Mistä syystä olet antanut velliä vauvalle?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"aapee"
Ja muille kans tietenkin kiitokset vastauksista, Tuota olenkin usein miettinyt, että kuinka nopeasti vauvat sitten syövät puolta purkkia ja lopulta purkillista. No, kai se vauva sen kertoo uppooko enempää.:)
 
"kuula"
[QUOTE="Jeba";23215773]Meille neuvolasta sanottiin etteivät enää suosittele vellejä ollenkaan, vaan samantien mielummin vaikka puuroa.[/QUOTE]

Mulle taas neuvolassa suositeltiin velliä... hassua miten eri käytäntöjä on. En kylläkään totellut, vaan aloitimme porkkanasoseella. :)
 
"vieras"
oletko lainkaan antanut kiinteitä vielä?
Jollet niin mielestäni aloitat niiden annoin ja unohdat vellit kokonaan.
Mä annoin esikoiselle neuvolan ohjeesta 2-3kk-> veliä kunnes saatiin lupa antaa soseita. Korvike ei yksin riittänyt, vaan sitä meni ihan liikaa. Tällä hetkellä tosin en antaisi velliä lainkaan, vaan miettisin jotain muuta vaihtoehtoa jos olisin vastaavasa tilanteessa.
Näin myös meillä,eli maitoa alko menee hurjasti päivässä ja vauva huusi nälkäänsä ja kiinteitä ei saanut viel aloittaa joten neuvolasta neuvoivat sekoittamaan velliä maitoon.
En tiedä oliko vauvan yliaikasuudella ja isolla koolla tekemistä tuon asian kanssa että mikään maito ei riittänyt.
3kk iässä siis alettiin lisäämään velliä maitoon ja kuukausi sitä käytettiin kunnes päästiin siirtymään kiinteisiin.
 
Meidän poika saa iltapuuron noin klo 19 ja velliä vielä juuri ennen nukkumaanmenoa,on toki jo 7kk että muutenkin syö kiinteitä jo päivällä.Imetän vielä,mutta olen huomannut että tuolla puuro+velli yhdistelmällä pärjätään yleensä yhdellä yösyötöllä,tissitellään vasta aamuyöllä yleensä.ja siis velliä juo noin 90ml illassa.
 
viipuli
Meillä molemmat lapset on saaneet vauvana velliä, mutta eipä siitä mitään kummempia apuja oo öihin ollut, mutta iltavelli pidettiin, kun oli sellainen mukava iltarutiini. Esikoinen taisi syödä vähän pidempään kuin kuopus, mutta ei ne montaa kuukautta kyllä vellejä juoneet. Kun iltapuurot tuli kehiin, niin siitä ei kovin kauaa enää mennyt, kun vellit jätettiin pois. Meillä alotettiin molempien kohdalla myös kiinteät 4kk iässä ja vasta puolen vuoden kieppeillä voisin sanoa, että yöt vihdoin rupesi rauhottumaan, että ei se kiinteiden aloituskaan mikään tie onneen ollut. :p
Mutta, mikä toimii toisilla ei välttämättä toimi toisilla ja päinvastoin. Ainahan sitä kannattaa kokeilla! =) Ja toisaalta ne kiinteät vois ehkä kuitenkin olla järkevämpi aloittaa kuin velli, niin saa ihan rauhalliseen tahtiin edetä noiden makujen kanssa. =)
 
Ekalleni annoin iltavelliä ehkä 3-4 kuukauden ikäisestä, auttoi kyllä yöuniin.
Kahta muuta olen imettänyt, enkä ole tuntenut tarvetta vellille.
Kaurapuuroa ryhdyin iltapalaksi antamaan kun riittävästi kasvoivat.
 
"vieras"
No kysynpä tästä ketjusta neuvoa. Mulla on 3,5-kuukautinen tyttö. Nyt on yöt mennyt ihan hulinaksi. Nukkui jo pitkään suurin piirtein näin: 21-02-05-08 eli kahdella syötöllä mentiin. Nyt menee nukkumaan samaan aikaan, mutta syö ekan kerran jo viimeistään puolilta öin ja senkin jälkeen tunnin, parin välein aamuun asti. Olen itse jo ihan kuitti, en jaksa enää näitä yövalvomisia samalla tavalla kuin ihan alussa, jolloin ei ollut vielä mitään selvää rytmiä öisin. Tyttö syö rintaa vain öisin, päivisin saa pullosta rintamaitoa ja välillä korvikettakin. Olen yrittänyt antaa iltaisin isompia annoksia pullosta, mutta ei sillä ole ollut vaikutusta yöuniin. Kannattaisiko siis koittaa tuota velliä kuitenkin??
 
levottomat yöt
Vellistä en tiedä vaan kommentoinpa kuitenkin :D . Meillä ei pojalla ainakaan auttanut kiinteiden aloitus levottomiin yöuniin, pahensi vaan kun piti yöllä maitoa tankata (imetän siis). Taisi jäädä päivällä maito vähemmälle. Oli nukkunut jo 6h, jopa 8h pätkiä, muuttui 2 tunnin välein heräilyksi.
 
