Mistä voi olla kyse :

No ei ihan aina, mutta lähes. Ja tosiaan ei mene kuin se viitisen minuuttia ja vatsa aivan sekaisin. Eilen tein piirakkaa , johon ei tullut kuin kananmunia, vähälaktoosista ruokakermaa ja sitten juustoa , kinkkusuikaleita jne. Ei esim jauhoja. Ja vatsa ei mennyt sekaisin lainkaan..
 
gggggg
Alkuperäinen kirjoittaja Hölmölän-iita;22471376:
OK, miten se todettiin, ihan allergiakokeillako ?
Itse testaamalla mistä ruuasta oireet tulee, melkoista salapoliisi hommaa ajoittain. Nyt oireet pysyy kurissa, jos muistaa lukea tuoteselosteet tarkasti E621=natriunglutamaatti ja sitä on melkein kaikessa valmisruuassa.
 
"ellinoora"
ei kai se allergiaa voi olla jos noin nopeasti menee kuralle.Liittynee joteskin siihen miten ruoka liikkuun siellä suolistossa kun sinne tulee lisää tavaraa.Itselläni on tosi herkkä vatsa ja avun toi lääkärin määräämä reseptivapaa kuituvalmiste nimeltään Vi-Siblin.
 
Mulla oli laktoosi-intoleranssin puhetessa samanlaisia oireita, kannattaa kokeilla ja ettiä mikä itelle sopii, esim. olla laktoosittomalla/gluteenittomalla/lisäaineettomalla dieetillä useamman päivän kerrallaan. Ei kumminkaan kannata jättää kaikkia yhtä aikaa pois.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Koivunkäpy;22471969:
mulla tekee vääränmerkkiset perunat tuon :confused: ja toki laktoosi jos moista on, mut siinä menee puoltuntia että se alkaa vaikuttaa..
Tai jos on altistunu laktoosille jo pitemmän aikaa, vaikkei siedä sitä, niin se on voinu ärsyttää mahaa sen verran, että on ihan sama mitä syö, niin vessaan joutuu juosta alle vartin. Ehkä, en tiiä. Mulla ainakin on viikon päivät järkyttävän okse olo jos olen vahingossa syöny laktoosia, vaikka oliski ollu ihan vähäinen määrä. Tietenkään kaikilla ei näin ole.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kaunishäntäinen orava;22472085:
Tai jos on altistunu laktoosille jo pitemmän aikaa, vaikkei siedä sitä, niin se on voinu ärsyttää mahaa sen verran, että on ihan sama mitä syö, niin vessaan joutuu juosta alle vartin. Ehkä, en tiiä. Mulla ainakin on viikon päivät järkyttävän okse olo jos olen vahingossa syöny laktoosia, vaikka oliski ollu ihan vähäinen määrä. Tietenkään kaikilla ei näin ole.
Tääki on kyllä totta. onneks on keksitty noi laktoosintapponapit, niitä ottaa pari niin voi pieniä määriä nauttia laktoosillisia juttuja (ja ei, puolilitraa jäätelöä ei ole pieni määrä...)
 
keliakiaa?
Samankaltaisia oireita kun useammallikin tuttavallani, joilta syyksi löytyi sitten keliakia. Kannattaa hakeutua kokeisiin, siihen tarvii kyllä sitten mennä tähystykseenkin että näkyy onko kyse siitä. Voihan olla myös ärtynyt suoli oireilua
 

Yhteistyössä