Mistä keksit helppoja ja maistuvia kotiruokia? Eli apua ruokalistan suunnitteluun, kiitos...!

  • Viestiketjun aloittaja "Tumpelo"
  • Ensimmäinen viesti
"Tumpelo"
Eli olen todella surkea keksimään uusia ruokalajeja. Veivaan samaa alle kymmenen lajin settiä viikosta toiseen. Aina kyläillessä yms. huomaan mitä kaikkea sitä voisikaan syödä jos vain osaisi ideoida.... Joten annatko omat helpot suosikkireseptisi tai kerro ruokien nimet edes niin pääsen alkuun! Ja mielelläni kuulisin myös mistä näitä ideoita ammennatte....? (Nettihän on pullollaan kaikenlaisia reseptejä mutta miten niistä löytäisi ne oikeasti kokeilemisen arvoiset....?) Mieluiten syömme kalaa ja kasviksia... Lihaakin toisinaan. KIITOS!
 
Tänään tein punajuuria hunajalla ja vuohenjuustolla maustettuna. Esikeitin punajuuret (ei siis etikkasäilykkeitä) ja sitten uuniin höysteillä. Uuniperunaa ja vajaan 1,5 kg lihakimpaleen laitoin uuniin myös. Helppoa ja simppeliä.

Viikonloppuna paistoin riisiä, katkarapuja, lotuswokvihanneksia ja uunilohen loput.

Min ruoanlaitto on puolet ajasta jämien hyödyntämistä. Esim. perunamuusin voi paistaa pannulla, vanhenemassa olevat leikkeleet viskata munakkaaseen ja uudella kastikkeella voi tehdä ruoasta uuden. Tein valkokastikkeen ja teen siitä pinaattikastiketta ja toisella kertaa katkarapuja ja tuorejuustoa siihen laitoin.
 
  • Tykkää
Reactions: MorbidMama
Yhteishyvän välissä on aina hyviä ruokaohjeita siinä pienessä vihkosessa. Ovat olleet simppeleitä, edullisia valmistaa ja myös sopivan uudenaikaisia, mutta myös ajoittain todella perinteisiä reseptejä.
 
"vieras"
mä oon printannut kunnan sivuilta päiväkodin ruokalistan ja aika pitkälle sen mukaan teen ruuan. Helpottaa kummasti arkea ja kauppalistan tekoa. Kotona siis olen lasten kanssa.
 
"Tumpelo"
[QUOTE="...";27173659]Kerrotko vähän mitä siinä teidän listassa on?[/QUOTE]

Jos kehtaan....
- jauhelihakastike ja pasta, tietenkin...
- uunilohi ja perunamuussi
- kasvistäytteiset tortillat
- tonnikalapasta tai tonnikalasalaatti
- kasvissosekeitto, kesäkeitto, jauhelihakeitto
- kesällä savukala ja perunat

Esim. Pataruokia en osaa juurikaan tehdä, enkä muutenkaan uuniruokia ihmeemmin...
 
Keittiönoita
Mä en tee etukäteen ruokalistoja, mutta meillä silti pyörii melkein aina risotto tai muu riisiruoka, pasta, keitto, kokoliha, kastike, pata ja laatikko. Mitä risottoa, mitä pastaa, mitä keittoa jne...ne vaihtelee. Kaapista löytyvät raaka-aineet ja/tai se, jaksanko lähteä kauppaan, vaikuttavat siihen, mitä minäkin päivänä teen. Samoin se, paljonko ruuanlaittoon on mahdollisuus käyttää aikaa.

Ideoita saan keittokirjoista ja lehdistä. Välillä pidän "teemaviikkoja" eli esim jos olen ostanut tuoretta korianteria, niin teen useampana päivänä jotain thaikku tms ruokaa. Kotisivuilleni olen kasannut omia reseptejäni. Aluksi ne oli tarkoitettu esikoiselle, kun muuttaa aikanaan omilleen. Eli sellainen "Mutsin murkinat" -keittokirja netissä. Ja tyttö on kasvissyöjä, joten suurin osa niistä repsuista on kasvisruokia. Nyt niissä on jonkin verran jo liharuokiakin.
 
