Mistä laskuista karsisit? kuva meidän budjetista

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Mistä löytyisi Espoosta kolmio (tai suurempi) tuota edullisemmin? 5-henkinen perhe, joten pienempi ei oikein toimi.

-kommentoija #16
Miksi sen pitää löytyä juuri espoosta? Ap:n miehen palkka on 1200e nettona, eli ei voi väittää että jonkun mahtavan uran takia pitäisi juuri espoossa asua. Tuon palkkaluokan töitä löytyy muualtakin. Taas siis päästään siihen, että jos ei halua tinkiä asumisesta vaan pitää asua juuri tietyssä lähiössä isossa kämpässä, niin se maksaa. Silloin se on valintakysymys ja on selvää, ettei muuhun juuri jääkään rahaa eikä siihen ole mitään taikakeinoa että jäisi. Jos siihen on varaa niin hieno homma, mutta jos kokee tarvetta avautua netissä kuinka ei ole rahaa mutta silti haluaa asua juuri siellä espoossa, niin se on silkkaa tyhmyyttä.

T. Haluaisin minäkin asua manhattanilla penthousessa, mutta ei rahat riitä. Ei vaikka kuinka haluaisin.
 
vierailija
Miksi sen pitää löytyä juuri espoosta? Ap:n miehen palkka on 1200e nettona, eli ei voi väittää että jonkun mahtavan uran takia pitäisi juuri espoossa asua. Tuon palkkaluokan töitä löytyy muualtakin. Taas siis päästään siihen, että jos ei halua tinkiä asumisesta vaan pitää asua juuri tietyssä lähiössä isossa kämpässä, niin se maksaa. Silloin se on valintakysymys ja on selvää, ettei muuhun juuri jääkään rahaa eikä siihen ole mitään taikakeinoa että jäisi. Jos siihen on varaa niin hieno homma, mutta jos kokee tarvetta avautua netissä kuinka ei ole rahaa mutta silti haluaa asua juuri siellä espoossa, niin se on silkkaa tyhmyyttä.

T. Haluaisin minäkin asua manhattanilla penthousessa, mutta ei rahat riitä. Ei vaikka kuinka haluaisin.
Omaa tilannettani ajattelin. Miehellä ja mulla vakituiset työt Espoossa. Miehen netto 1700 euroa/kk, itse hoitovapaalla, joten vain kht kolmesta lapsesta. Lisäksi sitten lapsilisä ja asumistuki.

Vuokra 900 euroa (75 neliöinen kolmio, isompaan ei järkeä muuttaa vuokran suuruuden vuoksi). Jos edullisemman löytäisin, niin muuttaisin ilomielin.

-kommentoija #16
 
vierailija
Siis asuntolainaa meillä ei ole. Asuntotukea saadaan, jos muutetaan halvempaan asuntoon niin as-tuki laskee, joten sinänsä se ei auta budjettiin. Toki silti minunkin mielestä vuokra on iso, mutta vuokra+ vedet neljälle niin ei paljon halvemmalla saa :/ pääkaupunkiseudulla ei asuta.

Miehen palkka on ihan normaali alansa palkka. On osa-aikatyö, haluaisi koko aikaisen mutta ei ole saanut. Tekee kyllä kaikki lisätunnit mitä saa! Ja niihin ei yleensä pääse julkisilla vaan ovat syrjemmässä. Alalla 90% tekee osa-aikaista, se on ihan normia sillä alalla. :(

-aloittaja
 
vierailija201
missä se as.tukk näkyy taulukossa? Vai onko vuokra vielä 930€ as.tuen jälkeenkin?

Paljonko sinun palkkasi olisi? Kannattaisiko vaihtaa osia: sinä kokopäivätöihin, mies lasten kanssa kotiin + mahdollisesti osa-aikatöitä?

Lista on mielestäni sellainen, että ei varmaan pysty menoja enää pahemmin karsimaan. Eli pitäisi saada aikaiseksi lisää tuloja.
 
xcv
En minäkään tuosta listasta karsimista kyllä keksi, jos vuokraa ei pysty pienentämään ja jos auto on tarpeen työmatkojen vuoksi. Pystyisikö teistä jompi kumpi tekemään jotain keikkahommaa välillä? Siis miehen työn lisäksi.

Eikö noin pienillä tuloilla saisi esim. toimeentulotukea? En tiedä niistä rajoista, mutta luulisi, varsinkin jos lapsia on.
 
vierailija
Kiitos vastauksista. Asumistuki tulee olemaan hoitovapaalla 250€, ja se on laskettu mukaan tuohon n. 800€:n mikä näkyy alhaalla (eli minun "tulot"). Eli vuokra on sen 930€ ja siitä asumistuki pois.

