mitä 1vuotiaat osaa?

Meidän tyttö yks vee...kävelee, pyytää anna (ei puhu, mutta ojentaa käden kämmen ylöspäin kun tahtoo jotain), ei syö vielä ite muuta kun sormin, lusikalla kyllä hämmentää välillä ruokaansa.. tanssii aina kun tulee musiikkia :D harjottelee pottailua.. siinä nyt jotakin..
 
Meidän tyttö täytti just 1 v 2 kk. Lapsi kävelee, muttei sano vielä yhtään sanaa. Kova kiipeilemään, mutta ei onneksi pääse vielä esim. sohvalle kun on kovin pienikokoinen. Osaa käännellä kirjan sivuja (esikoinen ei aikoinaan osannut vielä tässä iässä). Juo itse lasista maitoa, muttei kyllä syö vielä muuta kuin sormiruokaa itse. Tanssii myös mielellään ja osaa osoittaa eleillään (sormella osoittamalla tai kädet ojentamalla) jos haluaa jotakin tai haluaa syliin. Pottailussa on tauko kun potalta on niin kiva nousta itse pois. Todella laaja passiivinen sanavarasto, ymmärtää jo vähän monimutkaisempiakin pyyntöjä tyyliin "ota kirja lattialta ja laita hyllylle" tai "vie videokasetti isille keittiöön". Osaa "lyödä takaisin" eli tappelut isosiskon kanssa onnistuu jo varsin värikkäästi. Samoin siskon kanssa äitin kiusaaminen on nyt tullut kovasti muotiin, saattavat vaikka tehdä silleen, että toinen huutaa ja sitten he vaihtavat katseita ja ensimmäinen huutaja lopettaa ja toinen aloittaa ja taas katseita vaihtamalla huutaja vaihtuu, rasittavaa ja huvittavaa yhtä aikaa....
 
Tuo tavaroita, heittää ja potkii palloa, kokoaa renkaita sellaiseen tankoon, yrittää pinota palikoita. Tietty kävelee ja jopa juoksee, tanssii ja istuu tukevasti pienellä pallillaan. Sanoja sanoo vain äiti, anna, lamppu, mutta kovasti juttelee omiaan.
 
tiuna83
Minusta se ei ole vielä NIIN ETTÄ TIETTY KÄVELEE:.???

Meillä poika 1v2kk ja ei kävele ryömii vaan ja tukia pitkin menee pikkasen ja ihan normaali lapsi on. aika paljon omissa oloissaan on. ei puhu ,mutta ymmärtää kukan,lampun ja sen verran puhuu että maito on mamma!

 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.11.2005 klo 10:58 tiuna83 kirjoitti:
Minusta se ei ole vielä NIIN ETTÄ TIETTY KÄVELEE:.???
No meille se on niin itsestäänselvyys kun on jo kolmisen kuukautta kohta kävellyt. Hoh-hoh, pitääkö aina suuttua jostain...? :eek: En sanallakaan maininnut, että kaikkien pitäisi kävellä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.11.2005 klo 11:18 moona kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.11.2005 klo 10:45 vieras kirjoitti:
. Tietty kävelee
Pakko myöntää että kovasti tuntui hassulta tuo lausahdus!!! Ei tosiaankaan ole mikään TIETTY asia!
Hölmöä nyt sinunkin tarttua, tuskinpa vieras tarkoitti tuolla mitään. Näin ne riidat syntyvät kun kaikkeen pitää tarttua niin kirjaimellisesti pilkkua viilaten! :( Hän selitti jo miksi sanoi asiansa käyttäen "tietty" sanaa..

Meillä osataan kävellä ja tykätään kovasti kirjoista. Niitä poika tuo koko ajan luettavaksi sanoen "ue". Osaa syödä itse aika hyvin, välillä löysempi kastikeruoka vähän sotkee. :) Pottailua harjoitellaan, mutta siinä ei jakseta kauaa istuskella. Oivaltamiskyky on mieletön! :D Osaa hakata vasaralla ja kuljettaa lattialla autoja jne. jne.
 
