Mistä voi johtua 7vuotiaan yökastelu?

  • Viestiketjun aloittaja äiskä
  • Ensimmäinen viesti
äiskä
Kastelu alkoi ihan yhtäkkiä noin kuukausi sitten.Terveydenhoitaja sanoi että seuraillaan vielä 2-3viikkoa ja sitten kokeillaan lääkitystä jos kastelu jatkuu.
Millaisesta lääkityksestä on kyse?
 
Voi olla jotain muutosta mihin lapsi reagoi tai sitten ihan kypsymättömyyttä (onko virtsarakontulehdus muuten jo poissuljettu?). Yökastelu ei ole sairaus, eikä siihen ole taikakonsteja. Lääkitys on esim. minirin, jonka pitäisi vähentää yöllistä virtsan eritystä ja samalla tehdä unesta vähemmän sikeää, jotta lapsi herää virtsarakon täyttymisen tunteeseen.

Eivätkö meinaa kokeilla hälytinlaitehoitoa ensin?
 
Turkilmas
Yks syy voi olla ihan yksinkertaisesti se että nukkuu liian sikeästi, eli ei herää pissahätään. Tiedän vaan itse kokemuksesta. Näin unta, jossa kärsin kovasti pissahädästä ja etsin etsimästä päästyä vessaa. Lopulta PIINALLISEN etsinnän jälkeen pääsin pytylle ja ah pissalle. Ja sitten heräsinkin siihen että olin pissannut sänkyyn.

Näin tapahtui kohtuu usein ja hävettävän myöhäiselle iällä. Samasta on nyt joitakin kertoja kärsinyt oma 8-vuotiaani. Käy oikein sääliksi kun häntä ihan kamalasti hävettää pissavahingot, varsinkin kun itse tiedän miten hemmetin salakavala tuo uni on :|
 
vieras
Meidän lapset ainakin nyt ilmojen lämmettyä ja iltojen pysyessä valoisina ulkoilevat paljon enemmän. Sitten on myös uni syvempää kun koko päivän hirveästi touhuaa. Meidän 6 v viime viikolla päästi ison hädän yöllä housuihinsa ja heräsi vasta vahingon käytyä. Ei ollut edes löysällä vatsa :whistle:

Meillä menee täysin yliväsymyksen piikkiin, illalla ovat ihanan puhki päivän touhuista ja niin on uni syvä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Yks syy voi olla ihan yksinkertaisesti se että nukkuu liian sikeästi, eli ei herää pissahätään. Tiedän vaan itse kokemuksesta. Näin unta, jossa kärsin kovasti pissahädästä ja etsin etsimästä päästyä vessaa. Lopulta PIINALLISEN etsinnän jälkeen pääsin pytylle ja ah pissalle. Ja sitten heräsinkin siihen että olin pissannut sänkyyn.
Seksikästä !!

Otatte videolle tuon, tuosta voisi joku pervosaitti maksaa ihan rahaakin :D
 
äiskä(ap)
Alkuperäinen kirjoittaja Helmiina79:
Voi olla jotain muutosta mihin lapsi reagoi tai sitten ihan kypsymättömyyttä (onko virtsarakontulehdus muuten jo poissuljettu?). Yökastelu ei ole sairaus, eikä siihen ole taikakonsteja. Lääkitys on esim. minirin, jonka pitäisi vähentää yöllistä virtsan eritystä ja samalla tehdä unesta vähemmän sikeää, jotta lapsi herää virtsarakon täyttymisen tunteeseen.

Eivätkö meinaa kokeilla hälytinlaitehoitoa ensin?
Virtsarakontulehdus on jo poissuljettu.
Ei terkka ees puhunut mitään mistään hälytinlaite jutusta.

 
Turkilmas
Alkuperäinen kirjoittaja Jaska-:
Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Yks syy voi olla ihan yksinkertaisesti se että nukkuu liian sikeästi, eli ei herää pissahätään. Tiedän vaan itse kokemuksesta. Näin unta, jossa kärsin kovasti pissahädästä ja etsin etsimästä päästyä vessaa. Lopulta PIINALLISEN etsinnän jälkeen pääsin pytylle ja ah pissalle. Ja sitten heräsinkin siihen että olin pissannut sänkyyn.
Seksikästä !!

Otatte videolle tuon, tuosta voisi joku pervosaitti maksaa ihan rahaakin :D
:x :x :LOL: :LOL:
 
Leena
Hei!
Onko mahdollista, että lapsellesi on tapahtunut jotain, mistä hän ei ole kertonut esim. jos joku on kiusannut tms? Lapsi ei välttämättä osaa kertoa aina itse, jos hän joutuu vaikka pelkäämään tai jännittämään jotain ja jännitys purkautuu sitten nukkuessa yökasteluna. Jokin selkeä muutos lapsen elämässä tai arjessa, johon lapsi ei ole vielä tottunut, voi myös olla syynä. Tai jos hän vaikka kuulee paljon, lapsesta pelottavalta tuntuvaa aikuisten riitelyä. Tälläisiä henkisiä syitä on monia.

