Mitä hittoa!!Narkolepsiaan sairastumisen riski sikarokotteesta oli tiedossa koko ajan

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"pilli"
Täällä tosiaan jotenkin on unohdettu se että entäpä jos rokotuksia ei olisi annettu, ja possuflunssa olisi päässyt urakalla leviämään. Mikä mahdollinen kuolleisuus olisi sitten ollutkaan, ja ketä olisi syytetty? Olisi saatu seuraava salaliitto teoria aikaiseksi tyyliin: Viranomaiset tiesivät rokotteen, mutta eivät suostuneet rokottamaan koska lääkefirmoilla oli takataskussaa paremmin rahaa tuottava lääke jolla hoitaa sairastuneita...Ja niin taas mentäs.

Tuttava piiristä perheen isä kuoli tautiin (jäin vajaa 3v lapsi), heidän takiaan tuntuu todella pahalta lukea näitä "kruunun kiillottelijoiden" tekstejä.
no mutta itse tautihan ei tosiaan ollu kovin kummonen? jälkitauteihinhan sitä tais eniten porukkaa kupsahdella? jostain luin että puolassa ei rokotettu ketään, ja siellä kuolleisuus tautiin samaa luokkaa kuin täällä. josta vois vetää johtopäätöksen siitä että rokotukset ei juurikaan tehonneet, tai olivat turhia. moni kuolleista oli rokotettu???? rokotettiinko afrikassa, vai kuoliko siellä kaikki nyt tähän? miten meksikossa on vielä ihmisiä jäljellä, sieltähän tauti taisi lähteä (ja urakalla levitä)??

itse puntaroin riskin niin että otanko tutkimattoman rahalla kyhätyn rokotteen, vai sairastanko (jos tauti tulee edes) normaalin kausiinfluenssan kaltaisen taudin erityisellä tarkkailulla oireiden vakavuudesta. päädyin jälkimmäiseen.

pekka puska syyllisti minun olevan osa syyllinen jos tautiin kuolee joku, koska en rokotuttanut itseäni enkä lapsiani. -eipä kauhean kivalta kuulostanut. mutta tuskin pekka puska on syyllinen rokotettujen mahdollisiin sairastumisiin rokotuksesta?

thl sanoo nyt että jos lapsellenne ei tullut oireita nukahtelusta jo talvella ei tarvitse pelätä. miksi ei? tiesivätkö he etukäteen että voi aiheuttaa heti narkolepsiaa rokotuksien jälkeen? tietävätkö he nyt jo että rokote ei aiheuta vaikka esim. lapsettomuutta kun nämä rokotetut nyt kasvavat? -enpä usko, miten voivat nähdä tulevaisuuteen..
 
No joo, lukihan se siinä rokotteen mukana tulleessa tuoteselosteessakin. Kyllä sitä jotkut yrittivät tälläkin palstalla ilmoitella, että lukekaa hyvät ihmiset se seloste (oli netissä saatavilla). Selosteessa nimenomaan luki että ei suositella lapsille, ikärajakin tais olla, se oli päälle kymmenen muistaakseni. Ja sitten siinä oli niitä sivuvaikutuksia, niin YLEISENÄ sivuvaikutuksena mainittiin muunmuassa (niitä oli paljon muitakin) autoimmuunisairaudet.

Mutta niin. Olihan sitä kaikenlaista tiedossa jo etukäteen. Monestakin eri asiasta tähän koko "pandemiaan" liittyen. Ihmiset vaan valikoivat sen mitä halusivat kuulla/lukea/nähdä/uskoa. Semmoista se on. Ihmisen elämä.
Täysi peesi.

Ja vauhkottiin että se on pakko saada, mä haluun sen HETI enkä hetken päästä, voi yhden kerran kun Suomi jarruttelee, missä niitä rokotteita on, voi kamala sentään..... muualla on jo rokotettu ja täällä ei jne.

JA nyt kitistään että mä ehkä sain keskenmenon, onko tää päänsärky nyt siitä johtuvaa- ynnä muuta.

AINA rokotteissa on riskinsä. Ihan aina.
Samoin lääkkeissä. On yleisiä mutta on niitä tosi harvinaisiakin- joku niitäkin kuitenkin saa, eihän niitä muuten olis sinne listattukaan. Arpapeliä, sano Aamuäree.