..
lapsilla oli eilen itsetehtyjä jauhelihapihvejä ja keitettyjä perunoita j a äidillä mausteista kasvis soppa ( kvinoa, kukkakaali, valkokaali, porkkana , punainen linssi, cajun mauste, chilimauste, chilitomaattimurska, kasvisliemi ja vettä...)..loppuviikosta kalakeittoa, kanapihvejä , maustettua riisiä
 
"Sanna"
[QUOTE="vieras";27173676]mä oon printannut kunnan sivuilta päiväkodin ruokalistan ja aika pitkälle sen mukaan teen ruuan. Helpottaa kummasti arkea ja kauppalistan tekoa. Kotona siis olen lasten kanssa.[/QUOTE]

Tuollaiset etukäteislistat tulevat kalliiksi, ellei raaka-aineita ole valmiiksi pakkasessa ja varastoissa.

Minä teen ruoat aina sen mukaan, mikä sattuu kulloinkin olemaan tarjouksella.
 
kolmen lapsen kotiäiti
Huomenna, lupasivat sadetta, niin laitan uunin lämpiämään ja teen seuraavia ruokia tms. sinne.
Peltileipää, suklaa-kaura -pikkuleipiä, sitten kukkakaaligratiini, jauheliha-riisi-juustolla täytetyt paprikat ja aurajuustolla täytetyt herkkusienet ja pekonia ympärillä. Josko to ei vaikka sataisi, niin saatais ulkoilla ja syödä noita ke tehtyjä ruokia.
 
Esimmm
Katson ideoita ja ihan siis valmiita ohjeita keittokirjoista, lehdistä, ruokablogeista... Käytän välillä aika paljonkin aikaa uusien ohjeiden etsimiseen, koska kyllästyn tekemään aina samoja. Uusista ohjeista löytyy välillä joku tosi hyvä uusi suosikki, jota rupean tekemään useinkin.

Huom K-ryhmän kaupoista saa ilmaista "Ruoka Pirkka" -lehtistä, jonka ohjeet ovat usein juurikin minun makuuni (ja jollet käy k-kaupoissa, samat ohjeet löytyy netistäkin). Niitä ruokia tekee tv-kokki Mitä tänään syötäisiin -ohjelmassa, mutta teeveestä en niitä jaksa katsoa. Yhteishyvän ohjeista sen sijaan en välitä ollenkaan.
 
Pataruuat on helppoja. Karjalanpaistiin saa kaupasta valmiiksi pilkotut lihat. Meillä on usein myös pelkästä naudanlihasta tehtyä lihapataa. Laita lihat pataan ja perään pilkottua porkkanaa ja sipulia, mausteeksi suolaa ja kokonaisia maustepippureita, joskus myös lihaliemikuutio. Lisää pataan vettä niin, että lihat peittyy juuri ja juuri, sitten uuniin n. 200 astetta ja pari kolme tuntia. Kyytipojaksi pottuja tai muusia.

Tee välillä vaikka nakki- tai kanakeitto. Meillä syödään paljon broileria, joko suikaleina tai pihveinä. Kastike tulee helposti maustetusta ruokakermasta ja riisiä lisäksi.
 
"vieras"
Meidän edellinen ruoka:

Uunivuokaan riisiä, bataattikuutioita, paprikakuutioita, sipulirenkaita ja vähän valkosipulia ihan pieneksi murskattuna. Lisäksi vettä, mausteita ja tomaattisosetta. Päälle kanafileitä. Ruoka on valmis kun riisit on kypsiä ja fileiden pinta saanut sopivasti väriä. Valmistamiseen ei mene aikaa kuin hetki vihannesten pilkkomiseen ja tavaran vuokaan latomiseen :)

Muita suosikkeja: lihapullat (vaikka muusin kanssa), makaronilaatikko jossa jauheliha korvattu tonnikalalla ja kasviksilla (yleensä sipulia, porkkana- ja kesäkurpitsaraastetta pannulla paistettuna ja maustettuna), kanarisotto, wokkivihannekset (pakastealtaasta) ja kaveriksi lohta, kanaa, kalapuikkoja, soijaleikkeitä tmv.
 