Meillä 1v3kk kävelee, rakentelee legoista torneja, tupperpallolla palikat oikeaan reikään, sanoja tulee äiti, kis (=kissa), amppu (=lamppu). Harjoittelee itse syöntiä. Ja ymmärtää paljon sanoja ja pieniä lauseita. Hattu mennyt pari kertaa vahingossa päähän.
 
Yksivuotiaiden kehityksessä on huimiakin eroja. Ei kannata huolestua, vaikka ei vielä kävelisi tai edes seisoisi tuetta. Kyllä ne kehitys erot tasaantuu vuoden kuluessa.
Meidän 1 vuotias kävelee vielä aika huterasti. Kun kiire tulee, täytyy konttia. Kuvia katselee, sivuja kääntelee, purkaa ja pakkaa laatikoita, kokoaa Brion palikkapelleä, joskus onnistuu Legoja yhdistämään, halailee nukkea, kiipeää laatikoiden ja korokkeiden päälle, nousee syöttötuolissa seisomaan, etsii siskoaan piiloista, heittelee palloa ja tavaroita, riisuu myssyn ja sukat, on hyvin mukana pukemisessa ja riisumisessa (pujottaa käsiä hihoihin ja jalkoja lahkeisiin). Ymmärtää monia sanoja ja lauseita, mutta itse ei sano "ymmärrettävästi" sanojaan (äiti- "äiit", pallo-"pao", tutti - " tutt", lintu- "tu"). Syöminen lusikalla on aikamoista sotkemista. Syötettäessä haluaa itsekin pistellä ruokaa suuhun (syö leipää, nyppii herneitä tai raejuustoa). Musiikki innostaa heilumaan, taputtamaan ja ääntelemään.
 
pikkubertta harmaana
Meillä täytti tänään 1vee ja kävelee tukia pitkin, on kova tanssimaan, tykkää soitella jos jonkinmoisia leluja, kokoaa renkaita torniin, syö itse lusikalla, ei juuri puhu, ainoat sanat ovat kissa ja mppu eli lamppu. Neuvolan mukaan ymmärtää puhetta normaalia enemmän. Pyörittää päätään jos ei halua jotakin ja osoittaa sormella jos taas haluaa jotakin :D Ota ja anna leikit ovat kivoja. Leikittää kissaa naruilla. Kova tyttö taputtamaan ja vilkuttamaan, samoin kauhalla hämmentää kattilaa. Lista jatkuu loputtomiin jos vain mietin mitä kaikkea tuo synttärisankari osaakaan!
 
Meillä vietettiin reilu viikko sitten 1-vuotispäiviä. :heart:
Tyttö kävelee itse lyhyitä matkoja (muutaman metrin), ja kädestä kiinni pitäen tykkää tepsutella myös. Kiipeilee koko ajan, pääsee sohvalle, kaikille tuoleille sekä nyt äidin harmiksi myös keittiön pöydälle ja ikkunalaudalle... :headwall: :D Onneksi tyttö osaa tulla jalat edellä alas. Mutta kun oikein innostuu, niin ei muista, joten ei voi oikein jättää hetkekskään vahtimatta.

Tytteli ymmärtää aika paljon puhetta, osoittaa sormella kun kysytään, missä on esim.lamppu, kello, puu, äiti ym. Tykkää leikkiä ottamis- ja antamisleikkejä, eli ojentelee äidille tavaroita ja ottaa ne taas takaisin. Täälläkin tanssitaan. Matkii kovasti kaikkia ääniä...

