Mitä järkeä on aloittaa pottailu tyyliin puolivuotiaana?

  • Viestiketjun aloittaja Myöhemmin nopeammin
  • Ensimmäinen viesti
Myöhemmin nopeammin
En tajua miks jotkut aloittaa pottaharjoittelut alle 1-vuotiaana eli juuri kun vauva on oppinut istumaan? Miksi pitää alkaa istuttaa potalla, kun lapsi ei ymmärrä asiasta vielä hevon lantaa? Juuri luin montaa eri vauvan kehitys-kirjaa kun meillä pottailu alkaa olla ajankohtaista (lapsi kohta 2v) ja onnekseni huomasin että olen ihan oikeilla jäljillä asian kanssa. Meinasin huolestua, kun luin näitä juttuja että pottailu on aloitettu kamalan aikaisin ja siksi tartuin alan kirjallisuuteen. Tosiassahan mitä myöhemmin aloitetaan harjoittelu, sen nopeammin lapsi oppii kuivaksi. Eli vaikka lapsi olisi käynyt potalla 8-kuisesta asti, ei hän suuren todennäköisyyden mukaan ole kuiva yhtään sen aikaisemmin kuin lapsi, joka on käynyt ekan kerran potalla 2-vuotiaana. Miksi siis kiire? Mitä hyötyä on aloittaa aikaisin? Pidätyskyky muodostuu lapsella 2 vuoden tienoilla, mutta on hyvin yleistä että vasta lähempänä kolmea vuotta lapsi todella osaa pidättää. Suurin osa lapsista oppii kuivaksi 2-3-vuotiaana.

En kysy ilkeyttäni, vaan aidosta uteliaisuudesta miksi jotkut haluavat ostaa potan jo vauvalle, vaikka suolen ja rakon toiminta on vielä niin kehittymätöntä että lapsi ei voi hallita niitä parina ekana vuotenaan juuri ollenkaan ja tuskin osaa edes sanoa, että on pissahätä. Meillä lapsi päästää "hätäpissat" jos pelästyy, jos tapahtuu jotain jännittävää tms. ja kakkaaminenkin on ihan satunnaista vielä. Eikö se juuri kerro, että lapsi ei ole vielä valmis potalle? Tuttavani lapsi kävi ekan kerran potalla 2-vuotispäivänään ja oli saman tien kuiva, ehkä muutamana päivänä oli pientä hakua mutta vaipat jäi käytännössä heti pois eikä vahinkoja sattunut juuri ollenkaan tämän jälkeen. Toinen kaveri taas on aloittanut pottailun lapsellaan 1-vuotiaana ja nyt lapsi 1v11kk ja vieläkin vaipoissa. En siis ymmärrä miksi pitää aikaisin laittaa potalle kun lapsi myöhemmin oppii sen melkein heti kun on siihen täysin valmis niin fyysisesti kuin psyykkisesti ja kielellisesti eli ymmärtää asian ja osaa siitä kertoa.
 
myy
enpä ymmärrä minäkään. Kukin taaplaa tyylillään. Mutta itse en ole yhdenkään lapsen kohdalla tehnyt minkäänlaisia treenejä ja ihan on samassa aikataulussa oltu niiden kanssa joilla on istutettu potalla ja luettu kirjaa siellä heti kun istua osaa.

Kenellä on aikaa ja inspiraatiota niin antaa heidän tehdä niin. Itse olen saanut parhaat kiitokset kun lapsi itse sen on hoksannut ja näin hän on palkinnut itse itsensä. Mä en tarvitse kultareunaa pään ylle, että mun lapsi olis ollu kuiva aikaisemmin kuin muiden. Tulee välillä sellainen fiilis näistä treenajista. Kaikki aikanaan. Tässä elämässä ehtii pissiä pottaan ja pyttyyn kyllä. :)
 
Itse olen tyttöä kayttänyt potalla n. vuoden ikäisestä. Ja omassa tuttava piirissäni se oli myöhään. Jotkut aloittivat treenit jo 6kk ikäisenä ja kehuskelivat, että osaapa sitten jo vuoden vanhana käydä potalla. Mielestäni vähän "hassu" ajatus ja epärealistinen! Tosin mekin aloitimme pottailun vähän turhan aikaisin, mutta tavoite on, eettä tyttö ennen kouluun menoa oppisi kuivaksi. :)
 
