mitä äitiysloman jälkeen..

Olen pohtinut paljon elokuuta kun mamiloma loppuu.. Mitä sitten? Töihin pitäisi palata, mutta kun ei millään haluaisi?!!

Onko jollain ollut sama tilanne ei olis raaskinu viedä 9kk vauvaa vieraan hoidettavaks..

Miten ratkaisit ongelman veit vauvan hoitoon kyyneleet silmissä :'(
Vai kehitit jotain pientä rahanarvoista työtä kotoa käsin?
Ja mikä vois olla mielekästä työtä mitä vois tehdä ja hoitaa lasta kotona..
Musta ei ole puhelin myyjäks en osaa tyrkyttää tuotteita..

 
Mä jäin äitiyisloman jälkeen puoleksi vuodeksi hoitovapaalle ja välillä tein viikonloppuisin ja arkisin muutamia päiviä töitä.
Ilman töitä ei oltais selvitty mitenkään. Kotihoidontuella pelkästääne ei pitkälle ois pötkitty.
Nyt töissä ja poika päiväkodissa.
Kakkonen yrityksen alla ja ois ihanaa jos tärppäis pian ja vois jäädä lasten kanssa kotiin. =)
 
Mulla on nyt juuri sama juttu, jäin hoitovapaalle ä-loman jälkeen 3.päivä. Työpaikaltani olen anonut vuoden loppuun vapaata,mutta nyt tuli unelmapaikka vapaaksi,johon tekisi mieli hakea. Se alkaisi syyskuussa,jolloin lapsella olis ikää 1v 2kk,mutta tuntuu niin vaikeelta se hoitoonvienti. Meillä isommat lapset jo sen ikäisiä,ettei ongelmia,mutta tää kuopus... :'(
 
wittubää
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.05.2007 klo 12:37 pienenhetken kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.05.2007 klo 12:24 äiti-83 kirjoitti:
Olen pohtinut paljon elokuuta kun mamiloma loppuu.. Mitä sitten? Töihin pitäisi palata, mutta kun ei millään haluaisi?!!
mamiloma? :eek: :x
Joo :LOL: , mamin täytyy lähteä töihin :LOL: :x .
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.05.2007 klo 12:30 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.05.2007 klo 12:28 vieras kirjoitti:
Saathan sä kotihoidontukea vielä runsaat kaksi vuotta, joten miksi väkisin mennä töihin jos ei kiinnosta?
Paljonko tuo kodinhoidontuki on??
Eihän se paljoa kaiketi ole, en tiedä määräytyykö entisten tulojen mukaan. Tietääkö kukaan?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.05.2007 klo 12:42 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.05.2007 klo 12:30 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.05.2007 klo 12:28 vieras kirjoitti:
Saathan sä kotihoidontukea vielä runsaat kaksi vuotta, joten miksi väkisin mennä töihin jos ei kiinnosta?
Paljonko tuo kodinhoidontuki on??
Eihän se paljoa kaiketi ole, en tiedä määräytyykö entisten tulojen mukaan. Tietääkö kukaan?
Riippuu perheen tuloista.
 
tyttöjen äiti
Minulla loppuu kanssa äitiysloma elokuussa. Pidän päälle vuosiloman ja aatoksissa on että olen ainakin vuoden loppuun kotosalla ja sitten vasta palailen töihin. Samoin tein edellisenkin äitiysloman jälkeen. Eihän se kodinhoidontuki+hoitolisä paljoa ole, varsinkin kun miehen tulot ei päätä huimaa, mutta kyllä pärjättiin kun kahto mihin rahansa laittoi. Nyt olen jo säästellyt rahaa loppuvuotta ajatellen käyttämällä rahaa fiksusti.
 
Siinä on se, mitä pitää itse tärkeämpänä; jäädä lapsen/lasten kanssa kotiin vai onko tärkeämpää tienata paljon ja tavata työporukoita :/

Mun mielestä pitäisi olla itsestäänselvyys lapsen etu ja jäädä kotiin sillä pikkurahalla, koska se on asia mitä et saa takaisin enää ikinä. Töissä kerkiää olla sitten eläkeikään saakka.

Ja usko pois, menot pienenee kuin huomaamatta kun tulotkin pienenee, aina sitä kuluttaa vain oman maksukyvyn verran ;)
 
Pehmeäpupu: kaunis ajatus :flower: muttei ole itsestään selvää että kaikki pystyvät tuohon. Mielellään minäkin hoitaisin lapset kotona, vaikka rippikoululaisiksi saakka (enkä tarkoita tätä kettuiluna vaan ihan tosissani voisin olla kotiäitinä vaikka 15vuotta) mutta ei se ole käytännössä mahdollista. Kotihoidontuki on niin pieni, ettei meillä ole todennäköisesti varaa jäädä äitiysloman jälkeen hoitovapaalle kun n. 6kuukaudeksi. Säästetään se mikä pystytään, mutta paljoa ei saada sivuun kun on asunto/autolainaa + päälle kaikki muut laskut. Näillä säästöillä ja kotihoidontuella yritetään hoitaa muksumme kotona 1,5vuotiaaksi asti.

