Mistä voi johtua aikuisen jatkuva ripuli? :/

eiks oo ihana aihe :ashamed:
ajattelin vaan että oisko jollain tietoa/kokemusta?

tätä jatkunu kohta jo 1.5vuotta, en enää jaksa. vajaa vuosi sitten kävin terveyskeskuslääkärillä ja vein näytteen labraan, siinä ei lötyny mitään niin se oli vaan että voi voi....

välillä menee pari viikkoa ihan hyvin lähes normaalina, sit SE taas alkaa. maha kipee ja vessa oltava lähellä. ite en ainakaan ole osannu yhdistää mihinkään tiettyyn ruokaan tms.
 
niin, voihan se tietysti joku mauste olla, kumpa tietäis, hirveesti en kyllä mausteita käytä.

eli pitäs varmaan taas lääkärille mennä? ja vaatia jotain tähystystä tai maitotestiä....
näinköhän ne terveyskeskuksessa mitenkään reagoi taaskaan.
 
Hei, minä ehdotaisin sinulle niin laktoosiintoleranssi kuin keliakia testejä. sillä nuo molemmat saatavat hyvinkin ilmetä vasta aikuisiässä.

Vai oletko kyseiset testit jo otattanut?

Tai kokeile itse ensin kotikonstein jättää ruokavaliosta pois laktoosia sisältävät tuotteet sekä viljat (=vehnä, ruis, ohra, kaura) Eli ne viljat joissa gluteiinia. (Kaura tosin käy toisille keliaakikiolle).

Ehdotan että ensin kokeilet jättää pois toiset ja sitten toiset noista yllä maineitsemistani.

Muista että nämä ovat vain ehdotelmia joita voisit kokeilla.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.05.2007 klo 10:40 elina kirjoitti:
niin, voihan se tietysti joku mauste olla, kumpa tietäis, hirveesti en kyllä mausteita käytä.

eli pitäs varmaan taas lääkärille mennä? ja vaatia jotain tähystystä tai maitotestiä....
näinköhän ne terveyskeskuksessa mitenkään reagoi taaskaan.

Vaadi päästä tähystykseen.
Anopilta löytyi kasvain, tosin hyvälaatuinen sellainen, peräsuolesta toistuvien samankaltaisten oireiden jälkeen!!
 
toinen
Tässä toinen ongelmainen. Mutta mulla oikeastaan on vähän erilainen tilanne sillä välillä on ihan hirmu kovalla maha ja sitten taas yhtäkkiä ripulilla. Ja nämä kaksi ääripäätä saattaa vaihdella saman päivän aikana. Mitään yhteyttä mihinkään ruokaan en ole löytänyt. Ja vessassa pitää istua tosi usein, useimmiten 3-5 krt päivässä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.05.2007 klo 10:34 merenneitonen kirjoitti:
Ärtyneestä paksusuolesta!!
Suosittelen peräsuolen tähystystä.
Tätäpä minäki meinasin sulle diagnosoida. Joillaki reagoi hyvinki herkästi stressiin ja tuntuu että ei mitään pysty syömään ku heti on maha sekasin. Ja mulla itellä on diagnosoitu tuo ärtyny paksusuoli. Kuitupitoista ruokaa suosittelevat.
 
No onpa ollut terveyskeskuksessa outo suhtautuminen. Ilmeisesti tutkittu uleostenäytteestä vain salmonellat ym.

Ensinnä kannattaa vaatia laktoosirasitus ja keliakiatutkimukset verestä. jos laktoosi hajoaa normaalisti, kannattaa keskittyä siihen keliakiaan ( ei aina näy verestä) eli tähystyksellä otetaan näytteitä, joista keliakia voidaan varmuudella todeta.

Omia konsteja ovat esim. sipulin ja mausteiden vaikutuksen testaaminen. Mieheni vatsa ei siedä nykyään juuri lainkaan sipulia tai vahvempia mausteita, vaan välitön seuraus on ripuli.

Jos kyseessä on ärtyneen paksusuolen aiheuttama ripuli, apu voi löytyä apteekista saatavista Agiocur- tai Vi-Siblin valmisteista.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.05.2007 klo 11:34 JuiceFani kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.05.2007 klo 10:34 merenneitonen kirjoitti:
Ärtyneestä paksusuolesta!!
Suosittelen peräsuolen tähystystä.
Tätäpä minäki meinasin sulle diagnosoida. Joillaki reagoi hyvinki herkästi stressiin ja tuntuu että ei mitään pysty syömään ku heti on maha sekasin. Ja mulla itellä on diagnosoitu tuo ärtyny paksusuoli. Kuitupitoista ruokaa suosittelevat.
Näihin peesi. Kärsin samoista oireista myös varmaan vuoden.Sitten uskalsin lääkäriin ja oli tosi mukava nainen siellä! Epäili myös heti ärtynyttä suolta kun kerroin vähän millasissa töissä olen ja että ressiä pukkaa. Enempiä ei tutkittu mut tieto helpotti ( olin tietty jo pahinta luullut..) ja lisäksi autto työpaikan vaihto. Nyt oireilen enää TODELLA harvoin, vain jokunen kerta/vuosi. :)
 
vierailija
Minä kuolen vielä! Ripuli ei lopu. Olen laihtunut jo 8 kiloa 2 viikossa. Verta tulee aivan hirveästi.
askorbiinihappo ja maltodekstriinit ym keinotekoinen heti pois, olii sitä missä tahansa. Luomumaito juomaksi, mutta ei sitä missä on d-vitamiini, sillä siinä Valion valmisteessa on maissiöljy. Tätähän ei yleensä saa sanoa, mutta näitä ei elimistön tarvi sietää ollenkaan - kuten ei mitääån valmistetta, missä on natriumlauryylisulfaattia.
 
vierailija
Korrenvahvistaja myös tekee viljasta sietämättömän kovaa, eikä siihen mahahapotkaan pysty - mutta sehän on vaan suurta businessta, et saa ne närästyslääkkeet kaupaksi. Ikinä en ole maistanut niitä, en ole sinakaan niillä voinut pilata "protonipumppuani". Moni luulee et Imodiumia voi syödä mielinmäärin, kun se on itsehoitovalmiste, mut niin vaan ei ole koskaan ollutkaan: suolettomia on niin paljon, et lääkäreiden vastaanotot täytttyisi niiden reseptien uusijoista.
 

Yhteistyössä