Olen samaa mieltä. Kyllähän lapselta nesteet lorahtaa mihin istutetaan mut ei se pidätyskyky tule opettamalla. Kun lapsi on fyysisesti valmis, sitten onnistuu. Eli 2-3 vuotiaana, joskus myöhemmin. Eikä silloinkaan lapsessa mitään vikaa ole. Liian aikaisin kun rupee potalle viemään, tarkoittaa se sitä että äiskä sitten juoksee potan kanssa lapsen luokse pitkin päivää, kuukausitolkulla. Järkevää??? Lapsi on oikeasti "kuivaksi oppinut" kun ei enää yölläkään vaippaa tarvitse. Sitä ennen on turha puhua että on pentu ollu ilman vaippaa ja kuiva 6kk iästä.. hehheh. Kukin käyttäköön aikansa mihin lystää, vaan hullunhommaa, sanon minä. Pahaa mieltä vain lapselle tuotetaan kun märissä pöksyissä oletetaan jotain oppivan. Voi kiesus sentään noita lapsen kiduttajia. Ei sillä tavoin opi yhtikäs mitään. Kun fysiikka on valmis niin sitten on lapsikin.
 
grrrrrrrrrrrrrrrrrrr
jokainen tyylillään ja voipa niitä olla reilun vuodenki ikäisiä jotka ovat kuivana jo. Muistakaa et lapset ovat yksilöitä. Turhaan njiitä kirjoja luetta vaan tehkää oman mielen mukaan.
 
itse asiassa en edes ajatellut silloin tota kuivaksi opettamista kun alotin pojalla pottailun joskus 6-7kk ikäsenä....lähinnä sen takia alotettiin kun teki sinne joten vaipat säästy mikä taas on selvää rahaa ainakin meillä!!!! =)
On meillä sitten ollut pitkiä taukoja jolloin ei ole pottailu maistunut mutta kyllä se siitä joskus sitten!!!

mun mielestä se oli vaan rahan säästöä kun tuli pisut ja jopa kakatkin parikin kuukautta melkein kaikki pottaan....
enkä oikein ymmärrä että miksi se olisi hölmöä jos vaan vaivautuu lapsen siihen laittaan ruokailun päätteeksi...

 
kasvattaja
Olen vincin kanssa samoilla linjoilla, meillä säästynyt myös suuri määrä vaippoja kun pikkumies (10kk) tehnyt hätänsä pottaan. Ei ole tarkoituksenakaan saada vielä kuivaksi oppimaan. Ja miksei tosiaan voisi jo potalla istuttaa kun siinä kerran "viihtyy" ja totuttaa siihen että se on osa päivän touhuja? Tiedän nimittäin useita kaksi-vuotiaita jotka eivät ole suostuneet potalle kun sitä ensimmäistä kertaa ruvetaan vasta kaksi vuotiaana kokeilemaan. Ja tunnen myös useita 1,5 vuotiaita jotka ovat päiväkuivia eli kyllä siinä säästöä syntyy ja lapsellekin mukavampi kun ei tarvi vaippa pöksyissä olla. Ja tietysti niin ettei pissa/kakkavahingosta toruta. Aika paljon on vanhempien viitseliäisyydestäkin kiinni, mutta kukin tekee tavallaan =)
 
tanttu
Meillä ainakin aloitettiin siinä 8kk iässä kun poika oli jo pari kuukautta istuskellut.Nyt 1v eikä kakkaa kovin mielellään vaippaan,mutta potalle kyllä.Ihokin voi paremmin!Vaippoja säästyy kyllä,se on plussaa=)=)=)
 
Poikamme sai potan joululahjaksi ja oli tuolloin 6 kk. Kokeiltiin huviksemme miten suhtautuu ja suureksi hämmästyksemme sinne tuil miltei ekalla kerralla kakat. Olimme jo huomanneet että hänen suolistonsa tyhjenee aina ruokailun jälkeen. Eli ruoan jälkeen potalle ja aina tuli kakka. Ei meillä mikään suorituspaine ollut, mutta kerran poika selkeästi teki sinne isot tarpeet niin miksi ei ihmeessä kannusteta?

En missään nimessä odota että hän tulisi kuivaksi, mutta meilläkin kestovaippoja käyttäessä on hiukan kivempi heittää vaippa suoraan sankoon ja vieläpä säästyä kakkapyllyn pesusta. Itse en ainakaan nauti siitä ollenkaan...

