Mistä kertoo teidän mielestänne Juice Leskisen biisi Rakkauden ammattilainen?

v
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Alkuperäinen kirjoittaja Koodi:
Alkuperäinen kirjoittaja Lipton^:
Juice itse totesi, että laulu kertoo jeesuksesta.
Ehkä se sitten kertoo. Hauskempaa tietysti on yrittää kaivaa siitä tulkintoja. Jeesus-teoriaa vastaan on puolestaan mielestäni tämä

ei rakkautta saarnaa.

Varmaan tarkoituksella tuossa on tulkittavissa ainakin nuo molemmat vaihtoehdot ja muitakin.
Aivan. Mä en näe tuota saarnaamista ongelmaksi, koska sille on helposti löydettävissä kaksi merkitystä - tai sävyä - siis saarnaaminen sellaisena halolla päähän lyömisenä ja paatoksena sekä toisessa merkityksessä julistamisen synonyymina (neutraalisti).
Kyse on lähetyssaarnaaja asennosta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mun mielestä se on myös Jeesuksesta. Pinnallisesti ajateltunahan moni mieltää, että se kertoo jostain prostituoidusta, mutta pointtina siinä kai on se, että Jeesusta voi näin radikaalisti verrata vaikka prostituoituun siinä, että hänkin on rakkauden ammattilainen.
Näin muistelen itsekin jostain lukeneeni. Itse luulin aina laulun kertovan prostitoidusta, mutta kun luin tuon niin selvästihän se kertoi Jeesuksesta.
Hienosti sanoitettu kappale, kun voi tulkita niin monimuotoisesti.
Jokainen saa valita oman versionsa :LOL:
 
vieras
Maksullisesta naisesta tai miehestä ja sekä että, näin minä tulkitsen.

Takerrun tuohon "Onko väliä sen hän minne menee yöksi
hän sai ammatiksi rakkauden mutta ei tee sitä työksi.
Minkälaisen kohtalon saa hyvä mies ja hyvä
nainen ihminen joka on rakkauden ammattilainen "

Kun on kyse minne menee yöksi. Ei jotenkin tule jeesuksen kohdalla mieleen..:)
 
vieras
Ehkei ihan prostituoidusta koska "sai ammatiksi rakkauden, mutta ei tee sitä työksi". Mä olen aina ajatellut että tässä on viittaus vapaaseen seksiin, hdenillan juttuja harrastavaan mieheen ja naiseen. Että ei se rakaus jakamalla kulu tms.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Maksullisesta naisesta tai miehestä ja sekä että, näin minä tulkitsen.

Takerrun tuohon "Onko väliä sen hän minne menee yöksi
hän sai ammatiksi rakkauden mutta ei tee sitä työksi.
Minkälaisen kohtalon saa hyvä mies ja hyvä
nainen ihminen joka on rakkauden ammattilainen "

Kun on kyse minne menee yöksi. Ei jotenkin tule jeesuksen kohdalla mieleen..:)
Sehän kulki julistamassa opetuslastensa kanssa ympäriinsä, ja majoittui aina paikallisten ihmisten kodeissa. Epäilemättä aina yösijaa ei löytynyt, että saattaapi olla öitä vietetyn monenlaisissa paikoissa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Alkuperäinen kirjoittaja Koodi:
Alkuperäinen kirjoittaja Lipton^:
Juice itse totesi, että laulu kertoo jeesuksesta.
Jeesus-teoriaa vastaan on puolestaan mielestäni tämä

ei rakkautta saarnaa.
ei kai jeesus varsinaisesti saarnannut, vaan teki rakkaudellisia tekoja?!
Nimeomaan! Aika harva uskovainen sitä oikeasti tajuaa, koska nykykirkolla on saarnaava, ei rakkauden tekoja tekevä maine. Pääasia monella tuntuu oleva siinä, että vahditaan ettei muut tee ns pahoja tekoja, sen sijaan että keskityttäisiin tekemään itse hyviä tekoja ja esimerkki olisi se mikä opettaa...
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Maksullisesta naisesta tai miehestä ja sekä että, näin minä tulkitsen.