Yksvaan, neljän äiti
Olen antanut kaikille neljälle, sillä on hyvä aloittaa kiinteät ja muksut tykkää tosi paljon. Niin paljon että nyt nuo 10 v ja 8 v muistelevat oikein kaiholla aikoja ja sitä miltä velli maistui =)
Puuro syödään aamulla, ei sitä enää illalla tarvita.
 
"aapee"
[QUOTE="vieras";23219446]No kysynpä tästä ketjusta neuvoa. Mulla on 3,5-kuukautinen tyttö. Nyt on yöt mennyt ihan hulinaksi. Nukkui jo pitkään suurin piirtein näin: 21-02-05-08 eli kahdella syötöllä mentiin. Nyt menee nukkumaan samaan aikaan, mutta syö ekan kerran jo viimeistään puolilta öin ja senkin jälkeen tunnin, parin välein aamuun asti. Olen itse jo ihan kuitti, en jaksa enää näitä yövalvomisia samalla tavalla kuin ihan alussa, jolloin ei ollut vielä mitään selvää rytmiä öisin. Tyttö syö rintaa vain öisin, päivisin saa pullosta rintamaitoa ja välillä korvikettakin. Olen yrittänyt antaa iltaisin isompia annoksia pullosta, mutta ei sillä ole ollut vaikutusta yöuniin. Kannattaisiko siis koittaa tuota velliä kuitenkin??[/QUOTE]

Kyllä kai voisit velliä kokeilla? Mulla myös haluttais jollain konstilla saada öitä rauhoitettua: vellillä tai sit niillä soseilla. Alkaa tosiaan ottaa kunnon päälle, huh.:/
 
"vieras"
[QUOTE="aapee";23219816]Kyllä kai voisit velliä kokeilla? Mulla myös haluttais jollain konstilla saada öitä rauhoitettua: vellillä tai sit niillä soseilla. Alkaa tosiaan ottaa kunnon päälle, huh.:/[/QUOTE]

Alkaa todella. Olen ollut tosi väsynyt viime aikoina. Soittelen neuvolaan huomenna ja kysyn sieltäkin mielipidettä. Ja eipä kai vellin kokeileminen mitään haittaakaan. Ja meneehän meilläkin maitoa jo aika lailla: pullosta 7-8 dl päivässä ja siihen yön (loputtomat) imetykset päälle.
 
"minä"
Koska "niin teki kaikki muutki" ja "niin kuului tehdä". Esikoinen sai, toinen ja kolmas ei oo syöny. Ehkä jos pelkästään pullosta saisin, voisin harkita iltamaidon vaihtamista velliksi, mutta rintalapsen kanssa en oo moiseen pullosotaan lähteny. Sen sijaan makaronivelli maistuu, minullekin. =) Näin isompana siis, ei vauvalle.
 
"vieras"
6kk ikäisenä ruokailu pitäisi koostua aamupuurosta, lounaasta, välipalasta, päivällisestä ja iltapuurosta. vähintään 600ml maitoa päälle pvssä =)
Mä sain neuvolasta sellaisen monisteen, jonka mukaan nuo 5 ateriaa tulis olla vauvalla 7,5 - 8 kk iässä. Täysimetys-suositushan on tuohon 6 kk ikään, joten ei senkään vuoksi heti 6 kk iässä pidä olla montaa ateriaa.

Meillä oli täysimetystä 5,5 kk ikään ja sen jälkeen otettiin kahden viikon välein uusi ateria ohjelmaan, tämäkin neuvolan suosituksesta. Eli ensin 2 viikkoa kasvissose lounaaksi, sitten hedelmäsose, kahden viikon päästä päivällinen, siitä kahden viikon päästä iltapuuro ja sit aamupuuro.

Ja otsikkoon viitaten; velliä ei annettu ollenkaan.
 

Yhteistyössä