Kun poika oppi kävelemään 11kk ei hän malttanut enää istua paikoillaan, joten silloin ei edes kokeiltu potalle enää. Nyt on 2-3 kk kävellyt ja taas rauhallinen ja itsekin haluaa potalle. Hän sanoo selkeästi "kakka" ja usein myös tarkoittaa sitä.

Kukin tylillään - ja kaikki ovat yksilöitä - niin lapset kun aikuiset. Itse en näe että on yhtä oikeaa tapaa kasvattaa lasta - ei edes samassa sisaruspiirissä. Olemme äiteinä varmasti yhtä oikeassa kaikki! Peace! :flower:
 
Meillä aloitettiin esikoisella vasta 2vuoden iässä ku rupesi vaippa olemaan kuiva eli oppi pidättämään.
Minä olen suureksi ihmeeksi ihmetellyt niitä jotka jättää vaipat kokonaan pois. Eli ei vauvan koko ikänä käytä...
Se on mun mielestä ihna älytöntä
 
Kissankello
Meillä aloitettiin pottailu noin 8 kk ikäisenä ja 1,3 vuotiaana päästiin vaipoista eroon.. mielellään lapset istuivat potalla lasten kirjoja lukien tai piirrellen.. vanhin ei suostunut kakkaa vaippaan tekemään ollenkaan enää sen jälkeen kun kerran pottaa oppi tekemään.. automatkoilla oli oma potta mukana. Ei aikaisin potalle opettelussa mitään pahaa ole, se on hieno asia
 
Niin, jokainen tosiaan tyylillään. :D
Itse aloitettiin neidin kanssa tuossa 7kk iässä potalla käynnit, koska itkun kanssa tihersi kakkaa vaipaan. Ja potalle kakan teki todella näppärästi, eikä itkettänyt lainkaan. Ollaan sitten siitä asti otettu tavaksi mennä ruokien ja unien jälkeen potalle, hyvin usein tulee pissa ja kerran päivässä se kakkakin sinne potan pohjalle ilmestyy.
Meillä ei ole tarkoitus opettaa kuivaksi tai kiirehtiä asialla. Mutta en ymmärrrä, miksi kummassa en tyttöä voisi potalla käyttää, kun kerran tarpeiden teko on sinne helpompaa. Ja niin onnellisen näköinen emännys istuu aina potalla ja hirveä hihkuminen kun pissa sinne pottaan alkaa liristä.
Ja säästyypi vaippojakin vielä :)
 
Jos pottailu sujuu kaksi vuotiaana tuosta vaan, niin miksi tälläkin palstalla jatkuvasti niin moni parivuotiaan äiti kyselee, että millä ihmeellä lapsen saisi istumaan potalla vapaaehtoisesti niin kauan, että tulosta tulee? Minäkin olen laittanut oman lapseni potalle siinä vaiheessa kun oppi istumaan ja syy oli se, että pottailusta tulee luonnollinen osa päivää ja samalla säästyy vaippoja. Mielestäni lapsen on kivampi tehdä kakat pottaan, kun vääntää vaippaan. Kuivaksi en ole yrittänyt opettaa alle vuoden ikäisenä, enkä missään vaiheessa ole pakottanut lasta, vaan hänen ehdoillaan ollaan edetty. Mistä ne, jotka aloittaa vasta 2-vuotiaan kanssa, voivat tietää, olisiko heidän lapsensa ehkä ollut valmis pottailemaan jo aikaisemmin, jos eivät ole ikinä edes antaneet lapselle mahdollisuutta? Ja miksi näiden äitien pitää aina tuomita niitä, jotka aloittavat aiemmin? Miten se on teiltä pois, jos muut haluavat istuttaa lastaan potalla? Pitäisikö tässä kohtaa siis esittää vastakysymys, että kun jotkut ovat kuivia jo 1,6 v ikäisinä, niin mitä järkeä on aloittaa vasta 2-vuotiaana...?
 
Laurita
Vai että hullun hommaa ja lapsen kidutusta =) Mun mielestä on hullua ryhtyä toisia haukkumaan tän asian tiimoilta!

Me ryhdyttiin pottailemaan siinä n. 8 kk iässä ja siitä lähtien on kakat tehty usein pottaan ja pissaakin tulee vaihdellen, nyt ikää 1 v 3 kk. Meillä neiti kakkaa aika kellon tarkasti aamupuuron jälkeen, en näe siis mitään syytä, miksi en häntä potalle laittaisi kun hän siinä tykkää istua ja tulosta tulee. Ja itsellekin kivempi kipata se kakka siitä vessanpönttöön kuin vaipasta.