Tiedän että pienelläkin summalla pärjää, mutta jos menee yli 1000euroa kuussa pelkästään lainoihin ja siihen päälle kaikki laskut, ruokaostokset, vaipat, bensat, vakuutusmaksut.. yms. niin ei se kotihoidontuki ole kuin pieni apu talouden pyörittämiseen.. sillä ei maksa kun puolet asuntolainan kuukausierästä, kaikki muu pitäisi saada maksettua miehen tilistä.. :/
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.05.2007 klo 13:39 mokoma kirjoitti:
Pehmeäpupu: kaunis ajatus :flower: muttei ole itsestään selvää että kaikki pystyvät tuohon. Mielellään minäkin hoitaisin lapset kotona, vaikka rippikoululaisiksi saakka (enkä tarkoita tätä kettuiluna vaan ihan tosissani voisin olla kotiäitinä vaikka 15vuotta) mutta ei se ole käytännössä mahdollista. Kotihoidontuki on niin pieni, ettei meillä ole todennäköisesti varaa jäädä äitiysloman jälkeen hoitovapaalle kun n. 6kuukaudeksi. Säästetään se mikä pystytään, mutta paljoa ei saada sivuun kun on asunto/autolainaa + päälle kaikki muut laskut. Näillä säästöillä ja kotihoidontuella yritetään hoitaa muksumme kotona 1,5vuotiaaksi asti.

Tiedän että pienelläkin summalla pärjää, mutta jos menee yli 1000euroa kuussa pelkästään lainoihin ja siihen päälle kaikki laskut, ruokaostokset, vaipat, bensat, vakuutusmaksut.. yms. niin ei se kotihoidontuki ole kuin pieni apu talouden pyörittämiseen.. sillä ei maksa kun puolet asuntolainan kuukausierästä, kaikki muu pitäisi saada maksettua miehen tilistä.. :/
Juu, siis ymmärrän hyvin että monella lainat painaa päälle, en mä yrittänytkään syyllistää ketään, kaikki varmasti ajattelevat lapsen parasta niin pitkälle kuin mahdollista, mutta ilman lainoja olevalla ei todellakaan ole PAKKO palata töihin, sitä tarkoitin :)
 
Juu, mäkin HALUISIN olla kotona ainakin siihen asti,kun heppu on 2v, mutta lainat tosiaan painaa päälle ja sitten toi uusi virka,mikä on tullut nyt auki, ois JUST SITÄ,mitä mä oon AINA halunnu :'( :'(

vähänkö on inhottava tilanne!! ajattelin kyl hakea paikkaa, muuten jää iäksi harmittamaan. voihan hyvin olla,etten sitä saa, tai että onnistuisi työnteko muutamana päivänä viikossa. Sekin ois jo iso raha pelkän tuen rinnalla. :heart:
 
Annette-79 harmaana
Itselläni myös tilanne se että äitiysloma loppuu syksyllä. Jään joka tapauksessa kotiin hoitamaan lapsiani (esikoinen aloittaa koulun, loput kolme hoidan kotona) siihen saakka kun kuopus täyttää 3v. Ellei mitään sen kummempaa suurta muutosta tapahdu, toisin sanoen tule pakkotilannetta. Meillä on asuntolaina ja autolaina maksettavana, lisäksi omakoti-asumisesta aiheutuvat muut kulut. Mutta tässä vaiheessa ei huoleta lainkaan.

Tulen saamaan kotihoidon tukea sen vajaa 300e brutto kuopuksesta, ja jotain yhdestä alle 3vuotiaasata, sekä yhdestä alle kouluikäisestä. Kotihoidon lisää (joka on tulosidonnainen), ei varmaankaan saada miehen tulojen perusteella. Mutta toimeen me noilla aijotaan tulla =) Eletään sitten vaikka vähän pihimmin =)
 
mamiloma sana tais olla toisille liikaa.. se putkahti jostain ja kuulosti must hauskalta..

Meillä tosiaan tilanne on se että asuntolaina täytyy maksaa, ja mieheltä vähennettiin työtunnit puoleen. Saan ihan kohtuu hyvää äitiyspäivärahaa ja pärjäämme nyt ihan ok, kun tosiaan mitään ylimääräistä ei osteta..

Mut syksyllä mun tulot vähenee 1/4 ja jos mies ei saa lisää työtunteja ei mitään toivoa että vois jäädä kotiin..

Ollaan molemmat samalla alalla eli jos alan työsuhdanne alkaa kääntymään laskuun se vaikuttaa kumpaankin. Onneks mie olen meistä kaikkiruokainen työnsuhteen.

Olen kokoajan ollut ekstra työpaikkani listoilla joten en jää tyhjänpäälle vaikkei oman alan töitä syksyllä löytyisikään.. ja viikonlopulta hankkii 3päivän palkan =)

Mut eiks kodinhoitotuessa ole sama tuloraja ku opintotuessa 505? kuussa?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.05.2007 klo 12:30 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.05.2007 klo 12:28 vieras kirjoitti:
Saathan sä kotihoidontukea vielä runsaat kaksi vuotta, joten miksi väkisin mennä töihin jos ei kiinnosta?
Paljonko tuo kodinhoidontuki on??
itse ainakin jäin kotiin, kun ei töihin meno kiinnostanut, eikä varsinkaan se vieraalle oman lapsen vieminen, noin pienenä..
Itse saan kotihoidontukea sellasen 450ekk käteen + lapsilisän

Tossa on joku sivu, jolla oli noita summia..
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/210202103059EH?openDocument
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/170701122305EH?openDocument

Lisäks sitten on erikseen kuntalisä, jonka jossakin kunnissa saa, mutta se vaihtelee tosi paljon!
 
mulla vähän sama tilanne ku sulla. Kuopus täytti just 10 kk:tta esikko on vähän yli 4. Äippäloma loppu kaks viikkoo sitte ja meen maanantaina töihin ja lapset aloittaa hoidon vähän mulla itkettää tai oikestan paljon, mutta uskon että tämä on meidän perheelle paras ratkaisu. Ei ois mikään pakko mennä, mutta menen nyt kuiten.
 

Yhteistyössä