(joka rokotutti koko perheensä eikä kadu sitä vieläkään)
 
Khimaira
No joo, lukihan se siinä rokotteen mukana tulleessa tuoteselosteessakin. Kyllä sitä jotkut yrittivät tälläkin palstalla ilmoitella, että lukekaa hyvät ihmiset se seloste (oli netissä saatavilla). Selosteessa nimenomaan luki että ei suositella lapsille, ikärajakin tais olla, se oli päälle kymmenen muistaakseni. Ja sitten siinä oli niitä sivuvaikutuksia, niin YLEISENÄ sivuvaikutuksena mainittiin muunmuassa (niitä oli paljon muitakin) autoimmuunisairaudet.

Mutta niin. Olihan sitä kaikenlaista tiedossa jo etukäteen. Monestakin eri asiasta tähän koko "pandemiaan" liittyen. Ihmiset vaan valikoivat sen mitä halusivat kuulla/lukea/nähdä/uskoa. Semmoista se on. Ihmisen elämä.
Ihanaa että joku muukin muistaa sen tuoteselosteen ja muistaa ne asiat mitä siellä luki - minäkin muistan. " kumma kyllä " - tuoteselostetta ei ole enää netissä:whistle:
Se ikäraja oli mun mielestä joko 10- tai 12- vuotta mitä nuorempien kohdalla ei ollut mitään tietoa/ tutkimuksia haitta- tai sivuvaikututksista. Mä paasasin niistä silloinkin palstalla ja näytin sitä tuoteselostetta :ashamed:
 
pääks
[QUOTE="vieras";21884349]Just kolmosen uutisissa puhetta tuosta.Joktut neurologit oli jopa varoittaneet piikin voivan aiheuttaa narkolepsiaa.Silti kehotettiin piikki ottamaan.Miksi tämä asia salattiin?
Onneksi en piikkiä ottanut enkä lapsia antanut rokottaa[/QUOTE]

Ei sitä salattu. Sitä ei vaan otettu huomioon koska mitään merkkejä moisesta ei ollut. Suomi ja Ruotsi ovat ainoita maita joissa tätä on ilmennyt. Miten kukaan voi tietää sellaista mitä ei voi tietää?
 
"mä"
Nyt ei auta kenenkään syyllistäminen ja toivon suuresti, ettei tapauksia ilmenisi yhtään enempää. Mutta toivon myös, että tämä herätti nyt ne rokottamattomien tuomitsijat pitämään sen suunsa supussa, jos ei ole varmaa tietoa yhtään mistään. Ja te, jotka nyt paheksutte meitä rokottamattomia kruunumme kiillottajiksi, niin miksi teette niin? Onko todellakin väärin tehdä oma päätös, jos se eroaa valtaväestöstä? Te rokotitte, koska katsoitte sen parhaaksi vaihtoehdoksi, me emme rokottaneet, koska katsoimme sen parhaaksi vaihdoehdoksi. Miksi teidän tapanne oli se "ainoa oikea"?
 
mu55
Kokeilkaapa jokainen itse mennä tekemään päätös tälläisessä asiassa. Kun ollaan puun ja kuoren välissä. Rokoteesta ei tiedä tarpeeksi, mutta kansa toisaalta vaatii rokotuksia ja keltainen lehdistö lisää joukkohysteriaa taudin vakavuudesta.

Jokaikinen palstan kaikkitietävä voi mennä itseensä ja miettiä miten asian ratkaisisi; Varsinkin kun tietääkseni tulevaa ennustavia kristallipalloja ei todellisuudessa ole olemassa.
 
rokottamaton
Ihanaa että joku muukin muistaa sen tuoteselosteen ja muistaa ne asiat mitä siellä luki - minäkin muistan. " kumma kyllä " - tuoteselostetta ei ole enää netissä:whistle:
Se ikäraja oli mun mielestä joko 10- tai 12- vuotta mitä nuorempien kohdalla ei ollut mitään tietoa/ tutkimuksia haitta- tai sivuvaikututksista. Mä paasasin niistä silloinkin palstalla ja näytin sitä tuoteselostetta :ashamed:
Kauniisti kiiltää, hyvä niin.
 
...
Yhtenä selityksenä narkolepsiaryppäälle mietitään enterovirusepidemiaa. Jylläsi ajallisesti samaan aikaan ja on aiheuttanut aiemmista epidemioista poikkeuksellista taudinkuvaa jälkitauteineen (mm. pitkiä niveltulehduksia joita ei aiemmin ko. taudissa ole ilmentynyt). Eli oikeasti, muitakin syitä voi olla, asia pitää tutkia perusteellisesti ennen johtopäätösten tekoa.
 
Muistakaa että ilman rokotetta usea ihminen.. lapsi.. 30v nainen tai sun äiti olisi kuollut:/. Nekin oli suojassa sikainfluenssalta jotka ei rokotetta saaneet.. VAIN niiden ansiosta jotka sen saivat ja sen takia AINOastaan siitä ei tullut tappoaaltoa suomeen.