Meillä ei vielä puhuta, muutama sana on tullut. Äiti, puu, kakka... Sitten on joitain hauskoja omia sanoja. Kello on 'ti ta' (=tik tak), ja usein laittaa sormen nenään ja sanoo 'ne-nän-nää'. :D
Niin, ja sitten tyttö hokee usein 'puta puta'. En ole oikein varma, tarkoittaako se mitään. Tuskin sentään pottaa, vaikka sitäkin ollaan jo muutaman kerran kokeiltu (tuloksetta).

Jonkunlaista esiuhmaa on kanssa ilmennyt... Tyttö heittäytyy (ainakin aikuisten mielestä) mitättömistä syistä selälleen lattialle ja kirkuu. Kuten jos ei saa paukuttaa äitin kännykällä telkkarin ruutua. Sitten se paha tuuli kuitenkin unohtuu taas nopeasti. Mutta välillä kyllä tuntuu, ettei mikään kelpaa... Onko kellään muulla tällasta? Mitähän se varsinainen uhmaikä tuo tullessaan, jännä nähdä. :p

 
Kaarina72
Hauskoja nämä jutut :hug:. Meidän 1v ja kohta 2 kk poika kävelee, juoksee, ajaa potkuautolla ympäri taloa, tanssii ja kiipeilee mm. sohvalle, tuolille, pöydälle jne. sekä työntää nukenvaunuja. Opettelee syömään (syö paloja haarukalla) ja lusikalla hämmentää lautasta sekä levittää ruuan lautaselta pöydälle. Katselee kirjaa ja leikkii autoilla. Kantaa tavaroita joka paikkaan ja aina kaikki on hukassa. Osaa täydellisesti sanan ANNA :/ ja vaatii kaikkea itselleen. Myös heppa (lausutaan hebba), äiti (äittä), isi (izi), mamma ja tissi osataan sanoa. Vilkuttaa. Ymmärtää hirveänä puhetta - tämä on kyllä aika huvittavaa... Jos tulee rupsu ja äittä ihmetteelle, onko kakka tulossa - niin mennään vessan oven eteen odottamaan. Myös hampaidenpesupaikka ja pyppypaikka tiedetään.
 
Meillä on poika melko tarkalleen 1-vuotias. Se osaa juoda lasista, sanoa äiti, maukua kissalle (ei sano mau, vaan juttelee katille omalla tavallaan, imitoi mielestään kissan ääntä), osaa katsoa siihen suuntaan missä on kello, ikkuna tai lamppu (lamppun osaa melkein sanoa). Menneenä viikonloppuna tuo oppi kiipeämään sohvalle ja tulemaan sieltä alas (osaa kävellä tukea vasten, muuten ei vielä kävele). Osaa matkia kun aikuinen puhaltaa, hyppii tai rypistää kulmiaan sekä antaa pääpuskun :D. Osaa tuo myös ilmoittaa mielipiteensä kun ei saa tehdä tai ottaa sitä mitä tahtoo... Tulee kutsuttaessa, paitsi silloin jos on "parempaakin tekemistä" :D. Tietää mitä sana "ei" tarkoittaa. Tavaroita osaa laittaa koriin, mutta ei laita niitä silloin kun pyydetään.
 
Meillä osataan kävellä, juostakin jo (pysähtyminen eri juttu)
sanoja vain anna, pappa (poppa siis) nea(siskon nimi) pomputtaa palloa, osaa syödä jo osaksi itse.. pyörii, kiipeilee.
kasaa palikoista pieniä torneja..

Eiköhän siinä ole ihan tarpeeksi ja välillä jo ihan liikaakin..
 
Kohtahan jo 1-v.päivä koittaakin. Neiti kävelee tukia pitkin, kiireessä konttaa. Ajeluttaa autoja ja kaikkea muutakin. Potkuautolla ajelua harjoitellaan kovasti. Äskettäin on oppinut myös näyttämään sormella. Puhetta tulee, mutta tunnistettavaa on vain "äiti". Ei tosiaankaan syö vielä itse :D Sohvalta osaa tulla nätisti alas, muttei onneksi vielä kiipeä sinne. Joulukalenterin luukkujen avaaminen on muuten tosi kivaa; äiti vain pikkuisen auttaa.
 