Ruuasta on hankala karsia, ja joo, siihen sisältyy myös ne taloustarvikkeet tuohon 500 euroon.

Miehen työ on sellaista sillisalaattia, että minun keikkailu on hankalaa.

Tuo taitaisi olla ehkä ainoa keino, millä tuloja voisi lisätä että minä menen töihin ja mies jäisi kotiin, + tekisi keikkaa. Sitä voisi miettiä! Tosin oma palkka on vain 1450€ (netto) mutta sitten lähtisi osa tuista pois. Mikä nyt sinänsä ei ole se ongelma vaan se että tulot ei siinä silti suurene.. Ja minulla ei ole vakipaikkaa, miehellä on :| Eli jos saan vain lyhyitä pätkiä, voi työtulot katketa esim kesäksi. Ja pelkään että miehen työpaikka vaarantuu, jos ottaa työhistoriaan hoitovapaita... Jos tulee yt:t niin eikös ne ihmiset lennä etunenässä pihalle... ? :/

Mutta silti avoin tuollekkin ehdotukselle olen!! Kiitos.
 
vierailija
No en usko että saataisiin toimeentulotukea, voin tietysti laskea sillä laskurilla vielä. Mutta meillä on tuolla asp-tilillä vähän säästöjä, eikös säästöt pidä kaikki pistää sileäksi ennenkuin on toimeentulotukeen oikeutta... Eikä me sitä tietenkään voida tehdä, pitää ajatella tulevaisuuttakin ja sitä oman asunnon ostoa jossain kohtaa.
 
vierailija
Mitäs tuo koiran vakuutus kattaa kos olette itse maksaneet koiran leikkauksen ja hoidon?
Toisen koiran leikkaus ja hoito, sillä kun ei ollut vakuutusta. Se kuoli ennen vauvan syntymää. Ja jäljellä olevalta koiralta meni osa hammashoidosta visalta, koska niitä vakuutus ei korvaa ja hoito maksoi 380€. Ja juu, en ota enää eläintä kun tästä nykyisestä aika jättää. :/ Ainakaan ennenkuin lapset on lentäneet pesästä, ei ole varaa!
 
vierailija
Toisen koiran leikkaus ja hoito, sillä kun ei ollut vakuutusta. Se kuoli ennen vauvan syntymää. Ja jäljellä olevalta koiralta meni osa hammashoidosta visalta, koska niitä vakuutus ei korvaa ja hoito maksoi 380€. Ja juu, en ota enää eläintä kun tästä nykyisestä aika jättää. :/ Ainakaan ennenkuin lapset on lentäneet pesästä, ei ole varaa!
En mä pahalla kysynyt :) Hienoa, että huolehditte eläimet kuten pitääkin vaikka ikävä kyllä sitten velaksi <3
 
xcv
No, sitten on vielä vaihtoehto että sinä hankit lisätuloja kotona ollessasi. Tavallisin vaihtoehto on varmaankin että käytännössä ryhtyisit yksityiseksi perhepäivähoitajaksi eli ottaisit kavereiden lapsia hoitoon maksua vastaan. Niin tein itsekin aikanani. Tai jotain muuta extra hommaa joko sinulle tai miehelle.
 
vierailija
Ruuasta ei kyllä paljon mielestäni voi säästää, haluan kuitenkin että meillä on aina monipuolista ja hyvää ruokaa pöydässä. Tuohon viiteensataan kuuluu siis myös vaipat, saippuat, pesuaineet, vessapaperit yms.
Kyllä ruoasta voi säästää paljonkin, kun ostaa pääasiassa tarjouksista isompia eriä. Kuiva-aineet säilyvät ja muut pakkaseen. -30%-tuotteita kannattaa myös hyödyntää.

Sama vaatteiden ja vaikkapa kaverilahjojen hankinnassa. Alennusmyynneistä hankitaan kaikki mahdollinen etukäteen.
 
vierailija
Kyllä ruoasta voi säästää paljonkin, kun ostaa pääasiassa tarjouksista isompia eriä. Kuiva-aineet säilyvät ja muut pakkaseen. -30%-tuotteita kannattaa myös hyödyntää.

Sama vaatteiden ja vaikkapa kaverilahjojen hankinnassa. Alennusmyynneistä hankitaan kaikki mahdollinen etukäteen.
Kyllä me tehdään jo tuota. Vaatteet on pääasiassa kirppikseltä.

-aloittaja
 
vierailija
Mutta mistäs me uusi auto sitten pieraistaan kun sitä yhtäkkiä tarvitaankin työn vuoksi? Autoa ei siksi voi myydä, eikä siitä siis mitään rahaa saisikaan. Mutta meidän perheelle sopiva. Seisontaa koitan miehelle vielä ehdottaa, mutta se karsii sitten hänen työmahdollisuuksia (jotka ei nyt budjettiin lisää tuloja juuri tuo, mutta saattaa avata ovia työmarkkinoilla).