HERÄTKÄÄ nyt :p
 
Mm. sikainfluenssa raskaana olevan vauvalle voi aiheuttaa vakavia sikiövaurioita. Eli mitä siitä jos pari narkolepsiaa tulee jos kaikki rakkaat pysyy hengissä.

Miksei kukaan itkenyt silloin kun sikainfluenssa tappoi 1/3 raskaana olevista naisista siihen sairastuneista mexikossa? Siellähän se äitiy pahaksi kun ei ollut tarpeeksi rokotettu porukkaa.


Mun mielestä toi narkolepsia kohu on naurettavissa mittasuhteissa. Jengi haluaisi ennemmin kuolla kuin saada narkolepsian.
 
Minäpä en antanutkaan minkään joukkohysterian vaikuttaa päätökseeni. Minulle oli alusta asti selvää ettei meille koko rokotetta tule,koska se oli myös selvää etti sikainfulenssa ole sen pahempi kuin kausi-infulenssa.Itseasiassa kausi-infulenssahan on tappavampi,jä tämä oli jo tiedossa silloin.Sekin oli selvää etten todellakaan anna pistää itseeni saati lapsiini mitään mitä ei ole tutkittu kunnolla ja mistä ei ole tutkimustietoa!!
 
hiljaa hyvä tulee
Minun kantani pätee myös edelleen.

Rokottamattomuuspäätöksen voi kumota koska vaan käymällä rokotuksessa.
Pistettyä rokotetta ei pois saa vaikka kuinka haluaisi.
 
"äippä"
mua epäilyttää kaikki lääkkeet jotka nuin äkkiä tuodaan markkinoille ja jotka on niin, niin hyviä. Ei tullut senkään takia otettua koko piikkiä kun koko porukka tuo tauti sairastettiin.

Tädilleni myös tuota piikkiä annettiin ja tyrkytettiin useamman kerran (oli taudin myös sairastanut) koska kuului useampaan riskiryhmään. Viimeisen piikin jälkeen sairastui niin vakavasti että meinasi kuolla:( Onneksemme selvisi. Mutta miten nui vähän tutkittua lääkettä voidaan suositella lähes kaikille. En ymmärrä.
 
äiti ja ammattilainen
Rokotutin ja saman ratkaisun tekisin uudestaan. Ja olin tietoinen mahdollisista haittavaikutuksista (mm.autoimmuunisairauksista), eli otin tietoisen "riskin" kuten aina lääkittäessä .
Edelleen rokottamisesta huolimatta on todennäköisempää että lapsi sairastuu leukemiaan (150 lasten syöpätapausta/ vuosi )kuin narkolepsiaan (nyt rokotusten jälkeen 14/ vuosi )
 
"pilli"
http://www.uusisuomi.fi/ulkomaat/75576-rajoitus-h1n1-rokotteen-kaytolle-sveitsissa-sama-rokote-suomessa

mielenkiintoinen juttu. sveitsi kieltää rokottamisen lapsilla, ja raskaana olevilla. jutusta pääsee thl:n kommenttiin, jossa tutkija toteaa jutun olevan politikointia. kun siitä jutusta taas pääsee mahdollisiin rokotuksen haittavaikutuksiin->suomessa lapsilla testattu eri rokotetta mitä kansaan sitten kuitenkin pistettiin. järkeä?

äiti ja ammattilainen: luuletko että nuo narkolepsia-tapaukset on ainoita mitä rokotteesta tulee? entä esim. 10vuoden päästä??
 
hummis
Ei sillä ole mitään vaikutusta, että lääke on tuotu äkkiä markknoille. Itseasiassahan ei edes kovin äkkiä vaan kyllä rokotetta on tutkittu laajalti. Muillakin rokotteilla on vakavia seurauksia. ihmiset ei vain taida tajuta sitä että rokotteilla suojellaan ihmismassoja, ei koskaan yksittäisiä ihmisiä. Koko ajan on ollut tiedossa että sikainfluenssajutussa yksilön paras on vain odottaa iskeekö flunssa ja pitää huolta hygieniasta. Rokote on olemassa jotta vältettäisiin epidemia ja terveydenhuollon kustannukset sekä koko hoitojärjestelmän kaatuminen ylikuormittuessa. Ihan kaikista rokotteista näin ei voi sanoa, mutta näistä ei niin tehokkaista kyllä, joihin myös mm. pneumokokki ja rota kuuluvat.