Takerrun tuohon "Onko väliä sen hän minne menee yöksi
hän sai ammatiksi rakkauden mutta ei tee sitä työksi.
Minkälaisen kohtalon saa hyvä mies ja hyvä
nainen ihminen joka on rakkauden ammattilainen "

Kun on kyse minne menee yöksi. Ei jotenkin tule jeesuksen kohdalla mieleen..:)
Sehän kulki julistamassa opetuslastensa kanssa ympäriinsä, ja majoittui aina paikallisten ihmisten kodeissa. Epäilemättä aina yösijaa ei löytynyt, että saattaapi olla öitä vietetyn monenlaisissa paikoissa.
Puhumattakaan siitä, missä Jeesus vietti ensimmäisen yönsä.
 
hmm
Alkuperäinen kirjoittaja Sanni-Maria:
"Hän kantaa mukanaan kaiken julmuuden ja pilkan
saa naulat vuorollaan läpi ranteen läpi nilkan"

Eiköhän tuo taas viittaa johonkin muuhun kuin prostituoituun...
juu, mutta vertauskuvallisesti se voi kyllä viitata aika moneenkin asiaan.
 
?
Alkuperäinen kirjoittaja Sanni-Maria:
"Hän kantaa mukanaan kaiken julmuuden ja pilkan
saa naulat vuorollaan läpi ranteen läpi nilkan"

Eiköhän tuo taas viittaa johonkin muuhun kuin prostituoituun...
Saahan prostituoidutkin kokea kohtalon julmuuden ja pilkan.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Maksullisesta naisesta tai miehestä ja sekä että, näin minä tulkitsen.

Takerrun tuohon "Onko väliä sen hän minne menee yöksi
hän sai ammatiksi rakkauden mutta ei tee sitä työksi.
Minkälaisen kohtalon saa hyvä mies ja hyvä
nainen ihminen joka on rakkauden ammattilainen "

Kun on kyse minne menee yöksi. Ei jotenkin tule jeesuksen kohdalla mieleen..:)
Sehän kulki julistamassa opetuslastensa kanssa ympäriinsä, ja majoittui aina paikallisten ihmisten kodeissa. Epäilemättä aina yösijaa ei löytynyt, että saattaapi olla öitä vietetyn monenlaisissa paikoissa.
Puhumattakaan siitä, missä Jeesus vietti ensimmäisen yönsä.
Joo mutta kai jokainen saa tulkita nämä ihan miten tulkitsee. olisi pitänyt kysyä Leskiseltä mikä on oikein, mehän vain tulkitsemme. Minä en näe tässä Jeesusta yhtään, saanen olla tätä mieltä :) Pitäkää vaikka maallikkona, toisaalta en ole tätä kyseistä kappaletta niin syvällisesti pohtinutkaan koskaan. Mutta näin alkuunsakaan ei käy uskonnolliset asiat mielessä.
 
vieras
Mun mielestä kertoo varsinaisesti Jeesuksesta,mutta on nimenomaan sen verran "kierosti" sanoitettu,että voidaan ymmärtää myös maksullisena naisena ja tällä viitataan siihen,että Jeesus itse yritti opettaa jokaisen olevan samanarvoinen ja yhtä hyvä ihminen.Ja voidaan myös muistaa Jeesuksen oma suhde Maria Magdalenaan,joka ilmeisesti toimi tässä kyseenalaisessa ammatissa..Eli biisin pointti ei ole kertoa Jeesuksesta vaan osoittaa se,mitä Jeesus yritti omilla sanoillaan ja teoillaan opettaa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Alkuperäinen kirjoittaja määä:
Jeesus-metaforiahan siinä käytetään, mutta ehkäpä takana on muutakin.
näin mäkin sen miellän. en kyllä oikeastaan ajattele sen kertovan millään lailla prostituoidusta, vaan lähinnä ihmisestä, joka "jakaa rakkauttaan" ihan ilmaiseksi ;)

Näin! Ei maksusta. hän sai ammatiksi rakkauden mutta ei tee sitä työksi.

 
vieras
Olisi aika mustavalkoista leskisen lyriikoiksi noin niinkuin Jeesuksesta laulaa. En usko.
Minusta hän vain vertaa prostitoitua tähän Jeesukseen, eikä itsessään kerro Jeesusksesta.

