Mistä tietää onko psykoosissa?

  • Viestiketjun aloittaja "Apua"
  • Ensimmäinen viesti
tiedän
[QUOTE="Alkup";25622733]"moikka, minna tässä. Mä täällä istun pimeessä ja odotan että joku tulee puukottaa.. Saisiko lanssin?"

Johan ne nauraisi mut tärviölle. Kuten sanoin, olen silleen ihan järjissäni että ymmärrän itsekin tämän olevan ihan järjetöntä. Silti tämä olo/ajatukset ei vaan mene pois.

Ja juu on mulla muitakin lääkkeitä kun vaan rauhoittavat.[/QUOTE]

Ovat he tulleet hakemaan mun miehenikin pariin otteeseen kun on paukahtanu psykoosi päälle.
Jos olo on äärimmäisen ahdistunut eikä mikään auta niin sinun tulisi päästä päivystykseen. Jollet kykene itse lähtemään niin sinä voit soittaa hätänumeroon.
Lähde/soita kun vielä olet joten kuten järjissäs. Mitenkään pelottelematta siis.. Kiva lasten tulla kotiin kun äiti istuu hikipäässä veitsen kaa pimeessä.
 
tiedän
[QUOTE="Alkup";25622787]No en ole minusta nyt akuutin hoidon tarpeessa kun en ole vaaraksi itselleni tai muille. Pelkään vaan. Ei se pelko siellä sairaalassa minnekään mene. Sairaalassa sitten panikoisin että joku tulee kotiin kun lapset on täällä koulun jälkeen keskenään ja tekee lapsille jotain.[/QUOTE]

Et tunnu itse tajuavan tilaasi selvästikään.
 
[QUOTE="Alkup";25622787]No en ole minusta nyt akuutin hoidon tarpeessa kun en ole vaaraksi itselleni tai muille. Pelkään vaan. Ei se pelko siellä sairaalassa minnekään mene. Sairaalassa sitten panikoisin että joku tulee kotiin kun lapset on täällä koulun jälkeen keskenään ja tekee lapsille jotain.[/QUOTE]

Mitä siis ajat takaa tällä keskustelulla? Et halua hoitoa mutta tajuat että et ole ihan tervekkään?
 
"Alkup"
Alkuperäinen kirjoittaja tiedän;25622789:
Ovat he tulleet hakemaan mun miehenikin pariin otteeseen kun on paukahtanu psykoosi päälle.
Jos olo on äärimmäisen ahdistunut eikä mikään auta niin sinun tulisi päästä päivystykseen. Jollet kykene itse lähtemään niin sinä voit soittaa hätänumeroon.
Lähde/soita kun vielä olet joten kuten järjissäs. Mitenkään pelottelematta siis.. Kiva lasten tulla kotiin kun äiti istuu hikipäässä veitsen kaa pimeessä.
No en tietenkään istu kun tulevat kotiin! Kun täällä on muita kotona en pelkää niin paljon. Pelkään kyllä mutta en käyttäydy näin järjettömästi.

Eilenkin vietin päivän ihan hissuksiin kotona veitsen kanssa. Kun kello tuli sen verran että tiesin lasten olevan juuri kotona, availin verhot, laitoin veitsen pois ja katselin tv:tä.
 
"zzz"
Käytkö jo jollain psykiatrilla? Varaa pikaisesti aika. Mulla alkoi psykoottiset oireet juuri tuollaisilla oireilla. Parin kuukauden kuluttua iski kaikki muut mahdolliset harhat päälle, silloin en enää osannut hakeutua hoitoon.
 
"Alkup"
[QUOTE="zzz";25622881]Käytkö jo jollain psykiatrilla? Varaa pikaisesti aika. Mulla alkoi psykoottiset oireet juuri tuollaisilla oireilla. Parin kuukauden kuluttua iski kaikki muut mahdolliset harhat päälle, silloin en enää osannut hakeutua hoitoon.[/QUOTE]

Käyn kerta viikkoon terapiassa. Siellä saan tarvittaessa tavataihan psykiatrinkin.
 