Voiskos mulle siis joku joka aloittaa pottailun vasta 2 vuotiaalle niin sanoa että miksi en saisi tyttöäni potalle istuttaa? Tiedän että hän ei vielä varsinaisesti rakkoansa tai suoltansa hallitse mutta kun ei tuosta haittaakaan ole. Ennemminkin hyötyä, oppii että pottailu on normaali päivärutiini ja onhan se sanomattakin selvää että on se kakka kivempi pottaan tehdä kuin vaippaan! Meillä ei ole kiire kuivaksi oppimisella enkä potalle tyttöä koskaan väkisin istuta, ennemminkin meillä on niin että tyttö haluaa usein istua potalle jopa vaatteet päällä, taitaa olla meidän rinsessan valtaistuin =) Eli mielestäni lasta voi alkaa istuttaa potalla siitä lähtien kun hän siihen suostuu (ja osaa istua)
 
just joo
Potta lapsella 7 kk alkaen.
-ei koskaan mitään pottakammoa
-1 v:nä päivässä vain yksi vaippa
-1 v 8 kk täysin kuiva
Sitä järkee.


Eli yli vuosi on istutettu potalla ja sit vasta on kuiva? Turhaa ajanhukkaa sanon minä. Meillä opittiin kuivaksi 3 VIIKOSSA kun aloitettiin pottailu lapsen ollessa 1v11kk. Toiset näkee järkeä toisissa, toiset toisissa asioissa...
 
Miskan äiskä
Meillä pottailu alotettiin aikasin noin 7kuisena ja pari kuukautta meni ihan hyvin, kakka tuli pääsääntöisesti pottaan ja myös pisu silloin tällöin. Oli ihan kiva, ettei tarttenu pestä kakkavaippoja (kestoillaan) ja poika istu mielellään potalla. 9kuisena poika alko harjotella kävelemistä ja oppi nousemaan potalta pois, joten sitten pottailu lopahti ja annoin pottailun ollan. Pojan ollessa n. 1,5v. alettiin potalla taas käydä silloin tällöin ja pari kuukautta myöhemmin aloin pitää ilman vaippaa ja pisut alettiin saada pottaan. Nyt poika 1v10kk on lähes päiväkuiva, kakat tulee vielä vaippaan tai pöksyyn.

En näe mitään haittaa siinä, että pottailu alotettiin aikasin ja keskeytettiin kun se ei onnistunut ja nyt ollaan jo näin pitkällä ja helposti on sujunu koko homma. Mun mielestä pottailu kannattaa alottaa mieluummin liian aikasin kuin liian myöhään, jos lapsi suostu istumaan potalla. Pakolla ei mikään suju ja aiheuttaa vain harmia. Ja järkeä tässä meidän hommassa on käytetty, ei olla pakotettu istumaan, ollaan menty pojan mukaan, seurattu koska kakkaa ja tähdätty pottailu siihen ajankohtaan päivästä. Nyt poika istuu itse potalle kun on hätä ja jos ei istu, niin ei ole hätä. Jos on oman lapsen kanssa päivät pitkät, niin kyllä pitäisi tietää koska pottailu kannattaa aloittaa ja onko siinä järkeä vai ei. B)
 
Enpä tiedä onko järkee mutta säästöä ainakin kun ei tarvii vaippaa niin usein vaihtaa!
ja ihme kirjanoppineita taas liikkeellä? En ole lastani pakottanut potalle. Aikoinaa hoksas ite miten paljon mukavampi on tehdä esim.kakka pottaan kuin housuun.
Ja harva kaks vuotias malttaa siellä potalla istua jos sillon vasta alottaa pottailun. Mutta sehän on ihan jokaisen äidin asia milloin opettaa vai opettaako milloinkaan

:p
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.06.2006 klo 13:04 just joo kirjoitti:
Potta lapsella 7 kk alkaen.
-ei koskaan mitään pottakammoa
-1 v:nä päivässä vain yksi vaippa
-1 v 8 kk täysin kuiva
Sitä järkee.


Eli yli vuosi on istutettu potalla ja sit vasta on kuiva? Turhaa ajanhukkaa sanon minä. Meillä opittiin kuivaksi 3 VIIKOSSA kun aloitettiin pottailu lapsen ollessa 1v11kk. Toiset näkee järkeä toisissa, toiset toisissa asioissa...