Bensat maksaa appiukko, ollaan siinä aika etuoikeutetussa asemassa ja kiitollisia.

Ruuasta ei kyllä paljon mielestäni voi säästää, haluan kuitenkin että meillä on aina monipuolista ja hyvää ruokaa pöydässä. Tuohon viiteensataan kuuluu siis myös vaipat, saippuat, pesuaineet, vessapaperit yms.

Minusta tilanne on jo aika koominen, ettei juuri mistään voi enää säästää eikä me mielestäni nyt törkeästi ylieletäkkään. No vakuutukset on sitten ne mistä ehkä seuraavaksi voisi muutaman kympin säästää... vähän vaan hirvittää jos sattuukin jotain sitten :/

Ruuasta voi kyllä säästää ja silti syödä hyvin. 200 euroa pois siitä niin jo alkaa luistamaan. Monipuolista saa laittamalla kaiken itse alusta asti. Eineisiin ei kannata tuhlata rahojaan.
 
vierailija
Siis asuntolainaa meillä ei ole. Asuntotukea saadaan, jos muutetaan halvempaan asuntoon niin as-tuki laskee, joten sinänsä se ei auta budjettiin. Toki silti minunkin mielestä vuokra on iso, mutta vuokra+ vedet neljälle niin ei paljon halvemmalla saa :/ pääkaupunkiseudulla ei asuta.

Miehen palkka on ihan normaali alansa palkka. On osa-aikatyö, haluaisi koko aikaisen mutta ei ole saanut. Tekee kyllä kaikki lisätunnit mitä saa! Ja niihin ei yleensä pääse julkisilla vaan ovat syrjemmässä. Alalla 90% tekee osa-aikaista, se on ihan normia sillä alalla. :(

-aloittaja
On varmaankin lasketettu mahdollinen tulojen mukainen ansiopäiväraha kun kerran on osa-aikainen. Loppua rahoista voi saada työkkärin kautta.
 
vierailija
Auto seisomaan, sen voi tehdä netissä ihan itse, ja sen saa myös palautettua ajokäyttöön ihan itse netin avulla. Muutokset tulevat voimaan saman päivän aikana, ja siihen tarvitaan vain pankkitunnukset.

Joten jos miehesi yhtäkkiä saakin paremman työpaikan, jossa autoa tarvitaan, saa auton otettua taas käyttöön helposti.
 
vierailija
Puhelinlaskua vois saada vähän pienemmäksi jossain kohtaa, nyt on määräaikaiset sopimukset. Nettilasku meillä on kympin. Vähän epäilen että muka sitä halvempaa saisi.... ainakaan meidän masiinaan. Sit pitäisi ostaa uudet laitteet ehkä taas.

200€ ruokalaskusta pois :O Siis meidän ruokabudjetti on n. 400€/kk, satanen menee vaippoihin, pesuaineisiin yms. 200€/kk tekisi 6,6€ / päivä. Siitä kaikki päivän ateriat neljälle. Meillä kaikki syö kotona, mieskin ottaa töihin eväät mukaan eikä syö työpaikkaruokailussa. Ei taida onnistua, tai sitten menee jo niin riipimiseksi että katoaa jo elämänilo.

Kassasta mies ei saa mitään, tarkistettu. Ymmärsin että myöskään kelasta ei, ja jos saakin niin minulta lähtee hoitolisä. Plus miinus nolla.

Nykyisessä kodissa ei perhepäivähoitajana ole mahdollisuutta toimia. Mutta tietysti satunnaisesti voisi tehdä lasten hoitokeikkoja. Tosin jos niitä ei tee pimeästi, ei tulot edelleenkään nouse, koska jos tienaan minulta lähtee hoitolisä ja asumistuki ainakin osittain.
 
y44
Kuten tässä ketjussa moni on sanonut, niin vuokra on teillä liian suuri, se on 45% kaikista teidän tuloistanne. Myös ruokakulut hörppää vuokran jälkeen jäljelle jääneistä rahoista 45%.

Tuo tarkoittaa että talouden tuloista vain 30% jää "ylimääräisiin" menoihin.

Muutto halvempaan asuntoon ja ruokaostokset Lidlistä. Sillä te pääsette jo pitkälle.
 
vierailija
Eikö ASP-säästämistä voi laittaa tauolle? Voiko mies jäädä hoitovapaalle, jos sinulla on mahdollisesti paremmat tulot? Käykää leipäjonossa ja syökää itse huonommin kuin lapset. Lapsille hyvää ruokaa ja itse täytätte vatsaa enemmän perunalla/riisillä/pastalla. Karua, mutta köyhän elämä on. Tämähän on vain väliaikaista.
 

Yhteistyössä