Tavallaan prostitoitukin on kuitenkin yhtä hyvä kuin Jeesus, sillä hän on jumalan luoma.
Laulussa tätä maksullista syljetään ja pilkataan, vaikka hänkin
jonkun näkökulmasta tekee hyviätekoja ja rakkautta. Eikä ole sen pahempi ihminen.

"Hän on opetellut rakastamaan hän on vailla koulutusta
siksi arvostelijoissaan aiheuttaa pahennusta.
Ne häntä piikittelee mutta hän sen kestää kyllä
hän ei rakkautta tee hän pitää sitä yllä "

Tässä tuo opetellut rakastamaan, vailla koulutusta. Mieleen tulee
ns. "ei oikeaa työtä tekevä, kouluttamaton, opetellut rakastamaan
muttei tee sitä, vaan ylläpitää sitä muissa ihmisissä.

"Rakkaus tekee katkeraa paatuneeseen omatuntoon
hän ihmistä satuttaa kun ihmisyyden hoitaa kuntoon."

Hänen omatuntoa ei vaivaa juurikaan nämä asiat, mutta on katkeroitunut. Hän satuttaa
itseään tyydyttämällä toisten ihmisyyteen liittyviä tarpeita.

Sen voi tulkita näinkin, vaikkei sitten olisikaan kyse. Kaikenhan voi tulkita monellatapaa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Alkuperäinen kirjoittaja määä:
Jeesus-metaforiahan siinä käytetään, mutta ehkäpä takana on muutakin.
näin mäkin sen miellän. en kyllä oikeastaan ajattele sen kertovan millään lailla prostituoidusta, vaan lähinnä ihmisestä, joka "jakaa rakkauttaan" ihan ilmaiseksi ;)

Näin! Ei maksusta. hän sai ammatiksi rakkauden mutta ei tee sitä työksi.
No sillähän verrataan siihen, että hän sai ammatiksi rakkauden, mutta ei tee sitä työksi. Ironiaa, vaikka hän elättää sillä itsensä ja tekee sitä , mutta koska se ei ole kansan mielestä oikeaa työtä, hän ei voi tehdä sitä "työksi". Joten sanaa "työ" ei voi käyttää. Sen sijaan siitä käytetään rumia sanoja, kuten huoraaminen tai prostituutio.

 
vieras
Mun mielestä se ei varsinaisesti kerro "kenestäkään" yksittäisestä henkilöstä. Yleisesti rakkaudesta ja sitten juicen hienojen sanoitusten mukaan sitä voi tulkita hyvin monella tapaa...
 
Hani
En käsitä miten joku rinnastaa maksullisen seksin ja rakkauden? Vähänkään kristillistä näkemystä ymmärtävä tajuaa laulun kertovan Jeesuksesta. "Hän ei rakkautta tee hän pitää sitä yllä" kertoo kristillisen perustotuuden siitä kuinka Jeesus ei ole itsessään rakkauden lähde vaan Jumala. Hän on siis tavallaan sanantuoja.
 
vieras
Seksi ja rakkaus liitetään yleensä yhteen ja sitä kautta on kehitetty prosituoituja tarkoittava kauniimpi nimitys eli rakkauden ammattilainen.Siinä se idea mun mielestä juuri onkin,että Leskinen käyttää Jeesuksesta moista huoraa (yleensä) tarkoittavaa sanontaa.Uskovaisetko taas vetää herneitä nenään kun verrataan Jeesusta ja huoraa vaikka Jeesus itse opetustensa mukaisesti hyväksyisi vertauksen ihan heti...Jos käytte analysoimaan asioita ajatelkaa oikeasti syvällisemmin kuin vain se yksinkertaisin ajatus.Se,että biisi kertoo Jeesuksesta on vasta alkua kunnon tulkitsemiselle kun pitää ymmärtää myös se,että tarkoitus ei ole kertoa vain Jeesuksesta vaan myös se suuri rakkauden asia jota hän opetti.
 

Yhteistyössä