TÄMÄ KIRJOITTAJA EI TAINNUT TAJUTA MIKÄ SÄÄSTÖ ON KUN EI MENE SEN VUODEN AIKANA KUIN SE YKSI VAIPPA NIIN KUIN KIRJOITTAJA LAITTOI.....

jos kerran äiti malttoi pottailla niin ei se ajanhukkaa ole...yhtä paljon aikaa sen pyllyn pesemiseen ja vaipan vaihtoon menee...mutta tää olikin vaan mun mielipide....en siis sanonut vastaajaa huonoksi tai laiskaksi...tms
 
lue tarkemmin
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.06.2006 klo 13:04 just joo kirjoitti:
Potta lapsella 7 kk alkaen.
-ei koskaan mitään pottakammoa
-1 v:nä päivässä vain yksi vaippa
-1 v 8 kk täysin kuiva
Sitä järkee.


Eli yli vuosi on istutettu potalla ja sit vasta on kuiva? Turhaa ajanhukkaa sanon minä. Meillä opittiin kuivaksi 3 VIIKOSSA kun aloitettiin pottailu lapsen ollessa 1v11kk. Toiset näkee järkeä toisissa, toiset toisissa asioissa...
Montako vaippaa teillä meni päivässä lapsen ollessa 1-vee? Minä ainakin lukutaitoisena huomasin tuosta yllä olevasta, että heillä meni vain 1 kpl vaippoja päivässä siinä iässä. Eli vähemmän jätettä ja rahaa säästyy. Mutta joillekin se puoli asiassa on turha, toisille ei.
 
Mitä ihmeen ajan hukkaa on käyttää lapsi potalla? Mitä sinä aikana pitäisi tehdä? Kun lapseni käy potalla, siinä menee aikaa yhteensä n. 15 sekuntia. Vaihdatko sinä vaipan ja peset mahdolliset kakat pois samassa ajassa? Potalla kun käy kakkalla, ei pyllyä välttämättä tarvitse pestä, pelkkä pyyhiminen riittää.

Ja jos jonkun mielestä lapsen luonnoliset hoitotoimenpiteet (joihin pottailu jossakin iässä kuuluu) on ajanhukkaa, niin minusta pitäisi hieman miettiä tuota äitiyden merkitystä uudelleen...

Kyllähän sitä annetaan lapsen harjoitella jo syömistäkin aika aikaisessa vaiheessa ja kovasti hän yleensä suttaa. Paljon siistimmin kävisi jos äiti syöttäisi. Ja annetaanhan lapsen opetella esim. pukemistakin nuorena, vaikka siinä menee kauan aikaa ja usein esim kengät on väärässä jalassa, josta äiti ne sitten korjaa. Nopeammin ja helpommin hoituisi tämäkin asia jos äiti tekisi.

Mutta kun lapset vaan haluavat tehdä itse asioita, toiset vaikka pottailla jo melko varhaisessa vaiheessa!
 
vieras minäkin
No meillä aloitettiin pottailu joskus 9-10kk tienoilla. Ihan samoista syistä kuin monet muutkin täällä ovat kirjoittaneet, eli poika kakkasi aika "kellon tarkasti".
Välillä on ollut kausia jolloin pottaan ei ole tullut mitään, välillä päivän mittaan taas paljonkin. Ei meillä mikään kiire ole kuivaksi poikaa opettaa, mutta ollaan tuo pottailu otettu yhdeksi päivärutiiniksi. Ja mikäs siinä kun poika siitä ihan tykkää. Ruuan jälkeen lähtee jo itse potalle jne. Nyt ikää 1,4v. ja ilmoittaa aika usein kun on kakka vaipassa (näyttää vaippaa ja sanoo "kakka") eikä yhtään tykkää kun se siellä vaipassa on. Monesti on vaippaan kakkaamisen jälkeen lähtenyt potalle kun olen kysynyt että onko tullut kakka. Eli alkaa jo jotenkin hahmottamaan tuon pottailun jujua ;) Mutta kaikki aikanaan!
 
juuri niin
Toisten mielestä on todellakin järkeä siinä että vaippoja ja rahaa säästyy... Toiset ne vaan odottelee että lapsi haluaa pois vaipoista, jotkut siis monta vuotta (kuten eräs tuttavani, jonka 3,5v poika on täysin vaipoissa koska haluaa...).

Kummassa on sitten enemmän järkeä, tapelkaahan siitä!
 

Yhteistyössä