Useinkaan ihminen ei tiedä olevansa psykoosissa vaikka olisikin, kun se todellisuudentaju puuttuu. Sinulla ilmeisesti on vielä kosketus todellisuuteen, mutta sinuna en odottelisi sen katoamista, vaan hakisin apua heti. Alkavan psykoosin hoitaminen on paljon helmpompaa kuin jo täysin päällä olevan psykoosin. Ja vaikket nyt ole vaaraksi itsellesi tai muille, niin siihen ei tuosta käytöksestä välttämättä ole kovin pitkä matka. Mitä jos jokin päivä lapsesi tulisi yllättäen aikaisemmin kotiin ja sinä pelästyisit ja hyökkäisit puukon kanssa päälle luullessasi tulijan olevan joku joka sinua uhkaa? En jäisi sinuna odottelemaan miten tilanne kehittyy, hae apua, vaikka se on pelottavaa. Psyykosin pystyy peittämään muilta ihmisiltä (jopa terapeutilta) hyvin pitkään, mutta erittäin typerää se loppupeleissä on. Psykoosi ei parane itsekseen.
 
"Alkup"
[QUOTE="humbe";25623024]nuo on pakkoajatuksia, et ole psykoosissa vaan pelkäät. se on neuroosipohjainen häiriö, mutta todella todella todella kuluttava. nimim. kokemusta on...[/QUOTE]

Kyllä, kuluttavaa on.

Mulla on lähes aina jokin pelkopäällä. Sairauksien pelko, läheisten menettämise pelko, kuolemanpelko, ja nyt viimeisimpänä tämä mistä tässä ketjussa kerron.

Nyt olen ihan poikki, silmät meinaa mennä väkisin kiinni, ihan voipunut olo....
 
"humbe"
[QUOTE="Alkup";25623050]Kyllä, kuluttavaa on.

Mulla on lähes aina jokin pelkopäällä. Sairauksien pelko, läheisten menettämise pelko, kuolemanpelko, ja nyt viimeisimpänä tämä mistä tässä ketjussa kerron.

Nyt olen ihan poikki, silmät meinaa mennä väkisin kiinni, ihan voipunut olo....[/QUOTE]

juu, mä tiedän noi jutut, kuulostaa niiiiiiiin tutulta. mutta voit lohduttautua sillä, että pelko psykoosista on vain OIRE tuossa pakkoneuroosissa. mulla on serotoniinilääkitys ja alkuun oli hyvinkin tiivis terapeutin tuki. aika on myös se, joka tota vaivaa parantaa. mä oon ollu pakkoneurootikko yli 10v, MUTTA viimeiset 9v pystynyt elämään suht normaalia elämää. mutta muistan kyllä, millaista helvettiä se oli, kun pelkäsi koko ajan...milloin oli aivokasvain, milloin hiv, milloin oli juuri sekoamassa ja milloin pelotti se, että läheiselle sattuu jotain. se on kamalaa ja sitä ei voi tajuta muut kuin sellaset, jotka on ite kokeneet saman. tsemppiä!
 
"Alkup"
Ei helvetti mä tuun hulluksi!

Olin äsken kaupassa miehen kanssa, olin epäluuloinen kokoajan. Pälyilin ja etsin sitä yhtä joka minut tappaa. Ahistus tuntuu rinnassa, vaikea hengittää, kädet tärisee, olo on epätoivoinen. "kohta tapahtuu jotain pahaa, kohta, ihan kohta se hyökkää" ja samalla tunnen kuinka puukko uppoaa minuun.
 
haloo
mene nyt päivystykseen. Vielä järki huutelee pelon yli, mutta entäs jos se pelko alkaa sanoa sulle asioita, joiden perusteella teet pahaa? Vaikka että sinun uhkaaja on tekeytynyt mieheksesi tai lapsiksesi? Sitten isket rakkaitasi puukolla. Mene jo hakemaan apua.
 

Yhteistyössä