Mitä 70-luvulla syötiin??? (taas ruoka-apua please!!)

  • Viestiketjun aloittaja Miuski harmailee
  • Ensimmäinen viesti
Miuski harmailee
Meille on tulossa juhlat 70-luvun teemalla ja nyt pitäisi tietää, minkä tyyppistä ruokaa silloin syötiin. Itse olen syntynyt -72, joten suuria muistikuvia ei noilta ajoilta varsinkaan ruoan puolesta ole.. Kaikki apu tervetullutta!!!
 
Miuski harmailee
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
70-luvun ruuista on muistaakseni tehty oikein kirja, yksi sen kirjoittajista oli muistaakseni se merituuli (joka on niis köyhisritareis mukana).

Joo, mäkin googlettamalla löysin tuon kirjan. Mutta meillä on tänään ideapalaveri ja siihen en tuota kirjaa ehdi löytämään.. Siis jotain ideoita olisi kiva heitellä ilmaan jo tänään...
 
minde
Alkuperäinen kirjoittaja Miuski harmailee:
Meille on tulossa juhlat 70-luvun teemalla ja nyt pitäisi tietää, minkä tyyppistä ruokaa silloin syötiin. Itse olen syntynyt -72, joten suuria muistikuvia ei noilta ajoilta varsinkaan ruoan puolesta ole.. Kaikki apu tervetullutta!!!
Kysy äidiltäsi, sen luulis tietävän.
 
Miuski harmailee
Alkuperäinen kirjoittaja minde:
Alkuperäinen kirjoittaja Miuski harmailee:
Meille on tulossa juhlat 70-luvun teemalla ja nyt pitäisi tietää, minkä tyyppistä ruokaa silloin syötiin. Itse olen syntynyt -72, joten suuria muistikuvia ei noilta ajoilta varsinkaan ruoan puolesta ole.. Kaikki apu tervetullutta!!!
Kysy äidiltäsi, sen luulis tietävän.
Ei huono idea!!
 
vieras
Perunoita ja ruskeaa kastiketta, hernekeittoa, porsaankyljyksiä, kokonnaisena grillattua broileria tai broileria riisipedillä (silloin ei myyty kuin kokonaisia pakastebroilereita!). Makaronivelliä, maksalaatikkoa, karjalanpaistia, uunimakkaraa tosiaankin oli, saunan jälkeen sitä yleensä syötiin. Makkarakuppeja.

Jotain erikoisempaa oli täytetyt paprikat
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Perunoita ja ruskeaa kastiketta, hernekeittoa, porsaankyljyksiä, kokonnaisena grillattua broileria tai broileria riisipedillä (silloin ei myyty kuin kokonaisia pakastebroilereita!). Makaronivelliä, maksalaatikkoa, karjalanpaistia, uunimakkaraa tosiaankin oli, saunan jälkeen sitä yleensä syötiin. Makkarakuppeja.

Jotain erikoisempaa oli täytetyt paprikat
Makkarakuppeja oli ja usein, makkararuokia yleensäkin :/ Lihaa oli ainakin meillä harvoin koska oli huomattavasti kalliinpaa kuin makkara (toisin kuin nykyään). Punajuuripihvejä, paistettuja lanttukuutioita :p ryynimakkaraa, kotletteja

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Honostooppari:
Lihaa oli ainakin meillä harvoin koska oli huomattavasti kalliinpaa kuin makkara (toisin kuin nykyään).
Ja silloin kun sitä lihaa oli, niin se oli keiton joukossa lihakeittona tai ruskean kastikkeen joukossa. Sunnuntairuokana saattoi sitten juuri olla porsaankyljyksiä tai karjalanpaistia, missä oli luutakin mukana antamassa makua. Maksapihvejä syötiin myös, joskus oli munuaisiakin, sydän meni sentään koiran ruoaksi kuten keuhkot.

Merimiespihvit oli muuten yksi 70-luvun juttu.

 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Honostooppari:
Lihaa oli ainakin meillä harvoin koska oli huomattavasti kalliinpaa kuin makkara (toisin kuin nykyään).
Ja silloin kun sitä lihaa oli, niin se oli keiton joukossa lihakeittona tai ruskean kastikkeen joukossa. Sunnuntairuokana saattoi sitten juuri olla porsaankyljyksiä tai karjalanpaistia, missä oli luutakin mukana antamassa makua. Maksapihvejä syötiin myös, joskus oli munuaisiakin, sydän meni sentään koiran ruoaksi kuten keuhkot.

Merimiespihvit oli muuten yksi 70-luvun juttu.
Jauhemaksapihvit :p ja kieltä syötiin ainakin meillä :p :p :p
Jos joskus sai lihapiirakan nakilla grilliltä ostaa niin oli suuri juhla :LOL: tosin lihapiirakka oli nimenomaan liha piirakka.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Honostooppari:
kieltä syötiin ainakin meillä :p :p :p
Niin muuten meilläkin, sekä sian kuin naudankin, keitettynä. Sitä ei juuri varsinaisena ruokana syöty, vaan leikkeenä leivän päällä. Ja hyvää oli. Ihmetellen jäin katselemaan, kun keitettyä sian kieltä oli kerran yhtenä ruokavaihtoehtona Pelkokertoimessa, muina vaihtoehtoina taisi olla korvia ja kiveksiä... Niitä ei sentään syöty, paitsi varmaan jossain makkarakupeissa, ainakin lauantaimakkaran valmistusaineina sanottiin noiden olleen lehmän utareiden lisäksi.

 
Mä muistan syöneeni ihan pienenä (=seitsemänkymmentäluvun lopulla) lämpimiä voileipiä, halstrattuja silakoita, possunkyljyksiä, Janssoninkiusausta, silakkalaatikkoa, kaalikääryleitä, kesäkeittoa, nakkikeittoa :x ainakin...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Töllin Ruusa:
Mä muistan syöneeni ihan pienenä (=seitsemänkymmentäluvun lopulla) lämpimiä voileipiä, halstrattuja silakoita, possunkyljyksiä, Janssoninkiusausta, silakkalaatikkoa, kaalikääryleitä, kesäkeittoa, nakkikeittoa :x ainakin...

Janssoninkiusaus :p ja silakkalaatikkoa
 
Keittiönoita
Wieninleike, ranskalaiset perunat ja keitetyt sekavihannekset. Oopperavoileipä. Oskarinleike, floridanleike, metsästäjänleike. Graavi lohi.

Noita siis pidettiin "parempina" ruokina.
 
naapuri
jokalauantainen lihakeitto ja iltapalaksi lämpimät voileivät maistuvat mielessäni 1970-luvulle :/ Ja kerran kuussa sunnuntaisin kokonainen broileri curryriisillä ja kerran kuussa uunikirjolohta :)

(80-luvulla sitten siirryttiin lehtipihviin ja katkarapucoctailiin, kun haluttiin herkutella)
 
lapsena söin, hernekeittoa, lihakeittoa, makaroonilaatikkoa, silakkalaatikkoa, läskisoosia ja perunaa, perunaa ylensäkin oli paljon(joka päivä:) ) nämä muistan, ruisleipää, äidin paistamia karjalanpiirakoita ja sitten maitoa juomaksi...
 

Yhteistyössä