"Tttt"
Pataruuat on helppoja. Karjalanpaistiin saa kaupasta valmiiksi pilkotut lihat. Meillä on usein myös pelkästä naudanlihasta tehtyä lihapataa. Laita lihat pataan ja perään pilkottua porkkanaa ja sipulia, mausteeksi suolaa ja kokonaisia maustepippureita, joskus myös lihaliemikuutio. Lisää pataan vettä niin, että lihat peittyy juuri ja juuri, sitten uuniin n. 200 astetta ja pari kolme tuntia. Kyytipojaksi pottuja tai muusia.

Tee välillä vaikka nakki- tai kanakeitto. Meillä syödään paljon broileria, joko suikaleina tai pihveinä. Kastike tulee helposti maustetusta ruokakermasta ja riisiä lisäksi.
Osaisitkohan sanoa miksi karjalanpaistini kuivui kun tein juuri noin? Otin netistä ohjeen ja sen mukaan tein, mutta kuivui ihan kokoon. Suurim osa nesteestä oli haihtunut ja lihat olivat kuiviltaan padassa. Tarkistin vielä, että lämpötila oli oikea ja aika myös. Pata oli uunin keskitasolla ja kansikin päällä. Oli kyllä pettymys :(
 
[QUOTE="vieras";27173865]
makaronilaatikko jossa jauheliha korvattu tonnikalalla ja kasviksilla (yleensä sipulia, porkkana- ja kesäkurpitsaraastetta pannulla paistettuna ja maustettuna),.[/QUOTE]
Saisko tähän tarkempaa ohjetta, kuulostaa hyvälle nimittäin, mutta oon niin surkee kokki et tarviin ohjeen... Kunnollisen siis
 
"vieras"
No tällaisista perusruoista puuttu ainakin makaronilaatikko (itse teen soijarouheesta, se täytyy vain paistaa öljyssä ja maustaa kunnolla ensin niin menee ihan jauhelihasta! ) jonne voi kätkeä halutessaan joukkoon vaikka juustonjämät tai raastaa porkkanaa tai laittaa sipulia vähän enemmänkin.

Uunijuurekset ja falafelpullat ovat meidän ''hätäruokaa'', näitä on aina pakkasessa. Uuniin vaan ja ääntä kohti.

Pakasteseistä saa hyvän kastikkeen kun 400g seitä, 1 prk ruokakermaa ja 50-100g sulatejuustoa, sitten maun mukaan valkopippuria, sipulia tms. Koristelen ruohosipulilla. Sopii riisin ja perunan kanssa.

Kasvissosekeittojakin on tosi montaa sorttia, tuhdimpaa ruokaa saa kun joukkoon laittaa linssejä. Ja eri juustoilla saa makua. Mun tämänhetkinen lemppari on kesäkurpitsa-peruna-sipuli-tuorejuustokeitto. Kasvissosekeiton kanssa meillä tarjotaan aina patonkia.

Meidän ''jauhelihakeitto'' on tomaattinen ja mausteinen kidneypapukeitto. Eli pottua, keittovihanneksia, purkki kidneypapuja, liemeen tomaattipyreetä ja mausteita oman maun mukaan. Ja vähän öljyä, pavut on säilötty veteen ja tykkään että pieni loraus rasvaa tuo maut paremmin esiin.

Kasvispihvit ja muusi on kans aika varma, niiden kanssa vaikka kananmunakastiketta.
 
