Mistä mä tiedän onko allergiaa?

  • Viestiketjun aloittaja "a p"
  • Ensimmäinen viesti
"a p"
Tai onko syytä lähteä testeihin. Lapsi 1v2kk.

Yhtäkkiä menee posket kirkkaan punaisiksi, on myös sellaiset kuivat. Kakka löysää ja tulee 1-3 kertaa päivässä ja haisee pahalle. Yöllä syö vielä 2-3 kertaa. Ruokahalu huono.

Itseä mietityttää eniten tuo yhtäkkinen poskien punoitus..joskus myös leukakin punoittaa. Löytyykö jostain netistä sivua, jossa olis noita pikkulapsen allergia oireita? Itsellä ei mitään allergioita, niin en oikein näistä jutuista tiedä.
 
Jos jonkin tietyn ruoka-aineen nauttimisen jälkeen lehahtaa kannattaa se jättää pois ja korvata muulla ja seurata muuttuuko tilanne parempaan. ja neuvola auttaa tosi hyvin allergia asioissa kun vaan soittaa. yksin ei kannata jäädä miettimään että voisiko olla vaan sanoa neuvolaan että me halutaan testeihin. siellä ne testaa yleisimmät allergian aiheuttajat. Elämä helpottuu lapselle ja vanhemmille kun saadaan ruokavalio kohdalleen. t. moniallergikon äiti :)
 
"vieras"
Samansuuntaisia kokemuksia kuin cool mamalla. Neuvolassa perushoitusut eivät tiedä näistä mistään mitään, ja lääkäritkin aika haluttomia selvittelemään. Peruslinja kun on se, että jos lapsi ei tee kuolemaa, niin virallisten ohjeiden mukaan parempi olisi välttää turhia (=kalliita) tutkimuksia ja siedättää allergioille.

Rajatapauksia on myös vaikea tutkia. Testit eivät ole 100% luotettavia, eikä niillä löydetä yhdistelmä allergioita. Itse tutkimalla pääsee parhaaseen lopputulokseen, vaikka se vähän työlästä onkin. Mutta sinänsä helppoa ja yksinkertaista.
 
"a p"
Kiitos vastauksista ja anteeksi kiitoksen viivästyminen. Piti käydä välillä asioilla. Mä luulen kans, et meidän neuvolassa ei asiaan puututa, ei sieltä tähänkään asti apuja ole herunut. Sillä mietin, et veisikö allergiatesteihin yksityiselle alkuvuodesta. Taitaa vaan olla aika kallista.. Kiitos tuosta linkistä; pitää vaan keretä jossain välissä rekistöröitymään, et pääsee lueskelemaan :)
 
Kyllähän nuo ihan selkeiltä allergiaoireilta kuullostaa.

Jos huomaat yhteyden ruoka-aineen ja lehahtelun välillä niin vaan jätät sen pois. Ei siihen lekuria tarvi sitä sanomaan kun yli 1-v ei tule edes mitään korvauksia (vauvathan saa sitten erikoismaitoja) vaan esim. maidossa kokeillaan itse kauramaitoa. Ensimmäisenä kokeilisin maidon, ihan jo parissa-kolmessa päivässä näkyy selkeä ero jos lehahtelee sen takia. Kaikki maitotuote löytyy kaura- tai soijaversiona eikä muutamassa päivässä kannata yhtään stressailla mistään kalsiumeista (jota löytyy muuten kauramaidostakin ihan sama määrä lisättynä..).

Jos ei ole se niin sitten seuraavaksi kokeilet toista ruoka-ainetta. Oma typy on nyt reilu 2v enkä oo koskaan nähnyt tarvetta hakea virallista allergiadiagnoosia kun on vielä kotihoidossa, korvaan vaan allergisoivat tuotteet muilla. Päiväkotiinhan sen sitten tarvitsee jotta saa erikoisruoat mutta näin pienillä ne herkkyydet usein poistuvat joten siihen saakka odottelen.

Tsemppejä! ja kannattaa tutustua allergiaketjuihin,sieltä saa paljon hyviä vinkkejä :)
 

Yhteistyössä