Mistä estrogeenia alkionsiirron jälkeen?

Kun IVF:ää tehtäessä ei synny lainkaan keltarauhasta, niin mistä saadaan estrogeenia? Progesteronia Lugesteronista, mutta estrogeeniä mistä?

Istukka alkaa tuottaa tarpeeksi progesteronia joskus kolmen kuukauden paikkeilla, päteekö sama estrogeeniin? Jos on luontaisesti matala estrogeeni, niin mitenkäs pärjätään tuo raskauden ensikolmannes?

Suomessa ei kuulemma määrätä estrogeenia laastarina tai tabletteina muuten kuin jos IVF on tehty pitkällä kaavalla. Kuulemma lyhyen kaavan IVF:ssä ulkopuolelta tulevasta estrogeenista olisi haittaa alkion kiinnittymisen kannalta.

Ok, hyvä jos saadaan alkio kiinnittymään, mutta entäs siinä vaiheessa, kun alkio on jo kiinnittynyt, mutta istukka ei vielä tuota tarpeeksi estrogeenia?

Kiitos kokemuksistanne / tiedoistanne. =)
 
Liippaa sinne päin ainakin, joten vastailen:

Minulla menossa juuri lyhyen kaavana ICSI kahden alkion tuoresiirto.
Punktion jälkeen lääkäri huomasi limakalvon olevan liian ohut (jälleen kerran) ja määräsi minulle maksimiannokset estrogeenia. Aloitin heti punktiopäivänä laastarit ja napit. Limakalvo saatiin kasvamaan lähes kaksi milliä vajaassa kahdessa päivässä, joten kannatti. Alkionsiirrossa limakalvo oli jo kiitettävän paksu.

En ole kuullut, että estrogeenista olisi lyhyellä kaavalla jotain haittaa. Ihan uusi juttu minulle.

Jos raskaudun tästä hoidosta, niin joudun käyttämään estrogeenia aika monennelle raskausviikolle. En muista nyt monennelleko.

Käydään hoidossa yksityisellä klinikalla.


Lisäys: En tiedä luontaista estrogeeniarvoani. Sen tiedän, että minulle määrätyt annokset ovat tavallista suurempia - nyt parhaillaankin se maksimiannos.
 
Viimeksi muokattu:
Olen lukenut aiheesta netissä, ja lääkärini ei kuulemma määrää estrogeenia alkionsiirron jälkeen, koska siitä ei ole hyötyä. Varmaan tästäkin aiheesta on lääkäreillä erilaisia mielipiteitä..

ekavekara ja syssy, millä klinikalla ja kenellä lääkärillä käytte?
 
Viimeksi muokattu:
Outoa, nimittäin kaikki tutkimukset mitä minä olen lukenut painottavat että raskaustuloksissa ei ole eroa siinä jos tehdään alkionsiirto luonnolliseen kiertoon (jolloin estrogeeni tulee luomusti suoraan siitä kun limis kasvaa luomusti), tai jos alkionsiirto tehdään lääkkeellisenä (eli estrogeeniä otetaan heti kierron alusta asti). En siis ymmärrä miten estrogeenilisä voisi kiinnittymiseen vaikuttaa.

Toisaalta en myöskään tiedä miten estrogeenitilanne eroaa tuoresiirrossa ja pakastesiirrossa. Tuoresiirrossahan on toisaalta pistelty fsh:ta niin paljon että estrogeenit pitäisi olla aika huipussaan punktion ja siirron tienoilla. Mutta kaikkiinhan ei kaikki lääkkeet vaikuta samalla tavoin, jotkut silti tarvitsevat estrogeenilisää.
 

Yhteistyössä