[QUOTE="Tttt";27173889]Osaisitkohan sanoa miksi karjalanpaistini kuivui kun tein juuri noin? Otin netistä ohjeen ja sen mukaan tein, mutta kuivui ihan kokoon. Suurim osa nesteestä oli haihtunut ja lihat olivat kuiviltaan padassa. Tarkistin vielä, että lämpötila oli oikea ja aika myös. Pata oli uunin keskitasolla ja kansikin päällä. Oli kyllä pettymys :([/QUOTE]

Varmaan pitäis olla uuni miedommalla lämmöllä sitten, en muuta keksi. Harmi, että meni ruoka pilalle. Mulla on aika syvä vuoka, Kermansaven kannellinen potti, jossa pysyy nesteet eikä haihdu liikaa. Laakeasta vuuasta saattaa haihtua helpommin.
 
"vieras"
[QUOTE="Tttt";27173889]Osaisitkohan sanoa miksi karjalanpaistini kuivui kun tein juuri noin? Otin netistä ohjeen ja sen mukaan tein, mutta kuivui ihan kokoon. Suurim osa nesteestä oli haihtunut ja lihat olivat kuiviltaan padassa. Tarkistin vielä, että lämpötila oli oikea ja aika myös. Pata oli uunin keskitasolla ja kansikin päällä. Oli kyllä pettymys :([/QUOTE]

Sitä nestettä kannattaa ja pitää lisätä välillä, muutoin kuivaa.
 
"Tttt"
Kiitos vastauksista tuohon karjalanpaisti-kysymykseen! Kermansaven uunikulhossa minäkin sen tein. Pitää kokeilla uudelleen ja lisätä sitten välillä nestettä (ei ollut ohjeessa mitään mainintaa tuollaisesta). Mmam millaisella lämmöllä sinä teet? Ja kuinka pitkään sitten uunissa?
 
"marianne"
Seistä tein tänään vaihtelun vuoksi ruokaa. Yllätyin itsekkin kuinka helppoa ja nopeaa siitä oli laittaa ruokaa. Makukin oli tosi hyvä, jota en aluksi uskonut kun ruokaa laitoin. Seistähän voi tehdä myös mantelikalaa. Tämän päivän seihin laitoin maitokastikkeen kera mustapippuri-tilijuuston ja uuniin sipulirenkaiden kanssa. Nam!
 
"Kokki"
Paista paketti pekonia tai jauhelihaa sipulin kanssa pannulla.
Suikaloi joukkoon kaalia pannun täydeltä.
Jatka paistamista kuumalla pannulla.
Kaaliit kun ovat paistuneet niin hauduta hetki kannen alla.
Mausta pippurilla ja suolalla.
Lisää lopuksi hiukan kermaa.
Nauti.
 
"vieras"
Saisko tähän tarkempaa ohjetta, kuulostaa hyvälle nimittäin, mutta oon niin surkee kokki et tarviin ohjeen... Kunnollisen siis
Mä en käytä ohjeita, koska oon niin tumpelo et unohdan kattoo niitä ja unohdan silti jotain tai huomaan kesken ruuanlaiton, ettei meillä olekaan kaikkee tarvittavaa :D Tähän makaronilaatikkoversioon en löytänyt ohjetta googlellakaan, oon ite soveltanut sen jostain perusmakaronilaatikkoreseptistä.

Oon raastanut pannulle porkkanaa ja kesäkurpitsaa, pilkkonut sipulia ja paistanut niitä öljyssä niin että porkkanat vähän pehmenee, ja maustanut suolalla, mustapippurilla, chilillä... mitä nyt on käteen sattunut. Sinne voi laittaa myös vaikka paprikasuikaleita ja valkosipulia. Sekoitan makaronit, tonnikalan ja kasvikset keskenään, laitan voideltuun vuokaan ja päälle munamaito ja juustoraastetta.

Jos etit googlella "makaronilaatikko tonnikalalla" niin löytyy ainakin ohjeita ilman noita rehuja (tai sellasii joissa on joku yksi porkkana), vähennä vaikka niistä hieman makaronien määrää ja korvaa raasteella, tai lisää koko määrään kasvisraaste ja lisää vähän munamaidon määrää :)
 

Yhteistyössä