On vähän eriasia sairastua narkolepsiaan jonka on aiheuttanut rokote joka ei edes ole millään tavalla välttämätön eikä edes suositeltava kuin leukemiaan jonka saamista ei kukaan voi minkään yksittäisen tekijän syyksi osoittaa.

Itse en missään tapauksessa rokotuta mitään ylimääräistä, koska en ota riskiä. Sairauden sairastaminen ei ole mitään riskinottoa vaan normaalielämää. Lapseni ihan varmasti valitsisi mieluumin viikon flunssan kuin pienintäkään riskiä itseaiheutettuun elinikäiseen sairauteen.
 
"tupuna"
Nojoo. Itsekin olin skeptinen rokotetta kohtaan alusta asti, enkä sitä ottanut. Mutta kuinka monta lääkettä tiedät, josta ei voisi aiheutua mitään sivuvaikutuksia? Otetaan esimerkiksi Burana, jota monet rouskivat lähes päivittäin. Burana saattaa aiheuttaa mm. sekavuutta, harha-asitimuksia, vainoharhaisuushäiriöitä, ruuansulatuskanavan haavaumia, aivokalvontulehdusta, astman pahenemista ja näön hämärtymistä. Silti monet syövät sitä.

Tietysti rokotteen haitat olis pitänyt kertoa ennen kuin sitä alettiin jakaa. Mut kuinka moni oikeesti lukee vaikkapa lääkkeidensä pakkausselosteet...
Lääkkeet testataan tarkasti ennen markkinoille pääsyä, jotta kaikki mahdolliset sivuvaikutukset tulisivat ilmi. Lääkkeen kehittely ja myyntiluvan saanti ei tapahdu hetkessä, siinä voi mennä 10 vuottakin. Meniköhän tällä SI-rokotteella niin kauan?
Kaikkiin lääkkeisiin ja rokotuksiin liittyy haittavaikutuksensa, sehän on selvä. Mutta tällainen tietoinen asian "pimittäminen" kansalta vakavista haittavaikutuksista on väärin. Ja kukaan ei tiedä, mikä kuolleisuusprosentti olisi ilman rokotusta ja rokotuksen kanssa, spekulointia. Toisaalla olikin, että kausi-influenssaan kuolee paljon enemmän ihmisiä, mikä on totta.
 
"mä"
Muistakaa että ilman rokotetta usea ihminen.. lapsi.. 30v nainen tai sun äiti olisi kuollut:/. Nekin oli suojassa sikainfluenssalta jotka ei rokotetta saaneet.. VAIN niiden ansiosta jotka sen saivat ja sen takia AINOastaan siitä ei tullut tappoaaltoa suomeen.

HERÄTKÄÄ nyt :p
Mikä sitten suojasi niitä maita kuolemalta, jotka eivät rokotuttaneet lainkaan? Miksi niissä maissa kuolleisuus oli tasan samaa luokkaa kuin rokotetuissa maissa? Miten perustelet, että juuri meidän maamme olisi kupsahtanut ilman rokotetta, mutta muut maat eivät?
 
Kokeilkaapa jokainen itse mennä tekemään päätös tälläisessä asiassa. Kun ollaan puun ja kuoren välissä. Rokoteesta ei tiedä tarpeeksi, mutta kansa toisaalta vaatii rokotuksia ja keltainen lehdistö lisää joukkohysteriaa taudin vakavuudesta.

Jokaikinen palstan kaikkitietävä voi mennä itseensä ja miettiä miten asian ratkaisisi; Varsinkin kun tietääkseni tulevaa ennustavia kristallipalloja ei todellisuudessa ole olemassa.
peesi. sillon ei tosiaan ykskään plussankaan kaikkitietävistä mammoista voinut tietää vuotta eteen päin. silloin oli valittava kahdesta huonosta vaihtoehdosta vähemmän huono. pahin tilanne kai olisi ollut että tauti olisi levinnyt ja käynyt koko suomen kansan läpi tappaen tuhansia ihmisiä. tuo kai se uhkakuva silloin oli
 
"mä vaan"
meillä ei ole vielä mitään tullut rokotteesta.. Mutta mikä sai mun laittamaan lapsille rokote.. Oli mietin kauan ja emmin.. anyway syy rokotteen ottoon oli se että jos jätän rokottamatta ja lapseni sairastyy H1N1 ja kuolee niin ketä mä syyttäisin.. no itseäni.. Ja alkaisin jossittelemaan,että jos olisin ottanut rokotteen niin lapsi mahdollisesti eläisi.

No nyt voin taas todeta,että olisi pitänyt jällein kerran kuunnella sitä sisäistä ääntä ja olla ottamatta.
 

Yhteistyössä