Hyvä, että olet lähtenyt heti selvittämään asiaa. En tiedä, mistä lääkkeestä on kyse, en ole kuullut lääkehoidosta tässä asiassa, mutta sitten varmaan on kyseessä jokin fyysinen juttu eikä edellä mainitsemani jutut. Kysy rohkeasti terveydenhoitajalta/lääkäriltä, mistä lääkkeestä on kyse, mihin ja miten vaikuttaa ja minkä asian hän arvelee olevan syynä asiaan.

Toivottavasti saatte nopeasti oikeanlaista apua asiaan tai ratkeaa muulla tavalla hyvin!
 
Leena
Alkuperäinen kirjoittaja Leena:
Hei!
Onko mahdollista, että lapsellesi on tapahtunut jotain, mistä hän ei ole kertonut esim. jos joku on kiusannut tms? Lapsi ei välttämättä osaa kertoa aina itse, jos hän joutuu vaikka pelkäämään tai jännittämään jotain ja jännitys purkautuu sitten nukkuessa yökasteluna. Jokin selkeä muutos lapsen elämässä tai arjessa, johon lapsi ei ole vielä tottunut, voi myös olla syynä. Tai jos hän vaikka kuulee paljon, lapsesta pelottavalta tuntuvaa aikuisten riitelyä. Tälläisiä henkisiä syitä on monia.

Hyvä, että olet lähtenyt heti selvittämään asiaa. En tiedä, mistä lääkkeestä on kyse, en ole kuullut lääkehoidosta tässä asiassa, mutta sitten varmaan on kyseessä jokin fyysinen juttu eikä edellä mainitsemani jutut. Kysy rohkeasti terveydenhoitajalta/lääkäriltä, mistä lääkkeestä on kyse, mihin ja miten vaikuttaa ja minkä asian hän arvelee olevan syynä asiaan.

Toivottavasti saatte nopeasti oikeanlaista apua asiaan tai ratkeaa muulla tavalla hyvin!
Täällä ehtikin tulla jo monta vastausta sillä aikaa, kun kirjoitin viestiäni. Tuo kouluunmenojännitys voisi hyvin selittää asian. Lapsesi oli varmaan hiljattain tutustumassa kouluun?
 
sannelis
meillä ollut sama ongelma jo pari vuotta joka vuosi tulee jaksoja kun sänkykastuu monena yönä peräkkäin ja sitten taas pitkiä aikoja kuivana. Me ei haluttu mitään lääkitystä tähän vaivaan vaan ostin muovi lakanan sänkyyn ja sellaiset vaippa pikkarit jotka on tarkoitettu kouluikäiselle. ja kun eka yönä sänky kastuu tiedetään alkaa käyttää vaippaa siihen asti kun on eka kuiva yö. näin meillä mennään mahdollisimman vähä eleiseti ettei lapsen tarvitsis kärsiä tästä määräämsä enempää. niin ja vaivasta tietää vain ne keille lapsi on itse tahtonut sen kertoa esim. mummo ja parhaan kaverin äiti jolloin onnistuu yökyläilyt.
 
sannelis
niin ja tämä vaiva voi olla ja on tdennäköiseti sukuvika, näin ainakin meillä selvis kun rupesin asiaa tutkimaan. ei siis johdu mistään ulkoiseta tekiästä vaikka jännitys voi laukasta kastelu jakson.
 
Hälytinlaitehoitoa meillä tarjottiin ensimmäisenä, kun tytär alkoi uudelleen kastella nelivuotiaana. Mitään rakenteellista syytä ei ole, kaikki on tutkittu. Eikä suuria muutoksia, kypsymättömyden piikkiin menee meillä. Hälytinlaite toimii hyvin todella monilla, meillä siitä ei ollut lapsen sikeäunisuuden takia apua.

Nyt (lapsi 6v) minirin -lääkehoito käytössä, lääkkeet on aika kalliita mutta olemme saaneet apua. Korostaisin tässä koko perheen hienotunteisuutta lasta kohtaan, ei missään tapauksessa saa tehdä numeroa kastelusta. Lasta nolottaa, se on selvää. Kannustavasti kun suhtautuu ja kertoo lapselle, että siinä ei ole mitään hävettävää ja se on ihan yleistä, niin siitä se lähtee.

Nyt olisi hyvä pitää lääkäriä varten kastelupäiväkirjaa, merkkaat ihan itsellesi ylös milloin on märkä, milloin kuiva yö. Se helpottaa hoitokäyntejä, lääkäri/th sitä aina kysyy.

 

Yhteistyössä