Meillä poika täyttää vasta 8.12 1 vee.
Meillä osataan nousta tukea vasten seisomaan mutta ei vielä kävele!
Osoittelee sormellaan millon mitäkin ja sanoo toota...eli tota tahtoo nyt jos kyse pullosta ja muuten vaan näyttelee lamppua ja kelloa ja keinua tms.
Eilen osotti kissaa ja sano kitta.....tosin ei oo sen jälkeen sanonut!
osaa katsella kuvia,käännellä itse sivuja(tosin hassusti pylly pystyssä)
laatikoiden avaaminen on kivaa ja samoin vessan oven kiinni laittaminen kun olen sinne mennyt.
eläimistä innostuu kovasti,tosin eläimet itse eivät kovin innoissaan kovakouraisista hyväilyistä!
Syö ja juo normaali ruokaa jo ihan sujuvasti! ei ihan hirmu kökköstä kuitenkaan!!
rakastaa palikkarasian tyhjennystä ja laittaa osan niistä joskus takasinkin. samoin rengaspelle on kiva purkaa mutta niitä ei osaa laitta takasin!
 
Marva
meillä poika tanssii,nauraa ja iloitsee joka asiasta.se konttaa todella harvoin,vain jos haluaa esitää vauvaa =) puhuu(ki=kissa,koi=koira,ke=kello) tietää milloin mennään mummolaan tai jos etsin puklupyyhettä tuo sen minulle,hytkyy edestakaisin jos ei saa jotain periksi ja karjuu,kävelee ja juoksee,leikkii autoilla ja kissalelulla,pöllii roskiksesta kaikkee.kiipeilee yhtämittaa pöydälle. :kieh: ymmärtää myös paljon asioita, ;) vaikkei osaa puhua kunnolla..Äitin osaa myös sanoa ;)
 
menevä tyttö
Mun pikku likka on nyt 1v 1kk:tta osannut kävellä 9kk:den ikäisestä lähtien. Nyt siis jo juoksee, kävelee varpaillaan, tanssii, laulaa omilla kummallisilla sanoillaan, ei sano kuin äiti ja isi, kiipeilee joka paikkaan minne jalka jaksaa nousta, osaa avata vetoketjut haalareistaan tai laukuista, ymmärtää hyvin puhetta esim. pitää siivota lelut niin rupeaa keräilemään lelujaan koriin, mennään nukkumaan niin ottaa nuunun(unirätti)ja tutin ja painelee menemään makkariin, kysyy onko nälkä niin rupeaa maiskuttelemaan suutaan, jos hän haluaa jotain niin osoittelee ja sanoo höö höö. Ja kiukuttele...ellei saa mitä tahtoo niin voi armoton sitä huutoa...siinä onkin tahtojen taisto jos likka haluaa sellaisen esineen mitä ei sille ikinä anneta(esim.kaukosäädin), ja sit välillä heittäydytään lattialle selälteen jos kiukuttaa. Likka kyllä sit on myös kova halimaan ja pusutteleen. Nyt me sitten odottelemme että milloin alkaa puhe sujua että häntä ymmärtäisi paremmin. Kovasti hänellä on sanottavaa mutta suusta tulee vaan paa paa paa mamma.... =)
Iloista joulun odottelua kaikille taaperoille ja vanhemmille
 
Naana79
meillä kävellään,varvistellaan,heitellään palloa,yritetään saada legoja kasaan,sanotaan selvästi äiti ja lamppu,kiipeillään sohvalle ja alas(alusta lähtien onnex tajunnu tulla jalat edellä)tekonauretaan,opittu ryömimään pöytien/hyllyjen yms. hakeen leluja,ovet aukaistaan....
 

Yhteistyössä