mitä eroa on penisiliinillä ja antibiootilla?

  • Viestiketjun aloittaja tietämätön
  • Ensimmäinen viesti
tietämätön
Kiitos vastauksestasi. Osaisitko vielä kertoa miksi niitä kutsutaan eri nimillä..?
Ihmetytti vain kun toinen lääkäri määräsi viime viikolla antibioottia ja tällä viikolla toinen lääkäri sanoi että se oli turhaa hän laittaa antibioottikuurin.
 
tietämätön
Alkuperäinen kirjoittaja tietämätön:
Kiitos vastauksestasi. Osaisitko vielä kertoa miksi niitä kutsutaan eri nimillä..?
Ihmetytti vain kun toinen lääkäri määräsi viime viikolla antibioottia ja tällä viikolla toinen lääkäri sanoi että se oli turhaa hän laittaa antibioottikuurin.
Siis tällä viikolla laitettiin penisiliinikuuri.
ei osaa kirjoittaa...
 
Siksihän niitä on kaksi eri nimeä, kuin antibiootti on yläkäsite, sitten on olemassa erilaisia antibiootteja vaikka sulfa, mysiinit jne... lääke on taas antibiootin yläkäsite. Lääkäris ei tainnut olla ihan skarppina :D kun selitti sulle tollasia.

Muoks. jos se on sellanen tauti johon se eka lääke ei auta, eli se oli turha määräys.
 
Alkuperäinen kirjoittaja tietämätön:
Kiitos vastauksestasi. Osaisitko vielä kertoa miksi niitä kutsutaan eri nimillä..?
Ihmetytti vain kun toinen lääkäri määräsi viime viikolla antibioottia ja tällä viikolla toinen lääkäri sanoi että se oli turhaa hän laittaa antibioottikuurin.
No niitä kutsutaan eri nimillä sen vaikuttavan lääkeaineen mukaan, mutta penisiliinikuuri on siis yhtälailla antibioottikuuri kuin muutkin

 
vierailija
Itse olen ymmärtänyt, että penisiliiini on monikirjoisempaa kuin antibiootti. Olen ymmärtänyt, että siis antibiootti on monesti "räätälöity" tarkemmin Eli penisiliini olisi niinkuin hedelmä, ja antibiootti se omena.
 
vierailija
Itse olen ymmärtänyt, että penisiliiini on monikirjoisempaa kuin antibiootti. Olen ymmärtänyt, että siis antibiootti on monesti "räätälöity" tarkemmin Eli penisiliini olisi niinkuin hedelmä, ja antibiootti se omena.
Olet ymmärtänyt väärin. Penisiniini on yksi monista antibiooteista. Joku antibiootti voi tehota vain johonkiin tiettyyn bakteeriin, joku toinen voi olla laajakirjoinen ja tehota useampiin eri bakteereihin, kuten penisiliini tekee.
 

Yhteistyössä