamat maidot vello siellä ruokatorvessa edestakaisin!

Onko teillä näppylät jatkuvasti kasvoilla, vai tuleeko ne aina silloin tällöin? Meillä näppylät kasvoilla voimistuu entisestään herätessä, kasvojen pesun yhteydessä ja rinnaolon aikana.

Itse olen alkanut vahvasti epäillä että olisi pojalla allergiaa, koska isällänsä on vauvasta asti ollut lehmänmaito ja kananmuna allergia ja on edelleen!

Mamma
 
Meilläkin lääkäri epäili refluksia, joten ensin päätettiin kokeilla tätä antepsiinia ja näin helpottaa pienen kipuja ja ärtyneitä limakalvoja.
Antepsin on mahansuoja lääke, joka on myös ruokatorventulehduksen hoitoon käytettävä nestemäinen lääke. Meillä annetaan ruiskulla suuhun max. 6ml/vrk. Ja on toiminut, itkuisuus loppunut lähes kokonaan! Poika nykyisin erittäin hymyileväinen =)

"Antepsin lievittää tehokkaasti närästyksen aiheuttamaa polttelua ja kipua. Sitä käytetään myös maha- ja pohjukaissuolihaavan sekä ruokatorventulehduksen hoitoon.
Ruokatorven tulehdus: N. tunti aterioiden jälkeen ja nukkumaan mentäessä."

Mielestäni sitä saa apteekista myös ilman reseptiä, mutta reseptillä kuitenkin huomattavasti edullisempaa! Kannattaa mainita neuvolassa seuraavan kerran kyseisestä lääkkeestä, haittaa siitä tuskin on jos kokeilee.

Jannaliini miten teillä edistyi pääsy ph-mittaukseen? Onko teillä refluksi allergista? Meillä kuitenkin edelleen kröhitään ja ähistään edelleen, mutta paljon vähemmän eikä siihen enää liity itkua!

Toivotaan että teillä rauhoittuu tilanne ja lääkityksen saatte kohdalleen! :hug:
 
Minä olen yleensä antanut noin 30min-1h imetyksen jälkeen (täysimetän siis). Aamulla annan 1ml ja illalla ennen nukkumaan menoa 1ml. Päivisin annan 0,5ml aina tarvittaessa, suurin piirteen annan lääkettä vuorokaudessa noin 4ml.

Meillä ei ole mitään imetysdieettiä käytössä, saa nahdä mitä huomenna neuvolassa sanotaan. Lääkäri sanoi että turha aloittaa mitään diettiä, koska näpyt ovat hormoninäppyä, mutta epäilen kovasti. En ole vielä kokeillut kertaakaan korvikkeita, niitä varmaan täytyy ensin kokeilla ennen kun aloitetaankaan mitään diettiä, siitähän sen näkee että miten maidolle reagoi ja onko syytä lähteä itse karsimaan ruokavaliotani.

Pelottaa vaan kokeilla pienelle korvikkeita, koska puolisollani oli ihan syntymästä lähtien maitoallergia (on edelleenkin) joka reagoi hengitysteiden turpoamisella ja seurauksena siitä oli monen päivän sairaala reissu. :'( Oli jo silloin allerginen myös rintamaidolle...

Tuntuu että neuvolassa ei oteta huoltani tosissaan, entä jos korvikkeiden annon jälkeen pienokaisellammekin turpoaa hengitystiet ja limakalvot?

Miten se ph-mittaus käytännössä tapauhtui? Miten mittasivat? Kauanko olitte (sairaalassa)?

 
Jos menee maitoaltistukseen, niin sehän tehdään lääkärin valvonnassa ja siitä saa samalla paperin kelaan. Jos on vakuutus, niin kannattaa mennä yksityiselle altistukseen. Sitä ennen täytyy olla kaksi viikkoa maidottomalla eli äidin välttää maitoa tai antaa erityiskorviketta.

Meillä tehtiin ph-mittaus joskus muutama vuosi sitten lapselle ja siinä nenän kautta pujotetaan piuha ruokatorveen, jossa se mittaa happamuutta vuorokauden ajan. Mukana kulkee sellainen pieni reppu, jossa on se itse mittauslaite. Oltiin se vuorokausi sairaalassa, mutta osassa paikoissa on tapana et mennään mittarin kanssa kotiin. Mittaus ei ole pakollinen toimenpide, jos oireet on selvät muutenkin. Lähinnä jos on epäilyä, et onko refluksia vai ei.
 
Mun mielestä koliikki on vain oire - esim. siitä allergiasta. Ei sellaista sairautta kuin koliikki ole olemassa. Lääkäreiden on vain helppo vedota siihen, kun eivät jostain syystä keksi muuta tai viitsi tehdä tarpeeksi tutkimuksia. Allergiapalstoilla saa lukea joka viikko maitoallergisista, joiden "koliikkia" on alettu tutkia vasta, kun kolme kuukautta on tullut täyteen. Huom. vatsavaivat voi johtua myös suolistosairauksista, joten kannattaa hakeutua ajoissa tutkimuksiin eikä pitkittää vauvan kärsimyksiä. Kukahan aikuinen hyväksyisi lääkärin diagnoosin "kärsi kolme kuukautta ensin, vaikket nukukaan etkä pysty olemaan mitenkään, tutkitaan sit jos ei lopu itsestään".
 

Yhteistyössä